SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Kto je viac obmedzovaný? Cyklista alebo chodec?

Zákon o cestnej premávke vznikol preto, aby vniesol na cesty poriadok, bezpečnosť a plynulosť. Napriek tomu však vznikajú "trenice" medzi skupinami účastníkov cestnej premávky.

Každý na každého nadáva: vodiči osobných áut, nákladných, autobusov, motorkári, cyklisti a chodci. Každý z nich sa cíti ukrátený na úkor iného. Pozrime sa na chodcov a cyklistov.

Od Lojza sme dostali jednoduchú otázku:

Lojzo: "Môže ísť cyklista cez priechod pre chodcov na bicykli, a ešte na priechode obísť chodcov?"

Cyklista môže ale nesmie prejsť cez priechod pre chodcov na bicykli. Z toho vyplýva, že ich nesmie na priechode ani obchádzať. Priechod pre chodcov je totiž určený výlučne na prechod chodcov cez cestu. Ak by však cyklista zišiel z bicykla, stáva sa z neho chodec. Lenže, ak cyklista nie je ochotný, z bicykla ho pred priechodom pre chodcov nikto nedostane.

Pri prípadnej zrážke chodca s cyklistom sa môžu obaja nepríjemne zraniť. Chodec zrážkou s bicyklom a cyklista pádom na zem. Napriek tomu sú takí, ktorí neváhajú prejsť priechod šliapaním do pedálov. Ak by zišli z bicykla, asi by stratili niekoľko minút.

Zákaz je v podstate prevenciou nepríjemností alebo nehôd. Zároveň by však "do hry" mala vstúpiť aj ohľaduplnosť jednotlivých účastníkov cestnej premávky. Tak, ako cyklisti neustále žiadajú o ohľaduplnosť vodičov motorových vozidiel, tak isto žiadajú o ohľaduplnosť aj chodci cyklistov.

Značka Priechod pre chodcov (č. V 6a) vyznačuje plochu, na ktorú sa usmerňuje prechod chodcov cez vozovku a ktorou sa zabezpečuje prednosť pešej premávky pred premávkou vozidiel.

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

Jedným z argumentov, ktoré cyklisti používajú na ospravedlnenie jazdy po priechode pre chodcov a po chodníku (keď to dopravná značka neumožňuje), je nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Chodci majú svoje chodníky, motorové vozidlá majú cesty. A cyklisti? Zvyčajne na cyklistické cestičky nenatrafia alebo nie sú zjazdné. Vtedy majú možnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky. Cyklista sa tam však necíti bezpečne. Podobne, ako chodci, okolo ktorých "kľučkujú" cyklisti.

Ak sa zoberie do úvahy logika, ktorej základom je nezraniť sa, prípadne pokiaľ možno minimálne, je prirodzené, že si cyklista vyberie radšej "menšie zlo" a začne jazdiť po chodníku. Tým však časť svojho problému prenáša na chodcov, ktorí sú v tom nevinne.

Je pravdou, že mnohí vodiči sú voči cyklistom na ceste neohľaduplní, predchádzajú ich natesno a ohrozujú na živote. Taktiež tu vstupuje do hry prirodzený strach cyklistov, ktorí v prípade zrážky s motorovým vozidlom ťahajú za kratší koniec. Odpoveďou na otázku cyklistov "Kde máme jazdiť, keď je to na ceste nebezpečné a cyklistických cestičiek je tu ako šafranu?" však určite nie je obmedzovanie iných.

V prípade, že by sa chodci cítili byť čoraz viac ohrození cyklistami, mohlo by to viesť časom až tak ďaleko, že by chodci zobrali spravodlivosť do vlastných rúk. Totiž, tak ako je chodec ohrozovaný cyklistom, aj chodec dokáže ohrozovať cyklistu. Kto potom rozsúdi, kde sa stala chyba?

Predstavte si situáciu, že by sa nakoniec povolilo cyklistom jazdiť po chodníkoch a priechodoch pre chodcov. Ak by však smeli cyklisti, prečo by nemohli aj motocyklisti? Tí by mohli argumentovať, že by na chodníku jazdili pomaly. A chodec? tomu by potom veľa priestoru neostalo.

Mimochodom, chodcom je každý z nás.

Dnes majú cyklisti len tieto legálne a bezpečné riešenia problému bicyklovania sa:

  1. majú možnosť využívať cyklistické cestičky tam kde sú a sú zjazdné
  2. majú možnosť žiadať výstavbu cyklistických cestičiek tam, kde nie sú alebo opraviť tie, ktoré nie sú zjazdné
  3. môžu mať odvahu a nebáť sa jazdiť pri kraji vozovky v plnej premávke tam, kde cyklistické cestičky nie sú
  4. po chodníkoch budú bicykel tlačiť
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 892
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 323
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 749
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 303
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 615
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 155
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 903
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 812
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 679
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach