SME

Pýchou nového päťkového BMW je podvozok

Sedan vyššej strednej triedy neprináša prevratné novinky, ale súčasné systémy zdokonaľuje na maximum. Jeho hlavnou pýchou je podvozok. Vyzerá športovejšie a jazdí úžasne ako každé BMW. Iba s odkladacími priestormi je to bieda.

Redaktor Sme skúša nový podvozok na pretekárskom okruhu v Estorile. Veľký sedan zaujal dynamikou a zmyslom pre športovú jazdu. Podvozok je naozaj pýchou.Redaktor Sme skúša nový podvozok na pretekárskom okruhu v Estorile. Veľký sedan zaujal dynamikou a zmyslom pre športovú jazdu. Podvozok je naozaj pýchou. (Zdroj: BMW)

LISABON. Automobilka pustila nový sedan na trať Formule jeden v portugalskom Estorile s cieľom predviesť jazdné vlastnosti a schopnosti nového podvozka s aktívnym pružením a natáčaním zadných kolies. Verzia s premenlivým nastavením tlmičov Dynamic Damper Control, systémom Sports automatic a Dynamic Drive Control má vedľa radiacej páky volič charakteru podvozka od komfortného po športový.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po prvých stovkách kilometrov na cestách a okruhu usudzujeme, že päťkové BMW sa kvalitou jazdy rapídne priblížilo luxusnej sedmičke. Samozrejme, nie v základnej verzii, ale s príplatkovým podvozkom a sústavou systémov riadenia dynamiky.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že kompletná zmena charakteristiky auta tlačidlom z pozície NORMAL na SPORT alebo Sport+ bola citeľná sa presvedčil každý šofér. Navyše BMW necháva priestor, aby si zákazník jednotlivé systémy nakonfiguroval podľa seba. Podvozok je podľa BMW to, na čom si dali najviac záležať.

Tradičný tvar prednej masky má väčšie otvory posunuté smerom dole. V závislosti od teploty motora a okolitých podmienok menia polohu vnútorné žalúzie.

Zadná náprava dostala rám Hliník ako základný stavebný materiál náprav má u BMW svoju históriu a tiež budúcnosť, pretože je hojne použitý v novej päťke. Zadná náprava „Integral-V“ využíva pomocný rám s pohyblivým ramenom uloženým na gumových úchytoch a ďalším trojuholníkovým ramenom dole. Radiálne a axiálne rázy v náboji kolesa sú odfiltrované vopred a elastokinematické pruženie spracováva iba zvislý pohyb kolesa.

SkryťVypnúť reklamu

Zadná náprava prináša okrem možnosti natáčania kolies zníženie vibrácií. Samostatný rám je upevnený o karosériu gumovými úchytmi. Príplatkové riadenie natáča zadné kolesá do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu o 2,5 stupňa proti smeru otočenia predných kolies a pri vyššej rýchlosti súhlasne s prednými.

Centrálny systém Adaptive Drive zahŕňa aktívne tlmiče pruženia „Dynamic Damper Control“ a aktívne stabilizátory „Dynamic Drive active anti roll“. BMW použilo podobne ako pri rade sedem, tlmiče s nezávisle nastaviteľnou charakteristikou stláčania aj vyťahovania. Podobne ako pretekárske tlmiče môžu mať inú charakteristiku pri stláčaní a rozťahovaní v tom istom čase. Stabilizátor Dynamic Drive anti-roll vyrovnáva náklony karosérie v zákrutách a pri myšičke. Riadiaca elektronika stabilizátorov úzko spolupracuje s nastavovaním charakteristiky tlmičov v závislosti na podmienkach na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Riadenie zadnej nápravy sa dodáva spolu s aktívnym riadením prednej nápravy a premenlivým prevodom riadenia. Elektrický posilňovač mení charakter aj pri vypnutom stabilizačnom systéme.

Jazdili SME...

Základný cieľ konštruktérov, urobiť BMW 5 agilné ako rad 3 a komfortné ako rad 7, sa v podstate podaril. Najmä vo verziách, ktoré mali nastaviteľný podvozok a programovateľnú elektroniku riadenia v spolupráci s riadením zadnej nápravy. Ešte by bolo dobré vyskúšať BMW na našich cestách a nie hladkých asfaltoch. Na mokrom okruhu však vyšla na povrch jedna vec. BMW je s asistenciou elektroniky dokonalé a veľmi rýchle, bez náznaku neistoty, ale hranica je posunutá tak ďaleko, že po jej prekročení to nebol med lízať. Už to nebolo to prívetivé BMW, s ktorým si dáte jeden kontinuálny jemný drift namiesto raňajok. Zadok sa utrhol prudko a po korekcii zasa prudko prilepil. Bolo to také niečo trhané a nepekné, až nás to prestalo baviť. Reakcia na odtrhnutie zadnej nápravy pripomínala formulu. Na zábavu si treba kúpiť niečo menej dokonalé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dizajn tvorilo tisíc ľudí Na tvaroch karosérie pracovalo 1020 dizajnérov, ktorí tri mesiace kreslili svoje predstavy na papier. Po výbere najlepších návrhov prišiel na rad počítač a finalizovanie základnej podoby zoštíhleného dizajnu. Po roku vznikla finálna podoba sedanu s výraznou bočnou hranou, kratšími prevismi vpredu aj vzadu, nižšie položenými otvormi na prednej maske a úplne novou tvárou v porovnaní s predchodcom.

„Zamerali sme sa na novú tvár s vedomím, že to musí byť klasické BMW,“ povedal počas predstavenia Adrian Van Hooydonk hlavný dizajnér BMW.

BMW vyzerá štíhlejšie a ľahšie ako predchodca. Dizajn prilipol ku klasickým tvarom značky.

Kruhové obrysy predných svetiel majú odseknutý vrch a zadné svetlá využívajú novú techniku po vzore radu sedem. Koncové svetlá s LED technikou nie sú tak výrazne odlíšené od ostatných modelov ako súčasná generácia, ale ich stredom prechádza bočná línia auta. „Zákazníci päťkového BMW sú veľmi lojálni, preto sme museli urobiť auto pre nich,“ povedal o dodržaní tradičných proporcií Van Hooydonk. Dôležitá je ľahkosť Optickému odľahčeniu sedanu zodpovedá skutočné zníženie hmotnosti. Napríklad hliník na dverách ušetril 23 kilogramov a k úspore prispela kapota . Napriek zníženiu hmotnosti tuhosť karosérie výrazne stúpla. Po zhliadnutí neobyčajne ľahko pôsobiaceho zovňajšku šoféra zaskočí robustný a podstatne priestrannejší interiér.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dlhý sedan s natáčaním kolies zadnej nápravy a adaptívnym pružením sa v mokrých zákrutách pretekárskeho okruhu takmer vôbec nenakláňal. V zákrutách je asistencia zadnej nápravy tak prirodzená, že vodič cíti iba extrémne presné držanie stopy. Pri prechode na rozbitý asfalt elektronika trochu váha so zmenou charakteristiky tlmičov.

Masívne vnútro pretínajú línie typické pre BMW. Napriek zväčšeniu farebného displeja zmizla z prístrojovej dosky druhá „kaplnka“ a displej konečne vyzerá ako súčasť panelu. Údaje na ňom vidno aj v slnečnom počasí a ovládanie funkcií je intuitívne.

Jeden osemvalec stačí Úplne nové motory prídu zrejme neskôr, lebo BMW si k premiére sedanu pripravilo známe a mierne modernizované šesťvalce, naftový štvorvalec a osemvalec 550i, ktorý je s výkonom 300 kW (407 koní) na vrchole modelového radu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oveľa podstatnejšou novinkou je osemstupňová automatická prevodovka schopná znížiť spotrebu. Mierne oneskorenie premiéry takejto prevodovky v porovnaní s konkurenciou vyvážilo BMW precíznym nastavením radenia.

Jazdili SME...

BMW ukázalo, čo všetko vie vyťažiť z automatickej prevodovky bez dvojspojkového mechanizmu. V komfortnom režime preradenie takmer necítiť a v športovom je bleskurýchle. Po vzore šesťstupňových automatických prevodoviek ZF má novinka dobre nastavenú elektroniku, čiže intuitívne podraďuje, zamyká menič a reakcia na plyn je priama, akoby bol v aute manuál. Ukazovateľom kvality prevodovky je fakt, že v serpentínach sme nemali potrebu radiť manuálne. Na druhej strane 530d ťahá bez ohľadu na zaradený stupeň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Automobilka sa v duchu tradície zamerala na riadenie a dynamiku jazdy pri čo najnižšej spotrebe s využitím rekuperácie energie pri brzdení. Kým nová osemstupňová prevodovka je okrem verzie 550i montovaná za príplatok, každý model má v základe súbor prvkov Efficient Dynamics. Spotrebu má znížiť tiež indikátor správneho radenia, aktívne žalúzie pred chladičom, odpojiteľný kompresor klimatizácie alebo prvý krát v rade 5 elektrický posilňovač riadenia.

Hoci je hliník doménou štyroch kruhov, stále častejšie nachádza svoje miesto pod kapotou BMW.

Vo výbave pribudli prvky, ktoré sa stali módou u konkurenčných značiek a mníchovský konštruktéri ich zdokonalili. BMW konečne upozorňuje vodiča na neželané opustenie jazdného pruhu, sleduje dopravné značky, stráži mŕtvy uhol alebo rýchlosť. Známe prvky ako dištančný radar sú obohatené o predkolízny systém, schopnosť samočinne zastaviť auto alebo zaparkovať auto. Parkovací asistent určí, či má dosť miesta na zaparkovanie a sám zacúva, vrátane dotiahnutia manévru do konca posunutím vpred. Jazdili SME...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Polovica z dnes frekventovaných prvkov vybavenia je viac menej lákadlo na zákazníkov. Sledovanie mŕtveho uhla alebo dištančný radar sú výborné veci, ktoré však znižujú pozornosť vodiča, lebo robia veci, ktoré by mal automaticky sledovať, za neho.

BMW pristúpilo k novinkám vo výbave po svojom, ich nastavovanie je intuitívne, rýchle a zobrazenie perfektné. Samočinné parkovanie, ktoré si môžete objednať aj do škodovky, obohatil bavorák o trojrozmerný obraz cúvacej kamery okolo celého auta s príslušným názvom surround view.

V noci označí chodcov Doménou BMW je nová generácia Head up displeja s výborným zobrazením potrebných údajov opticky pred autom. Nový systém nočného videnia s predstihom označí chodcov v momente, keď ešte nie sú osvetlení klasickými svetlami. Najväčšou výhodou palubného systému BMW ConectedDrive je jednoduché a veľmi intuitívne ovládanie všetkých systémov, vrátane pripojenia na internet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Zobrazenie údajov na head up dipleji je úplne dokonalé. V tomto sa nikto nevyrovná BMW a pritom ide o jeden zo zásadných systémov, ktorý pomáha udržať oči na ceste. Šetrenie pohonných hmôt sa prejavilo na riadení auta. Elektrický posilňovač sa síce snaží meniť charakteristiku, ale už to nie je ten pocit ako v BMW. Jednoducho, klasické servo nerobilo taký umelý pocit z riadenia. Ešte je otázne, aký vplyv na pocit malo vedomie, že je tam elektrický posilňovač. Naopak, natáčanie kolies zadnej nápravy pri jazde cítiť iba v miernom zlepšení polomeru otáčania a znížení nedotáčavej charakteristiky v ostrej mokrej zákrute.

Nové BMW vyzerá zozadu veľmi dynamicky a robustne. Pod batožinovým priestorom s objemom 520 litrov je priestorovo úsporná zadná náprava s natáčaním kolies v zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé dojmy

+ príkladné jazdné vlastnosti - slabšie odkladacie priestory

+ miesto vpredu - tenký veniec volantu

+ výborný polomer otáčania - vysoký stredový tunel vzadu

+ rýchla osemstupňová prevodovka -

+ prehľadné prístroje a intuitívne ovládanie -

+ odľahčená konštrukcia -

+ úsporné výkonné motory -

+ pohodlie sedenia -

+ dobrý výhľad z auta -

Hlavné technické novinky

osemstupňová prevodovka

označenie chodcov v tme

parkovací asistent

zobrazenie celého okolia vozidla na displeji

riadenie zadnej nápravy

SkryťVypnúť reklamu
reklama

aktívne riadenie tlmičov

aktívne stabilizátory

Osemstupňovú automatickú prevodovku montujú do verzie 550i. Za príplatok sa dá objednať ku všetkým motorom.

Technické parametre – benzínové motory Motor BMW 550i BMW 535i BMW 528i BMW 523i

Zdvihový objem (cm3) 4395 2979 2996 2996

Výkon (kw/k) 300/407 225/306 190/258 150/204

Pri otáčkach (ot./min.) 5500-6400 5800 6600 6100

Krútiaci moment (Nm) 600 400 310 270

Pri otáčkach (ot./min) 1750-4500 1200-5000 2600-5000 1500-4250

Emisie CO2 (g/km) 243 199 182 177

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,0 6,0 6,6 7,9

Maximálna rýchlosť (km/h) 250 250 250 238

Kombinovaná spotreba 10,4 8,5 7,8 7,6

Technické parametre – dieselové motory Motor BMW 530d BMW 525d BMW 520d

Zdvihový objem (cm3) 2993 2993 1995

Výkon (kw/k) 180/245 150/204 135/184

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000

Krútiaci moment (Nm) 540 450 380

Pri otáčkach (ot./min) 1750-3000 1750-2500 1900-2750

Emisie CO2 (g/km) 166 162 132

Prevádzkové hodnoty

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,3 7,2 8,1

Maximálna rýchlosť (km/h) 250 236 227

Kombinovaná spotreba 6,3 6,2 5,0

Video z prvej jazdy nájdete v našej internetovej relácii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 942
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 814
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 098
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 688
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 490
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 752
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 073
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 671
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 218
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 929
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 550
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu