SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Risknete vjazd do zákazu vjazdu, aj keď nie ste dopravná obsluha, MHD alebo taxi?

Na návštevu k vám zavítajú príbuzní. Ponúknete im odvoz na stanicu. Chcete im pomôcť s kuframi, poskytnúť doprovod až k vlaku, no narazíte na jeden problém. Zákaz vjazdu.

Poznáte to. Na návštevu k vám zavítajú príbuzní žijúci mimo Bratislavy. Ako správny hostiteľ im ponúknete odvoz na stanicu, z kadiaľ sa už pohodlne dopravia naspäť domov. Chcete im pomôcť s kuframi, poskytnúť doprovod až k vlaku, no narazíte na jeden problém. Obsadené parkovisko.

Voľné miesto zbadáte až opodiaľ, presnejšie povedané - za značkou Zákaz vjazdu s dodatkom "Okrem vozidiel dopravnej obsluhy". Poviete si: "Veď sa dlho nezdržím. Pri najhoršom to nejako uhrám". Nuž, neuhráte.

Albert: "Čo to znamená, keď je značka Zákaz vjazdu s dodatkom "Okrem vozidiel dopravnej obsluhy"? Taká je na zastávke pri Hlavnej stanici v Bratislave. Môžem tam krátko parkovať, keď idem niekoho odviesť k vlaku?"

Martin: "Už dlho riešim dilemu, či na bratislavskú hlavnú stanicu sa dá isť autom až ku vchodu - nie dlhodobo parkovať, nakoľko sú tam zákaz vjazdu okrem taxi a MHD a ďalej za stánkami zákaz vjazdu okrem dopravnej obsluhy. Lebo veľa vodičov chodí až ku vchodu buď vyprevádzať alebo čakať, často tam bývajú policajti, i keď zastavovať vodičov pre zákaz vjazdu som ešte nevidel."

Pre presnosť treba poznamenať, že pod značkou Zákaz vjazdu je tam, tak ako píše Martin, dodatková tabuľka s textom "Okrem MHD a Taxi". Aj keby tam bolo napísané to, o čom píše Albert, v konečnom dôsledku sa pre vás nič nezmení. Neskôr sa dozviete, prečo.

Z označenia pri Hlavnej železničnej stanici nie je celkom zrejmé, pre ktorý smer sa zákaz vjazdu vzťahuje. Značka je umiestnená na ostrovčeku uprostred dvoch jazdných pruhov. Z ktorej strany teda nesmieme vôjsť? Zprava? Zľava? Z oboch strán?

01.jpg

Značka Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch (č. B 1) zakazuje vjazd všetkým druhom vozidiel v oboch smeroch jazdy.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) ... Zvislé dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Keďže pri značke nie je napísané, ktorej strany od značky sa zákaz týka. Pozrime sa na to, čo hovorí text vyhlášky a zákona.

Podľa zákona sa zvislé značky umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Vľavo sa umiestňujú len ako "duplikát" značky vpravo. Výnimku podľa zákona tvoria zákazové a príkazové značky umiestnené nad jazdným pruhom a značky Zákaz zastavenia alebo Zákaz státia, ktoré sa umiestňujú na tej strane cesty, pre ktoré sú určené.

Vieme, na ktorej strane cesty sa teda značky umiestňujú. To však nič nehovorí o tom, pre ktorú stranu cesty platia. Väčšina si asi povie: "Veď, platia naľavo od značky, to je jasné." Až také jasné to však nie je. Sú totiž dopravné značky, ktoré sa napríklad umiestňujú na ostrovčeky a určujú smer ich obchádzania. Ich umiestnenie výlučne na pravej strane cesty nemá zmysel. Občas ich treba dať vľavo.

"Bočná" platnosť dopravných značiek niekedy vyplýva z definície dopravnej značky (napríklad spomínané obchádzanie prekážky). Sú však značky, ktorých definície neurčujú stranu, pre ktorú stranu platia. Jednoducho platia. Preto sa zákaz vjazdu na ostrovčeku uprostred dvoch jazdných pruhov týka oboch jazdných pruhov.

02.jpgPrečo však zakazovať vjazd k železničnej stanici, ak chcete niekoho dopraviť k vlaku? To je to isté, ako by ste nemohli odviesť človeka k letiskovej hale. Možno len tí, ktorí umiestňovali značku Zákaz vjazdu pri železničnej stanici, nedomysleli, čo jej umiestnenie môže spôsobiť.

Tušíme, že zákaz by mal platiť len pre ľavý jazdný pruh, ale to by dopravné značenie muselo vyzerať inak. Alebo by v zákone o cestnej premávke muselo byť uvedené, na ktorú stranu od značky Zákaz vjazdu platí.

Iná situácia by nastala, ak by kompetentní umiestnili na stĺp namiesto značky Zákazu vjazdu dopravnú značku Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a), na ktorej by bol vyznačený zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou v správnom jazdnom pruhu. Pochybnosti by boli preč a už by ste nemuseli rozmýšľať, ako pomôcť návšteve s odvozom na stanicu bez toho, aby ste riskovali pokutu.


Zväčšiť mapu

Ale, vráťme sa späť k dodatkovej tabuľke "Okrem dopravnej obsluhy". Aj keď môže ísť naozaj len o krátku chvíľu, počas ktorej odprevadíte svojich známych k vlaku, vyhláška k zákonu o cestnej premávke vám v tomto prípade úľavu neposkytne. Použitia dodatkovej tabuľky "Okrem dopravnej obsluhy" totiž celkom presne špecifikuje subjekty, ktoré sa zdržiavaním na takto vyznačených miestach nedopúšťajú dopravného priestupku.

Sankcie sa obávať nemusíte, pokiaľ vlastníte vozidlo zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske, komunálne alebo podobné služby. Tiež, ak máte vozidlo s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím, alebo vozidlo s osobitným označením č. O 3 (označenie vozidla lekára pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti). Dopravné obmedzenie sa na vás nevzťahuje ani v prípade, že váš automobil slúži ako taxislužba, prípadne ste vodičom, či prevádzkovateľom s trvalým bydliskom, sídlom, alebo garážou v miestach za takto označenou značkou.

Výnimiek, kedy vašim príbuzným nehrozí vyskakovanie z dopravného prostriedku za jazdy podľa vzoru cestujúcich do dedinky Hoštice, je pomerne dosť. No a pre nás ostatných platí staré japonské príslovie - "Disciplína vedie k radosti", vlastne ... k ušetreným peniazom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  3. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  5. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  9. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  10. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 393
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 644
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 359
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 033
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 672
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 410
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 321
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 812
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


12 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Igor Matovič - stena oka hurikánu...
  2. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  3. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  4. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  6. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  7. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  8. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 422
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 325
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 527
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 033
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 158
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 654
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu