SME

Ford Focus ECOnetic. Najúspornejší Focus

Obohatený o systém Stop/Start a inštruktážny software Eco Mode štartuje Focus druhú vlnu evolúcie ekologických modelov značky Ford s označením ECOnetic.

(Zdroj: Ford)

Vďaka týmto prvkom a ďalším technickým vylepšeniam spotrebuje 3,8 l nafty na 100 km a do ovzdušia vypustí iba 99 g CO₂ na 1 km.

Bez štátnej podpory neprežije Pokiaľ vás spomínané hodnoty zaujali a nadchli, hneď na úvod vás musím schladiť tým, že slovenská legislatíva nedáva takýmto ekologickým autám zatiaľ žiadnu šancu na prežitie. Preto ani slovenský importér Focus ECOnetic neplánuje tlačiť v predajoch, hoci v cenníku, samozrejme, figurovať bude.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka upravenej aerodynamike klesol

SkryťVypnúť reklamu

súčiniteľ odporu vzduchu na Cx=0,31.

V Nemecku totiž vychádza o 2.375 € drahšie, než bežný Focus s rovnakým motorom 1.6 TDCi, čo žiaden racionálne zmýšľajúci zákazník nebude ochotný zaplatiť, pokiaľ u nás nebude fungovať štátna podpora ekologických vozidiel. Buďme ale optimisti. Po odpočte DPH na všetky vozidlá kategórie M1 a zrušení nezmyselných mreží sa možno stane ďalší zázrak a ekologické zmýšľanie sa prebudí aj v našej krajine. Známe triky Dovtedy sa z vozidiel ako Ford Focus ECOnetic môžeme aspoň tešiť a povedať si o ňom niečo viac. Verzia ECOnetic vychádza z klasického sériového modelu Focus, v porovnaní s ktorým má však niekoľko prvkov navyše. Preto ten príplatok 2.375 €. Na dosiahnutie nižšej spotreby a emisií CO₂ použili známe triky: skrátené športové pruženie (vpredu o 10 mm, vzadu o 8 mm) zmenšujúce súčiniteľ odporu vzduchu, pneumatiky s nízkym valivým odporom Michelin Energy Saver 195/65 R15, menej priepustnú masku chladiča, zadný spojler, špeciálny prevodový olej s nízkou viskozitou, dlhší tretí, štvrtý a piaty prevodový stupeň, či Hondou Insight inšpirovaný nový inštruktážny software Eco Mode.

SkryťVypnúť reklamu

Počas prvých testovacích jázd som priemernou spotrebou 4,8 l/100 km zaostal za výrobcom udávanou hodnotou o 1 l. Jazdil som však v pomerne chladnom počasí.

Za voliteľný systém Stop/Start s rekuperáciou brzdnej energie si treba zvlášť doplatiť 500 €. Ide o prvú aplikáciu systému Stop/Start vo vozidlách Ford v Európe. V praxi funguje presne tak ako v každom inom aute s podobným systémom. Motor sa automaticky vypne pri každom zastavení na semafore alebo križovatke. Opätovne sa spustí po stlačení spojky, pričom na ňu reaguje aj vtedy, keď z akéhokoľvek dôvodu pri pohýnaní zhasne. Dve batérie V súvislosti s pravidelným a častým zhasínaním a štartovaním motora sa natíska otázka ohľadne životnosti štartéra a turbodúchadla. Ford tvrdí, že všetky komponenty, ktoré podliehajú väčšiemu zaťaženiu, sú ošetrené. Štartér dostal zosilnený mechanizmus a zabezpečené je aj dostatočné chladenie turbodúchadla. Neodmysliteľnou súčasťou Stop/Start systému je rekuperácia brzdnej energie, čiže využívanie kinetickej energie vozidla na dobíjanie batérie. Nahromadenou energiou systém pokrýva elektrické nároky auta, keď sa motor na križovatke vypne. Tým sa šetrí palivo.

SkryťVypnúť reklamu

Systém Stop/Start sa dodáva len do päťdverovej karosérie hatchback. Pripláca sa zaň 500 €.

Nový Focus ECOnetic má väčšiu batériu schopnú zvládnuť časté striedanie nabíjania a vybíjania. Na premostenie zvýšenej spotreby elektrickej energie počas státia so zhasnutým motorom a stabilizáciu napätia pri štartovaní a vypínaní motora má však aj pomocnú menšiu batériu. Tak ako pri všetkých týchto systémoch, motor sa nevypne, ak je ešte studený, vonku je zima alebo ak boční príjemcovia elektrickej energie (napr. klimatizácia) majú vysokú spotrebu. Mimo mesta dokáže systém Stop/Start znížiť spotrebu do 5%. V meste je dvoj až trojnásobne efektívnejší (úspora 10 až 15% v porovnaní s modelom Focus bez systému Stop/Start). Po Honde pestuje kvetinky aj Ford Úpravám sa nevyhol ani motor, štandardne dodávaný s bezúdržbovým filtrom pevných častíc a ponúkaný vo výkonových prevedeniach 66 kW/90 k a 80 kW/109 k. Technici upravili jeho vstrekovače, nasávanie a znížili tiež vnútorné odpory. Inštruktážny software Eco Mode je podobná ekologická zábavka s virtuálnym pestovaním kvetiniek, akú predviedla Honda Insight.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S virtuálnym pestovaním kvetiniek sme sa už stretli. Na rozdiel od Hondy systém Eco Mode nehodnotí len jazdu ako takú, ale osobitne sleduje radenie, dynamiku a plynulosť jazdy.

Na rozdiel od Japonca však tento systém sleduje viacero parametrov. Vyhodnocuje efektívnosť radenia, či vodič preraďuje v správnej chvíli a jazdí na správnom prevodovom stupni. Učí vodiča predvídať, netrápiť vozidlo v zákrutách a jazdiť čo najplynulejšie rýchlosťami prispôsobenými kategórii jednotlivých ciest. Software jazdu priebežne vyhodnocuje a vodiča oceňuje pridávaním alebo uberaním lupienkov kvetiniek na displeji palubného počítača. Jazdí ako Focus Motor nie je v skutočnosti taký tichý, ako by si Ford želal. Aspoň na voľnobehu nie. Jazda s najúspornejším Focusom sa však kvalitou a zážitkom z ovládania v ničom nelíši od toho, ako ju spoza volantu tohto auta poznám. Aj napriek zníženému pruženiu stále veľmi komfortne vyhladzuje nedostatky ciest. Riadenie aj radenie je rovnako precízne a auto štandardne s nadšením zatáča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak povedané, ekologické úpravy mu neubrali zo žiadnej z jeho vlastností, pre ktoré ho považujem za jedno z najlepších jazdiacich áut v segmente. Veľmi som si musel vtĺkať do hlavy, že tentoraz mám jazdiť úsporne, aby som mu nezačal nakladať od prvej chvíle.

Technické parametre vozidla Ford Focus ECOnetic zdvihový objem [cm3] 1560 1560

výkon [kW/k] 66/90 80/109

pri otáčkach [1/min] 4000 4000

krútiaci moment [Nm] 215 240

pri otáčkach [1/min] 1750 1750

prevodovka 5M 5M

palivová spotreba [l/100 km] 4,0 3,8

SkryťVypnúť reklamu
reklama

emisie CO2 [g/km] 104 99

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,7 11,0

najvyššia rýchlosť [km/h] 182 191

Rozmery

dĺžka 4342 mm

šírka 1991 mm

výška 1497 mm

rázvor náprav 2640 mm

objem batož. priestoru 385-1247 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 592
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 114
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 687
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 853
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 157
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 936
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 311
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 057
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 232
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 212
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu