SME
Utorok, 28. marec, 2023 | Meniny má Soňa
reklama

Začali výstavbu najnáročnejšieho úseku diaľnice D1

Štyri diaľničné úseky D1 medzi Žilinou a Martinom majú byť sprejazdnené v polovici roka 2014. Ich výstavba sa začala oficiálne v piatok. Stavebné práce by mali stáť 1,94 miliardy eur.

Oficiálne začatie stavby - poklepanie základného kameňa.Oficiálne začatie stavby - poklepanie základného kameňa. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)

DOLNÝ HRIČOV. Dnes okolo poludnia sa oficiálne začala výstavba diaľnice D1 pri Žiline poklepaním základneho kameňa diaľničného úseku Hričovské Podhradie - Dubná Skala.

Úsek medzi Žilinou a Martinom je technicky najkomplikovanejší a možno aj najdrahší z celej diaľnice D1.

Pri oficiálnom začatí výstavby úseku Hričovské Podhradie- Dubná skala premiér Robert Fico uviedol, že v týchto dňoch sa doťahuje finančné uzatvorenie projektu a celý úsek by mal byť hotový a sprejazdnený v polovici roka 2014.

"Je veľmi komplikované prijať rozhodnutia, ktoré sa týkajú veľkého množstva peňazí. Zvažovali sme to mnohokrát, ale držíme sa zásady, že najdrahšia diaľnica je taká, ktorá nie je vôbec postavená. Verím, že budú dodržané časové harmonogramy a že toto obrovské stavebné dielo s najdlhším tunelom na Slovensku dopadne veľmi dobre," povedal Fico.

((v))

Prípravné prác potrvajú do júna

Predčasné práce, ktoré zahŕňajú výrub stromov, prekládku sietí ako aj prípravu stavenísk a tunelových profilov potrvajú od februára do júna, kedy by sa už mala začať samotná výstavba.

Výstavba všetkých štyroch na seba nadväzujúcich úsekov Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, diaľničný privádzač Lietavská Lúčka a Višňové - Dubná Skala bude financovaná z tretieho balíka projektov verejno-súkromného partnerstva tzv. PPP projektov. Samotné stavebné práce by mali stáť 1,94 mld. eur, s tridsaťročnou údržbou, prevádzkou aj rekonštrukciou 31 kilometrov diaľnice to budú približne štyri miliardy eur.

((v1))

Splnomocnenec vlády SR pre výstavbu diaľnic a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma zdôraznil, že od dnešného dňa neexistuje na trase medzi Bratislavou a Prešovom úsek, ktorý by nebol postavený alebo rozostavaný.

"Doba výstavby pre prvý a druhý úsek je 36 mesiacov a 47 mesiacov pre úplné dokončenie. Tam sa ráta s tunelom Višňové, pretože je naozaj dlhý a bude nejaký čas trvať. Predpokladáme, že do štyroch rokov bude diaľnica D1 kompletne dokončená v plnom profile. Okrem tunela Branisko, pretože tam sme v štádiu prípravy projektovej dokumentácie pre druhú tunelovú rúru," uviedol Choma.

Najdlhší tunel dostal meno Hoblík

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho ide o technicky najkomplikovanejší a z pohľadu dopravnej intenzity najdôležitejší úsek slovenskej diaľnice D1. Z celkových 31 kilometrov tvoria viac ako 18 kilometrov tri tunely a 28 mostov. Najdlhší slovenský tunel Višňové- Dubná skala Vážny v piatok pokrstil menom Hoblík, podľa kopca nad tunelom.

Úsekom medzi Žilinou a Martinom popod hrad Strečno prejde v súčasnosti 30 tis. vozidiel denne.

Koncesnú zmluvu so spoločnosťou Žilinská diaľnica, s.r.o. podpísal minister Vážny 22. januára. Vyplýva z nej, že za 30 kilometrov diaľnice zaplatíme 8,5 miliardy eur. Sumu bude štát splácať 30 rokov.

Hlavným koncesionárom je nemecká firma Hochtief PPP Solutions GmbH, ktorá má v spoločnosti na osobitné účely rovnaký podiel ako partnerská Alpine Bau GmbH/ FCC Construcción S.A.. Spoločnosť Hochtief PPP Solutions a Alpine Bau už úspešne spolupracujú v Rakúsku na projekte diaľnice A5 (Ypsilon) PPP, ktorá bola minulý týždeň slávnostne otvorená pre dopravu.

Vážny nevylúčil problémy s financovaním

Minister dopravy Ľubomír Vážnynevylúčil problémy pri uzatváraní financovania tejto stavby. Financovanie majú podľa pôvodných plánov uzavrieť do konca júna, neskorší termín by mohol pribrzdiť výstavbu stavebne náročných úsekov. "Môžu nastať určité problémy pri finančnom uzatváraní, ktoré by sme chceli dosiahnuť do polroka tohto roka," poznamenal Vážny.

Pripustil, že problémy s finančným uzatváraním by mohli výstavbu diaľnice posunúť o dva či tri mesiace. Nevylúčil ani hľadanie iného spôsobu financovania, ktorým by mohol byť napríklad úver.

Na štvorici diaľničných úsekov sa v nasledujúcom období začnú prípravné práce, teda napríklad výrub stromov či prekládka inžinierskych sietí. Vážny upozornil, že výrub stromov možno robiť iba v období vegetačného pokoja do konca marca.

Rozhodnutie o výstavbe diaľničného tunela uvítali zástupcovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK). Tvrdili, že tunel zlepší dopravnú situáciu na úseku medzi Martinom a Žilinou, ktorým denne prejde 30 000 áut. Tiež vraj môže napomôcť novým investičným príležitostiam.

IMGP5913.JPG

FOTO: LADISLAV KAVECKÝ

Zástupcovia ministerstva dopravy vo štvrtok oznámili, že ani financovanie výstavby diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice prostredníctvom projektu súkromno-verejného partnerstva sa nepodarí uzatvoriť v plánovanom termíne do polovice februára.

Pôvodne mali spoločnosti, ktoré chcú diaľnicu postaviť a prevádzkovať, získať potrebné peniaze do polovice vlaňajšieho októbra. Pre nedostatok voľných zdrojov v bankách vláda termín finančného uzatvorenia posunula dodatkom k zmluve na polovicu tohto mesiaca. Tento termín sa však konzorciu pod vedením francúzskej firmy Bouygues zrejme opäť nepodarí splniť, dôvodom je meškanie Európskej investičnej banky (EIB).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  6. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  1. Ako poraziť vysokú infláciu? Napríklad výnosom 24 % za 3 roky
  2. 8 vecí, na ktoré záhradkári pravidelne zabúdajú
  3. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  4. 7 rýchlych tipov, ako lepšie hospodáriť v domácnosti
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. BILLA Žampa Cup – jedinečný záver zimnej sezóny
  7. Čo môže ponúknuť laboratórna diagnostika po Covide?
  8. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 371
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 708
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 5 618
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 3 455
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 592
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 578
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 2 135
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 719
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny...
  2. Ľubomír Maretta: Návrat
  3. Miroslav Ferkl: Istoty pretrvali, nekvalita socík nie.
  4. Dušan Koniar: Dohľadanie krásnych, dávno stratených detailov hradu Uhrovec
  5. Kristína Jakubičková: Pozitívne dosahy extrémnej poddimenzovanosti slovenského zdravotníctva
  6. Štefan Vidlár: Kantori a pedagógové!
  7. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  8. Radoslav Pavelka: Ako si dvakrát streliť do kolena, alebo ako vedenie Slovenského hokeja nahnevalo všetkých.
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 21 080
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 439
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 7 597
  4. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 486
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 776
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 4 606
  7. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 3 238
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 998
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu