SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Cestný pirát si vynútil jazdu majákom

Jeden z vás zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou skúsenosť, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani dobrý film o gangstroch. Začalo sa to, keď sa zozadu prirútilo auto.

Stano z Bratislavy zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nepríjemnú skúsenosť. Zozadu ho dobehlo vozidlo, ktorému pravdepodobne nechýbalo veľa, aby ho nazvali nízkoletiacou stíhačkou. A vyblikávalo a vyblikávalo ...

Stano: "Jedného dňa som podvečer cestoval po diaľnici od Trnavy smerom do Bratislavy. Išiel som predpísanou rýchlosťou 130 km/hod v strednom jazdnom pruhu. V tom sa v diaľke vyrútilo auto.

Bol to strieborný Mercedes, išiel rýchlejšie ako ja a upozorňoval na seba tým, že na mňa v jednom kuse blikal diaľkovými svetlami. Ja som sa mu neuhol, lebo v ľavom pruhu neboli žiadne autá a v pravom pruhu som predbiehal pomalšie vozidlá.

V tom sa na mňa nalepil asi na 10 cm a neustále blikal. Keď zistil, že sa mu neuhnem, pustil policajné majáky. Samozrejme po tejto signalizácií som ho ihneď pustil.

Dostal sa na moju úroveň a vodič mi ukázal gestom že mám ísť na bok. Chvíľu išiel pred mojím autom, ako keby ma chcel odstaviť, ale potom pridal a už som ho ani nevidel.

Nespomaľoval som ani nijako neohrozoval premávku, išiel som predpísanou rýchlosťou. Sa mi zdá čudné, že naša polícia chce bojovať proti cestným pirátom a medzi sebou má podobných.

Chcem sa opýtať či príslušník použil oprávnene policajnú sirénu. Auto nebolo označené žiadnym nápisom a majáky mal iba pri svetlách."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blikanie diaľkovými svetlami a natlačenie sa zozadu

Každý vodič má právo blikať diaľkovými alebo stretávacími svetlami na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla. Diaľkové však nesmie použiť, ak by mohol oslniť napríklad vodiča vozidla idúceho pred ním.

Stano píše, že šiel po diaľnici najvyššou dovolenou rýchlosťou. Jeho vozidlo bolo v strednom jazdnom pruhu, pretože predchádzal pomalšie auto idúce v pravom pruhu.

Strieborné auto, ktoré na Stana blikalo diaľkovými svetlami, tak mohlo spraviť, ak by Stana neoslňovali. Keďže sa však na to Stano nesťažoval, môžeme predpokladať, že v tomto vodič strieborného vozidla pravdepodobne nepochybil.

Ak sa jedno vozidlo "nalepí" zozadu na iné v rýchlosti 130 km/h, o bezpečnosti cestnej premávky sa potom hovoriť nedá. Stano to však "ustál", keďže sa nehoda nestala. Napriek tomu by sa tu už dalo diskutovať o tom, že vodič strieborného auta ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano nijakým spôsobom neobmedzoval plynulosť cestnej premávky. Nebol ani prekážkou. Šiel najvyššou dovolenou rýchlosťou a ak nechcel porušiť dopravné predpisy, rýchlejšie ísť nemohol. Okrem toho, predchádzal iné vozidlo.

Vozidlo s právom prednostnej jazdy

Aby Stano vyhovel "potrebe" vodiča strieborného vozidla ísť v strednom jazdnom pruhu rýchlejšie, mohol pokračovať tak, ako šiel. Alebo mohol spomaliť a zaradiť sa za predchádzané vozidlo. Druhá možnosť však určite nevyhovovala ani jednému z vodičov.

A tak vodič strieborného vozidla zapol majáky. Ak pritom znela aj húkačka, je jedno, kde majáky na vozidle boli umiestnené, stalo sa z neho vozidlo s právom prednostnej jazdy. Vodič tohto vozidla pritom zvláštne výstražné znamenia smie zapnúť pri plnení špeciálnych úloh.

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, či to bolo oprávnené, môžeme len špekulovať. Vodiči iných vozidiel sú však aj napriek pochybnostiam povinní umožniť vozidlu s právom prednostnej jazdy plynulý prejazd aj za cenu porušenia dopravných predpisov. Ani jeden z účastníkov cestnej premávky však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Majáky boli zbytočné

Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa považuje za ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Ak by to tak nebolo, tento priestupok by nebol zaradený medzi závažné dopravné priestupky. Neprimeraná rýchlosť je totiž jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Ak nie je možné vyhnúť sa vozidlu s právom prednostnej jazdy bez ohrozenia hoci aj len jedného účastníka cestnej premávky, spomalenie vozidla s právom prednostnej jazdy na najvyššiu dovolenú rýchlosť nie je možné považovať za obmedzenie plynulosti jeho jazdy práve pre to, že samotné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti je ohrozením bezpečnosti cestnej premávky. Nehovoriac o tom, že pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti 130 km/h sa nedá vôbec hovoriť o obmedzení plynulosti jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano teda nebol povinný pridať na rýchlosti preto, aby čo najskôr dokončil predbiehací manéver a uvoľnil striebornému vozidlu stredný jazdný pruh.

Pri tom všetkom je zarážajúce, že vodič strieborného vozidla mohol pokojne využiť ľavý jazdný pruh trojpruhovej diaľnice Trnava - Bratislava. Bez blikania diaľkovými svetlami, bez nutnosti prezentovať sa ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Mimochodom, vozidlá "ozbrojených bezpečnostných zborov" a ďalšie, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister, nemusia dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť na diaľnici.

Záver

Zo Stanovho popisu nie je možné určiť, kto sedel za volantom strieborného vozidla. Aj keď auto zaplo majáky, vodičom nemusel byť automaticky policajt. Aj iné zložky štátu sú oprávnené používať zvláštne výstražné znamenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič strieborného vozidla by si však zaslúžil, aby si už nikdy nemohol sadnúť za volant motorového vozidla. Za spôsob, ktorým si vynucoval právo ísť v strednom pruhu na diaľnici, by sa nemusel hanbiť ktorýkoľvek gangster.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 683
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 343
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 917
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 361
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 539
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 229
  7. Aká je chémia vôní 9 200
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 635
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 483
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 031
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021