Nikto z vás sa určite necíti komfortne, ak mu večer alebo v noci svietia do tváre diaľkové svetlá iných áut. Ak je to auto idúce oproti, viete ho na to upozorniť bliknutím svojich diaľkových svetiel. Problém však nastane, keď vás oslepuje vozidlo za vami, alebo zistíte, že to nie sú diaľkové, ale nesprávne nastavené stretávacie svetlá.
Dušan: "Povinnosť mať správne nastavené svetlomety je zrejmá. Som proti "buzerácii" vodičov, ale pravdepodobne by bolo vhodné, aby v rámci správneho nastavenia svetlometov boli upozorňovaní (aspoň) tí, ktorým vôbec nesvieti ľavý svetlomet. Nie je ich málo. Napríklad, na ceste medzi Podunajskými Biskupicami (Bratislava) a Miloslavovom (úzka cesta bez akéhokoľvek osvetlenia), som stretol osobné auto, ktorého vodič zrejme vedel, že mu nesvieti ľavý svetlomet, tak jazdil s pravým prepnutým na diaľkové. Vyzeral absolútne ako motocykel, takže som ho identifikoval tesne pred stretnutím. Takto jazdiť je nezodpovedné."
Niekoľko zákonov a vyhlášok sa venuje svetlám na autách a tomu, v akom stave by mali byť, aby sa o nich dalo povedať, že sú v poriadku.
V prvom rade si treba uvedomiť, že vodič je povinný udržiavať auto v technickom stave, ktorý určujú pokyny na obsluhu a údržbu určených výrobcom. To znamená, že ak sa niečo na aute pokazí, malo by ísť na opravu. To platí aj pre svetlá.
§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:
(1) Prevádzkovateľ vozidla, ktoré je v premávke na pozemných komunikáciách, je povinný
a) udržiavať vozidlo v riadnom technickom stave podľa pokynov na obsluhu a údržbu vydaných výrobcom,
V zákone o cestnej premávke sa píše, že vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety. Vyhláška, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách zas určuje, že na vozidlách sa smú počas ich prevádzky používať len svetelné zdroje v predpísanom množstve.
To znamená, že ak má auto od výroby dva stretávacie svetlomety, musia svietiť obe. Občas sa stane, že sa po ceste jedno zo svetiel prestane svietiť, napríklad pre vypálenú žiarovku a vodič na to za jazdy nepríde. Keďže však musí udržiavať vozidlo v riadnom technickom stave, mal by dať nesvietiaci svetlomet čo najskôr do poriadku. Riskuje totiž pokutu, keby ho zastavili policajti.
Ivan: "Môj kolega dostal včera pokutu 20,- € za to, že mu nesvietilo jedno stretávacie svetlo. Dôvod: technický stav vozidla. Ako mám pre boha vedieť cez deň, že sa mi vypálila žiarovka."
Dostať pokutu za to, že sa vám počas jazdy cez deň vypáli žiarovka na stretávacích svetlách, nepovažujeme za spravodlivé. Cez deň totiž nie je možné počas jazdy zistiť to, že sa vám pokazilo svetlo. Aj keď treba mať za každých okolností vozidlo v riadnom technickom stave, policajti nie sú ničím nútení pre takýto priestupok udeľovať pokutu.
Svietenie diaľkovými svetlami namiesto pokazeného stretávacieho tak, ako o tom píše Dušan, však nie je riešenie. Akurát tak môžete ohroziť iných vodičov. A policajtom tým dávate najavo, že viete o nedostatku na aute, ale napriek tomu ho šoférujete. Vtedy by sa o nespravodlivej pokute hovoriť nedalo.
Ak vodič zapne namiesto nesvietiaceho stretávacieho svetla diaľkové alebo jeden zo svetlometov prestaví tak, že začne oslňovať iných vodičov, môže sa to skončiť aj nehodou. Veď to poznáte, nie je nič príjemné byť "ožiarený" protiidúcim vozidlom.
Častým problémom je aj to, že vodiči majú nesprávne nastavené jedno zo stretávacích svetiel alebo viaceré z nich a potom to vyzerá tak, že majú zapnuté diaľkové. Aj zle nastavené svetlo dokáže za istých okolností oslniť.
Nie len nesvietiace svetlo, ale aj nesprávne nastavené svetlá, ktoré oslňujú, môžu byť príčinou pokuty do výšky 60 €. Ak to však nechcete riskovať, alebo neradi znepríjemňujete iným život, skontrolujte si svoje svetlá. A ak nesvietia tak, ako majú, nechajte si ich opraviť alebo nastaviť.
Pomôžete tým aj sebe, pretože nesprávne nastavené svetlá môžu byť príčinou, pre ktorú vaše vozidlo neprejde technickou kontrolou.
§ 7, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Na vozidlách sa smú počas prevádzky v cestnej premávke používať len svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla, ktoré sú pre daný druh a kategóriu vozidla predpísané. Svetelné zariadenia na vozidlách musia spĺňať ustanovené technické požiadavky, podľa ktorých musia byť homologizované alebo typovo schválené ES.
(11) Osvetlenie vozidla musí byť počas prevádzky v cestnej premávke za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok dobre viditeľné a nesmie byť znečistené.
§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.
(5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.
§ 48, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:
(2) Na účely tejto vyhlášky sa vozidlo považuje za dočasne spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, ak
p) niektoré svetelné zariadenie dôležité pre bezpečnosť premávky na pozemných komunikáciách chýba, je nesprávne umiestnené, nesvieti alebo nespĺňa predpísané podmienky, bezprostredné nebezpečenstvo však nehrozí,
§ 49, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:
(3) Ak je vozidlo pri technickej kontrole vyhodnotené ako dočasne spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, do protokolu o technickej kontrole vozidla sa zapíše druh nasledujúcej technickej kontroly a lehota platnosti technickej kontroly sa obmedzí odo dňa vykonania na 30 dní; osvedčenie o technickej kontrole a kontrolná nálepka sa nevydáva.
§ 24, zákon č. 725/2004 Z.z.:
(3) Vozidlo musí byť trvalo vyradené z premávky na pozemných komunikáciách, ak prevádzkovateľ vozidla v určenej lehote neodstránil dôvody na vyradenie vozidla z premávky na pozemných komunikáciách.