MALAGA, ESTEPONA. Audi v blízkosti španielskeho Gibraltaru predstavilo vlajkovú loď, s ktorou chce preraziť až na vrchol triedy luxusných limuzín. Hoci sme podľa pôvodného plánu mali na ceste z letiska v Malage do golfového rezortu Finca Cortesin cestovať na zadných sedadlách, skutočnosť bola iná.
Ako ide láska cez žalúdok, aj vzťah k autu ide cez volant a to je nová stratégia Audi. Tretia generácia limuzíny A8 pôsobí najmä riadením, hoci miesto dvom dospelým vzadu nechýba a prekvapujúco veľa miesta je nad hlavou.
Tradične hliník a klasické tvary
Prvá generácia prišla s hliníkovou karosériou s označením ASF (Audi space frame). Hliník sa stal poznávacím znakom najväčšieho Audi a v tretej generácii znamená úsporu 200 kilogramov v porovnaní s konkurenčnou oceľovou karosériou rovnakej veľkosti. Technici nás upozornili na hliník v hlavnom privádzači napätia z batérie do riadiacej jednotky umiestnenej za zadnými sedadlami. Opäť len kvôli úspore a lepšiemu rozloženiu hmotnosti. |
Zozadu veľká osmička pripomína model A4. Zadné svetlá prispôsobujú intenzitu svietenia počasiu a situácii na ceste. |
Dizajn karosérie neprináša v podstate nič nové, iba väčšiu interpretáciu tvarov aktuálnych modelov značky. Dobre známy dizajn predných reflektorov vyznie najagresívnejšie v spojení s príplatkovými LED svetlami. Po Lexuse a Toyote aj Audi svieti pomocou LED v noci. S nocou súvisí systém nočného videnia, ktorý na prístrojovom paneli zvýrazní postavy chodcov skôr než ich zbadá vodič.
Rivali tvoria ideál
Dotykové ovládanie niektorých funkcií a zadávanie adries do navigačného systému cez „touchpad" ako na laptope má dve výhody. Audi upriami pozornosť na svoju novinku niečím, v čom je prvé a zároveň posúva ovládanie auta o ďalší stupeň vpred.
Bez problémov môžete po pamäti a s očami na ceste napísať do systému názov mesta alebo ulice. Nemusíte triafať otočným ovládačom na príslušné písmená abecedy. |
Hrali ste sa niekedy takú hru, že vám niekto písal |
Hľadali sme polohu
Nová radiaca páka zapadla do zmenenej architektúry interiéru. Je nízka a má výborný tvar. Nemá však výrazne zadefinované polohy a pri zmene režimu bolo treba pozerať na displej, lebo nie vždy sme sa trafili do správnej polohy. Do manuálneho režimu radenia s pákami na volante sa prepína buď tlačidlom na volante alebo jednoducho preradením pomocou páčky. |
Páka radenia má atraktívny tvar a priestorovo úsporné elektronické riešenie. Manipulácia s ňou nás nepotešila. |
Osem stupňov treba
Audi po vzore konkurenčných automobiliek prepadlo trendu osemstupňových automatických prevodoviek a uviedlo nový Tiptronic, ovládaný výlučne elektronicky bez mechanického kontaktu s pákou voliča. Hlavným prínosom prevodovky je zníženie spotreby. V športovom režime radí veľmi precízne, ale ani napriek inováciám pri manuálnom radení nepodrží zvolený stupeň a pri dosiahnutí vysokých otáčok samočinne preradí. |
Za príplatok vyše 2000 eur svietia na cestu LED. |
Zatiaľ bez hybridu
Efektívnou dynamikou, lepším využitím tepla a energie pri brzdení klesla spotreba nového modelu o neuveriteľných 22 percent. Trojlitrový naftový motor má s osemstupňovým automatom a systémom stop a štart dosiahnuť spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov. Luxusná limuzína príde neskôr s ešte slabším motorom 3,0 TDI (150kW/204), ktorý má spotrebu znížiť na šesť litrov. |
Moderný a pekný interiér Audi prekonal očakávania. |
Odhalili techniku vo vnútri
A z čoho máme najväčší zážitok? Z rozrezaného Audi A8, ktoré odhalilo pohľad pod kabát limuzíny. Videli sme neobyčajne hrubý zväzok káblov, ktorý smeruje za zadné sedadlá k centrálnej riadiacej jednotke veľkosti kufra.
Zaujímavé je, že rúrky klimatizácie idú popod ľavý predný blatník a základ podlahovej plošiny hliníkovej karosérie tvoria priečniky usporiadané na spôsob priehradového rámu. |
Systém nočného videnia je prvý krát u Audi. |
Audi A8 ostáva neprekonateľné použitím hliníka na karosérii a v súčasnosti aj v oblasti interiéru. Kokpit vodiča je najlepší medzi konkurenciou. Zovňajšok príliš strohý a jazdné vlastnosti ako vždy neutrálne. Zásah športového diferenciálu zadnej nápravy v najsilnejšej verzii sme ani na mokrých cestách Španielska necítili.
Na začiatok iba tri motory
Minimálny záujem o benzínový šesťvalec v Audi A8 rozhodol, že tretia generácia prichádza na trh zatiaľ iba s tromi motormi a z toho dva sú osemvalce.
Základom benzínovej ponuky ostáva osemvalec 4,2 FSI s výkonom 273 kW (372k) a krútiacim momentom 445 Nm. Limuzína s ním vyšprintuje na sto kilometrovú rýchlosť za 5,7 sekundy, ale oveľa viac sa nám páčil naftový osemvalec 4,2 TDI. Krútiaci moment 800 Nm doslova katapultuje auto vpred, pritom v reálnej premávke sme sa s motorom dosahujúcim výkon 258 kW (350k) dostali pod desať litrov na sto kilometrov. |
Audi sľubuje neskutočne nízku spotrebu naftového šesťvalca. |
Audi A8 predvída cestu
Navigačný systém limuzíny pripraví jednotlivé systémy na to, čo ich čaká o pár sekúnd. Prevodovka cez satelit vie, že nemusí zbytočne radiť, lebo nasleduje zákruta.
Databáza nového systému MMI Navigation plus detailne opisuje cesty Európy a keď treba, hľadá body cez Google earth. Audi svojim novým modelom uznáva, že pripojenie na internet je nevyhnutné. Systém vyhodnocuje údaje v predstihu a poskytuje ich riadiacim jednotkám ďalších systémov. |
Navigácia sa neobmedzuje iba na ukazovanie cesty k cieľu, trojrozmerná grafika sprostredkúva reálny pohľad a auto sa na základe informácií pripravuje na nasledujúci úsek cesty. |
História limuzín Audi
V roku 1988 prišla na trh limuzína Audi V8, ktorá mala osemvalcový motor s výkonom najskôr 184 kW (250 k) a potom 206 kW (280 k). Samozrejmosťou bol pohon všetkých kolies quattro. Audi A8 uviedli na trh v roku 1994 a bolo to prvé veľkosériovo vyrobené auto s hliníkovou karosériou ASF.
|
Prvá generácia z roku 1988 sa stala inšpiráciou |