SME
reklama

Cestný pirát si vynútil jazdu majákom

Jeden z vás zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou skúsenosť, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani dobrý film o gangstroch. Začalo sa to, keď sa zozadu prirútilo auto.

Stano z Bratislavy zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nepríjemnú skúsenosť. Zozadu ho dobehlo vozidlo, ktorému pravdepodobne nechýbalo veľa, aby ho nazvali nízkoletiacou stíhačkou. A vyblikávalo a vyblikávalo ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stano: "Jedného dňa som podvečer cestoval po diaľnici od Trnavy smerom do Bratislavy. Išiel som predpísanou rýchlosťou 130 km/hod v strednom jazdnom pruhu. V tom sa v diaľke vyrútilo auto.

Bol to strieborný Mercedes, išiel rýchlejšie ako ja a upozorňoval na seba tým, že na mňa v jednom kuse blikal diaľkovými svetlami. Ja som sa mu neuhol, lebo v ľavom pruhu neboli žiadne autá a v pravom pruhu som predbiehal pomalšie vozidlá.

V tom sa na mňa nalepil asi na 10 cm a neustále blikal. Keď zistil, že sa mu neuhnem, pustil policajné majáky. Samozrejme po tejto signalizácií som ho ihneď pustil.

Dostal sa na moju úroveň a vodič mi ukázal gestom že mám ísť na bok. Chvíľu išiel pred mojím autom, ako keby ma chcel odstaviť, ale potom pridal a už som ho ani nevidel.

Nespomaľoval som ani nijako neohrozoval premávku, išiel som predpísanou rýchlosťou. Sa mi zdá čudné, že naša polícia chce bojovať proti cestným pirátom a medzi sebou má podobných.

Chcem sa opýtať či príslušník použil oprávnene policajnú sirénu. Auto nebolo označené žiadnym nápisom a majáky mal iba pri svetlách."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blikanie diaľkovými svetlami a natlačenie sa zozadu

Každý vodič má právo blikať diaľkovými alebo stretávacími svetlami na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla. Diaľkové však nesmie použiť, ak by mohol oslniť napríklad vodiča vozidla idúceho pred ním.

Stano píše, že šiel po diaľnici najvyššou dovolenou rýchlosťou. Jeho vozidlo bolo v strednom jazdnom pruhu, pretože predchádzal pomalšie auto idúce v pravom pruhu.

Strieborné auto, ktoré na Stana blikalo diaľkovými svetlami, tak mohlo spraviť, ak by Stana neoslňovali. Keďže sa však na to Stano nesťažoval, môžeme predpokladať, že v tomto vodič strieborného vozidla pravdepodobne nepochybil.

Ak sa jedno vozidlo "nalepí" zozadu na iné v rýchlosti 130 km/h, o bezpečnosti cestnej premávky sa potom hovoriť nedá. Stano to však "ustál", keďže sa nehoda nestala. Napriek tomu by sa tu už dalo diskutovať o tom, že vodič strieborného auta ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stano nijakým spôsobom neobmedzoval plynulosť cestnej premávky. Nebol ani prekážkou. Šiel najvyššou dovolenou rýchlosťou a ak nechcel porušiť dopravné predpisy, rýchlejšie ísť nemohol. Okrem toho, predchádzal iné vozidlo.

Vozidlo s právom prednostnej jazdy

Aby Stano vyhovel "potrebe" vodiča strieborného vozidla ísť v strednom jazdnom pruhu rýchlejšie, mohol pokračovať tak, ako šiel. Alebo mohol spomaliť a zaradiť sa za predchádzané vozidlo. Druhá možnosť však určite nevyhovovala ani jednému z vodičov.

A tak vodič strieborného vozidla zapol majáky. Ak pritom znela aj húkačka, je jedno, kde majáky na vozidle boli umiestnené, stalo sa z neho vozidlo s právom prednostnej jazdy. Vodič tohto vozidla pritom zvláštne výstražné znamenia smie zapnúť pri plnení špeciálnych úloh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O tom, či to bolo oprávnené, môžeme len špekulovať. Vodiči iných vozidiel sú však aj napriek pochybnostiam povinní umožniť vozidlu s právom prednostnej jazdy plynulý prejazd aj za cenu porušenia dopravných predpisov. Ani jeden z účastníkov cestnej premávky však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Majáky boli zbytočné

Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa považuje za ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Ak by to tak nebolo, tento priestupok by nebol zaradený medzi závažné dopravné priestupky. Neprimeraná rýchlosť je totiž jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Ak nie je možné vyhnúť sa vozidlu s právom prednostnej jazdy bez ohrozenia hoci aj len jedného účastníka cestnej premávky, spomalenie vozidla s právom prednostnej jazdy na najvyššiu dovolenú rýchlosť nie je možné považovať za obmedzenie plynulosti jeho jazdy práve pre to, že samotné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti je ohrozením bezpečnosti cestnej premávky. Nehovoriac o tom, že pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti 130 km/h sa nedá vôbec hovoriť o obmedzení plynulosti jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stano teda nebol povinný pridať na rýchlosti preto, aby čo najskôr dokončil predbiehací manéver a uvoľnil striebornému vozidlu stredný jazdný pruh.

Pri tom všetkom je zarážajúce, že vodič strieborného vozidla mohol pokojne využiť ľavý jazdný pruh trojpruhovej diaľnice Trnava - Bratislava. Bez blikania diaľkovými svetlami, bez nutnosti prezentovať sa ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Mimochodom, vozidlá "ozbrojených bezpečnostných zborov" a ďalšie, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister, nemusia dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť na diaľnici.

Záver

Zo Stanovho popisu nie je možné určiť, kto sedel za volantom strieborného vozidla. Aj keď auto zaplo majáky, vodičom nemusel byť automaticky policajt. Aj iné zložky štátu sú oprávnené používať zvláštne výstražné znamenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodič strieborného vozidla by si však zaslúžil, aby si už nikdy nemohol sadnúť za volant motorového vozidla. Za spôsob, ktorým si vynucoval právo ísť v strednom pruhu na diaľnici, by sa nemusel hanbiť ktorýkoľvek gangster.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 069
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 012
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 665
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 517
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 027
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 290
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 844
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 480
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 381
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 199
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 075
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu