Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vlani predala vyše 6,4 milióna diaľničných nálepiek, čo bolo zhruba o sedem percent viac ako v roku 2008. Celkové tržby podniku z predaja kupónov však mierne klesli na 88,48 milióna eur. ČTK o tom informoval hovorca NDS Marcel Jánošík. NDS tento rok počíta s výrazným poklesom príjmov za nálepky, čo súvisí so zavedením elektronického mýta pre nákladné autá a autobusy.
Vodiči automobilov do 3,5 tony si kúpili v minulom roku viac ako 3,28 milióna kusov diaľničných nálepiek, teda o približne päť percent viac než v roku 2008. "Môžeme predpokladať, že nárast predaja nálepiek u osobných vozidiel mohli spôsobiť dva faktory, a to zvýšený cestovný ruch a šrotovné," poznamenal Jánošík. Za kupóny pre túto kategóriu vozidiel NDS v minulom roku utŕžila 37,89 milióna eur.
Diaľničné nálepky vlani naposledy využívali šoféri nákladných áut, či autobusov. Vodiči kamiónov nad 12 ton kúpili celkovo vyše 2,75 milióna kupónov, čo bolo asi o 200.000 viac než predvlani. "Využívali časovo obmedzené jednodňové nálepky," doplnil Jánošík. Z predaja nálepiek pre najťažšie vozidlá získala NDS vyše 41 miliónov eur, čo však bolo o necelú desatinu menej než predvlani. Kupóny s platnosťou deväť mesiacov sa predávali len do konca septembra.
NDS tento rok ponúka už len ročné, mesačné a týždňové nálepky. Vlani skončili jednodňové a deväťmesačné kupóny, ktoré boli určené len pre nákladné autá. Tie od januára platia za jazdu po diaľniciach a ďalších vybraných cestách elektronické mýto. Kilometer jazdy po spoplatnenej ceste pre nich vychádza od 6,3 centa do 20,9 centa bez dane z pridanej hodnoty v závislosti od typu a kategórie vozidla. Autobusy majú polovičnú zľavu zo sadzby.
Spustenie mýtneho systému sprevádzali protesty časti autodopravcov, ktorým mýto okrem iného zdvihlo náklady. Mýtu vyčítali, že nie je dobre pripravené, a žiadali pozastavenie systému, či zníženie rozsahu spoplatnenia ciest. Na cestách prvej triedy sa mýto od polovice januára až do odvolania nevyberá.
Ceny diaľničných známok pre osobné autá sa na Slovensku už niekoľko rokov nemenili. Pôvodne mali na mýto prejsť aj osobné vozidlá zhruba v roku 2013. Premiér Robert Fico sa však nedávno postavil proti jeho rozšíreniu.
NDS očakáva, že tento rok sa jej príjem z predaja diaľničných nálepiek zníži na zhruba 40 miliónov eur. Vybrané peniaze majú byť podľa Jánošíka použité na financovanie bežnej činnosti spoločnosti a na prevádzku a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Časť cestnej siete kabinet plánuje postaviť s pomocou súkromného kapitálu.