BRATISLAVA. Audi hlási návrat do segmentu malých áut. Model A1 bude konkurovať najmä Alfe Romeo MiTo, Mini, Citroënu DS3, prípadne aj pripravovanej tretej generácii Lancie Ypsilon.
Vozidlo s rozmermi 3950 x 1740 x 1420 mm a rázvorom osí kolies 2470 mm využíva koncernovú platformu PQ25. Na identickom základe stojí aj Seat Ibiza a VW Polo.
Povedomý dizajn
Po štylistickej stránke je A1 vernou kópiou štúdie Audi Metroproject quattro, prvýkrát odhalenej v roku 2007. Trojdverová karoséria je čiastočne vyrobená z vysokopevnostnej ocele. Jej hmotnosť predstavuje 221 kilogramov. Napriek pomerne skromným mieram sa malé Audi tvári veľmi sebavedomo. Dravý výraz dizajnéri vtisli nielen prednej, ale aj zadnej časti „A-jednotky“.
Pri pohľade z profilu vyniknú relatívne krátke previsy a strieborné stĺpiky spolu s časťou strechy. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu cx= 0,32. Audi novinku štandardne vybavuje diskami s priemerom 15 alebo16 palcov (v závislosti od verzie). K dispozícii však budú aj 17 a 18-palcové kolesá.
Čierna, biela a chróm
Interiér stavil na jednoduchosť. Tmavé tóny palubnej dosky oživuje biele podsvietenie prístrojov a chrómované detaily. V ponuke je aj vstavaný navigačný systém s vyklápajúcim sa displejom. Za príplatok si je možné objednať efektné osvetlenie kabíny LED diódami. Audi A1 je štvormiestne, čo naznačuje tvarovanie zadných sedadiel.
Batožinový priestor má základný objem 267 litov, sklopením operadiel zadných sedadiel jeho kapacita narastie na 920 l.
Iba turbo
Paleta poháňacích jednotiek má pri uvedení auta na trh obsahovať tri položky. Čerstvou novinkou, ktorá sa pravdepodobne objaví aj v ďalších koncernových modeloch, je prepĺňaný štvorvalec 1,2 TSI (Audi využíva označenie TFSI) s priamym vstrekovaním paliva, naladený na výkon 63 kW (86 k). Výrobca ho kombinuje výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Hmotnosť základnej verzie sa konštruktérom podarilo udržať na úrovni 1045 kg.
Ponuka obsahuje aj turbomotor 1,4 TFSI (90 kW/122 k) dodávaný so 6-stupňovým „manuálom“, prípadne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Záujemci turbodiesel majú na výber dve prevedenia agregátu 1,6 TDI CR, slabšie dosahuje 66 kW (90 k), silnejšie 77 kW (105 k). Oba budú k dispozícii iba s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Audi A1 absolvuje výstavnú premiéru na blížiacom sa marcovom autosalóne v Ženeve. Predaj odštartuje v lete tohto roku.
Autor: fg