SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Autosalón Ženeva: Fiat vyvinul revolučný motor. Dvojvalec

Na malé fiatky s „brblajúcimi“ vzduchom chladenými dvojvalcami si pamätá hádam každý. Talianska automobilka pripravila ich moderného nástupcu s označením 0,9 Twin-Air. V predaji by sa mohol objaviť už počas leta.

(Zdroj: Dano Hlinka)

ŽENEVA. Keď Fiat v roku 2000 ukončil výrobu extrémne zastaraného, ale obľúbeného modelu 126, zdalo sa, že pokračovateľa v tradícii dvojvalcových motorov sa už nedočkáme.

Opak je napokon pravdou. Návrat dvojvalca si vyžiadala snaha znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2 konvenčných spaľovacích motorov na minimum. Jubilejný 80. ženevský autosalón bol svedkom premiéry novodobého dvojvalcového zážihového motora Fiat Twin-Air.

Menší, výkonnejší a úspornejší ako štvorvalec

Agregát so skromným objemom 0,9 litra využíva technológiu MultiAir so sacími ventilmi ovládanými nezávisle prostredníctvom elektrohydraulického systému. Výfukové ventily otvára a zatvára klasický vačkový hriadeľ.

Ako prvý sa v sériovej výrobe objaví prepĺňaný variant, produkujúci výkon 63 kW (86 k). Fiat uvádza, že agregát 0.9 Twin-Air je o 23 percent kratší, o 10 percent ľahší, o štvrtinu výkonnejší a zároveň o 15 percent úspornejší ako štvorvalec 1.2 8V radu FIRE. V porovnaní s podobne výkonným motorom 1,4 16V je dvojvalec dokonca úspornejší o 30 percent. Podrobnejšie technické informácie však Taliani nezverejnili.

V predaji už v lete?

Nový agregát v Ženeve debutoval pod kapotou Fiatu 500. Dostane ho však aj pripravovaná tretia generácia modelu Panda i nová Lancia Ypsilon. Premiéra oboch malých áut je naplánovaná na budúci rok. Dvojvalec v útrobách Päťstovky sa na niektorých trhoch pravdepodobne objaví už v lete tohto roku. Jeho priemerná spotreba paliva by sa mala pohybovať okolo 4 l/100 km a emisie CO2 okolo 95 g/km.

Na autosalóne bol k dispozícii aj rez novým motorom. Najviac nás zaujal mohutný vyvažovací hriadeľ. Práve na kultivovanosť agregátu a množstvo vibrácií sme veľmi zvedaví.

S turbom i bez

Konštruktéri Fiat Powertrain Technologies zároveň pripravujú slabšiu, atmosférickú, verziu so 48 kW (65 k), na opačnom konci ponuky bude stáť špičkové prepĺňané prevedenie, dosahujúce výkon 77 kW (105 k). Vznikne aj verzia schopná spaľovať stlačený zemný plyn. Fiat zároveň údajne pracuje na hybridnom poháňacom systéme, ktorý kombinuje nový dvojvalec s elektromotorom.

Výroba nového agregátu bude prebiehať v poľskom závode Fiat Powertrain Technologies Bielsko Biala. Práve tam vznikal aj pôvodný, vzduchom chladený dvojvalec 0,65 l, určený pre Fiat 126.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Home (ale aj) Office
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 089
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 310
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 274
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 124
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 221
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 117
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 006
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 539
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 441
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 033
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienici prispôsobujú opatrenia Matovičovi, rozhodovať majú odborne

Ani predseda vlády nemôže hygienikom nariadiť, aké opatrenia majú zaviesť

Marek Krajčí a Igor Matovič počas tlačovej konferencie po zasadnutí konzília odborníkov o opatreniach proti šíreniu ochorenia COVID-19 v apríli 2020.
Publicista Michal Havran.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR