
. Prvá Corolla uzrela svetlo sveta v roku 1966, posledná deviata generácia sa predstavila vo verziách 3- a 5-dverový hatchback, 4-dverový sedan, 5-dverové kombi a kompaktný van na jeseň minulého roka, na náš trh prišla pred pár mesiacmi.
V redakčnom teste sme mohli bližšie poznávať päťdverový hatchback so vznetovým preplňovaným štvorvalcovým dvojlitrom s priamym vstrekovaním Common Rail, s výkonom 81 kW/110 k, výkonnejším z dvoch dodávaných na náš trh a s najbohatšou výbavou označovanou ako Sol. Bolo zaujímavé vyskúšať si automobil, ktorý svojou vysokou kvalitou, spoľahlivosťou, nízkou poruchovosťou a vysokou životnosťou patrí v nižšej strednej triede k uznávanej svetovej špičke.

Karoséria deviatej generácie kompaktného päťdverového hatchbacku je oproti predchádzajúcej Corolle od základu zmenená. Vpredu dominujú nové tvary svetlometov s čírym prekrytím, nový tvar masky chladiča so zakomponovaným logom značky a nová kapota motora. Masívny zaoblený nárazník s otvormi pre prívod vzduchu zvýrazňujú dynamiku. Dynamicky pôsobí karoséria aj z bočného pohľadu, pričom na tvary zadného C stĺpika si netreba zvykať. V zadnej časti zvyšujú dynamiku aj rozmerné zadné koncové svetlá. Celkove karoséria pôsobí dynamickejšie a kompaktnejšie oproti predchádzajúcemu modelu.
Vnútrajšok karosérie ponúka oproti predchodcovi viac priestoru po zväčšení rázvoru o 13, 5 cm na terajších 260 cm. Vďaka tomu je viac miesta najmä pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách. Tie sú opatrené tromi trojbodovými bezpečnostnými pásmi, ale tradične menšou stredovou opierkou hlavy. Interiér je vylepšený kvalitnejšími mäkčenými materiálmi, dekorovaný „karbónovými“ doplnkami, najmä na stredovom paneli, kľučky sú chrómované a kvalitný materiál má aj obklad dverí. To všetko zodpovedá špičkovému vybaveniu nižšej strednej triedy. Sedadlá kvalitnými materiálmi a anatomickým tvarovaním v sedacej i operadlovej časti dobre držia telo a sú pohodlné.
Prístrojová doska je ergonomicky dobre riešená, praktická a prehľadná, ovládacie prvky v dosahu vodiča. Zvláštnosťou prístrojového štítu je jeho biele tzv. optitrónové osvetlenie. V praktických odkladacích priestoroch nechýbajú držiaky pohárov pre nápoje. Kratšia kompaktná karoséria však ubrala z veľkosti batožinového priestoru, ktorého základný objem 289 litrov patrí v triede k tým menším. Možno ho však zväčšiť sklopením asymetricky delených zadných sedadiel.
Testovaný automobil mal v štandardnej výbave označovanej ako Sol klimatizáciu s digitálnym nastavovaním, palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické nastavovanie vonkajších zrkadiel, kvalitné autorádio s CD prehrávačom a iné. Za špičkový možno označiť štvorvalcový turbodiesel so vstrekovaním Commom Rail s viac ako solídnym výkonom 110 k.
S ním a dobre odstupňovanou prevodovkou má Corolla dynamiku, pružnosť i rýchlosť na rozdávanie. Ku kultúre tejto dieselovej Corolly patrí aj dobre utlmený hluk motora a odhlučnený motorový priestor. K tomu výborné jazdné vlastnosti, takže pôžitok z jazdy podporený nízkou spotrebou aj pri dynamickej jazde nás presvedčil, že nová Toyota Corolla bude dôstojným nástupcom jej predchádzajúcich ôsmich generácií.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Toyota Corolla 2,0 D-4D Sol
Motor
Vpredu priečne uložený radový kvapalinou chladený vznetový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním, rozvod DOHC. Zdvihový objem 1995 cm3, vŕtanie a zdvih 82,2 x 94,0 mm. Kompresný pomer 18,6:1. Najväčší výkon 81 kW/110 k pri otáčkach 4000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm pri otáčkach 2000 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Štyri ventily v každom valci. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,54 - 2,04 - 1,33 - 0,97 - 0,73, R 3,54. Stály prevod 3,68.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych trojuholníkových ramenách a modifikovaných vzperách Mc Pherson. Vzadu náprava s vlečenými ramenami spojenými pružnou priečkou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 195/60 R 15.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4180/1710/1475 mm, rázvor náprav 2600 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1480/1490 mm. Pohotovostná hmotnosť 1300 kg. Objem batožinového priestoru 289 dm³. Objem palivovej nádrže 55 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 185 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 7,3/4,7/5,7 l/100 km.
Karoséria
Samonosná, oceľová, päťdverový päťmiestny hatchback.
Cena 841 900 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 10,9 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 5,6/7,0 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,2/10,6 s
Max. rýchlosť - 185 km/h
Spotreba počas testu 5,7 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Alfa Romeo 147 JTD Distinctiverogression
Zdvih. objem 1910 cm³
Výkon 81 kW/110 k
Krút. mom. 275/2000 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,5 s
Max. rých. 189 km/h
Spotreba mesto 7,7 l/100 km
mimo mesta 4,7 l/100 km
kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena 885 000 Sk
Ford Focus 1,8 TDCi Ghia
Zdvih. objem 1753 cm³
Výkon 85 kW/115 k
Krút. mom. 250/1850 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 10,6 s
Max. rých. 196 km/h
Spotreba mesto 7,2 l/100 km
mimo mesta 4,4 l/100 km
kombinovaná 5,4 l/100 km
Cena 819 400 Sk
Peugeot 307 2,0 HDI XSI
Zdvih. objem 1997 cm³
Výkon 79 kW/107 k
Krút. mom. 250/1750 Nm/min.-1
0 – 100 km/h 12,7 s
Max. rých. 188 km/h
Spotreba mesto 7,0 l/100 km
mimo mesta 4,2 l/100 km
kombinovaná 5,2 l/100 km
Cena 810 500 Sk
Autor: gold