Na niektorých cestách na Slovensku by si vodiči mali dávať pozor. Po zime a roztopenom snehu je zrazu všade viac vody. Pre vodičov to môže znamenať niektorý z týchto problémov:
- voda z rieky alebo z potoka sa vyleje na cesty a tá ostane neprejazdná
- voda zo svahov sa presúva cez cesty do nižších polôh cez cesty
Príkladom prvého ohrozenia ciest vodou je hraničný priechod do Rakúska pri Moravskom Svätom Jáne. Každoročne ho uzatvárajú práve pre zvýšenú hladinu rieky Morava, ktorá sa vylieva na cestu hraničného priechodu.
Pozrite si dopravné obmedzenia na mape. Ak viete o novom, pridajte ho medzi ostatné.
Druhý problém je nebezpečný najmä na cestách, kde sa jazdí rýchlo a kde potôčik pretekajúci krížom cez vozovku máte možnosť zbadať až na poslednú chvíľu. Jedno také miesto sa nachádza na R1-ke medzi Zvolenom a Žiarom nad Hronom. Rýchlosť je tam znížená na 60 km/h.
Keď už spomíname rýchlostnú cestu R1, pozrime sa aj na úsek medzi Žarnovicou a Novou Baňou. Keď sme tadiaľ prechádzali v nedeľu, na ceste sa objavilo prenosné dopravné značenie prikazujúce znížiť rýchlosť až na 60-ku a upozorňujúce na to, že sa dva jazdné pruhy v smere do Nitry zmenia na jeden.
Dopravné značenie je tam umiestnené pre to, že sa pri ceste stavia konštrukcia mýtnej brány.
Je nepochopiteľné, že aj keď sa na stavbe nepracovalo, prenosné dopravné značenie upozorňujúce na zmenu počtu jazdných pruhov a zníženie najvyššej dovolenej rýchlosti až na 60 km/h nebolo zakryté.
Ak by bola v čase, keď sa na stavbe nepracuje, rýchlosť obmedzená na 80-ku alebo na 100-ku pre odložené dopravné značenie na krajnici R1-ky, asi by nikto nenamietal. Vyzerá to však tak, že 60-ku a informovanie o zmene počtu jazdných pruhov, ktorých počet sa nemení, niekto zabudol na víkend pozakrývať.
V zákone o pozemných komunikáciách sa spomínajú základné pravidlá pre uzávierky ciest. Podľa nich je správca cesty povinný postarať sa o to, aby bola premávka obmedzená na najkratší čas.
§ 7, zákon č. 135/1961 Zb.:
(1) ... O uzávierke, obchádzke a odklone rozhoduje cestný správny orgán po dohode s dopravným inšpektorátom. Užívatelia diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie nemajú nárok na náhradu prípadných vyšších nákladov, ktoré im vzniknú v dôsledku uzávierky, obchádzky alebo odklonu. Cestný správny orgán je však povinný postarať sa o to, aby uzávierka, obchádzka alebo odklon boli vždy obmedzené, ak možno na najkratší čas, a aby boli riadne technicky zabezpečené a čo najvýhodnejšie.
Viac sa o tejto problematike rozširujú Technické podmienky, konkrétne 07/2005, ktoré vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Podľa nich sa prenosné dopravné značky môžu používať takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.
Cez víkend však na stavbe nikto nebol a pre bezpečnosť a plynulosť premávky nebolo nevyhnutné, aby tam zostávali v platnosti niektoré prenosné dopravné značky.
Na zabezpečenie pracovného miesta na PK sa používajú trvalé a prenosné zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexný dopravný gombík a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.