Bezpečnostné pásy a autosedačky. Majú nás chrániť a to hneď dvakrát: pred zranením a pred pokutou. Pozrime sa teda na niektoré aspekty ich použitia.
Ak ste si na skúškach v autoškole zabudli pred jazdou zapnúť bezpečnostný pás, mohlo sa vám stať, že ste pohoreli skôr, než by ste čakali. Nečudo. Veď na túto povinnosť nás upozorňujú nie len samotní inštruktori a policajti, ale i cestný zákon.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Píše sa v ňom, že "Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť." Či už toto nariadenie rešpektujete alebo nie, je na vašom vlastnom uvážení. V prípade detí však pre nezodpovedné správanie nie je miesto. Uvedomuje si to aj Martin, ktorý sa na nás obrátil s touto otázkou
Martin: "Môže dieťa v detskej sedačke (mám na mysli normálne autosedačky pre deti od 12 kg, nie tzv. "vajíčka") sedieť i na prednom sedadle v aute, ktoré nie je vybavené airbagom? Počul som informáciu, že zákon presne nedefinuje umiestnenie autosedačky iba na zadnom sedadle."
Presne tak. Zákon neobmedzuje umiestnenie akéhokoľvek typu autosedačky iba na zadné sedadlo vozidla. To znamená, že dieťa smie sedieť v autosedačke aj na prednom sedadle.
V minulosti, keď platili iné právne predpisy, sa skutočne deti do 12 rokov alebo osoby nižšie ako 150 cm nesmeli prepravovať na prednom sedadle. Výnimkou boli práve autosedačky, ktoré však v tom čase neboli veľmi rozšírené. A tak sa u motoristov zažilo, že deti na mieste spolujazdca nesmú sedieť.
Pravdu povediac, o tom, ktoré miesto v aute je pre dieťa najbezpečnejšie, by sa dalo polemizovať. Pri bočnom náraze by bola výhodnejšia pozícia v strede. No na druhej strane, pri nehode s čelným nárazom, by bolo dieťa viac chránené, ak by sedelo na krajnom sedadle.
Podľa záchranárov je najbezpečnejším riešením sedačka umiestnená proti smeru jazdy a na zadných sedadlách. Platí to však práve pre "vajíčka", pretože staršie dieťa do 150 cm by malo problém s umiestnením nôh, ak by sedelo v protismere jazdy.
Či je vaše auto vybavené airbagom alebo nie, tiež nerozhoduje o tom, či smie dieťa sedieť v autosedačke na prednom sedadle v smere jazdy (neplatí pre autosedačky otočené proti smeru jazdy). Takže, Martinove dieťa, ktoré nesedí vo "vajíčku" ale v inom type autosedačky, smie sedieť aj na mieste spolujazdca.
Len pre autosedačky otočené proti smeru jazdy platí, že sa smú umiestniť na sedadlo spolujazdca proti smeru jazdy len v prípade, že čelný airbag určený pre toto miesto je deaktivovaný alebo tam nie je.
§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:
(2) Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy.
Pozrime sa aj na problematiku bezpečnostných pásov. Už sme si pomaly zvykli na to, že to, čo platí pre bežných smrteľníkov, často na míle obchádza príslušníkov policajného zboru a našich zákonodárcov. Je tomu tak aj v prípade používania bezpečnostných pásov? O svoju príhodu sa s nami podelil Miro.
Miro: "Dostal som minule pokutu za nepoužívanie bezpečnostných pásov. Pri vjazde na parkovisko pred obchodným domom som si ho odopol. Uznávam, že som mal ostať pripútaný aj na parkovisku. Problém ale vznikol, keď som policajtovi pri jeho odchode povedal, že on ako policajt je povinný mať zapnuté pásy tiež, pretože odchádzal bez nich.
Na to mi odpovedal, že on nemusí mať zapnuté pásy, aj keď to nie je nutné (čiže nejde na zásah), pretože a to ma pekne zaskočilo, on podľa novej vyhlášky má v aute nainštalovaný airbag a vtedy nemusí používať bezpečnostné pásy."
Policajt nezavádzal. Naozaj patrí do kategórie "výnimiek". Nemusí byť pripútaný. A je jedno, či má vozidlo airbag alebo nie. Smie si tiež udeliť výnimku podľa § 69 zákon o cestnej premávke okamžite potrebnú v cestnej premávke. Dvakrát sa teda nemusí pripútať.
Často sa stáva, že pri zásahu "vyskakujú" muži zákona z auta ešte za jazdy a zapnutý bezpečnostný pás by ich mohol zdržať, respektíve zaseknúť dôležitú časť výstroja. Či je ich pracovné nasadenie reálne alebo fiktívne, skúmať nebudeme. V zákone je to však jasné:
§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť; to neplatí pre
a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a prepravované osoby, ak si to vyžaduje plnenie ich úloh,
b) inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva výcvik na vedenie motorového vozidla alebo skúšku z odbornej spôsobilosti,
c) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou osoby, ktorá je povinná používať zadržiavacie zariadenie podľa podmienok ustanovených v osobitnom predpise,
d) vodiča vozidla taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
e) osobu, ktorá nemôže byť pripútaná zo zdravotných dôvodov; takáto osoba sa musí preukázať osvedčením o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla.
(2) Výnimka podľa odseku 1 písm. b) až d) sa nevzťahuje na osobu, ktorá sa prepravuje na mieste, ktoré je chránené pred účinkami nárazu vozidla airbagom.
§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?