SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Cestný pirát si vynútil jazdu majákom

Jeden z vás zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou skúsenosť, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani dobrý film o gangstroch. Začalo sa to, keď sa zozadu prirútilo auto.

Stano z Bratislavy zažil na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou nepríjemnú skúsenosť. Zozadu ho dobehlo vozidlo, ktorému pravdepodobne nechýbalo veľa, aby ho nazvali nízkoletiacou stíhačkou. A vyblikávalo a vyblikávalo ...

Stano: "Jedného dňa som podvečer cestoval po diaľnici od Trnavy smerom do Bratislavy. Išiel som predpísanou rýchlosťou 130 km/hod v strednom jazdnom pruhu. V tom sa v diaľke vyrútilo auto.

Bol to strieborný Mercedes, išiel rýchlejšie ako ja a upozorňoval na seba tým, že na mňa v jednom kuse blikal diaľkovými svetlami. Ja som sa mu neuhol, lebo v ľavom pruhu neboli žiadne autá a v pravom pruhu som predbiehal pomalšie vozidlá.

V tom sa na mňa nalepil asi na 10 cm a neustále blikal. Keď zistil, že sa mu neuhnem, pustil policajné majáky. Samozrejme po tejto signalizácií som ho ihneď pustil.

Dostal sa na moju úroveň a vodič mi ukázal gestom že mám ísť na bok. Chvíľu išiel pred mojím autom, ako keby ma chcel odstaviť, ale potom pridal a už som ho ani nevidel.

Nespomaľoval som ani nijako neohrozoval premávku, išiel som predpísanou rýchlosťou. Sa mi zdá čudné, že naša polícia chce bojovať proti cestným pirátom a medzi sebou má podobných.

Chcem sa opýtať či príslušník použil oprávnene policajnú sirénu. Auto nebolo označené žiadnym nápisom a majáky mal iba pri svetlách."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blikanie diaľkovými svetlami a natlačenie sa zozadu

Každý vodič má právo blikať diaľkovými alebo stretávacími svetlami na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla. Diaľkové však nesmie použiť, ak by mohol oslniť napríklad vodiča vozidla idúceho pred ním.

Stano píše, že šiel po diaľnici najvyššou dovolenou rýchlosťou. Jeho vozidlo bolo v strednom jazdnom pruhu, pretože predchádzal pomalšie auto idúce v pravom pruhu.

Strieborné auto, ktoré na Stana blikalo diaľkovými svetlami, tak mohlo spraviť, ak by Stana neoslňovali. Keďže sa však na to Stano nesťažoval, môžeme predpokladať, že v tomto vodič strieborného vozidla pravdepodobne nepochybil.

Ak sa jedno vozidlo "nalepí" zozadu na iné v rýchlosti 130 km/h, o bezpečnosti cestnej premávky sa potom hovoriť nedá. Stano to však "ustál", keďže sa nehoda nestala. Napriek tomu by sa tu už dalo diskutovať o tom, že vodič strieborného auta ohrozil bezpečnosť cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano nijakým spôsobom neobmedzoval plynulosť cestnej premávky. Nebol ani prekážkou. Šiel najvyššou dovolenou rýchlosťou a ak nechcel porušiť dopravné predpisy, rýchlejšie ísť nemohol. Okrem toho, predchádzal iné vozidlo.

Vozidlo s právom prednostnej jazdy

Aby Stano vyhovel "potrebe" vodiča strieborného vozidla ísť v strednom jazdnom pruhu rýchlejšie, mohol pokračovať tak, ako šiel. Alebo mohol spomaliť a zaradiť sa za predchádzané vozidlo. Druhá možnosť však určite nevyhovovala ani jednému z vodičov.

A tak vodič strieborného vozidla zapol majáky. Ak pritom znela aj húkačka, je jedno, kde majáky na vozidle boli umiestnené, stalo sa z neho vozidlo s právom prednostnej jazdy. Vodič tohto vozidla pritom zvláštne výstražné znamenia smie zapnúť pri plnení špeciálnych úloh.

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, či to bolo oprávnené, môžeme len špekulovať. Vodiči iných vozidiel sú však aj napriek pochybnostiam povinní umožniť vozidlu s právom prednostnej jazdy plynulý prejazd aj za cenu porušenia dopravných predpisov. Ani jeden z účastníkov cestnej premávky však nesmie ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

Majáky boli zbytočné

Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa považuje za ohrozenie bezpečnosti cestnej premávky. Ak by to tak nebolo, tento priestupok by nebol zaradený medzi závažné dopravné priestupky. Neprimeraná rýchlosť je totiž jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.

Ak nie je možné vyhnúť sa vozidlu s právom prednostnej jazdy bez ohrozenia hoci aj len jedného účastníka cestnej premávky, spomalenie vozidla s právom prednostnej jazdy na najvyššiu dovolenú rýchlosť nie je možné považovať za obmedzenie plynulosti jeho jazdy práve pre to, že samotné prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti je ohrozením bezpečnosti cestnej premávky. Nehovoriac o tom, že pri dodržiavaní najvyššej dovolenej rýchlosti 130 km/h sa nedá vôbec hovoriť o obmedzení plynulosti jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano teda nebol povinný pridať na rýchlosti preto, aby čo najskôr dokončil predbiehací manéver a uvoľnil striebornému vozidlu stredný jazdný pruh.

Pri tom všetkom je zarážajúce, že vodič strieborného vozidla mohol pokojne využiť ľavý jazdný pruh trojpruhovej diaľnice Trnava - Bratislava. Bez blikania diaľkovými svetlami, bez nutnosti prezentovať sa ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Mimochodom, vozidlá "ozbrojených bezpečnostných zborov" a ďalšie, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister, nemusia dodržiavať najvyššiu dovolenú rýchlosť na diaľnici.

Záver

Zo Stanovho popisu nie je možné určiť, kto sedel za volantom strieborného vozidla. Aj keď auto zaplo majáky, vodičom nemusel byť automaticky policajt. Aj iné zložky štátu sú oprávnené používať zvláštne výstražné znamenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodič strieborného vozidla by si však zaslúžil, aby si už nikdy nemohol sadnúť za volant motorového vozidla. Za spôsob, ktorým si vynucoval právo ísť v strednom pruhu na diaľnici, by sa nemusel hanbiť ktorýkoľvek gangster.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 019
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 099
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 852
  4. Po Slovensku na motorke 6 523
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 390
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 991
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 843
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 234
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 12 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún