SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Skontrolujte si svetlá. Môžete iných oslepiť

Nikto z vás sa určite necíti komfortne, ak mu večer alebo v noci svietia do tváre diaľkové svetlá iných áut. Niekedy však problémom nie sú diaľkové ale nesprávne nastavené stretávacie svetlá.

Nikto z vás sa určite necíti komfortne, ak mu večer alebo v noci svietia do tváre diaľkové svetlá iných áut. Ak je to auto idúce oproti, viete ho na to upozorniť bliknutím svojich diaľkových svetiel. Problém však nastane, keď vás oslepuje vozidlo za vami, alebo zistíte, že to nie sú diaľkové, ale nesprávne nastavené stretávacie svetlá.

Dušan: "Povinnosť mať správne nastavené svetlomety je zrejmá. Som proti "buzerácii" vodičov, ale pravdepodobne by bolo vhodné, aby v rámci správneho nastavenia svetlometov boli upozorňovaní (aspoň) tí, ktorým vôbec nesvieti ľavý svetlomet. Nie je ich málo. Napríklad, na ceste medzi Podunajskými Biskupicami (Bratislava) a Miloslavovom (úzka cesta bez akéhokoľvek osvetlenia), som stretol osobné auto, ktorého vodič zrejme vedel, že mu nesvieti ľavý svetlomet, tak jazdil s pravým prepnutým na diaľkové. Vyzeral absolútne ako motocykel, takže som ho identifikoval tesne pred stretnutím. Takto jazdiť je nezodpovedné."

Niekoľko zákonov a vyhlášok sa venuje svetlám na autách a tomu, v akom stave by mali byť, aby sa o nich dalo povedať, že sú v poriadku.

V prvom rade si treba uvedomiť, že vodič je povinný udržiavať auto v technickom stave, ktorý určujú pokyny na obsluhu a údržbu určených výrobcom. To znamená, že ak sa niečo na aute pokazí, malo by ísť na opravu. To platí aj pre svetlá.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(1) Prevádzkovateľ vozidla, ktoré je v premávke na pozemných komunikáciách, je povinný
a) udržiavať vozidlo v riadnom technickom stave podľa pokynov na obsluhu a údržbu vydaných výrobcom,

V zákone o cestnej premávke sa píše, že vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety. Vyhláška, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách zas určuje, že na vozidlách sa smú počas ich prevádzky používať len svetelné zdroje v predpísanom množstve.

To znamená, že ak má auto od výroby dva stretávacie svetlomety, musia svietiť obe. Občas sa stane, že sa po ceste jedno zo svetiel prestane svietiť, napríklad pre vypálenú žiarovku a vodič na to za jazdy nepríde. Keďže však musí udržiavať vozidlo v riadnom technickom stave, mal by dať nesvietiaci svetlomet čo najskôr do poriadku. Riskuje totiž pokutu, keby ho zastavili policajti.

Ivan: "Môj kolega dostal včera pokutu 20,- € za to, že mu nesvietilo jedno stretávacie svetlo. Dôvod: technický stav vozidla. Ako mám pre boha vedieť cez deň, že sa mi vypálila žiarovka."

Dostať pokutu za to, že sa vám počas jazdy cez deň vypáli žiarovka na stretávacích svetlách, nepovažujeme za spravodlivé. Cez deň totiž nie je možné počas jazdy zistiť to, že sa vám pokazilo svetlo. Aj keď treba mať za každých okolností vozidlo v riadnom technickom stave, policajti nie sú ničím nútení pre takýto priestupok udeľovať pokutu.

Svietenie diaľkovými svetlami namiesto pokazeného stretávacieho tak, ako o tom píše Dušan, však nie je riešenie. Akurát tak môžete ohroziť iných vodičov. A policajtom tým dávate najavo, že viete o nedostatku na aute, ale napriek tomu ho šoférujete. Vtedy by sa o nespravodlivej pokute hovoriť nedalo.

Ak vodič zapne namiesto nesvietiaceho stretávacieho svetla diaľkové alebo jeden zo svetlometov prestaví tak, že začne oslňovať iných vodičov, môže sa to skončiť aj nehodou. Veď to poznáte, nie je nič príjemné byť "ožiarený" protiidúcim vozidlom.

Častým problémom je aj to, že vodiči majú nesprávne nastavené jedno zo stretávacích svetiel alebo viaceré z nich a potom to vyzerá tak, že majú zapnuté diaľkové. Aj zle nastavené svetlo dokáže za istých okolností oslniť.

Nie len nesvietiace svetlo, ale aj nesprávne nastavené svetlá, ktoré oslňujú, môžu byť príčinou pokuty do výšky 60 €. Ak to však nechcete riskovať, alebo neradi znepríjemňujete iným život, skontrolujte si svoje svetlá. A ak nesvietia tak, ako majú, nechajte si ich opraviť alebo nastaviť.

Pomôžete tým aj sebe, pretože nesprávne nastavené svetlá môžu byť príčinou, pre ktorú vaše vozidlo neprejde technickou kontrolou.

§ 7, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(1) Na vozidlách sa smú počas prevádzky v cestnej premávke používať len svetelné zdroje a zariadenia v predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla, ktoré sú pre daný druh a kategóriu vozidla predpísané. Svetelné zariadenia na vozidlách musia spĺňať ustanovené technické požiadavky, podľa ktorých musia byť homologizované alebo typovo schválené ES.

(11) Osvetlenie vozidla musí byť počas prevádzky v cestnej premávke za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok dobre viditeľné a nesmie byť znečistené.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 4 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené.

(5) Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.

§ 48, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(2) Na účely tejto vyhlášky sa vozidlo považuje za dočasne spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, ak
p) niektoré svetelné zariadenie dôležité pre bezpečnosť premávky na pozemných komunikáciách chýba, je nesprávne umiestnené, nesvieti alebo nespĺňa predpísané podmienky, bezprostredné nebezpečenstvo však nehrozí,

§ 49, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(3) Ak je vozidlo pri technickej kontrole vyhodnotené ako dočasne spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách, do protokolu o technickej kontrole vozidla sa zapíše druh nasledujúcej technickej kontroly a lehota platnosti technickej kontroly sa obmedzí odo dňa vykonania na 30 dní; osvedčenie o technickej kontrole a kontrolná nálepka sa nevydáva.

§ 24, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(3) Vozidlo musí byť trvalo vyradené z premávky na pozemných komunikáciách, ak prevádzkovateľ vozidla v určenej lehote neodstránil dôvody na vyradenie vozidla z premávky na pozemných komunikáciách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 673
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 579
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 872
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 666
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 646
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 6 426
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 725
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 407
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 257
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 186
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič pri predstavovaní návrhu na 500-eurové poukazy za očkovanie pre seniorov.

Návrh na vláde nepodporila SaS, smeruje do parlamentu.


32m
Ilustračné foto.

Školáci sa tu budú učiť dištančnou formou.


TASR 4 h
Líder koalície SPOLU a predseda ODS Petr Fiala.

Vyhrať voľby nestačí, ukazuje po Igorovi Matovičovi aj nový český premiér.


30. nov
Jakub Filo.

Klamstvá nemôžu byť základom politickej kariéry.


2 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


7 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


10 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  2. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  3. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  4. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  5. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu
  6. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  7. Marek Mačuha: Matovičova 500
  8. Zuzana Šubová: Ako využije anakonda v dažďovom pralese poukážku na kúpu bicykla
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 004
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 667
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 947
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 055
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 974
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 534
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 399
  8. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 268
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu