SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Deti na mieste spolujazdca? V autosedačke bez problémov

Bezpečnostné pásy a autosedačky. Majú nás chrániť a to hneď dvakrát: pred zranením a pred pokutou. Pozrime sa teda na niektoré aspekty ich použitia.

Ak ste si na skúškach v autoškole zabudli pred jazdou zapnúť bezpečnostný pás, mohlo sa vám stať, že ste pohoreli skôr, než by ste čakali. Nečudo. Veď na túto povinnosť nás upozorňujú nie len samotní inštruktori a policajti, ale i cestný zákon.

Píše sa v ňom, že "Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť." Či už toto nariadenie rešpektujete alebo nie, je na vašom vlastnom uvážení. V prípade detí však pre nezodpovedné správanie nie je miesto. Uvedomuje si to aj Martin, ktorý sa na nás obrátil s touto otázkou

Martin: "Môže dieťa v detskej sedačke (mám na mysli normálne autosedačky pre deti od 12 kg, nie tzv. "vajíčka") sedieť i na prednom sedadle v aute, ktoré nie je vybavené airbagom? Počul som informáciu, že zákon presne nedefinuje umiestnenie autosedačky iba na zadnom sedadle."

Presne tak. Zákon neobmedzuje umiestnenie akéhokoľvek typu autosedačky iba na zadné sedadlo vozidla. To znamená, že dieťa smie sedieť v autosedačke aj na prednom sedadle.

V minulosti, keď platili iné právne predpisy, sa skutočne deti do 12 rokov alebo osoby nižšie ako 150 cm nesmeli prepravovať na prednom sedadle. Výnimkou boli práve autosedačky, ktoré však v tom čase neboli veľmi rozšírené. A tak sa u motoristov zažilo, že deti na mieste spolujazdca nesmú sedieť.

Pravdu povediac, o tom, ktoré miesto v aute je pre dieťa najbezpečnejšie, by sa dalo polemizovať. Pri bočnom náraze by bola výhodnejšia pozícia v strede. No na druhej strane, pri nehode s čelným nárazom, by bolo dieťa viac chránené, ak by sedelo na krajnom sedadle.

Podľa záchranárov je najbezpečnejším riešením sedačka umiestnená proti smeru jazdy a na zadných sedadlách. Platí to však práve pre "vajíčka", pretože staršie dieťa do 150 cm by malo problém s umiestnením nôh, ak by sedelo v protismere jazdy.

Či je vaše auto vybavené airbagom alebo nie, tiež nerozhoduje o tom, či smie dieťa sedieť v autosedačke na prednom sedadle v smere jazdy (neplatí pre autosedačky otočené proti smeru jazdy). Takže, Martinove dieťa, ktoré nesedí vo "vajíčku" ale v inom type autosedačky, smie sedieť aj na mieste spolujazdca.

Len pre autosedačky otočené proti smeru jazdy platí, že sa smú umiestniť na sedadlo spolujazdca proti smeru jazdy len v prípade, že čelný airbag určený pre toto miesto je deaktivovaný alebo tam nie je.

§ 4, nariadenie vlády č. 554/2006 Z.z.:

(2) Detské zadržiavacie zariadenie nesmie byť obrátené dozadu na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom, ak nebol airbag vyradený z činnosti alebo nebol automaticky deaktivovaný. Obrátenie dozadu je otočenie v opačnom smere, ako je smer jazdy.

Pozrime sa aj na problematiku bezpečnostných pásov. Už sme si pomaly zvykli na to, že to, čo platí pre bežných smrteľníkov, často na míle obchádza príslušníkov policajného zboru a našich zákonodárcov. Je tomu tak aj v prípade používania bezpečnostných pásov? O svoju príhodu sa s nami podelil Miro.

Miro: "Dostal som minule pokutu za nepoužívanie bezpečnostných pásov. Pri vjazde na parkovisko pred obchodným domom som si ho odopol. Uznávam, že som mal ostať pripútaný aj na parkovisku. Problém ale vznikol, keď som policajtovi pri jeho odchode povedal, že on ako policajt je povinný mať zapnuté pásy tiež, pretože odchádzal bez nich.

Na to mi odpovedal, že on nemusí mať zapnuté pásy, aj keď to nie je nutné (čiže nejde na zásah), pretože a to ma pekne zaskočilo, on podľa novej vyhlášky má v aute nainštalovaný airbag a vtedy nemusí používať bezpečnostné pásy."

Policajt nezavádzal. Naozaj patrí do kategórie "výnimiek". Nemusí byť pripútaný. A je jedno, či má vozidlo airbag alebo nie. Smie si tiež udeliť výnimku podľa § 69 zákon o cestnej premávke okamžite potrebnú v cestnej premávke. Dvakrát sa teda nemusí pripútať.

Často sa stáva, že pri zásahu "vyskakujú" muži zákona z auta ešte za jazdy a zapnutý bezpečnostný pás by ich mohol zdržať, respektíve zaseknúť dôležitú časť výstroja. Či je ich pracovné nasadenie reálne alebo fiktívne, skúmať nebudeme. V zákone je to však jasné:

§ 8, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť; to neplatí pre
a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a prepravované osoby, ak si to vyžaduje plnenie ich úloh,
b) inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva výcvik na vedenie motorového vozidla alebo skúšku z odbornej spôsobilosti,
c) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou osoby, ktorá je povinná používať zadržiavacie zariadenie podľa podmienok ustanovených v osobitnom predpise,
d) vodiča vozidla taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
e) osobu, ktorá nemôže byť pripútaná zo zdravotných dôvodov; takáto osoba sa musí preukázať osvedčením o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla.

(2) Výnimka podľa odseku 1 písm. b) až d) sa nevzťahuje na osobu, ktorá sa prepravuje na mieste, ktoré je chránené pred účinkami nárazu vozidla airbagom.

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 957
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 308
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 753
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 307
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 616
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 154
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 902
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 811
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach