ŽENEVA. V septembri sa začne u nás predávať tretia generácia veľkého rodinného vanu Volkswagen Sharan. Nemecký koncern sa nemohol dlhšie nečinne prizerať ako Ford úspešne zarába so svojimi dvojičkami S-Max a Galaxy. Napriek tomu mu trvalo až tri roky kým poslal na trh svoju odpoveď. Nový Sharan riadne podrástol, prvýkrát je vybavený posuvnými bočnými dverami a ponúka celú batériu moderných technológii.
Strohý dizajn bez nápadu
V Ženeve sa asi najviac diskutuje o dizajne novinky. Sklamaním je až priveľmi konzervatívny vzhľad auta, a to nielen karosérie, ale aj interiéru. Chýba mu emocionálnejší náboj Pola a nového Touaregu. Dizajn exteriéru je jednoduchý, účelový, bez akýchkoľvek optických ozdôb. To isté platí o interiéri. Kokpit neprináša žiaden vlastný nápad. Len stroho kombinuje prvky známe z modelov Golf a Polo.
Vrchnú časť horizontálne delenej palubnej dosky z jedného kusu plastu oživuje iba veľká odkladacia schránka v strede navrchu. Mimochodom, s odkladacími priestormi to nový Sharan vie. Všetky sú bohato dimenzované, či už v bočných dverách, kam sa bez problémov vojde aj dvojlitrová fľaša, v podlahe alebo medzi prednými sedadlami a pred spolujazdcom.
Automatické diaľkové svetlá
Predná časť reflektuje súčasný štylistický jazyk koncernu VW. Zdvojené predné svetlomety štandardne ponúkajú režim pre denné svietenie. Vo svetlách s bi-xenónovými výbojkami je integrovaný modul s 15 LED-kami pre denné svietenie. Nechýba systém prisvecovania do zákrut. Na tento účel slúžia predné hmlovky.
Novinkou sú automatické diaľkové svetlá. Systém samočinne stlmí diaľkové svetlá akonáhle v protismere zaregistruje oproti idúce autá, ale reagovať by mal aj na zadné svetlá vozidiel idúcich pred ním a pouličné osvetlenie.
Zadnej časti dominujú veľké zadné dvere, za príplatok elektricky ovládateľné. Za automatiku sa dá priplatiť aj v prípade bočných posuvných dverí.
Ohúri priestorom a variabilitou
Tretia generácia prichádza po dlhých 15 rokoch, ale dobre priestorovo pripravená. Výrazne narástla dĺžka (o 220 mm na 4850 mm) aj šírka karosérie (o 92 mm na 1900 mm). Menšia je jedine výška (o 12 mm na 1720 mm), ale na priestore pre hlavu to vôbec necítiť. Ani vo vozidlách vybavených panoramatickou strechou sa vysokí pasažieri nebudú sťažovať na nedostatok miesta pre hlavu.
Samostatné sedadlá v druhom aj treťom rade ponúkajú podobný koncept sklápania ovládania ako modely Galaxy a S-Max. To znamená, že napríklad v treťom rade sa so sedákmi aj operadlami manipuluje samostatne. Najprv treba sedáky preklopiť hore dnom, aby po zložení operadiel do podlahy vytvorili spolu jednu rovinu. Následne stačí odistiť klapky na vrchu operadiel a jednoduchým spôsobom ich zložiť do podlahy.
Konštruktéri VW nezabudli okopírovať ani taký detail ako preklápateľné koberčeky, ktoré po zložení tretieho radu sedadiel krásne zakryjú celé dno kufra. Veľkosťou patria sedadlá tretieho radu k najveľkorysejšie dimenzovaným v segmente. Bez ujmy by teda mali na nich obsedieť aj dospelí. Do všetkých troch radov sedadiel sa veľmi pohodlne nastupuje. Vyšší posed o 58 mm v porovnaní s predchodcom uľahčuje nastupovanie a súčasne prispieva k pohodliu cestovania.
Tri dospelé sedadlá v druhom rade sa dajú samostatne posúvať (o 160 mm) aj sklápať. Na dlhých trasách je možné upraviť si sklon operadla pre komfortnejší spánok. Dôležitá informácia pre rodiny s deťmi: dve krajné sedadlá môžu byť vybavené integrovanými detskými sedačkami.
Sharan môže byť päť, šesť a sedemmiestny. Pri šesť a sedemmiestnych verziách bude patriť k štandardu okrem iného trojzónová klimatizácia.
Kufor
Pri päťmiestnom usporiadaní interiéru má úložná plocha dĺžku 1300 mm a objem 711 l po spodnú hranu bočných okien. Objem až po strop má hodnotu 1167 l. Po zložení všetkých piatich zadných sedadiel do podlahy sa Sharan premení na solídnu dodávku s dĺžkou úložnej plochy 2100 mm a celkovým objemom 2297 l (po strop).
Iba prepĺňané štvorvalce
Pohon novinky budú od začiatku zabezpečovať len štvorvalcové motory s prepĺňaním. Benzíny zastupujú TSI agregáty s výkonmi 110 kW/150 k a 147 kW/200 k. Naftovou alternatívou sú známe dvojlitre TDI disponujúce výkonmi 103 kW/140 k a 125 kW/170 k. Aj v tretej generácii bude Sharan jediným vanom tejto veľkosti ponúkaným aj s pohonom všetkých štyroch kolies 4Motion (2.0 TDI 103 kW/140 k).
S výnimkou turbodieselového motora 2.0 TDI (125 kW/170 k) budú všetky motory štandardne vybavené systémom štart/stop s rekuperáciou brzdnej energie. Výrobca tvrdí, že Sharan v kombinácii so slabším naftovým dvojlitrom, dosahujúcim priemernú spotrebu 5,5 l/100 km má byť najúspornejším vozidlom v triede s mimoriadne dlhým dojazdom na jednu nádrž – 1273 km.
Nový Sharan sa na Slovensku začne predávať v septembri. V Nemecku bude stáť od 28.750 euro. Podobne ako v minulosti sa v budúcnosti počíta s jeho koncernovým dvojčaťom Seat Alhambra.