SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
PRVÁ JAZDA

Ford Focus ECOnetic. Najúspornejší Focus

Obohatený o systém Stop/Start a inštruktážny software Eco Mode štartuje Focus druhú vlnu evolúcie ekologických modelov značky Ford s označením ECOnetic.

(Zdroj: Ford)

Vďaka týmto prvkom a ďalším technickým vylepšeniam spotrebuje 3,8 l nafty na 100 km a do ovzdušia vypustí iba 99 g CO₂ na 1 km.

Bez štátnej podpory neprežije

Pokiaľ vás spomínané hodnoty zaujali a nadchli, hneď na úvod vás musím schladiť tým, že slovenská legislatíva nedáva takýmto ekologickým autám zatiaľ žiadnu šancu na prežitie. Preto ani slovenský importér Focus ECOnetic neplánuje tlačiť v predajoch, hoci v cenníku, samozrejme, figurovať bude.

31_focus_male_big.jpg

Vďaka upravenej aerodynamike klesol
súčiniteľ odporu vzduchu na Cx=0,31.

V Nemecku totiž vychádza o 2.375 € drahšie, než bežný Focus s rovnakým motorom 1.6 TDCi, čo žiaden racionálne zmýšľajúci zákazník nebude ochotný zaplatiť, pokiaľ u nás nebude fungovať štátna podpora ekologických vozidiel. Buďme ale optimisti. Po odpočte DPH na všetky vozidlá kategórie M1 a zrušení nezmyselných mreží sa možno stane ďalší zázrak a ekologické zmýšľanie sa prebudí aj v našej krajine.

Známe triky

Dovtedy sa z vozidiel ako Ford Focus ECOnetic môžeme aspoň tešiť a povedať si o ňom niečo viac. Verzia ECOnetic vychádza z klasického sériového modelu Focus, v porovnaní s ktorým má však niekoľko prvkov navyše. Preto ten príplatok 2.375 €. Na dosiahnutie nižšej spotreby a emisií CO₂ použili známe triky: skrátené športové pruženie (vpredu o 10 mm, vzadu o 8 mm) zmenšujúce súčiniteľ odporu vzduchu, pneumatiky s nízkym valivým odporom Michelin Energy Saver 195/65 R15, menej priepustnú masku chladiča, zadný spojler, špeciálny prevodový olej s nízkou viskozitou, dlhší tretí, štvrtý a piaty prevodový stupeň, či Hondou Insight inšpirovaný nový inštruktážny software Eco Mode.

32_focus_male_big.jpg

Počas prvých testovacích jázd som priemernou spotrebou 4,8 l/100 km zaostal za výrobcom udávanou hodnotou o 1 l. Jazdil som však v pomerne chladnom počasí.

Za voliteľný systém Stop/Start s rekuperáciou brzdnej energie si treba zvlášť doplatiť 500 €. Ide o prvú aplikáciu systému Stop/Start vo vozidlách Ford v Európe. V praxi funguje presne tak ako v každom inom aute s podobným systémom. Motor sa automaticky vypne pri každom zastavení na semafore alebo križovatke. Opätovne sa spustí po stlačení spojky, pričom na ňu reaguje aj vtedy, keď z akéhokoľvek dôvodu pri pohýnaní zhasne.

Dve batérie

V súvislosti s pravidelným a častým zhasínaním a štartovaním motora sa natíska otázka ohľadne životnosti štartéra a turbodúchadla. Ford tvrdí, že všetky komponenty, ktoré podliehajú väčšiemu zaťaženiu, sú ošetrené. Štartér dostal zosilnený mechanizmus a zabezpečené je aj dostatočné chladenie turbodúchadla. Neodmysliteľnou súčasťou Stop/Start systému je rekuperácia brzdnej energie, čiže využívanie kinetickej energie vozidla na dobíjanie batérie. Nahromadenou energiou systém pokrýva elektrické nároky auta, keď sa motor na križovatke vypne. Tým sa šetrí palivo.

34_focus_male_big.jpg

Systém Stop/Start sa dodáva len do päťdverovej karosérie hatchback. Pripláca sa zaň 500 €.

Nový Focus ECOnetic má väčšiu batériu schopnú zvládnuť časté striedanie nabíjania a vybíjania. Na premostenie zvýšenej spotreby elektrickej energie počas státia so zhasnutým motorom a stabilizáciu napätia pri štartovaní a vypínaní motora má však aj pomocnú menšiu batériu. Tak ako pri všetkých týchto systémoch, motor sa nevypne, ak je ešte studený, vonku je zima alebo ak boční príjemcovia elektrickej energie (napr. klimatizácia) majú vysokú spotrebu. Mimo mesta dokáže systém Stop/Start znížiť spotrebu do 5%. V meste je dvoj až trojnásobne efektívnejší (úspora 10 až 15% v porovnaní s modelom Focus bez systému Stop/Start).

Po Honde pestuje kvetinky aj Ford

Úpravám sa nevyhol ani motor, štandardne dodávaný s bezúdržbovým filtrom pevných častíc a ponúkaný vo výkonových prevedeniach 66 kW/90 k a 80 kW/109 k. Technici upravili jeho vstrekovače, nasávanie a znížili tiež vnútorné odpory. Inštruktážny software Eco Mode je podobná ekologická zábavka s virtuálnym pestovaním kvetiniek, akú predviedla Honda Insight.

33_focus_male_big.jpg

S virtuálnym pestovaním kvetiniek sme sa už stretli. Na rozdiel od Hondy systém Eco Mode nehodnotí len jazdu ako takú, ale osobitne sleduje radenie, dynamiku a plynulosť jazdy.

Na rozdiel od Japonca však tento systém sleduje viacero parametrov. Vyhodnocuje efektívnosť radenia, či vodič preraďuje v správnej chvíli a jazdí na správnom prevodovom stupni. Učí vodiča predvídať, netrápiť vozidlo v zákrutách a jazdiť čo najplynulejšie rýchlosťami prispôsobenými kategórii jednotlivých ciest. Software jazdu priebežne vyhodnocuje a vodiča oceňuje pridávaním alebo uberaním lupienkov kvetiniek na displeji palubného počítača.

Jazdí ako Focus

Motor nie je v skutočnosti taký tichý, ako by si Ford želal. Aspoň na voľnobehu nie. Jazda s najúspornejším Focusom sa však kvalitou a zážitkom z ovládania v ničom nelíši od toho, ako ju spoza volantu tohto auta poznám. Aj napriek zníženému pruženiu stále veľmi komfortne vyhladzuje nedostatky ciest. Riadenie aj radenie je rovnako precízne a auto štandardne s nadšením zatáča.

Inak povedané, ekologické úpravy mu neubrali zo žiadnej z jeho vlastností, pre ktoré ho považujem za jedno z najlepších jazdiacich áut v segmente. Veľmi som si musel vtĺkať do hlavy, že tentoraz mám jazdiť úsporne, aby som mu nezačal nakladať od prvej chvíle.

Technické parametre vozidla Ford Focus ECOnetic

zdvihový objem [cm3] 1560 1560
výkon [kW/k] 66/90 80/109
pri otáčkach [1/min] 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 215 240
pri otáčkach [1/min] 1750 1750
prevodovka 5M 5M
palivová spotreba [l/100 km] 4,0 3,8
emisie CO2 [g/km] 104 99
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,7 11,0
najvyššia rýchlosť [km/h] 182 191

Rozmery

dĺžka 4342 mm
šírka 1991 mm
výška 1497 mm
rázvor náprav 2640 mm
objem batož. priestoru 385-1247 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 515
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 580
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 906
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 195
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 756
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 194
  7. Aká je chémia vôní 9 034
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 624
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 468
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ford Focus, Mondeo, Fiesta, Mustang, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Ford
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021