SME

Aj otáčanie sa do protismeru má svoje pravidlá

Otočiť sa do protismeru je niekedy jedinou možnosťou, ako si skrátiť cestu a čas do cieľa. Aj to má však svoje pravidlá, ktoré mnohí ignorujú.

Otočiť sa do protismeru je niekedy jedinou možnosťou, ako si skrátiť cestu a čas do cieľa, ktorý je vzdušnou čiarou tak blízko. Príčiny, prečo sa otáčame do protismeru, sú rôzne. Vodič minie správnu odbočku, lebo nepozná lokalitu alebo sa zarozpráva so spolujazdcom. Niektorí to používajú ako bežnú skratku do cieľa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Kliknite sem.

Nie vždy sa však vodiči otočia do protismeru v súlade s dopravnými predpismi. V niektorých situáciách totiž takýto úkon môže ohroziť iných účastníkov cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Preto je na niektorých miestach a v niektorých situáciách otáčanie sa do protismeru zakázané. Napríklad tam, kde to zakazuje dopravná značka, alebo v križovatkách, ktoré riadia semafory.

Na prvých dvoch záberoch vidno, prečo je zakázané otáčať sa do protismeru. Vodič otáčajúceho sa auta totiž ohrozuje chodcov idúcich cez priechod na zelenú.

Na križovatkách bez semaforov nie je zakázané otáčať sa do protismeru. Nesmiete však ohroziť vozidlá idúce za vami a taktiež myslieť na to, že prednosť majú druhí.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.

(3) Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

(2) Ak to vyžadujú okolnosti, najmä pri preprave dlhého nákladu, vodič musí zaistiť bezpečné odbočenie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.

(3) Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

(5) Električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

(4) Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 268
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 083
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 051
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 837
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 633
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 554
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Os zla sa spája II.
  2. Miroslav Kocúr: Fico ťahá do žumpy už otvorene aj slovenskú vedu
  3. Ján Chomík: Stredoslovák na východe
  4. Dávid Polák: Blízkovýchodná hra o tróny
  5. Simona Michalík: Nestačí byť dobrým učiteľom v triede. Ak chceme meniť vzdelávanie, musíme začať budovať mosty.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  8. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 135
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 401
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 11 510
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 280
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 8 938
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 378
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 008
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 725
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťZatvoriť reklamu