SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Cestný pirát si vynútil jazdu majákom

Jeden z vás zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou skúsenosť, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani dobrý film o gangstroch. Začalo sa to, keď sa zozadu prirútilo auto.

Stano z Bratislavy zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nepríjemnú skúsenosť. Zozadu ho dobehlo vozidlo, ktorému pravdepodobne nechýbalo veľa, aby ho nazvali nízkoletiacou stíhačkou. A vyblikávalo a vyblikávalo ...

Stano: "Jedného dňa som podvečer cestoval po diaľnici od Trnavy smerom do Bratislavy. Išiel som predpísanou rýchlosťou 130 km/hod v strednom jazdnom pruhu. V tom sa v diaľke vyrútilo auto.

Bol to strieborný Mercedes, išiel rýchlejšie ako ja a upozorňoval na seba tým, že na mňa v jednom kuse blikal diaľkovými svetlami. Ja som sa mu neuhol, lebo v ľavom pruhu neboli žiadne autá a v pravom pruhu som predbiehal pomalšie vozidlá.

V tom sa na mňa nalepil asi na 10 cm a neustále blikal. Keď zistil, že sa mu neuhnem, pustil policajné majáky. Samozrejme po tejto signalizácií som ho ihneď pustil.

Dostal sa na moju úroveň a vodič mi ukázal gestom že mám ísť na bok. Chvíľu išiel pred mojím autom, ako keby ma chcel odstaviť, ale potom pridal a už som ho ani nevidel.

Nespomaľoval som ani nijako neohrozoval premávku, išiel som predpísanou rýchlosťou. Sa mi zdá čudné, že naša polícia chce bojovať proti cestným pirátom a medzi sebou má podobných.

Chcem sa opýtať či príslušník použil oprávnene policajnú sirénu. Auto nebolo označené žiadnym nápisom a majáky mal iba pri svetlách."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blikanie diaľkovými svetlami a natlačenie sa zozadu

Každý vodič má právo blikať diaľkovými alebo stretávacími svetlami na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla. Diaľkové však nesmie použiť, ak by mohol oslniť napríklad vodiča vozidla idúceho pred ním.

Stano píše, že šiel po diaľnici najvyššou dovolenou rýchlosťou. Jeho vozidlo bolo v strednom jazdnom pruhu, pretože predchádzal pomalšie auto idúce v pravom pruhu.

Strieborné auto, ktoré na Stana blikalo diaľkovými svetlami, tak mohlo spraviť, ak by Stana neoslňovali. Keďže sa však na to Stano nesťažoval, môžeme predpokladať, že v tomto vodič strieborného vozidla pravdepodobne nepochybil.

Ak sa jedno vozidlo "nalepí" zozadu na iné v rýchlosti 130 km/h, o bezpečnosti cestnej premávky sa potom hovoriť nedá. Stano to však "ustál", keďže sa nehoda nestala. Napriek tomu by sa tu už dalo diskutovať o tom, že vodič strieborného auta ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano nijakým spôsobom neobmedzoval plynulosť cestnej premávky. Nebol ani prekážkou. Šiel najvyššou dovolenou rýchlosťou a ak nechcel porušiť dopravné predpisy, rýchlejšie ísť nemohol. Okrem toho, predchádzal iné vozidlo.

Vozidlo s právom prednostnej jazdy

Aby Stano vyhovel "potrebe" vodiča strieborného vozidla ísť v strednom jazdnom pruhu rýchlejšie, mohol pokračovať tak, ako šiel. Alebo mohol spomaliť a zaradiť sa za predchádzané vozidlo. Druhá možnosť však určite nevyhovovala ani jednému z vodičov.

A tak vodič strieborného vozidla zapol majáky. Ak pritom znela aj húkačka, je jedno, kde majáky na vozidle boli umiestnené, stalo sa z neho vozidlo s právom prednostnej jazdy. Vodič tohto vozidla pritom zvláštne výstražné znamenia smie zapnúť pri plnení špeciálnych úloh.

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, či to bolo oprávnené, môžeme len špekulovať. Vodiči iných vozidiel sú však aj napriek pochybnostiam povinní umožniť vozidlu s právom prednostnej jazdy plynulý prejazd aj za cenu porušenia dopravných predpisov. Ani jeden z účastníkov cestnej premávky však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Majáky boli zbytočné

Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa považuje za ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Ak by to tak nebolo, tento priestupok by nebol zaradený medzi závažné dopravné priestupky. Neprimeraná rýchlosť je totiž jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Ak nie je možné vyhnúť sa vozidlu s právom prednostnej jazdy bez ohrozenia hoci aj len jedného účastníka cestnej premávky, spomalenie vozidla s právom prednostnej jazdy na najvyššiu dovolenú rýchlosť nie je možné považovať za obmedzenie plynulosti jeho jazdy práve pre to, že samotné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti je ohrozením bezpečnosti cestnej premávky. Nehovoriac o tom, že pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti 130 km/h sa nedá vôbec hovoriť o obmedzení plynulosti jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano teda nebol povinný pridať na rýchlosti preto, aby čo najskôr dokončil predbiehací manéver a uvoľnil striebornému vozidlu stredný jazdný pruh.

Pri tom všetkom je zarážajúce, že vodič strieborného vozidla mohol pokojne využiť ľavý jazdný pruh trojpruhovej diaľnice Trnava - Bratislava. Bez blikania diaľkovými svetlami, bez nutnosti prezentovať sa ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Mimochodom, vozidlá "ozbrojených bezpečnostných zborov" a ďalšie, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister, nemusia dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť na diaľnici.

Záver

Zo Stanovho popisu nie je možné určiť, kto sedel za volantom strieborného vozidla. Aj keď auto zaplo majáky, vodičom nemusel byť automaticky policajt. Aj iné zložky štátu sú oprávnené používať zvláštne výstražné znamenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič strieborného vozidla by si však zaslúžil, aby si už nikdy nemohol sadnúť za volant motorového vozidla. Za spôsob, ktorým si vynucoval právo ísť v strednom pruhu na diaľnici, by sa nemusel hanbiť ktorýkoľvek gangster.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Home (ale aj) Office
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 35 456
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 242
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 214
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 147
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 485
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 066
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 851
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 318
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 031
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 662
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič tvrdí, že jeho manželka je iba obeťou

O čom je nový škandál okolo krachujúcej finančnej skupiny.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Trochu nudy do toho vládnutia

Priame kompetencie predsedu vlády sú na papieri skromné.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.