SME

Kto je viac obmedzovaný? Cyklista alebo chodec?

Zákon o cestnej premávke vznikol preto, aby vniesol na cesty poriadok, bezpečnosť a plynulosť. Napriek tomu však vznikajú "trenice" medzi skupinami účastníkov cestnej premávky.

Každý na každého nadáva: vodiči osobných áut, nákladných, autobusov, motorkári, cyklisti a chodci. Každý z nich sa cíti ukrátený na úkor iného. Pozrime sa na chodcov a cyklistov.

Od Lojza sme dostali jednoduchú otázku:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lojzo: "Môže ísť cyklista cez priechod pre chodcov na bicykli, a ešte na priechode obísť chodcov?"

Cyklista môže ale nesmie prejsť cez priechod pre chodcov na bicykli. Z toho vyplýva, že ich nesmie na priechode ani obchádzať. Priechod pre chodcov je totiž určený výlučne na prechod chodcov cez cestu. Ak by však cyklista zišiel z bicykla, stáva sa z neho chodec. Lenže, ak cyklista nie je ochotný, z bicykla ho pred priechodom pre chodcov nikto nedostane.

SkryťVypnúť reklamu

Pri prípadnej zrážke chodca s cyklistom sa môžu obaja nepríjemne zraniť. Chodec zrážkou s bicyklom a cyklista pádom na zem. Napriek tomu sú takí, ktorí neváhajú prejsť priechod šliapaním do pedálov. Ak by zišli z bicykla, asi by stratili niekoľko minút.

Zákaz je v podstate prevenciou nepríjemností alebo nehôd. Zároveň by však "do hry" mala vstúpiť aj ohľaduplnosť jednotlivých účastníkov cestnej premávky. Tak, ako cyklisti neustále žiadajú o ohľaduplnosť vodičov motorových vozidiel, tak isto žiadajú o ohľaduplnosť aj chodci cyklistov.

Značka Priechod pre chodcov (č. V 6a) vyznačuje plochu, na ktorú sa usmerňuje prechod chodcov cez vozovku a ktorou sa zabezpečuje prednosť pešej premávky pred premávkou vozidiel.

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z argumentov, ktoré cyklisti používajú na ospravedlnenie jazdy po priechode pre chodcov a po chodníku (keď to dopravná značka neumožňuje), je nedostatok cestičiek pre cyklistov.

Chodci majú svoje chodníky, motorové vozidlá majú cesty. A cyklisti? Zvyčajne na cyklistické cestičky nenatrafia alebo nie sú zjazdné. Vtedy majú možnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky. Cyklista sa tam však necíti bezpečne. Podobne, ako chodci, okolo ktorých "kľučkujú" cyklisti.

Ak sa zoberie do úvahy logika, ktorej základom je nezraniť sa, prípadne pokiaľ možno minimálne, je prirodzené, že si cyklista vyberie radšej "menšie zlo" a začne jazdiť po chodníku. Tým však časť svojho problému prenáša na chodcov, ktorí sú v tom nevinne.

Je pravdou, že mnohí vodiči sú voči cyklistom na ceste neohľaduplní, predchádzajú ich natesno a ohrozujú na živote. Taktiež tu vstupuje do hry prirodzený strach cyklistov, ktorí v prípade zrážky s motorovým vozidlom ťahajú za kratší koniec. Odpoveďou na otázku cyklistov "Kde máme jazdiť, keď je to na ceste nebezpečné a cyklistických cestičiek je tu ako šafranu?" však určite nie je obmedzovanie iných.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že by sa chodci cítili byť čoraz viac ohrození cyklistami, mohlo by to viesť časom až tak ďaleko, že by chodci zobrali spravodlivosť do vlastných rúk. Totiž, tak ako je chodec ohrozovaný cyklistom, aj chodec dokáže ohrozovať cyklistu. Kto potom rozsúdi, kde sa stala chyba?

Predstavte si situáciu, že by sa nakoniec povolilo cyklistom jazdiť po chodníkoch a priechodoch pre chodcov. Ak by však smeli cyklisti, prečo by nemohli aj motocyklisti? Tí by mohli argumentovať, že by na chodníku jazdili pomaly. A chodec? tomu by potom veľa priestoru neostalo.

Mimochodom, chodcom je každý z nás.

Dnes majú cyklisti len tieto legálne a bezpečné riešenia problému bicyklovania sa:

  1. majú možnosť využívať cyklistické cestičky tam kde sú a sú zjazdné
  2. majú možnosť žiadať výstavbu cyklistických cestičiek tam, kde nie sú alebo opraviť tie, ktoré nie sú zjazdné
  3. môžu mať odvahu a nebáť sa jazdiť pri kraji vozovky v plnej premávke tam, kde cyklistické cestičky nie sú
  4. po chodníkoch budú bicykel tlačiť
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 213
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 626
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 198
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 571
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 388
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 206
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 848
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 799
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Beňovič: Zákon o nepriateľoch ľudu
  2. Seniori v pohybe: Domov je tam, kde je babička
  3. Martin Sústrik: Čím viac prisťahovalcov, tým lepšie
  4. Jozef Černek: List mojim dramaťáčkam: To najdôležitejšie, čo sme si ešte nepovedali
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia
  6. Miro Jankes: Apríl 2025
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo
  8. Štefan Šturdzík: Deficity a dlhy.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 437
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 240
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 356
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 157
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 099
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 593
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 846
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 196
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťZatvoriť reklamu