Roman: "Napadlo ma obrátiť sa na vás s prosbou o vysvetlenie značenia v križovatke ciest v blízkosti Leopoldova. Ide o to, že pri vychádzaní z Leopoldova v smere na Hlohovec (vľavo) a na Trnavu (vpravo) je a vždy bola značka STOP, ktorá platila pre oba smery.
Nedávno časť cesty 513 opravovali a pri výjazde z Leopoldova vpravo na Trnavu (a aj Piešťany, či výjazd na D1) urobili pripájací pruh. Značka STOP tam ale ostala. Pri odbočovaní doľava na Hlohovec je jasné prečo, ale nie je to sporné značenie pri odbočovaní doprava? Nakoľko je značka umiestnená pred pripájacím pruhom, aký má vlastne význam STOPka v pripájacom pruhu?
Policajti s obľubou stávajú asi 200m v smere na Trnavu odkiaľ majú na križovatku skvelý výhľad a chytajú jedného vodiča za druhým. Vodič si ich väčšinou všimne až pri jazde v pripájacom pruhu po tom, ako jeden z hliadky vystúpi z auta a začne ho zastavovať.
Za nedodržanie príkazu "STOP, daj prednosť v jazde" sú nemalé postihy a mnohým vodičom by to vysvetlenie určite pomohlo."
Nasledovný Romanov náčrt a fotografie ukazujú, čo všetko uvidí vodič, ktorý odbočí od Leopoldova vpravo.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Z fotiek vyplýva, že na križovatke je dopravná značka "Stop, daj prednosť v jazde" bez toho, aby bolo čiarami naznačené, kde začína križovatka. Preto je vodič povinný zastaviť na takom mieste, aby mohol dať bezpečne prednosť v jazde a zároveň mal do križovatky "náležitý rozhľad".
Zastaviť treba aj napriek tomu, že je na hlavnej ceste vybudovaný pripájací jazdný pruh.
Z hľadiska bezpečnosti je križovatka vyriešená bez problémov. Vozidlo prichádzajúce z vedľajšej cesty na hranici križovatky zastaví. Následne, pri prejazde pripájacím jazdným pruhom, má vozidlo rýchlosť, ktorá mu umožňuje nie len bezpečne sa zaradiť na hlavnú cestu, ale aj bezpečne zastaviť, ak by hrozilo nebezpečenstvo nehody.
Je pravda, že pre odbočenie vpravo je stopka zbytočná, práve pre pripájací jazdný pruh a stačila by tam značka "Daj prednosť v jazde". Na druhú stranu, niektorí vodiči dobrovoľne ignorujú vodorovné dopravné značenie a sú schopní sa z vedľajšej cesty zaradiť priamo do priebežného jazdného pruhu na hlavnej. Vtedy stopka význam má aj pre odbočenie vpravo.
Pre odbočenie vľavo je však stopka nevyhnutná. A preto bez stavebnej prestavby križovatky, alebo úpravy rozsahu platnosti dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde", nie je možné, aby v križovatke Stopka nebola.
A tak, každé vozidlo, ktoré chce prejsť križovatkou z vedľajšej, musí zastaviť. Aj keď sa to vodičovi zdá nelogické.
Nerešpektovanie stopky potom môže vyjsť vodiča draho, keďže tento dopravný priestupok je zaradený medzi závažné. Za tento priestupok môžu policajti na mieste udeliť pokutu do 150 €. Ak by chceli, aj zadržať vodičák. Na dopravnom inšpektoráte od 60 eur do 300 eur a pripojiť môžu aj zákaz činnosti do dvoch rokov.
Značka stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatku náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; za predpokladu, že miesto na zastavenie vozidla je možné presne vymedziť, použije sa značka v kombinácii so značkou č. V 5c. Značka č. P 2 sa používa najmä v kombinácii s príslušnou dodatkovou tabuľkou s tvarom križovatky Tvar križovatky č. P 13 až P 15.
Značka č. P 2 sa umiestňuje pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo ju možno použiť na mieste, kde je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde.