SME

Risknete vjazd do zákazu vjazdu, aj keď nie ste dopravná obsluha, MHD alebo taxi?

Na návštevu k vám zavítajú príbuzní. Ponúknete im odvoz na stanicu. Chcete im pomôcť s kuframi, poskytnúť doprovod až k vlaku, no narazíte na jeden problém. Zákaz vjazdu.

Poznáte to. Na návštevu k vám zavítajú príbuzní žijúci mimo Bratislavy. Ako správny hostiteľ im ponúknete odvoz na stanicu, z kadiaľ sa už pohodlne dopravia naspäť domov. Chcete im pomôcť s kuframi, poskytnúť doprovod až k vlaku, no narazíte na jeden problém. Obsadené parkovisko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Voľné miesto zbadáte až opodiaľ, presnejšie povedané - za značkou Zákaz vjazdu s dodatkom "Okrem vozidiel dopravnej obsluhy". Poviete si: "Veď sa dlho nezdržím. Pri najhoršom to nejako uhrám". Nuž, neuhráte.

SkryťVypnúť reklamu

Albert: "Čo to znamená, keď je značka Zákaz vjazdu s dodatkom "Okrem vozidiel dopravnej obsluhy"? Taká je na zastávke pri Hlavnej stanici v Bratislave. Môžem tam krátko parkovať, keď idem niekoho odviesť k vlaku?"

Martin: "Už dlho riešim dilemu, či na bratislavskú hlavnú stanicu sa dá isť autom až ku vchodu - nie dlhodobo parkovať, nakoľko sú tam zákaz vjazdu okrem taxi a MHD a ďalej za stánkami zákaz vjazdu okrem dopravnej obsluhy. Lebo veľa vodičov chodí až ku vchodu buď vyprevádzať alebo čakať, často tam bývajú policajti, i keď zastavovať vodičov pre zákaz vjazdu som ešte nevidel."

Pre presnosť treba poznamenať, že pod značkou Zákaz vjazdu je tam, tak ako píše Martin, dodatková tabuľka s textom "Okrem MHD a Taxi". Aj keby tam bolo napísané to, o čom píše Albert, v konečnom dôsledku sa pre vás nič nezmení. Neskôr sa dozviete, prečo.

SkryťVypnúť reklamu

Z označenia pri Hlavnej železničnej stanici nie je celkom zrejmé, pre ktorý smer sa zákaz vjazdu vzťahuje. Značka je umiestnená na ostrovčeku uprostred dvoch jazdných pruhov. Z ktorej strany teda nesmieme vôjsť? Zprava? Zľava? Z oboch strán?

Značka Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch (č. B 1) zakazuje vjazd všetkým druhom vozidiel v oboch smeroch jazdy.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) ... Zvislé dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo nevyhnutnosť zvýrazniť dopravnú situáciu, je možné umiestniť zvislé dopravné značky i na ľavom okraji jazdného pruhu alebo cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Keďže pri značke nie je napísané, ktorej strany od značky sa zákaz týka. Pozrime sa na to, čo hovorí text vyhlášky a zákona.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zákona sa zvislé značky umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Vľavo sa umiestňujú len ako "duplikát" značky vpravo. Výnimku podľa zákona tvoria zákazové a príkazové značky umiestnené nad jazdným pruhom a značky Zákaz zastavenia alebo Zákaz státia, ktoré sa umiestňujú na tej strane cesty, pre ktoré sú určené.

Vieme, na ktorej strane cesty sa teda značky umiestňujú. To však nič nehovorí o tom, pre ktorú stranu cesty platia. Väčšina si asi povie: "Veď, platia naľavo od značky, to je jasné." Až také jasné to však nie je. Sú totiž dopravné značky, ktoré sa napríklad umiestňujú na ostrovčeky a určujú smer ich obchádzania. Ich umiestnenie výlučne na pravej strane cesty nemá zmysel. Občas ich treba dať vľavo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Bočná" platnosť dopravných značiek niekedy vyplýva z definície dopravnej značky (napríklad spomínané obchádzanie prekážky). Sú však značky, ktorých definície neurčujú stranu, pre ktorú stranu platia. Jednoducho platia. Preto sa zákaz vjazdu na ostrovčeku uprostred dvoch jazdných pruhov týka oboch jazdných pruhov.

Prečo však zakazovať vjazd k železničnej stanici, ak chcete niekoho dopraviť k vlaku? To je to isté, ako by ste nemohli odviesť človeka k letiskovej hale. Možno len tí, ktorí umiestňovali značku Zákaz vjazdu pri železničnej stanici, nedomysleli, čo jej umiestnenie môže spôsobiť.

Tušíme, že zákaz by mal platiť len pre ľavý jazdný pruh, ale to by dopravné značenie muselo vyzerať inak. Alebo by v zákone o cestnej premávke muselo byť uvedené, na ktorú stranu od značky Zákaz vjazdu platí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iná situácia by nastala, ak by kompetentní umiestnili na stĺp namiesto značky Zákazu vjazdu dopravnú značku Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a), na ktorej by bol vyznačený zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou v správnom jazdnom pruhu. Pochybnosti by boli preč a už by ste nemuseli rozmýšľať, ako pomôcť návšteve s odvozom na stanicu bez toho, aby ste riskovali pokutu.

Zväčšiť mapu

Ale, vráťme sa späť k dodatkovej tabuľke "Okrem dopravnej obsluhy". Aj keď môže ísť naozaj len o krátku chvíľu, počas ktorej odprevadíte svojich známych k vlaku, vyhláška k zákonu o cestnej premávke vám v tomto prípade úľavu neposkytne. Použitia dodatkovej tabuľky "Okrem dopravnej obsluhy" totiž celkom presne špecifikuje subjekty, ktoré sa zdržiavaním na takto vyznačených miestach nedopúšťajú dopravného priestupku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sankcie sa obávať nemusíte, pokiaľ vlastníte vozidlo zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske, komunálne alebo podobné služby. Tiež, ak máte vozidlo s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím, alebo vozidlo s osobitným označením č. O 3 (označenie vozidla lekára pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti). Dopravné obmedzenie sa na vás nevzťahuje ani v prípade, že váš automobil slúži ako taxislužba, prípadne ste vodičom, či prevádzkovateľom s trvalým bydliskom, sídlom, alebo garážou v miestach za takto označenou značkou.

Výnimiek, kedy vašim príbuzným nehrozí vyskakovanie z dopravného prostriedku za jazdy podľa vzoru cestujúcich do dedinky Hoštice, je pomerne dosť. No a pre nás ostatných platí staré japonské príslovie - "Disciplína vedie k radosti", vlastne ... k ušetreným peniazom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 127
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 145
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 235
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 526
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 134
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 262
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 124
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 370
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 733
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 627
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 459
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 683
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 620
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu