SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Priecestia sú horšie len v Rumunsku

Ani rok po tragickej nehode v Polomke nie sú slovenské priecestia bezpečnejšie.

Priecestie v Polomke má novú výstrahu. Pred rokom bolo bez svetiel.Priecestie v Polomke má novú výstrahu. Pred rokom bolo bez svetiel. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

O nebezpečenstve priecestia v Polomke kedysi vedeli iba tí, ktorí ním prechádzali. Už je to rok, čo o ňom vie celé Slovensko.

BRATISLAVA. Autobus plný lyžiarov z Bánoviec nad Bebravou smeroval k svahu v Polomke. Takmer 40 ľudí bolo už takmer v cieli, keď ich na neoznačenom železničnom priecestí prevalcoval vlak.

Pokrútené kusy modrého plechu z autobusu, jeho zadné kolesá vo vzduchu a na sedadlách vtesnaná lokomotíva. Niekoľko desiatok ton vážiaci kolos nemohol ubrzdiť, zvyšky vozidla tlačil viac ako 20 metrov.

Na mieste zahynulo 12 ľudí, šesť utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké. Zajtra to bude rok.

Najviac mŕtvych

Nehody a smrť na koľajniciach
  • v roku 2009 sa na našich priecestiach stalo 51 nehôd, rok predtým to bolo 109 – od roku 2006 ich počet stúpa;
  • vlani takto zahynulo 26 ľudí, predvlani 17;
  • v roku 2008 u nás na milión kilometrov pripadlo 1,28 nehody na priecestí;
  • horšie z dvanástich sledovaných krajín dopadlo iba Rumunsko s indexom 2,1.
Zdroj: Železnice SR

Táto tragédia ovplyvnila aj štatistiku nehodovosti na našich priecestiach. Vlaňajších nehôd na železniciach bolo síce najmenej od roku 2004, počet mŕtvych sa však vyšplhal na najvyššiu hodnotu od roku 2000. Ani množstvo mŕtvych neprinútilo úrady konať, väčšina priecestí je naďalej nezabezpečená.

Svetlá minulý rok pribudli v Polomke, okrem toho Železnice Slovenskej republiky zabezpečili iba tri priecestia – jedno v Dlhom nad Cirochou, okres Snina, a dve v Ráztočne, pri Handlovej.

„Podľa zákona o dráhach železničné priecestie zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, v koho záujme k zmene dochádza,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavliková. To podľa nej znamená, že zlepšenie bezpečnosti je možné „len a výhradne na náklady obce alebo mesta“. Väčšina obcí na to nemá peniaze.

Jedno z najnebezpečnejších priecestí je v Bratislave. Na Ivanskej ceste tam musia vodiči často vojsť na koľajnice, aby poriadne videli do križovatky. Bratislavčania si na nápravu počkajú. Námestník primátora Milan Cílek hovorí, že mesto len vyčlenilo peniaze na projektovú dokumentáciu rekonštrukcie križovatky. Pribudnúť majú semafory. Mestská časť Ružinov zasa rokuje s investorom o vybudovaní mimoúrovňovej križovatky. Termín radní nepoznajú.

((vid))

Od poslednej tragickej nehody na priecestí prešli iba dva dni. Pri Ostraticiach v okrese Partizánske sa vo štvrtok zrazila dodávka s osobným vlakom. Jej vodič zrážku neprežil, informoval portál Čas.sk. Pravdepodobne nielen v tomto prípade zlyhal vodič auta. Pavlíková z údajov za rok 2008 tvrdí, že ani jednu z nehôd na priecestí nezavinili železnice. „Vo všetkých prípadoch ide o porušenie zákona zo strany vodičov, cyklistov, chodcov.“

Medzi najhoršími v Európe

Vodič dodávky bol maďarskej národnosti. Že zahynul na slovenskom priecestí, však nemusí byť náhoda.
Zo štatistiky takýchto nehôd na milión železničných kilometrov v 12 krajinách Európy, ktorú robia naše železnice, vyplýva, že v roku 2008 ich zaznamenali viac iba v Rumunsku.

Na tento rok si železnice naplánovali nahradiť ručne ovládané závory automatickými na trati Šurany – Veľké Bielice.

Polomku nevyšetrili

Jediné, čo v Polomke po roku pribudlo, je nové signalizačné zariadenie na železničnom priecestí a pomník obetiam.

POLOMKA. Svetlá na priecestí, pomník s kyticami a sviečkami a opatrnejší vodiči. Priecestie v Polomke sa rok po tom, ako tam zahynulo dvanásť ľudí, trochu zmenilo. Prípad však stále nie je uzavretý, vinník nie je pred súdom.

Vodiča autobusu Jána Minaroviča doteraz neobžalovali. Vyšetrovateľka čaká na stanovisko srbskej zdravotnej poisťovne, ktorá hradila náklady jednej z poškodených. Vodiča obvinili z prečinu všeobecného ohrozenia, ale prípad nemôžu uzavrieť.

„Polícia a justícia mali urobiť oveľa viac. Mali zapojiť aj Interpol. Najprv tvrdili, že vytvoria špeciálny vyšetrovací tím a nakoniec na tom pracuje jedna vyšetrovateľka,“ hovorí Dušan Slížik, ktorý prišiel pri nehode o brata
a švagrinú.

Expertíza potvrdila, že nehodu nezavinil rušňovodič ani železničné zariadenia. Hasič Oto Hudec z Banskej Bystrice už viac ako 20 rokov zachraňuje, ale takú tragédiu ešte nevidel. Po niekoľkohodinovom zásahu v Polomke skončil aj so štyrmi kolegami v rukách psychológov. „Bolo to strašné. Trosky boli úplne všade. Vyzeralo to, ako keby vybuchol granát. Vedeli sme, že tam už nemôže byť nikto živý. Zodvihli sme vrak a postupne sme vynášali mŕtvych ľudí,“ hovorí hasič.

Pozostalí prosili o zásah aj premiéra, ministra vnútra aj prezidentskú kanceláriu. Chcú ísť až do Štrasburgu.

Daniel Vražda
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 710
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 251
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 931
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 388
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 456
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 248
  7. Aká je chémia vôní 9 225
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 481
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021