BRATISLAVA. Legendárna značka so škorpiónom v znaku na ženevskom autosalóne predvedie dve novinky. Niekoľko mesiacov po „civilnom“ Punte Evo debutuje jeho ostrá verzia. Viac ako nové nárazníky, zliatinové disky kolies či vylepšený interiér v tomto prípade zaujme poháňacia jednotka.
Pôvodný turbomotor 1,4 T-Jet nahradil prepĺňaný agregát s rovnakým objemom. Nesie však označenie MultiAir, čo predznamenáva nezávislé ovládanie sacích ventilov prostredníctvom elektrohydraulického systému. Výfukové otvára a zatvára štandardný vačkový hriadeľ.
Výkonnejší
Agregát dosahuje výkon 121 kW (165 k), čo je o 7 kW (10 k) viac, než mal predchodca. Spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Najvyšší krútiaci moment 250 Nm sa dostaví pri 2250 ot./min. Vodič má k dispozícii dva jazdné režimy - Normal a Sport. V športovom móde je aktivovaný elektronický systém TTC (Torque Transfer Control), ktorý čiastočne supluje samosvorný diferenciál tak, že v zákrute pribrzďuje vnútorné - odľahčené - koleso a pomáha preniesť trakciu na vonkajšie.
Poradí, kedy preradiť
Zaujímavosťou je indikátor ideálneho okamihu preradenia GSI, ktorý mení svoju charakteristiku v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Punto Evo Abarth je údajne pri bežnej jazde schopné priemerne spotrebovať šesť litrov benzínu na sto kilometrov, pričom vyprodukuje 142 gramov CO2 na kilometer. K dosiahnutiu týchto cifier mu pomáha systém štart/stop. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h zrýchli za 7,9 sekundy.
Abarth zároveň pripravuje ešte radikálnejšiu verziu SS (132 kW/180 k) s výkonnejšími brzdami, novým saním a ďalšími úpravami.
Rýchlo aj bez strechy
Roztomilý polokabriolet Fiat 500C je po „zásahu“ továrenského úpravcu Abarth o málo dlhší, ale najmä širší. Zaujme fakt, že v disciplíne šprint z 0 na 100 km/h zaostane za svojim väčším bratom, Puntom Evo Abarth, iba o 0,2 sekundy (8,1 s.). Pod prednou kapotou pracuje prepĺňaný štvorvalec 1,4 T-Jet s výkonom 103 kW (140 k) a najvyšším krútiacim momentom 206 Nm, dostupným pri 2000 ot./min.
Maximálna rýchlosť vozidla predstavuje 205 km/h, priemerná spotreba optimistických 6,5 l/100 km. K štandardnej výbave patrí robotizovaná prevodovka Abarth Competizione s možnosťou manuálneho radenia pádlami pod volantom, systém TTC i 17-palcové zliatinové disky kolies.
Autor: fg