SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Jednosmerky robia chaos. Ľuďom strpčujú život, predlžujú cesty

Ľudia na Zobore protestujú proti nezmyselným jednosmerkám. Pod petíciou proti nim je takmer štyristo podpisov.

Jednosmerky na Zobore ľudí pobúrili.Jednosmerky na Zobore ľudí pobúrili. (Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

NITRA. Nelogické. Také sú jednosmerné ulice, ktoré sa napájajú na frekventovanú Jeleneckú ulicu. Šípky nariaďujúce smer jazdy skomplikovali život ľuďom z Moskovskej, Kodályovej, Bartókovej, Tatarkovej a oblasti známej ako Sokolí vrch. Obyvatelia proti nim už vyše roka neúspešne broja.

Skomplikovaný život

Ľudia bývajúci v spodnej časti Kodályovej nemôžu len tak zísť na hlavnú cestu. V ich ulici je prikázaný smer dohora. Musia prejsť celou ulicou do kopca, odísť na susednú Moskovskú a po nej zísť znovu dole. Je to asi kilometer navyše. Rovnako, len v opačnom smere, je to v prípade ľudí z Bartókovej. Tí musia preletieť celú Kodályovú, aby mohli zísť dole po svojej ulici - z Jeleneckej sa na ňu jednoducho nedostanú. A ak áno, riskujú mastnú pokutu. „Bývajú tu ľudia, ktorí denne niekoľkokrát chodia k svojim blízkym do Nitrianskych Hrnčiaroviec. Ich cesta sa z niekoľkých metrov natiahla na niekoľko kilometrov. Život sa zbytočne skomplikoval aj ľuďom na Sokolom vrchu. Pre nepriechodnosť Bartókovej ulice, ktorou sa dá ísť iba dole na Jeleneckú, musia vozidlá využívať Sirôtkovú ulicu. Tá má šírku tri metre, a pritom je obojsmerná," hovorí Ľuboš Koža, iniciátor petície. Na Sokolí vrch sa dá dostať aj cez Hrnčiarovce cez ulicu Pod Sokolom, to však trasu značne predĺži.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia z Kodályovej nadávajú, že len tak nemôžu zbehnúť dole na Jeleneckú. V zime musia autá so studeným motorom hnať do strmého kopca, ktorý je často zasypaný neodhrnutým snehom. Ničia si tým motory, znečisťujú životné prostredie a cestu majú oveľa dlhšiu. „Nedávno som sa v zime na päťkrát nedokázal pohnúť hore. Musel som zacúvať dole. Tridsaťdva rokov tu bývam, a až doteraz to nikomu neprekážalo," povedal Arpád Ment z Kodályovej.

Od stola

Ľuboš Koža upozorňuje, že zmenu dopravy neprerokovali úradníci s obyvateľmi. „Reorganizáciu pravdepodobne spravili iba od úradníckeho stola, bez akýchkoľvek znalostí miestnej problematiky," hovorí. Kompetentní zmenu vraj obhajovali tým, že autá stáli na oboch stranách ulíc a znepriechodňovali dopravu. Podľa ľudí pod petíciou sú takéto dôvody chabé.

Skryť Vypnúť reklamu

„Veď to nie sú frekventované ulice. Chodia sem len ľudia, čo tu bývajú. Desaťročia sa tu nestala ani jedna vážnejšia nehoda," povedal Ľuboš Koža. Dôvody na zjednosmernenie ulíc podľa neho nikdy neexistovali, pretože cesty v lokalite sú široké rovnako ako iné obojsmerné ulice v meste a hustota dopravy v čase obojsmernosti bola nízka.

Nelogické je napríklad aj zjednosmernenie Moskovskej, ale ponechanie porovnateľnej Metodovej obojsmerkou. Zmenami kompetentní poriadne nasrdili aj ľudí z Metodovej. „Autá tu teraz lietajú celý deň ako divé. Päťdesiatku nedodržujú ani náhodou, je ich tu aj nejako veľa. Bojím sa tou ulicou prejsť, aby ma niečo nezrazilo," hovorí pani Alžbeta, ktorá býva v lokalite a cestou prechádza, keď ide do obchodu, alebo na autobus.

Skryť Vypnúť reklamu

Kocúrkovo

Aj Moskovská je vyriešená vtipne. Kocúrkovo tkvie v tom, že zhruba tretina ulice je obojsmerná. Spravili to pre pracovníkov Inšpektorátu práce, ktorí by nemohli autami prejsť po kopci do brány svojho pracoviska. „Oni nemusia nič obchádzať, a bežní ľudia musia?" pýtajú sa ľudia. Hneď za inšpektorátom prekvapí šoférov zákaz vjazdu a Moskovská sa od toho miesta stáva jednosmernou v smere dole na Jeleneckú. Neznámi tam chaosia. Už mnohokrát sa stalo, že autá vbehli z Jeleneckej na Moskovskú. V tretine ulice sa spamätali a nezostávalo im nič iné, len nebezpečným spôsobom zacúvať na rušnú Jeleneckú.

Prístup k miestnym potravinám je ďalší problém, ľudia ho majú sťažený. Vlastní ich Ľuboš Koža, ktorému počet nakupujúcich značne klesol. Ak to takto pôjde ďalej, možno bude musieť predajňu zavrieť, a celá oblasť by potom ostala bez obchodu s potravinami.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak niekto býva na Bartókovej a cestou domov si chce v predajni nakúpiť, má len jedinú možnosť. Musí odbočiť z Jeleneckej na Metodovu alebo Vansovej, nakúpiť si na Moskovskej, po ktorej znovu zíde na Jeleneckú, odbočiť na Kodályovú a prejsť ju celú smerom hore, a až potom môže zísť dole na Bartókovu. Hore-dole, hore-dole, veď to je hotový blázinec! Určite by sa nikto nedal na takúto zbytočnú dvojkilometrovú exkurziu kvôli pár rohlíkom a litru mlieka," poukazuje na jednu z absurdností jednosmeriek Ľuboš Koža. Na radnici mu na to údajne povedali, že ľudia to do potravín nemajú ďaleko, a môžu chodiť aj peši...

Mesto nič meniť nebude

Vedenie mesta Nitry rozhodlo, že organizácia dopravy sa na uvedených komunikáciach v súčasnej dobe meniť nebude. „Vzhľadom na rôznorodosť a protichodnosť názorov občanov, ktorí v danej lokalite bývajú, ale aj na situáciu ohľadne zníženia priechodnosti priľahlých komunikácií, bude táto problematika určite riešená komplexnejšie do polovice tohto roku," povedal Andrej Jančovič, hovorca mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 095
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 415
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 499
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 239
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 974
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 690
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 558
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 412
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 405
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 330
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.