SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Fico: Elektronické mýto nebude pre osobné autá

Fico po kontrole rezortu dopravy povedal, že nezavedie elektronické mýto pre osobné autá. Nechce ani zvyšovať cenu diaľničných známok.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výber mýta na cestách 1. triedy, ktorý je dočasne pozastavený od 14. januára, bude podľa premiéra Roberta Fica spustený do niekoľkých dní. Minister dopravy Ľubomír Vážny sa dovtedy, 22. februára, ešte raz stretne s registrovanými dopravcami a zhodnotia presnosť vystavovania faktúr dopravcom za prejazdené spoplatnené úseky ako aj ich označovanie.

"Či celková fakturovaná suma zodpovedá súhrnu prejazdených úsekov. Skúma sa fungovanie systému, kedy sa neprejazdený úsek nespoplatňuje, čo je obrovská výhoda pre autodopravcov, ktorí schádzajú zo spoplatneného úseku na cestu inej triedy, ktorá nie je spoplatnená," informoval v utorok premiér Fico na tlačovej besede po kontrolnom dni na ministerstve dopravy.

((video))

Mýto pre osobné autá nebude

Predseda vlády poprel úvahy, že o niekoľko rokov by malo byť mýto zavedené aj pre osobné automobily. "Chcem jasne zagarantovať - nerátame s elektronickým mýtom pre osobné autá. Neviem, kto s tým prišiel, kto to vymyslel. Ak aj pôjdeme do nového volebného obdobia 2010 - 2014, tak to určite bude v programovom vyhlásení vlády," dodal Fico.

Premiér zároveň ubezpečil, že nemá záujem naďalej zvyšovať cenu diaľničných známok pre vodičov osobných vozidiel. Podľa neho by to voči ľuďom nebolo korektné, pokiaľ nebude postavená aspoň základná diaľničná sieť. Aj to by malo byť v budúcom programovom vyhlásení vlády, ak ju bude Smer-SD zostavovať.

Zlá komunikácia

"V oblasti elektronického mýta sme urobili všetko, čo bolo treba. Mal som trochu výhrady k spôsobu komunikácie tejto témy zo strany ministerstva. Ako keby sme sa spoliehali, že dva roky sa to pripravovalo a nikto nemal žiadne výhrady," uviedol Fico.

Rezort dopravy mal podľa neho použiť dynamickejšiu komunikáciu medzi verejnosťou. Protesty neregistrovaných autodopravcov, ktoré organizovala Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) začiatkom tohto roka, označil premiér za hrubé politické zneužitie mýta. Pripravovaný míting, avizovaný autodopravcami 25. februára na bratislavskom Námestí SNP, bude podľa premiéra už absolútne politický a nebude mať nič spoločné s mýtom. Fico tvrdí, že blokovanie ciest kamiónmi bolo porušovaním zákonov a dopravcovia sa nechali politicky zneužiť.

Únia autodopravcov protestmi požadovala najmä zníženie rozsahu mýtom spoplatnených ciest 1. triedy z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov, prípadne pozastavenie výberu mýta na týchto cestách do konca júna.

Mýto pre malé autá od roku 2013 avizoval sám minister Vážny

BRATISLAVA. Premiérom Ficom popierané zavedenie elektronického mýta pre osobné autá do 3,5 tony avizoval ešte v roku 2009 minister dopravy Ľubomír Vážny.

"Zatiaľ máme v pláne od roku 2013 uplatniť elektronické mýto aj na osobné vozidlá," povedal minister dopravy 28. augusta 2009.

Stalo sa tak na tlačovej besede k uzatvoreniu koncesnej zmluvy na prvý PPP projekt na rýchlostnú komunikáciu R1.

Predseda vlády Robert Fico dnes povedal: "Chcem jasne zagarantovať - nerátame s elektronickým mýtom pre osobné autá. Neviem, kto s tým prišiel, kto to vymyslel. Ak aj pôjdeme do nového volebného obdobia 2010 - 2014, tak to určite bude v programovom vyhlásení vlády."

SITA
Fico: Dokončenie D1 v tomto roku prekazila kríza

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico zdôvodnil nesplnenie sľubu o dokončení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2010 bez tunelových častí tým, že prišla svetová hospodárska kríza. Banky nemali podľa neho dostatok peňazí a aj príprava diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa oneskorila o jeden a pol roka.

Na utorňajšej tlačovej besede po kontrolnom dni na ministerstve dopravy premiér vyslovil presvedčenie, že keby nebola hospodárska kríza, diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc bez tunelov v tomto roku by bolo podľa neho reálne.

Minister dopravy Ľubomír Vážny v tejto súvislosti pripomenul, že to potvrdili aj koncesionári, zabezpečujúci prípravu a výstavbu diaľnic zo súkromných zdrojov. Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest bola hlavnou témou kontrolného dňa v rezorte dopravy.

Vláda podľa premiéra Fica prekročí záväzok vo svojom programovom vyhlásení, podľa ktorého mala vo volebnom období 2006 až 2010 odovzdať do užívania 100 kilometrov diaľnic a rýchlociest. "Realita je taká, že namiesto 100 kilometrov bude do konca tohto volebného obdobia odovzdaných 148 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic. A celkovo do novembra 2010 to bude až 180 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií. Je to podstatne viac ako sme si naplánovali," povedal Fico. Premiér povedal, že vláda sa rozhodla urýchliť výstavbu nadradenej cestnej infraštruktúry, čo sa podľa neho darí plniť napriek hospodárskej kríze.

"Tempo výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií je za tejto vlády 3,4 krát vyššie ako za predchádzajúcej vlády Mikuláša Dzurindu," tvrdí Fico. Minister Vážny predkladá návrh, aby bolo v ďalšom volebnom období 2010 až 2014 postavených ďalších okolo 250 kilometrov diaľnic.

Z nich 150 kilometrov má byť postavených v rámci troch PPP projektov na úsekoch R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, ako aj na úsekoch D1 v okolí Žiliny a medzi Martinom a Prešovom. Fico uviedol, že popri diaľniciach treba urýchliť aj výstavbu rýchlostných komunikácií.

"O 250 kilometroch hovorí minister už aj s ohľadom na finančné možnosti. Hovoríme o reálnych projektoch, ktoré budú spracované do konkrétneho plánu, ktorý bude súčasťou nového programového vyhlásenia," dodal premiér. Vláda je podľa neho pionierom v PPP projektoch, z ktorých jeden na R1 sa už realizuje a ďalšie dva na D1 čakajú na finančné uzatvorenie.

SITA
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 025
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 307
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 649
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 235
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 242
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 056
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 080
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 018
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


12 h
Eduard Žitňanský

Nápad sa bude prerokovávať v skrátenom konaní, čo prešlo o jediný hlas.


16 h
Lewis Hamilton oslavuje triumf na Veľkej cene S. Arábie. V pozadí je sklamaný jeho rival Max Verstappen.

Veľkú cenu Saudskej Arábie poznačila kolízia rivalov v boji o titul majstra sveta.


11 h

Na to, ako minister financií často hovorí o "doslova prázdnej špajzi", z nej dokáže, za istých okolností, stále vydolovávať značné sumy.


Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Zaujímavé fasády na Leškovej ulici
  2. Tomáš Sedliačik: Šírenie nepravdivej informácie
  3. Jiří Ščobák: Co říkají odborníci na připravované reformy II. a III. piliera? A co si myslí lidé, kteří tyto reformy tvoří?
  4. Tupou Ceruzou: Kolaterálne obete lockdownu
  5. Michael Achberger: Strata menštruácie kvôli diéte? Aj to vám hrozí
  6. Martin Greguš: 6,4 mld. EUR na rok...pravda o slovenských nemocniciach a zdravotníctve...analýza rozpočtu ZDRAVOTNÍCTVA...
  7. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  8. Rasťo Valent: Zamyslenie o Messim, PSG a Barce
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 872
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 315
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 879
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 734
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 489
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 374
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 702
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 688
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu