BRATISLAVA. BMW X3 sa pomaly poberá do „automobilového dôchodku“ a pravdepodobne na jeseň dostane rovnomenného nástupu. Jeho väčší súrodenec s označením X5 je približne uprostred svojho života. Aktuálne ho mníchovský výrobca podrobil omladzovacej kúre.
Kozmetické zmeny zovňajšku Aktualizácia vzhľadu spočíva v detailoch. X5 dostalo nový predný i zadný nárazník. Drobné štylistické zmeny sa nevyhli ani predným svetlometom. Tvar koncových svetiel síce zostal pôvodný, ale úpravy zaznamenala aspoň ich grafika. Celé teraz pozostávajú z LED diód.
Z ďalších modifikácií spomeňme nové laky karosérie i vzory čalúnenia interiéru. Medzi prednými sedadlami pribudla najnovšia generácia multifunkčného ovládača iDrive.
Technika v znamení prepĺňania Kompletne prepracovaná bola paleta poháňacích jednotiek. Pod kapotou verzie X5 xDrive35i sa ukrýva zážihový šesťvalec prepĺňaný dvomi turbodúchadlami. Má objem 3,0 l, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie ventilov Valvetronic. Výkon 225 kW (306 k) dosahuje pri 5800 ot./min., najvyšší krútiaci moment 400 Nm má vodič k dispozícii v rozsahu 1200-5000 ot./min. Výrobca udáva hodnotu zrýchlenia z 0 na 100 km/h 6,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 235 km/h. BMW X5 xDrive35i údajne v priemere spotrebuje 10,1 l/100km a vyprodukuje 236 gramov emisií CO2 na kilometer.
Najsilnejšie zážihové prevedenie nesie označenie xDrive50i. Dvakrát prepĺňaný osemvalec s priamym vstrekovaním má objem 4,4 l. 299 kW (407 k) dosahuje v rozsahu 5500-6400ot./min. Vrchol krútiaceho momentu 600 Nm sa dostaví už pri 1750 a k dispozícii je až do hranice 4500 ot./min. X5 s osemvalcom pod kapotou pokorí rýchlosť 100 km/h za 5,5 sekundy a elektronika ho pribrzdí pri 250 km/h. Papierový údaj o priemernej spotrebe - 12,5 l/100 km - pôsobí lákavo. Hodnota emisií CO2 predstavuje 292 g/km.
Jeden turbodiesel, dve verzie Vznetový agregát je v ponuke iba jeden, ale BMW ho ponúka v dvoch výkonových prevedeniach. Šesť valcov, objem 3,0 l a priame vstrekovanie paliva common-rail majú spoločné. Líšia sa typom prepĺňania a vstrekovacím tlakom (1800, resp. 2000 bar). Slabšiu verziu - xDrive30d - dopuje jediné turbo s variabilnou geometriou lopatiek. Výkon 180 kW (245 k) je dostupný pri 4000 ot./min., vrchol krútiaceho momentu 540 Nm sa dostaví medzi 1750 a 3000 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť dosiahne 222 km/h. Priemerná spotreba by podľa mníchovskej automobilky nemala presiahnuť 7,4 l/100 km a emisie CO2 195 g/km.
Šesťvalec v modeli xDrive40d prepĺňajú dve turbodúchadlá. Výkon 225 kW (306 k) dosahuje pri 4400 ot./min. a 600 Nm v rozsahu 1500-2500 ot./min. Najvýkonnejšie vznetové BMW X5 dokáže šprintovať z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 6,6 sekundy a uháňať až 236 km/h. Spotreba nafty a produkcia emisií CO2 sa pritom od slabšieho prevedenia líšia iba nepatrne - 7,5 l/100 km, 198 g/km.
Omladené BMW X5 absolvuje výstavnú premiéru na marcovom ženevskom autosalóne.
Autor: fg