LISABON. Automobilka pustila nový sedan na trať Formule jeden v portugalskom Estorile s cieľom predviesť jazdné vlastnosti a schopnosti nového podvozka s aktívnym pružením a natáčaním zadných kolies. Verzia s premenlivým nastavením tlmičov Dynamic Damper Control, systémom Sports automatic a Dynamic Drive Control má vedľa radiacej páky volič charakteru podvozka od komfortného po športový.
Po prvých stovkách kilometrov na cestách a okruhu usudzujeme, že päťkové BMW sa kvalitou jazdy rapídne priblížilo luxusnej sedmičke. Samozrejme, nie v základnej verzii, ale s príplatkovým podvozkom a sústavou systémov riadenia dynamiky.
O tom, že kompletná zmena charakteristiky auta tlačidlom z pozície NORMAL na SPORT alebo Sport+ bola citeľná sa presvedčil každý šofér. Navyše BMW necháva priestor, aby si zákazník jednotlivé systémy nakonfiguroval podľa seba. Podvozok je podľa BMW to, na čom si dali najviac záležať.
Tradičný tvar prednej masky má väčšie otvory posunuté smerom dole. V závislosti od teploty motora a okolitých podmienok menia polohu vnútorné žalúzie.
Zadná náprava dostala rám Hliník ako základný stavebný materiál náprav má u BMW svoju históriu a tiež budúcnosť, pretože je hojne použitý v novej päťke. Zadná náprava „Integral-V“ využíva pomocný rám s pohyblivým ramenom uloženým na gumových úchytoch a ďalším trojuholníkovým ramenom dole. Radiálne a axiálne rázy v náboji kolesa sú odfiltrované vopred a elastokinematické pruženie spracováva iba zvislý pohyb kolesa.
Zadná náprava prináša okrem možnosti natáčania kolies zníženie vibrácií. Samostatný rám je upevnený o karosériu gumovými úchytmi. Príplatkové riadenie natáča zadné kolesá do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu o 2,5 stupňa proti smeru otočenia predných kolies a pri vyššej rýchlosti súhlasne s prednými.
Centrálny systém Adaptive Drive zahŕňa aktívne tlmiče pruženia „Dynamic Damper Control“ a aktívne stabilizátory „Dynamic Drive active anti roll“. BMW použilo podobne ako pri rade sedem, tlmiče s nezávisle nastaviteľnou charakteristikou stláčania aj vyťahovania. Podobne ako pretekárske tlmiče môžu mať inú charakteristiku pri stláčaní a rozťahovaní v tom istom čase. Stabilizátor Dynamic Drive anti-roll vyrovnáva náklony karosérie v zákrutách a pri myšičke. Riadiaca elektronika stabilizátorov úzko spolupracuje s nastavovaním charakteristiky tlmičov v závislosti na podmienkach na ceste.
Riadenie zadnej nápravy sa dodáva spolu s aktívnym riadením prednej nápravy a premenlivým prevodom riadenia. Elektrický posilňovač mení charakter aj pri vypnutom stabilizačnom systéme.
Jazdili SME...
Základný cieľ konštruktérov, urobiť BMW 5 agilné ako rad 3 a komfortné ako rad 7, sa v podstate podaril. Najmä vo verziách, ktoré mali nastaviteľný podvozok a programovateľnú elektroniku riadenia v spolupráci s riadením zadnej nápravy. Ešte by bolo dobré vyskúšať BMW na našich cestách a nie hladkých asfaltoch. Na mokrom okruhu však vyšla na povrch jedna vec. BMW je s asistenciou elektroniky dokonalé a veľmi rýchle, bez náznaku neistoty, ale hranica je posunutá tak ďaleko, že po jej prekročení to nebol med lízať. Už to nebolo to prívetivé BMW, s ktorým si dáte jeden kontinuálny jemný drift namiesto raňajok. Zadok sa utrhol prudko a po korekcii zasa prudko prilepil. Bolo to také niečo trhané a nepekné, až nás to prestalo baviť. Reakcia na odtrhnutie zadnej nápravy pripomínala formulu. Na zábavu si treba kúpiť niečo menej dokonalé.
Dizajn tvorilo tisíc ľudí Na tvaroch karosérie pracovalo 1020 dizajnérov, ktorí tri mesiace kreslili svoje predstavy na papier. Po výbere najlepších návrhov prišiel na rad počítač a finalizovanie základnej podoby zoštíhleného dizajnu. Po roku vznikla finálna podoba sedanu s výraznou bočnou hranou, kratšími prevismi vpredu aj vzadu, nižšie položenými otvormi na prednej maske a úplne novou tvárou v porovnaní s predchodcom.
„Zamerali sme sa na novú tvár s vedomím, že to musí byť klasické BMW,“ povedal počas predstavenia Adrian Van Hooydonk hlavný dizajnér BMW.
BMW vyzerá štíhlejšie a ľahšie ako predchodca. Dizajn prilipol ku klasickým tvarom značky.
Kruhové obrysy predných svetiel majú odseknutý vrch a zadné svetlá využívajú novú techniku po vzore radu sedem. Koncové svetlá s LED technikou nie sú tak výrazne odlíšené od ostatných modelov ako súčasná generácia, ale ich stredom prechádza bočná línia auta. „Zákazníci päťkového BMW sú veľmi lojálni, preto sme museli urobiť auto pre nich,“ povedal o dodržaní tradičných proporcií Van Hooydonk. Dôležitá je ľahkosť Optickému odľahčeniu sedanu zodpovedá skutočné zníženie hmotnosti. Napríklad hliník na dverách ušetril 23 kilogramov a k úspore prispela kapota . Napriek zníženiu hmotnosti tuhosť karosérie výrazne stúpla. Po zhliadnutí neobyčajne ľahko pôsobiaceho zovňajšku šoféra zaskočí robustný a podstatne priestrannejší interiér.
Dlhý sedan s natáčaním kolies zadnej nápravy a adaptívnym pružením sa v mokrých zákrutách pretekárskeho okruhu takmer vôbec nenakláňal. V zákrutách je asistencia zadnej nápravy tak prirodzená, že vodič cíti iba extrémne presné držanie stopy. Pri prechode na rozbitý asfalt elektronika trochu váha so zmenou charakteristiky tlmičov.
Masívne vnútro pretínajú línie typické pre BMW. Napriek zväčšeniu farebného displeja zmizla z prístrojovej dosky druhá „kaplnka“ a displej konečne vyzerá ako súčasť panelu. Údaje na ňom vidno aj v slnečnom počasí a ovládanie funkcií je intuitívne.
Jeden osemvalec stačí Úplne nové motory prídu zrejme neskôr, lebo BMW si k premiére sedanu pripravilo známe a mierne modernizované šesťvalce, naftový štvorvalec a osemvalec 550i, ktorý je s výkonom 300 kW (407 koní) na vrchole modelového radu.
Oveľa podstatnejšou novinkou je osemstupňová automatická prevodovka schopná znížiť spotrebu. Mierne oneskorenie premiéry takejto prevodovky v porovnaní s konkurenciou vyvážilo BMW precíznym nastavením radenia.
Jazdili SME...
BMW ukázalo, čo všetko vie vyťažiť z automatickej prevodovky bez dvojspojkového mechanizmu. V komfortnom režime preradenie takmer necítiť a v športovom je bleskurýchle. Po vzore šesťstupňových automatických prevodoviek ZF má novinka dobre nastavenú elektroniku, čiže intuitívne podraďuje, zamyká menič a reakcia na plyn je priama, akoby bol v aute manuál. Ukazovateľom kvality prevodovky je fakt, že v serpentínach sme nemali potrebu radiť manuálne. Na druhej strane 530d ťahá bez ohľadu na zaradený stupeň.
Automobilka sa v duchu tradície zamerala na riadenie a dynamiku jazdy pri čo najnižšej spotrebe s využitím rekuperácie energie pri brzdení. Kým nová osemstupňová prevodovka je okrem verzie 550i montovaná za príplatok, každý model má v základe súbor prvkov Efficient Dynamics. Spotrebu má znížiť tiež indikátor správneho radenia, aktívne žalúzie pred chladičom, odpojiteľný kompresor klimatizácie alebo prvý krát v rade 5 elektrický posilňovač riadenia.
Hoci je hliník doménou štyroch kruhov, stále častejšie nachádza svoje miesto pod kapotou BMW.
Vo výbave pribudli prvky, ktoré sa stali módou u konkurenčných značiek a mníchovský konštruktéri ich zdokonalili. BMW konečne upozorňuje vodiča na neželané opustenie jazdného pruhu, sleduje dopravné značky, stráži mŕtvy uhol alebo rýchlosť. Známe prvky ako dištančný radar sú obohatené o predkolízny systém, schopnosť samočinne zastaviť auto alebo zaparkovať auto. Parkovací asistent určí, či má dosť miesta na zaparkovanie a sám zacúva, vrátane dotiahnutia manévru do konca posunutím vpred. Jazdili SME...
Polovica z dnes frekventovaných prvkov vybavenia je viac menej lákadlo na zákazníkov. Sledovanie mŕtveho uhla alebo dištančný radar sú výborné veci, ktoré však znižujú pozornosť vodiča, lebo robia veci, ktoré by mal automaticky sledovať, za neho.
BMW pristúpilo k novinkám vo výbave po svojom, ich nastavovanie je intuitívne, rýchle a zobrazenie perfektné. Samočinné parkovanie, ktoré si môžete objednať aj do škodovky, obohatil bavorák o trojrozmerný obraz cúvacej kamery okolo celého auta s príslušným názvom surround view.
V noci označí chodcov Doménou BMW je nová generácia Head up displeja s výborným zobrazením potrebných údajov opticky pred autom. Nový systém nočného videnia s predstihom označí chodcov v momente, keď ešte nie sú osvetlení klasickými svetlami. Najväčšou výhodou palubného systému BMW ConectedDrive je jednoduché a veľmi intuitívne ovládanie všetkých systémov, vrátane pripojenia na internet.
Jazdili SME...
Zobrazenie údajov na head up dipleji je úplne dokonalé. V tomto sa nikto nevyrovná BMW a pritom ide o jeden zo zásadných systémov, ktorý pomáha udržať oči na ceste. Šetrenie pohonných hmôt sa prejavilo na riadení auta. Elektrický posilňovač sa síce snaží meniť charakteristiku, ale už to nie je ten pocit ako v BMW. Jednoducho, klasické servo nerobilo taký umelý pocit z riadenia. Ešte je otázne, aký vplyv na pocit malo vedomie, že je tam elektrický posilňovač. Naopak, natáčanie kolies zadnej nápravy pri jazde cítiť iba v miernom zlepšení polomeru otáčania a znížení nedotáčavej charakteristiky v ostrej mokrej zákrute.
Nové BMW vyzerá zozadu veľmi dynamicky a robustne. Pod batožinovým priestorom s objemom 520 litrov je priestorovo úsporná zadná náprava s natáčaním kolies v zákrutách.
Prvé dojmy
+ príkladné jazdné vlastnosti - slabšie odkladacie priestory
+ miesto vpredu - tenký veniec volantu
+ výborný polomer otáčania - vysoký stredový tunel vzadu
+ rýchla osemstupňová prevodovka -
+ prehľadné prístroje a intuitívne ovládanie -
+ odľahčená konštrukcia -
+ úsporné výkonné motory -
+ pohodlie sedenia -
+ dobrý výhľad z auta -
Hlavné technické novinky
osemstupňová prevodovka
označenie chodcov v tme
parkovací asistent
zobrazenie celého okolia vozidla na displeji
riadenie zadnej nápravy
aktívne riadenie tlmičov
aktívne stabilizátory
Osemstupňovú automatickú prevodovku montujú do verzie 550i. Za príplatok sa dá objednať ku všetkým motorom.
Technické parametre – benzínové motory Motor BMW 550i BMW 535i BMW 528i BMW 523i
Zdvihový objem (cm3) 4395 2979 2996 2996
Výkon (kw/k) 300/407 225/306 190/258 150/204
Pri otáčkach (ot./min.) 5500-6400 5800 6600 6100
Krútiaci moment (Nm) 600 400 310 270
Pri otáčkach (ot./min) 1750-4500 1200-5000 2600-5000 1500-4250
Emisie CO2 (g/km) 243 199 182 177
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,0 6,0 6,6 7,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 238
Kombinovaná spotreba 10,4 8,5 7,8 7,6
Technické parametre – dieselové motory Motor BMW 530d BMW 525d BMW 520d
Zdvihový objem (cm3) 2993 2993 1995
Výkon (kw/k) 180/245 150/204 135/184
Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 540 450 380
Pri otáčkach (ot./min) 1750-3000 1750-2500 1900-2750
Emisie CO2 (g/km) 166 162 132
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3 7,2 8,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 250 236 227
Kombinovaná spotreba 6,3 6,2 5,0
Video z prvej jazdy nájdete v našej internetovej relácii.