BRATISLAVA. Napäté vzťahy medzi Bieloruskom a Ruskom, ktoré zapríčinili v januári tohto roku spory o výške respektíve zrušení colných poplatkov pre ropu dodávanú z Ruska do Bieloruska, sa okamžite odrazili na ukrajinských obchodníkoch.
Ukrajina je jedným z hlavných spotrebiteľov bieloruského benzínu a motorovej nafty. Lenže, prudký pokles v dodávkach týchto komodít (80% oproti minulému roku) začiatkom roka nebol sezónny. Zapríčinilo ho hlavne zníženie dodávok ruskej ropy do Bieloruska. Import benzínov na Ukrajinu v januári činil 80 tisíc ton, z toho 65 tisíc ton tvoril 95-oktánový benzín. Motorovej nafty sa importovalo 93 tisíc ton. Ukrajinské rafinérie za tento mesiac vyrobili spolu okolo 300 tisíc ton benzínov.
Bieloruský benzín má na celkovom importe benzínu na Ukrajinu leví podiel. Dosahuje ročne v priemere až 45%. V novembri tvoril podiel bieloruskej 95-ky na celkovom importe 95-oktánového benzínu 65%. V januári to však bolo už len 8%.
Každý z tých, ktorí predávajú benzíny na svojich čerpacích staniciach sa zabezpečujú ako môžu. Majiteľ siete čerpacích staníc OKKO bol nútený nakupovať benzín v Litve za ceny, ktoré diktuje európska burza. Naopak sieť čerpacích staníc WOG importovala po mori benzín z Rumunska a Bulharska. Oživil sa aj import z Poľska. Import zo Slovenska je však nepatrný. Podiel na tom má pravdepodobne členstvo Slovnaftu v skupine MOL, kde zahraničný obchod riadi maďarský vlastník.
Na poldruha mesiaca sa tiež plánuje odstávka rafinérie v Odese. Narastajúci hlad po benzíne na juhu Ukrajiny v tomto období budú uspokojovať hlavne rumuni a bulhari.
A aj keď sa Rusko a Bielorusko konečne dohodli, pre obchodníkov na severe Ukrajiny to zatiaľ neprinieslo úľavu. Ich obavy nevyvoláva zmena ceny za bieloruské produkty, ktoré Bielorusko aj tak predávalo za trhové ceny. Skôr tu ide o termíny nových dodávok z Bieloruska. Spotreba začína rásť a väčšina obchodníkov hľadá alternatívu k bieloruským dodávkam.
Zdroj informácií: Nefť Rossii, Slon.ru, Vedomosti