BREZNO. Veľmi dynamicky tvarované SUV dostalo pred časom skrášlenú tvár, ďalšie doplnky a dlho očakávaný naftový motor. Diesel sa stal motívom aj hlavným objektom testu. Prvé kroky k testovaciemu autu zvyčajne rozprúdia rôzne myšlienky a očakávania. Napríklad pri CX-7 poskočí srdce nad odvážnym zovňajškom.
Dizajnéri dokázali pod vplyvom vlny zoom-zoom zrúcať mýty o strohých japonských autách a toto auto vyzerá tak ľahko a sviežo, že si ani nezaslúži označenie SUV. Zároveň mysľou prebehla myšlienka, či diesel neuškodí povesti mrštného a rýchleho auta, ktorú si vybudovala Mazda CX-7 s prepĺňaným benzínovým motorom. Tá kombinácia bola tak dobrá, že auto sa predávalo aj napriek pochopiteľne vysokej spotrebe. Kvôli všeobecnému úspechu prišiel na rad diesel, našťastie nie starší, ale úplne nový.
Mazda CX 7 patrí medzi tvarovo pestré autá s výrazným dizajnom. Predný blatník v štýle zoom-zoom vystupuje z profilu prednej kapoty. Z praktického hľadiska to neprekáža a zároveň dobre vyzerá.
Ťahá v stredePo naštartovaní sme sa tvárili, že nepočujeme prítomnosť diesela a prvé kilometre sme využili čisto na zohrievanie motora. Zámerne sme odďaľovali moment, kedy konečne zatlačíme plyn do podlahy. Stálo to za to, pretože nový diesel má 400 Nm a dobre navrhnuté prevody. Za prvotný a kontinuálny ťah by sa nemuselo hanbiť ani benzínové turbo. Akurát diesel hneď poľavil, lebo maximálny výkon 127 kW (171k) dosiahne pri 3500 otáčkach.
Nový motor 2,2 MZR-CD zaplnil hlbokú dieru v ponuke značky. V hluku a vibráciách je na úrovni konkurencie. Krútiacim momentom sa vyrovná špičke.
Navyše krútiaci moment kulminuje pri 2000 otáčkach, takže efektívnych je iba 1500 otáčok. Do istej miery je tomu prispôsobená prevodovka a jednotlivé stupne. Vodič naftového auta s krútiacim momentom až 400 Nm by si zaslúžil, aby nemusel tak často podraďovať alebo sledovať otáčky. Ak je ručička na 1800 otáčkach, nič dynamické sa nedeje a treba podradiť alebo počkať na otáčky. Potom sa z Mazdy stane silný víchor.
Radšej mimo mesta V podstate, šofér si jazdu s presnou šesťstupňovou prevodovkou a rukou na páke neskutočne užije, ale po istom čase začne podvedome túžiť aj po automate, ktorý v ponuke nie je. Kombinácia motora a prevodovky vyhovuje dlhým cestám najrôznejšieho druhu.
Obraz cúvacej kamery zobrazuje malý displej, ktorý slúži tiež navigácii a palubnému počítaču. Najskôr sa nám zdal malý, ale na druhej strane nemusia byť v autách za každú cenu obrie monitory.
Spotreba ako vždy lieta v závislosti od práce s plynovým pedálom a dynamiky jazdy. Predsa len na rozhýbanie auta s hmotnosťou 1800 kilogramov treba nejakú energiu. Ak šofér využíva zotrvačnosť auta, hravo sa dostane na normovaných 7,5 pri prevažujúcej jazde mimo mesta aj nižšie. V tvrdšom režime, pri fotení a jazdení okolo kužeľov stúpla spotreba na 8,4 litra na sto kilometrov. Spomenutý fakt obťažuje v meste, kde sa často mení rýchlosť. Bude správne, ak si Mazdu kúpia ľudia, ktorí potrebujú denno-denne prekonávať hory-doly a práca ich pravidelne zaveje do rôznych kútov krajiny.
Mazda CX7 je jazdnými vlastnosťami verná svojmu športovo ladenému zovňajšku. Elektronika ju však nekompromisne uzemňuje. Chápeme, že nie každé auto musí mať vypínateľný stabilizačný systém, ale aspoň na snehu by pasoval športovejší režim. Pocit z jazdy predčil očakávania.
Napokon, vo veľmi príjemnom a športovo ladenom kokpite je radosť vykrajovať zákruty. Vysoký stredový tunel, šikmá stredová konzola, aj budíky v „rúrach“ majú niečo do seba. Rovnako po praktickej stránke vyhovujú odkladacie priestory na stredovom tuneli a páči sa nám skrinka pred spolujazdcom.
Jednoduché býva pekné Informačná časť s displejmi pod hranou čelného skla má dobrú polohu a dva displeje. Jeden slúži autorádiu a klimatizácii, druhý palubnému počítaču, navigácii a cúvacej kamere. Zvlášť palubný počítač má peknú grafiku a prehľadné zobrazovanie údajov. Počiatočná pestrosť prístrojového panela sa s pribúdajúcim časom za volantom mení na celkom logické usporiadanie, teda z pohľadu šoféra.
Ako v Las Vegas. Mazda ponúka pomerne ostré farby aj kontúry na meracích prístrojoch. Po vypnutí motora zostanú úplne čierne. Či sa páčia alebo nie, je to vec vkusu.
Mazda v duchu tradície opäť ukázala, ako možno účelne a prehľadne usporiadať ovládanie klimatizácie aj autorádia jednoduchými ovládačmi. Klavírový lak na niektorých dieloch stredovej konzoly a tunela pôsobí efektne, ale vidieť na ňom každý chlp a smietku, vrátane odtlačkov prstov. Napriek tomu uznávame, že kokpit v CX-7 je urobený veľmi pekne a účelne.
Na volante našlo miesto veľa ovládačov, akurát medzi dvomi páčkovými prepínačmi by mohla byť medzera.
Niečo predsa odvezie Z konštrukcie auta a vonkajších tvarov logicky vyplýva pomerne plytký kufor, vyššia nakladacia hrana a menší priestor v oblasti hlavy na zadných sedadlách. Pochvalu si zaslúži sklápanie sedadiel z batožinového priestoru a otváranie piatych dverí. Vyslovene iba kvôli predstavivosti a zadefinovaniu pocitov z používania auta vyberieme rôzne príklady – Mazda CX-7 poskytne vzadu viac úžitku ako BMW X6, ale nie zasa toľko ako Audi Q5.
Dizajnéri preniesli výrazný profil blatníkov až do spodnej hrany zadného okna. Línia začne stúpať v polovici dverí smerom hore, čím dáva autu zaujímavý náboj.
Z testu Mazdy CX-7 v naftovej verzii vychádzajú dve základné posolstvá. Ak si na základe definície športového SUV v katalógu značky kúpite CX-7 nebudete sa cítiť podvedení, lebo to auto športové je a má šmrnc, o ktorý ho neobral ani diesel. Do mesta pre svoj charakter a časté radenie príliš nepasuje. Diesel okrem spotreby priniesol rozšírenie cenovej ponuky smerom dole. Model CX-7 sa tým pádom stal prístupnejším.
Kupujem – nekupujem
Je veľa dôvodov, vrátane poctivej mechanickej štvorkolky, prečo áno.
K nerozhodnému stanovisku som sa dopracoval iba menej variabilným priestorom vzadu a prísne nastavenou elektronikou. Bez nej by pohon všetkých kolies lepšie vynikol. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Mazda CX-7 Motor 2,2 MZR CD
Zdvihový objem (cm3) 2184
Výkon (kw/k) 127/173
Pri otáčkach (ot./min.) 3500
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Emisie CO2 (g/km) 199
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2750
Dĺžka (mm) 4700
Šírka (mm) 1870
Výška (mm) 1645
Pohotovostná hmot (kg) 1800
Svetlosť podvozka (mm) 208
Objem palivovej nádrže (l) 69
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 9,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,6
Kombinovaná spotreba 7,5
Spotreba v teste (l/100 km) 8,1
Cena modelu od 28 990 eur
Cena skúš. verzie 35 990 eur
Videli ste už druhý diel internetovej motoristickej relácie? Ak nie, kliknite sem.