Je zvláštne zistiť, že sa vám auto zrazu rozbehne a tachometer ukáže rýchlosť 220 km/h. Niečo podobné sa stalo Ludovi z Lučivnej, ktorého policajti namerali potom, čo sa mu zasekol plynový pedál.
Ludo: "Stala sa mi veľmi nepríjemná vec na diaľnici severnej D1. Mám automobil Toyota Avensis, na ktorom sa mi na diaľnici zasekol plynový pedál. Chvíľu mi trvalo sa zorientovať, o čo ide, tak som nejakú chvíľu išiel asi 220 km/h.
Po chvíli, keď som vytlačil spojku a začal brzdiť, ma začal dobiehať tmavý VW Passat. Akonáhle ma predbehol, zasvietila stopka, tak som pomaly zastavil na krajnici. Vystúpili z neho policajti, vypýtali si doklady a oznámili mi, že som prekročil rýchlosť. Vraj som podľa nich išiel 207 km/h, za čo mi navrhli zaplatiť pokutu 500 eur.
Vysvetľoval som im, že to nebolo zapríčinené mnou, ale bola to chyba plynového pedálu, na ktorú aj média upozorňovali. Chcel som im zaseknutý plynový pedál ukázať, ale v tom som si uvedomil, že už sa pomaly vrátil do pôvodnej polohy.
Nakoniec som odmietol zaplatiť pokutu, načo mi odobrali vodičák a mám vraj čakať na predvolanie na dopravný inšpektorát v Poprade.
Preto by som chcel vedieť, aké mám možnosti sa brániť na dopravnom inšpektoráte? Naozaj mi môžu za to dať pokutu?"
O tom, že sa objavil problém s plynovým pedálom na vozidlách Toyota, sme písali v článku Toyota opraví milióny áut. Preto je pravdepodobné, že sa Ludovi mohol stať problém, ktorý popisuje. Rovnako pravdepodobné je aj to, že o probléme s plynovým pedálom policajti nemuseli vedieť.
Keďže Ludo výrazne prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť na diaľnici, policajti mali právo dať mu pokutu. Keďže však Ludo odmietol zaplatiť a sankciou za takýto dopravný priestupok smie byť zákaz činnosti, policajti mu smeli zadržať vodičský preukaz a "odporučiť" ho na dopravný inšpektorát.
Viete o dopravnom priestupku? Odfoťte ho, kliknite sem a pridajte ho na mapu
V rámci konania o priestupku bude môcť Ludo predložiť všetky argumenty, ktoré by mu mohli pomôcť vyhnúť sa pokute prípadne zákazu šoférovania až na tri roky. Bude však musieť dokázať, že sa mu plynový pedál mohol zaseknúť. V tomto by mu však mohol pomôcť autoservis s odborným posudkom.
S kontrolou najvyššej dovolenej rýchlosti má skúsenosť aj pán Ferkl, ktorému sa však podarilo vyhnúť sa pokute.
Ferkl: "Stalo sa mi v roku 2009, že mi chceli zadržať vodičák pri Príbovciach od Turčianskych Teplíc, keďže som odmietol spáchanie priestupku. Vraj som išiel na úseku s maximálnou dovolenou rýchlosťou 60 km/h rýchlosťou 74 km/h.
Na úseku som si dával totálny pozor a znížil som rýchlosť dokonca na 50-ku. Ide o úsek, kde je pred zákrutou znížená rýchlosť z 90 km/h. A tiež som počul upozornenie v rádiu, 5x ma protiidúce auto upozornilo - bliklo. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď ma zadržali. Trvalo mi to 30 minút, museli sme vyjsť na kopec asi 500 m, aby som videl vlastné auto na videu bez jasnej značky ŠPZ.
Takže v tomto prípade ma pustili, ale ostala vo mne pochybnosť, že tie digitálne laserové stroje merajú správne."
V tomto prípade policajti jednoznačne pochopili, že bez dôkazu by bolo v podstate nemožné dokázať prekročenie rýchlosti komukoľvek a rozhodli sa správne - nepokutovať vodiča.
Pozrite si zoznam ukradnutých áut - mapa, tabuľky, grafy, štatistiky
Martin z Košíc je v súvislosti s meraním rýchlosti zvedavý na to, či je policajt povinný po vyžiadaní vodičom predložiť na mieste certifikát o overení radaru.
Martin: "Pracujem v oblasti skúšobníctva a preto ma to zaráža. My keď niečo merame musíme mať všetky doklady od používaných prístrojov pri sebe - napr. hladinu hluku resp. vzdialenosti. A pritom u nás nejde o peniaze.
Predsa ja mám právo skontrolovať, či tento predložený certifikát odpovedá napr. výrobnému číslu radaru atď. Aby sa nestalo, že inšpektorát dá overiť jeden radar (je to pomerne drahá záležitosť) a certifikát používa na všetky ostatné radary. Lebo keď mi ho predložia na inšpektoráte, ako je môžem porovnať o ktorý radar ide?
Rovnako by mal mať policajt doklad aj o overení napr. pásma ak policajt merá, že na chodníku nie je 1,5 m od zaparkovaného auta. Keďže ide o peniaze meradlo musí byť overené a musí byť presne stanovený spôsob ako to merať."
V rámci blokového konania smie policajt uložiť pokutu, ak sú súčasne splnené dve podmienky:
- ak je priestupok spoľahlivo zistený
- obvinený z priestupku je ochotný pokutu zaplatiť
Priestupok prekročenia najvyššej dovolenej rýchlosti je spoľahlivo zistený, ak záznam z radaru obsahuje nespochybniteľnú fotografiu s údajmi o evidenčnom čísle vozidla a rýchlosti vozidla v danom čase. Správnosť fotografie sa dá posúdiť aj na prvý pohľad bez nejakých certifikátov. O meraní rýchlosti sa to však povedať nedá.
Preto musí byť radar nie len "metrologicky" schválený, ale každý jeden musí mať zároveň overené svoje vlastnosti určenou autoritou.
§ 15, zákon č. 142/2000 Z.z.:
(1) Overenie určeného meradla pozostáva zo skúšky meradla a potvrdenia jeho zhody so schváleným typom a s technickými požiadavkami a metrologickými požiadavkami na daný druh meradla. Ak daný druh meradla schváleniu typu nepodlieha, ide o potvrdenie jeho zhody s technickými požiadavkami a metrologickými požiadavkami na daný druh meradla.
Policajt však na mieste nie je povinný certifikát predkladať vodičom. Žiadny zákon mu to neprikazuje. Ak má obvinený vodič pochybnosti o spoľahlivosti zistenia priestupku, môže o tom presvedčiť policajta, ktorý potom obvinenie stiahne.
Ak ho však nepresvedčí, problém sa presúva na konanie o priestupku na dopravný inšpektorát. Vodič má pritom právo žiadať, aby sa do zápisu o priestupku uviedlo aj číslo radaru, aby sa v rámci konania o priestupku mohlo zistiť, či je radar overený.
Na záver si pozrite ešte ukážku toho, ako policajti merali rýchlosť v Košiciach. Fotky nám poslal Michal:
Michal: "Na križovatke drzo stoja odparkované 2 policajné autá, ktoré merajú maximálnu povolenú rýchlosť. Chcel by som vedieť, na základe čoho si môže takéto niečo policajt dovoliť. Pokiaľ viem, tak v križovatke je zákaz zastavenia. No, policajti z Košíc majú pravdepodobne "výnimku", keďže v križovatke stoja hneď dve autá vedľa seba. Čo sa týka križovatky, jedná sa o Košickú križovatku Tr. SNP a Kysuckej ulice. Autá tu stáli niekoľko desiatok minút."
Z fotiek skutočne vyplýva to, že dve policajné vozidlá stáli v križovatke bez zapnutých zvláštnych výstražných svetiel. Policajti mali potom možnosť zastaviť a stáť v križovatke len v takom prípade, ak by využili možnosť, ktorú majú podľa § 69 zákona o cestnej premávke.
Píše sa v ňom že "Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky".
Ak platí to, že merali rýchlosť, nemali dôvod ani na zastavenie a ani na státie v križovatke. Nebolo totiž v cestnej premávke okamžite potrebné zastaviť v križovatke a merať rýchlosť. Zastaviť mohli aj na krajnici cesty za križovatkou.