SME
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Priecestia sú horšie len v Rumunsku

Ani rok po tragickej nehode v Polomke nie sú slovenské priecestia bezpečnejšie.

Priecestie v Polomke má novú výstrahu. Pred rokom bolo bez svetiel.Priecestie v Polomke má novú výstrahu. Pred rokom bolo bez svetiel. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

O nebezpečenstve priecestia v Polomke kedysi vedeli iba tí, ktorí ním prechádzali. Už je to rok, čo o ňom vie celé Slovensko.

BRATISLAVA. Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval k svahu v Polomke. Takmer 40 ľudí bolo už takmer v cieli, keď ich na neoznačenom železničnom priecestí prevalcoval vlak.

Pokrútené kusy modrého plechu z autobusu, jeho zadné kolesá vo vzduchu a na sedadlách vtesnaná lokomotíva. Niekoľko desiatok ton vážiaci kolos nemohol ubrzdiť, zvyšky vozidla tlačil viac ako 20 metrov.

Na mieste zahynulo 12 ľudí, šesť utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké. Zajtra to bude rok.

Najviac mŕtvych

Nehody a smrť na koľajniciach
  • v roku 2009 sa na našich priecestiach stalo 51 nehôd, rok predtým to bolo 109 – od roku 2006 ich počet stúpa;
  • vlani takto zahynulo 26 ľudí, predvlani 17;
  • v roku 2008 u nás na milión kilometrov pripadlo 1,28 nehody na priecestí;
  • horšie z dvanástich sledovaných krajín dopadlo iba Rumunsko s indexom 2,1.
Zdroj: Železnice SR

Táto tragédia ovplyvnila aj štatistiku nehodovosti na našich priecestiach. Vlaňajších nehôd na železniciach bolo síce najmenej od roku 2004, počet mŕtvych sa však vyšplhal na najvyššiu hodnotu od roku 2000. Ani množstvo mŕtvych neprinútilo úrady konať, väčšina priecestí je naďalej nezabezpečená.

Svetlá minulý rok pribudli v Polomke, okrem toho Železnice Slovenskej republiky zabezpečili iba tri priecestia – jedno v Dlhom nad Cirochou, okres Snina, a dve v Ráztočne, pri Handlovej.

„Podľa zákona o dráhach železničné priecestie zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, v koho záujme k zmene dochádza,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. To podľa nej znamená, že zlepšenie bezpečnosti je možné „len a výhradne na náklady obce alebo mesta“. Väčšina obcí na to nemá peniaze.

Jedno z najnebezpečnejších priecestí je v Bratislave. Na Ivanskej ceste tam musia vodiči často vojsť na koľajnice, aby poriadne videli do križovatky. Bratislavčania si na nápravu počkajú. Námestník primátora Milan Cílek hovorí, že mesto len vyčlenilo peniaze na projektovú dokumentáciu rekonštrukcie križovatky. Pribudnúť majú semafory. Mestská časť Ružinov zasa rokuje s investorom o vybudovaní mimoúrovňovej križovatky. Termín radní nepoznajú.

((vid))

Od poslednej tragickej nehody na priecestí prešli iba dva dni. Pri Ostraticiach v okrese Partizánske sa vo štvrtok zrazila dodávka s osobným vlakom. Jej vodič zrážku neprežil, informoval portál Čas.sk. Pravdepodobne nielen v tomto prípade zlyhal vodič auta. Pavlíková z údajov za rok 2008 tvrdí, že ani jednu z nehôd na priecestí nezavinili železnice. „Vo všetkých prípadoch ide o porušenie zákona zo strany vodičov, cyklistov, chodcov.“

Medzi najhoršími v Európe

Vodič dodávky bol maďarskej národnosti. Že zahynul na slovenskom priecestí, však nemusí byť náhoda.
Zo štatistiky takýchto nehôd na milión železničných kilometrov v 12 krajinách Európy, ktorú robia naše železnice, vyplýva, že v roku 2008 ich zaznamenali viac iba v Rumunsku.

Na tento rok si železnice naplánovali nahradiť ručne ovládané závory automatickými na trati Šurany – Veľké Bielice.

Polomku nevyšetrili

Jediné, čo v Polomke po roku pribudlo, je nové signalizačné zariadenie na železničnom priecestí a pomník obetiam.

POLOMKA. Svetlá na priecestí, pomník s kyticami a sviečkami a opatrnejší vodiči. Priecestie v Polomke sa rok po tom, ako tam zahynulo dvanásť ľudí, trochu zmenilo. Prípad však stále nie je uzavretý, vinník nie je pred súdom.

Vodiča autobusu Jána Minaroviča doteraz neobžalovali. Vyšetrovateľka čaká na stanovisko srbskej zdravotnej poisťovne, ktorá hradila náklady jednej z poškodených. Vodiča obvinili z prečinu všeobecného ohrozenia, ale prípad nemôžu uzavrieť.

„Polícia a justícia mali urobiť oveľa viac. Mali zapojiť aj Interpol. Najprv tvrdili, že vytvoria špeciálny vyšetrovací tím a nakoniec na tom pracuje jedna vyšetrovateľka,“ hovorí Dušan Slížik, ktorý prišiel pri nehode o brata
a švagrinú.

Expertíza potvrdila, že nehodu nezavinil rušňovodič ani železničné zariadenia. Hasič Oto Hudec z Banskej Bystrice už viac ako 20 rokov zachraňuje, ale takú tragédiu ešte nevidel. Po niekoľkohodinovom zásahu v Polomke skončil aj so štyrmi kolegami v rukách psychológov. „Bolo to strašné. Trosky boli úplne všade. Vyzeralo to, ako keby vybuchol granát. Vedeli sme, že tam už nemôže byť nikto živý. Zodvihli sme vrak a postupne sme vynášali mŕtvych ľudí,“ hovorí hasič.

Pozostalí prosili o zásah aj premiéra, ministra vnútra aj prezidentskú kanceláriu. Chcú ísť až do Štrasburgu.

Daniel Vražda
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 728
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 829
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 417
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 163
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 289
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 861
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 828
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 036
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  2. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  3. Viktória Holejová: Cigáni
  4. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  5. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  6. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  7. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  8. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 727
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 630
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 031
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 530
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 945
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 802
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu