SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Výtlky na cestách budú ohlasovať cez GPS

Výtlky či spadnutý strom na vozovke bude tristo cestárov v Žilinskom kraji ohlasovať priamo z vozidla cez zariadenie GPS. Pôjde o raritu v strednej Európe.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - JÁN KROŠLÁK)

ŽILINA. Výtlky či spadnutý strom na vozovke budú cestári v Žilinskom kraji ohlasovať priamo z miesta cez zariadenie GPS. Ako na dnešnej tlačovej konferencii uviedol predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, takúto možnosť ponúka ďalšia úroveň už existujúceho informačného systému AVL (Automatic Vehicle Location).

Systém zakúpila žilinská samospráva koncom roka 2008 za 270-tisíc eur a dispečerovi správy ciest umožňuje monitorovať 150 vozidiel údržby v celom kraji. Projekt rozšírenia systému s nákladmi 466-tisíc eur zaplatí Nórsky finančný mechanizmus a vláda SR.

"V súčasnosti máme za sebou prvú fázu, ktorá bola vybudovaná z vlastných zdrojov v hodnote 270 000 eur. Dnes si môže každý na internetovej stránke ŽSK pozrieť, kde sa nachádza konkrétny mechanizmus, jeho evidenčné číslo a čo práve robí," konštatoval Blanár.

Problémy bude hlásiť tristo ľudí

Tristo cestárov v celom kraji bude môcť priamo z vozidla cez špeciálne zariadenie GPS ohlasovať znečistenie vozovky kameňmi, blatom alebo olejom, výtlky či vytekajúcu vodu na ceste, poškodené zvodidlá, dopravné značenie a tiež spadnutý strom alebo stĺp.

mapa.JPG

Takto zaznamenáva geografický informačný systém polohu vozidiel zimnej údržby v kraji. FOTO: LADISLAV KAVECKÝ

Pre ohlásenie každého nedostatku bude mať vodič na zariadení osobitné tlačidlo, ktorým odošle na dispečing súradnice daného miesta. Dispečer posúdi závažnosť nedostatku a v prípade ohrozenia bezpečnej premávky okamžite vyšle na miesto pracovnú čatu. Ostatné poruchy na vozovkách zaznačí do plánu a postupne dá odstrániť. Nový systém má nielen zefektívniť údržbu a zvýšiť bezpečnosť na cestách, ale očakáva sa aj zracionalizovanie nákladov.

Zariadenie vo vozidlách Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK) bude mať predprogramované tlačidlá s rizikovými faktormi: poškodenie krytu vozovky, vytekanie vody na cestu, chýbajúce poklopy, uličné vpusty, znečistenie vozovky (kamene, blato, olej), neprejazdnosť vozovky (spadnutý strom, spadnutý stĺp), poškodené zvislé dopravné značenie, poškodené zvodidlá a zábradlie.

Podľa riaditeľa SC ŽSK Milana Puchoňa bude práca vodičov po zavedení nového zariadenia náročnejšia, preto pripravujú školenie pre vyše 300 ľudí. "Z toho bude 220 vodičov, ktorí budú zaškolení a uvedení do problematiky porúch ciest. Vodič nebude skúmať rozsah poruchy. On bude mať klasifikované, že ak uvidí výtlk, stisne tlačidlo 1, poškodenú dopravnú značku 2, poškodené zvodidlo alebo zábradlie 3. A odborný pracovník, ktorý tam vyjde, posúdi, v akom rozsahu to treba robiť," dodal Puchoň.

Problém budú monitorovať, kým ho neodstránia

Riaditeľ odboru dopravy ŽSK Ivan Morký zdôraznil, že systém nielen zaregistruje poruchu na ceste v určitom čase, ale bude aj sledovať, čo sa s poruchou deje. "Kedy bola porucha odstránená, či predbežne alebo úplne, a nakoniec zaeviduje stav, aký je po ukončení poruchy. Je to systém, ktorý bude na plánovanie, ale aj na vyhodnotenie systému údržby, kde budeme vidieť časovú náročnosť, ale následne si budeme vedieť vyhodnotiť aj finančnú náročnosť odstránenia poruchy," uzatvoril Morký.

V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie, skúšobnú prevádzku chcú spustiť začiatkom budúcej zimy. Podľa Blanára budú žilinskí cestári využívať tento systém ako prví v strednej Európe. Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja zabezpečuje letnú a zimnú údržbu ciest II. a III. triedy v dĺžke približne 1 500 kilometrov. V roku 2008 investovala samospráva do nákupu novej techniky za zhruba 4,9 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  1. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  2. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  5. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  6. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  7. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  8. Opäť máme možnosť hlasovať o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 14 522
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 669
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 948
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 079
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 587
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 465
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 276
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 152
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  2. Ján Šeďo: Cár necestuje, nešoféruje, ľuďom tlačia do hlavy kaleráby.
  3. Miroslav Pollák: Odkiaľ pokiaľ s humorom
  4. Martina Paulenová: Otočiť sa, či pokračovať?
  5. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 4. časť
  6. Anna Miľanová: Pník 1,2... 2022
  7. Ján Serbák: Lanzarote - ostrov večnej jari, nevšednej prírody a jedinečnej architektúry - 3. časť
  8. Peter Žiak: Zákaz spaľovacích motorov = nešťastie pre Slovensko
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 113
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 488
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 159
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 454
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 2 780
  6. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 2 540
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 503
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 354
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu