SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Kto je viac obmedzovaný? Cyklista alebo chodec?

Zákon o cestnej premávke vznikol preto, aby vniesol na cesty poriadok, bezpečnosť a plynulosť. Napriek tomu však vznikajú "trenice" medzi skupinami účastníkov cestnej premávky.

Každý na každého nadáva: vodiči osobných áut, nákladných, autobusov, motorkári, cyklisti a chodci. Každý z nich sa cíti ukrátený na úkor iného. Pozrime sa na chodcov a cyklistov.

Od Lojza sme dostali jednoduchú otázku:

Lojzo: "Môže ísť cyklista cez priechod pre chodcov na bicykli, a ešte na priechode obísť chodcov?"

Cyklista môže ale nesmie prejsť cez priechod pre chodcov na bicykli. Z toho vyplýva, že ich nesmie na priechode ani obchádzať. Priechod pre chodcov je totiž určený výlučne na prechod chodcov cez cestu. Ak by však cyklista zišiel z bicykla, stáva sa z neho chodec. Lenže, ak cyklista nie je ochotný, z bicykla ho pred priechodom pre chodcov nikto nedostane.

Pri prípadnej zrážke chodca s cyklistom sa môžu obaja nepríjemne zraniť. Chodec zrážkou s bicyklom a cyklista pádom na zem. Napriek tomu sú takí, ktorí neváhajú prejsť priechod šliapaním do pedálov. Ak by zišli z bicykla, asi by stratili niekoľko minút.

Zákaz je v podstate prevenciou nepríjemností alebo nehôd. Zároveň by však "do hry" mala vstúpiť aj ohľaduplnosť jednotlivých účastníkov cestnej premávky. Tak, ako cyklisti neustále žiadajú o ohľaduplnosť vodičov motorových vozidiel, tak isto žiadajú o ohľaduplnosť aj chodci cyklistov.

Značka Priechod pre chodcov (č. V 6a) vyznačuje plochu, na ktorú sa usmerňuje prechod chodcov cez vozovku a ktorou sa zabezpečuje prednosť pešej premávky pred premávkou vozidiel.

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

Jedným z argumentov, ktoré cyklisti používajú na ospravedlnenie jazdy po priechode pre chodcov a po chodníku (keď to dopravná značka neumožňuje), je nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Chodci majú svoje chodníky, motorové vozidlá majú cesty. A cyklisti? Zvyčajne na cyklistické cestičky nenatrafia alebo nie sú zjazdné. Vtedy majú možnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky. Cyklista sa tam však necíti bezpečne. Podobne, ako chodci, okolo ktorých "kľučkujú" cyklisti.

Ak sa zoberie do úvahy logika, ktorej základom je nezraniť sa, prípadne pokiaľ možno minimálne, je prirodzené, že si cyklista vyberie radšej "menšie zlo" a začne jazdiť po chodníku. Tým však časť svojho problému prenáša na chodcov, ktorí sú v tom nevinne.

Je pravdou, že mnohí vodiči sú voči cyklistom na ceste neohľaduplní, predchádzajú ich natesno a ohrozujú na živote. Taktiež tu vstupuje do hry prirodzený strach cyklistov, ktorí v prípade zrážky s motorovým vozidlom ťahajú za kratší koniec. Odpoveďou na otázku cyklistov "Kde máme jazdiť, keď je to na ceste nebezpečné a cyklistických cestičiek je tu ako šafranu?" však určite nie je obmedzovanie iných.

V prípade, že by sa chodci cítili byť čoraz viac ohrození cyklistami, mohlo by to viesť časom až tak ďaleko, že by chodci zobrali spravodlivosť do vlastných rúk. Totiž, tak ako je chodec ohrozovaný cyklistom, aj chodec dokáže ohrozovať cyklistu. Kto potom rozsúdi, kde sa stala chyba?

Predstavte si situáciu, že by sa nakoniec povolilo cyklistom jazdiť po chodníkoch a priechodoch pre chodcov. Ak by však smeli cyklisti, prečo by nemohli aj motocyklisti? Tí by mohli argumentovať, že by na chodníku jazdili pomaly. A chodec? tomu by potom veľa priestoru neostalo.

Mimochodom, chodcom je každý z nás.

Dnes majú cyklisti len tieto legálne a bezpečné riešenia problému bicyklovania sa:

  1. majú možnosť využívať cyklistické cestičky tam kde sú a sú zjazdné
  2. majú možnosť žiadať výstavbu cyklistických cestičiek tam, kde nie sú alebo opraviť tie, ktoré nie sú zjazdné
  3. môžu mať odvahu a nebáť sa jazdiť pri kraji vozovky v plnej premávke tam, kde cyklistické cestičky nie sú
  4. po chodníkoch budú bicykel tlačiť
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 231
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 427
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 194
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 307
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


7 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Prvé kusy MG ZS u bratislavského predajcu.

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


16 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  2. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  5. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  6. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  7. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  8. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 476
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 327
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 214
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 082
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu