SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky
PRVÁ JAZDA AUDI A8

Vlajková loď Audi rozozná písanie prstom

Na zadanie adresy alebo telefónneho čísla vodič napíše znaky ukazovákom pravej ruky na dotykové pole. Systém rozoznáva aj symboly v azbuke, čínštine, japončine a kórejčine.

Jazdné vlastnosti sú opäť na vysokej úrovni a veľká limuzína pôsobí agilne. Hlavným magnetom je interiér a výborná spotreba vzhľadom na výkon.Jazdné vlastnosti sú opäť na vysokej úrovni a veľká limuzína pôsobí agilne. Hlavným magnetom je interiér a výborná spotreba vzhľadom na výkon. (Zdroj: Audi)

MALAGA, ESTEPONA. Audi v blízkosti španielskeho Gibraltaru predstavilo vlajkovú loď, s ktorou chce preraziť až na vrchol triedy luxusných limuzín. Hoci sme podľa pôvodného plánu mali na ceste z letiska v Malage do golfového rezortu Finca Cortesin cestovať na zadných sedadlách, skutočnosť bola iná.

Ako ide láska cez žalúdok, aj vzťah k autu ide cez volant a to je nová stratégia Audi. Tretia generácia limuzíny A8 pôsobí najmä riadením, hoci miesto dvom dospelým vzadu nechýba a prekvapujúco veľa miesta je nad hlavou.

Tradične hliník a klasické tvary

Prvá generácia prišla s hliníkovou karosériou s označením ASF (Audi space frame). Hliník sa stal poznávacím znakom najväčšieho Audi a v tretej generácii znamená úsporu 200 kilogramov v porovnaní s konkurenčnou oceľovou karosériou rovnakej veľkosti. Technici nás upozornili na hliník v hlavnom privádzači napätia z batérie do riadiacej jednotky umiestnenej za zadnými sedadlami. Opäť len kvôli úspore a lepšiemu rozloženiu hmotnosti.

ZADOK.JPG

Zozadu veľká osmička pripomína model A4. Zadné svetlá prispôsobujú intenzitu svietenia počasiu a situácii na ceste.

Dizajn karosérie neprináša v podstate nič nové, iba väčšiu interpretáciu tvarov aktuálnych modelov značky. Dobre známy dizajn predných reflektorov vyznie najagresívnejšie v spojení s príplatkovými LED svetlami. Po Lexuse a Toyote aj Audi svieti pomocou LED v noci. S nocou súvisí systém nočného videnia, ktorý na prístrojovom paneli zvýrazní postavy chodcov skôr než ich zbadá vodič.

Rivali tvoria ideál

Dotykové ovládanie niektorých funkcií a zadávanie adries do navigačného systému cez „touchpad" ako na laptope má dve výhody. Audi upriami pozornosť na svoju novinku niečím, v čom je prvé a zároveň posúva ovládanie auta o ďalší stupeň vpred.

Bez problémov môžete po pamäti a s očami na ceste napísať do systému názov mesta alebo ulice. Nemusíte triafať otočným ovládačom na príslušné písmená abecedy.

DOTYKOVY_PANEL2.jpg

Hrali ste sa niekedy takú hru, že vám niekto písal
po chrbte prstom čísla, ktoré treba uhádnuť?
Audi A8 rozozná aj neporiadne písmo a zadané písmeno vyspeluje.
Systém MMI je teraz podstatne jednoduchší.

Po chvíľkovom hraní sa a žasnutí nad tým, ako systém rozozná písanie prstom, prichádzajú na um ďalšie myšlienky. Prečo nemá dotyková plocha širšie využite na ovládanie viacerých systémov? Prečo sa treba pred písaním prstom preklikať do menu písania adries? To nie sú výčitky, to sú iba nápady a inšpirácia k praktickým doplnkom. Na záver nám napadla ešte jedna kacírska myšlienka. Spojiť touchpad od Audi s head-up displejom od BMW. Znie to strašne, ale bolo by to úžasné.

Hľadali sme polohu

Nová radiaca páka zapadla do zmenenej architektúry interiéru. Je nízka a má výborný tvar. Nemá však výrazne zadefinované polohy a pri zmene režimu bolo treba pozerať na displej, lebo nie vždy sme sa trafili do správnej polohy. Do manuálneho režimu radenia s pákami na volante sa prepína buď tlačidlom na volante alebo jednoducho preradením pomocou páčky.

RADIACA_PAKA.JPG

Páka radenia má atraktívny tvar a priestorovo úsporné elektronické riešenie. Manipulácia s ňou nás nepotešila.

Osem stupňov treba

Audi po vzore konkurenčných automobiliek prepadlo trendu osemstupňových automatických prevodoviek a uviedlo nový Tiptronic, ovládaný výlučne elektronicky bez mechanického kontaktu s pákou voliča. Hlavným prínosom prevodovky je zníženie spotreby. V športovom režime radí veľmi precízne, ale ani napriek inováciám pri manuálnom radení nepodrží zvolený stupeň a pri dosiahnutí vysokých otáčok samočinne preradí.

LED_SVETLA.JPG

Za príplatok vyše 2000 eur svietia na cestu LED.
Reflektory z LED vyzerajú namosúrene.

Zatiaľ bez hybridu

Efektívnou dynamikou, lepším využitím tepla a energie pri brzdení klesla spotreba nového modelu o neuveriteľných 22 percent. Trojlitrový naftový motor má s osemstupňovým automatom a systémom stop a štart dosiahnuť spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov. Luxusná limuzína príde neskôr s ešte slabším motorom 3,0 TDI (150kW/204), ktorý má spotrebu znížiť na šesť litrov.

INTERIER.jpg

Moderný a pekný interiér Audi prekonal očakávania.

S najsilnejším naftovým motorom 4,2 TDI, ktorý dosahuje výkon 258 kW (350k) sme na cestách Španielska dosiahli spotrebu 9,6 litra na 100 kilometrov. Hybridnému pohonu sa Audi zatiaľ vyhýba a podporuje efektívnu dynamiku ako BMW, ale už na marcovom autosalóne v Ženeve vraj uvidíme krok smerujúci k hybridom.

Odhalili techniku vo vnútri

A z čoho máme najväčší zážitok? Z rozrezaného Audi A8, ktoré odhalilo pohľad pod kabát limuzíny. Videli sme neobyčajne hrubý zväzok káblov, ktorý smeruje za zadné sedadlá k centrálnej riadiacej jednotke veľkosti kufra.

Zaujímavé je, že rúrky klimatizácie idú popod ľavý predný blatník a základ podlahovej plošiny hliníkovej karosérie tvoria priečniky usporiadané na spôsob priehradového rámu.

NOCNA_VIDENIE.jpg

Systém nočného videnia je prvý krát u Audi.
Konkurenti ho už dávno majú.

Použitím voliča osemstupňovej prevodovky schift by wire vznikol značný priestor v stredovom tuneli. Navyše tunel neprekáža v oblasti nôh.

Audi A8 ostáva neprekonateľné použitím hliníka na karosérii a v súčasnosti aj v oblasti interiéru. Kokpit vodiča je najlepší medzi konkurenciou. Zovňajšok príliš strohý a jazdné vlastnosti ako vždy neutrálne. Zásah športového diferenciálu zadnej nápravy v najsilnejšej verzii sme ani na mokrých cestách Španielska necítili.

Na začiatok iba tri motory

Minimálny záujem o benzínový šesťvalec v Audi A8 rozhodol, že tretia generácia prichádza na trh zatiaľ iba s tromi motormi a z toho dva sú osemvalce.

Základom benzínovej ponuky ostáva osemvalec 4,2 FSI s výkonom 273 kW (372k) a krútiacim momentom 445 Nm. Limuzína s ním vyšprintuje na sto kilometrovú rýchlosť za 5,7 sekundy, ale oveľa viac sa nám páčil naftový osemvalec 4,2 TDI. Krútiaci moment 800 Nm doslova katapultuje auto vpred, pritom v reálnej premávke sme sa s motorom dosahujúcim výkon 258 kW (350k) dostali pod desať litrov na sto kilometrov.

MOTOR_TDI.JPG

Audi sľubuje neskutočne nízku spotrebu naftového šesťvalca.
Podiel na znížení má nová prevodovka a ľahká karoséria.

Najväčšiu úsporu paliva, nevídanú v triede luxusných limuzín sľubuje verzia 3,0 TDI so spotrebou 6,6 litra. Nevieme či je to reálne, lebo na jednej testovacej trase sme dosiahli priemer 7,4 litra. Systém stop a štart síce vypína motor a šetrí palivo ale vypol sa niekedy aj pri otáčaní na mieste. Kým sme páku presunuli do polohy spiatočky motor naskočil, no nebol to dobrý pocit.

Audi A8 predvída cestu

Navigačný systém limuzíny pripraví jednotlivé systémy na to, čo ich čaká o pár sekúnd. Prevodovka cez satelit vie, že nemusí zbytočne radiť, lebo nasleduje zákruta.

Databáza nového systému MMI Navigation plus detailne opisuje cesty Európy a keď treba, hľadá body cez Google earth. Audi svojim novým modelom uznáva, že pripojenie na internet je nevyhnutné. Systém vyhodnocuje údaje v predstihu a poskytuje ich riadiacim jednotkám ďalších systémov.

NAVIGACIA.jpg

Navigácia sa neobmedzuje iba na ukazovanie cesty k cieľu, trojrozmerná grafika sprostredkúva reálny pohľad a auto sa na základe informácií pripravuje na nasledujúci úsek cesty.

Napríklad tempomat ACC Stop & Go presne vypočíta jazdné pruhy a zákruty, koriguje neželané pridanie plynu pred výjazdom, ktorý chce vodič použiť. V serpentínach mimo mesta prevodovka Tiptronic na krátkych rovinkách zbytočne neradí vyšší prevodový stupeň lebo vie, že príde zákruta. V mestskej premávke sa včas pred križovatkou rozsvieti odbočovacie svetlo, aj keď vodič ešte nezapol smerovku.

História limuzín Audi

V roku 1988 prišla na trh limuzína Audi V8, ktorá mala osemvalcový motor s výkonom najskôr 184 kW (250 k) a potom 206 kW (280 k). Samozrejmosťou bol pohon všetkých kolies quattro. Audi A8 uviedli na trh v roku 1994 a bolo to prvé veľkosériovo vyrobené auto s hliníkovou karosériou ASF.

HISTORIA_V8_AUDI.jpg

Prvá generácia z roku 1988 sa stala inšpiráciou
pre okruhové pretekárske auto.

Pri druhej generácii Audi A8 v roku 2002 pridala automobilka vzduchové pruženie adaptive air suspension a palubný systém MMI. Nová a tretia generácia prichádza s netradičným systémom zadávania adries do navigácie a príťažlivým interiérom.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 35 484
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 255
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 192
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 159
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 500
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 034
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 821
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 285
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 003
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 638
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič tvrdí, že jeho manželka je iba obeťou

O čom je nový škandál okolo krachujúcej finančnej skupiny.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Trochu nudy do toho vládnutia

Priame kompetencie predsedu vlády sú na papieri skromné.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.