BRATISLAVA. Konzervatívne tvary testovaného Seatu Exeo ST oživili osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin. Kombinácia nízkoprofilovými pneumatík a tuhšie naladeného pruženia znamená málo komfortu na slovenských cestách. Za krásu sa platí.
S Exeom ST je vďaka dobre odhlučnenej kabíne radosť cestovať na diaľnici. V zákrutách sa priaznivo prejaví fakt, že podvozok ladilo Audi. Výraznú nedotáčavosť spôsobenú ťažkým vznetovým motorom, uloženým vpredu, sme pocítili až pri jazde na limite. Turbodiesel 2,0 TDI pracuje kultivovane a posádku neobťažuje vibráciami. Využíva totiž moderný systém priameho vstrekovania nafty common-rail. V najvýkonnejšej verzii so 125 kW (170 k) má dosť elánu na dynamickú jazdu aj s plne naloženým autom.
Diesel bez automatu Nech si zvolíte ktorýkoľvek vznetový agregát, inú ako šesťstupňovú manuálnu prevodovku k nemu nedostanete. Radiaca páka sa v kulise pohybuje po presne vymedzených a krátkych dráhach. Na okamih, kedy zvoliť vyšší alebo nižší prevodový stupeň, upozorní indikátor radenia na prístrojovom paneli. V honbe za čo najnižšou spotrebou nafty nás občas nútil podtáčať motor.
Z interiéru cítiť vplyv Audi. Materiály a spracovanie sa môžu smelo porovnávať s ľubovoľným konkurentom v strednej triede.
Pri bežnej jazde poháňacia jednotka skonzumovala v priemere 6,3 l/100 km. Riadenie sa pokynmi indikátora spotrebu stlačilo o 0,2 l/100 km. S plnou 70 litrovou nádržou tak nie je problém absolvovať vyše 1000 kilometrov bez potreby dotankovania. K manuálnej prevodovke síce nemáme výhrady, ale automat nám v ponuke pre vznetové motorizácie jednoznačne chýba. Priestor pre deti Exeo vychádza zo starej školy. Vidieť to nielen na konzervatívnom zovňajšku, ale aj vo vnútri. Namiesto spoločnej multifunkčnej obrazovky majú klimatizácia i audio systém vlastné displeje. Keď príde reč na polohu za volantom, Španiel exceluje. Primerane tuhé predné sedadlá majú výrazné bočné držanie tela a dostatočne dlhé sedáky.
Jediným obmedzujúcim faktorom je široká stredová konzola, s ktorou často prichádza do kontaktu vodičova pravá a spolujazdcova ľavá noha. Vzadu pohodlne obsedia iba deti, prípadne cestujúci nízkeho vzrastu. Malú priestorovú ponuku má na svedomí krátky rázvor osí kolies. Pocit stiesnenosti vyvoláva aj hrubý stredový tunel - pozostatok zo starého Audi.
Praktická skúška s výhradami Batožinový priestor Seatu Exeo ST disponuje objemom 442 litrov. Prekvapujúco, verzia sedan „zhltne“ o 18 litrov viac, o väčšine konkurentov ani nehovoriac. Kufor stratené body za malý objem doháňa praktickým tvarom s takmer kolmými bočnými stenami. Nakladacia hrana vo výške 670 mm nad vozovkou poteší absenciou nepraktického schodu.
Batožinový priestor poteší viac praktickým tvarom ako reálnym objemom. Ku cti mu slúži široký nakladací otvor.
Delené koncové svetlá konštruktérom umožnili použiť široké zadné veko (1055 mm) uľahčujúce prístup do úžitkového priestoru. Sklopené operadlá zadných sedadiel nevytvoria rovnú plochu s dnom kufra. V dvojmiestnej konfigurácii interiéru síce prepravná kapacita výrazne narastie, ale hodnota 1180 litrov patrí v strednej triede k podpriemerným. Kvitujeme praktické detaily, ako fixovacie sieťky, kotviace oká, 12V zásuvku i plnohodnotné rezervné koleso ukryté pod podlahou. Niektorí výrobcovia šetria a ponúkajú iba sadu na opravu defektu, prípade dojazdové koleso. Technické parametre
motor 2.0 TDI CR DPF
zdvihový objem [cm3] 1968
výkon [kW/k] 125/170
pri otáčkach [1/min] 4200
krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 224
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,6
nameraná spotreba [l/100 km] 6,1-6,3
emisie CO2 [g/km] 153
batožinový priestor [l] 442-1180
cena modelu od [€] 28 764