SME

Na stopke radšej zastavte, aby ste neprišli na dva roky o vodičák

Ak vidíte pred sebou stopku na križovatke, nezabudnite zastaviť vozidlo. Premýšľaním o tom, či tam má byť alebo nie sa povinnosti zastavenia nezbavíte. Za nezastavenie totiž hrozí, že si dva roky nezašoférujete.

Roman: "Napadlo ma obrátiť sa na vás s prosbou o vysvetlenie značenia v križovatke ciest v blízkosti Leopoldova. Ide o to, že pri vychádzaní z Leopoldova v smere na Hlohovec (vľavo) a na Trnavu (vpravo) je a vždy bola značka STOP, ktorá platila pre oba smery.

Nedávno časť cesty 513 opravovali a pri výjazde z Leopoldova vpravo na Trnavu (a aj Piešťany, či výjazd na D1) urobili pripájací pruh. Značka STOP tam ale ostala. Pri odbočovaní doľava na Hlohovec je jasné prečo, ale nie je to sporné značenie pri odbočovaní doprava? Nakoľko je značka umiestnená pred pripájacím pruhom, aký má vlastne význam STOPka v pripájacom pruhu?

Policajti s obľubou stávajú asi 200m v smere na Trnavu odkiaľ majú na križovatku skvelý výhľad a chytajú jedného vodiča za druhým. Vodič si ich väčšinou všimne až pri jazde v pripájacom pruhu po tom, ako jeden z hliadky vystúpi z auta a začne ho zastavovať.

Za nedodržanie príkazu "STOP, daj prednosť v jazde" sú nemalé postihy a mnohým vodičom by to vysvetlenie určite pomohlo."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nasledovný Romanov náčrt a fotografie ukazujú, čo všetko uvidí vodič, ktorý odbočí od Leopoldova vpravo.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg

Z fotiek vyplýva, že na križovatke je dopravná značka "Stop, daj prednosť v jazde" bez toho, aby bolo čiarami naznačené, kde začína križovatka. Preto je vodič povinný zastaviť na takom mieste, aby mohol dať bezpečne prednosť v jazde a zároveň mal do križovatky "náležitý rozhľad".

Zastaviť treba aj napriek tomu, že je na hlavnej ceste vybudovaný pripájací jazdný pruh.

Z hľadiska bezpečnosti je križovatka vyriešená bez problémov. Vozidlo prichádzajúce z vedľajšej cesty na hranici križovatky zastaví. Následne, pri prejazde pripájacím jazdným pruhom, má vozidlo rýchlosť, ktorá mu umožňuje nie len bezpečne sa zaradiť na hlavnú cestu, ale aj bezpečne zastaviť, ak by hrozilo nebezpečenstvo nehody.

SkryťVypnúť reklamu

Je pravda, že pre odbočenie vpravo je stopka zbytočná, práve pre pripájací jazdný pruh a stačila by tam značka "Daj prednosť v jazde". Na druhú stranu, niektorí vodiči dobrovoľne ignorujú vodorovné dopravné značenie a sú schopní sa z vedľajšej cesty zaradiť priamo do priebežného jazdného pruhu na hlavnej. Vtedy stopka význam má aj pre odbočenie vpravo.

Pre odbočenie vľavo je však stopka nevyhnutná. A preto bez stavebnej prestavby križovatky, alebo úpravy rozsahu platnosti dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde", nie je možné, aby v križovatke Stopka nebola.

A tak, každé vozidlo, ktoré chce prejsť križovatkou z vedľajšej, musí zastaviť. Aj keď sa to vodičovi zdá nelogické.

Nerešpektovanie stopky potom môže vyjsť vodiča draho, keďže tento dopravný priestupok je zaradený medzi závažné. Za tento priestupok môžu policajti na mieste udeliť pokutu do 150 €. Ak by chceli, aj zadržať vodičák. Na dopravnom inšpektoráte od 60 eur do 300 eur a pripojiť môžu aj zákaz činnosti do dvoch rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Značka stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c. Značka č. P 2 sa používa najmä v kombinácii s príslušnou dodatkovou tabuľkou s tvarom križovatky Tvar križovatky č. P 13 až P 15.

Značka č. P 2 sa umiestňuje pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo ju možno použiť na mieste, kde je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 368
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 992
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 615
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 761
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 023
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 706
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 558
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Kuvik: Po predĺženom víkende: návrat do slovenskej reality
  2. Rado Surovka: Slovakistan
  3. Dušan Piršel: Funkčná spoločnosť sa nedá postaviť na návykoch z jaslí
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Iveta Bakitová: Skiathos a Skopelos - miesta, ktoré očarili aj filmové legendy
  6. Štefan Šturdzík: Bijeme sa do pŕs , aký sme národ , pritom je u nás najviac čiernych skládok z celej EÚ !!
  7. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja
  8. Martin Turčan: Ohlodaná kosť v tlame KDH a HS
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 601
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 380
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 423
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 10 955
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 369
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 929
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 913
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 165
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
reklama
SkryťZatvoriť reklamu