SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Autosalón Ženeva: Fiat vyvinul revolučný motor. Dvojvalec

Na malé fiatky s „brblajúcimi“ vzduchom chladenými dvojvalcami si pamätá hádam každý. Talianska automobilka pripravila ich moderného nástupcu s označením 0,9 Twin-Air. V predaji by sa mohol objaviť už počas leta.

(Zdroj: Dano Hlinka)

ŽENEVA. Keď Fiat v roku 2000 ukončil výrobu extrémne zastaraného, ale obľúbeného modelu 126, zdalo sa, že pokračovateľa v tradícii dvojvalcových motorov sa už nedočkáme.

Opak je napokon pravdou. Návrat dvojvalca si vyžiadala snaha znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2 konvenčných spaľovacích motorov na minimum. Jubilejný 80. ženevský autosalón bol svedkom premiéry novodobého dvojvalcového zážihového motora Fiat Twin-Air.

Menší, výkonnejší a úspornejší ako štvorvalec

Agregát so skromným objemom 0,9 litra využíva technológiu MultiAir so sacími ventilmi ovládanými nezávisle prostredníctvom elektrohydraulického systému. Výfukové ventily otvára a zatvára klasický vačkový hriadeľ.

Ako prvý sa v sériovej výrobe objaví prepĺňaný variant, produkujúci výkon 63 kW (86 k). Fiat uvádza, že agregát 0.9 Twin-Air je o 23 percent kratší, o 10 percent ľahší, o štvrtinu výkonnejší a zároveň o 15 percent úspornejší ako štvorvalec 1.2 8V radu FIRE. V porovnaní s podobne výkonným motorom 1,4 16V je dvojvalec dokonca úspornejší o 30 percent. Podrobnejšie technické informácie však Taliani nezverejnili.

V predaji už v lete?

Nový agregát v Ženeve debutoval pod kapotou Fiatu 500. Dostane ho však aj pripravovaná tretia generácia modelu Panda i nová Lancia Ypsilon. Premiéra oboch malých áut je naplánovaná na budúci rok. Dvojvalec v útrobách Päťstovky sa na niektorých trhoch pravdepodobne objaví už v lete tohto roku. Jeho priemerná spotreba paliva by sa mala pohybovať okolo 4 l/100 km a emisie CO2 okolo 95 g/km.

Na autosalóne bol k dispozícii aj rez novým motorom. Najviac nás zaujal mohutný vyvažovací hriadeľ. Práve na kultivovanosť agregátu a množstvo vibrácií sme veľmi zvedaví.

S turbom i bez

Konštruktéri Fiat Powertrain Technologies zároveň pripravujú slabšiu, atmosférickú, verziu so 48 kW (65 k), na opačnom konci ponuky bude stáť špičkové prepĺňané prevedenie, dosahujúce výkon 77 kW (105 k). Vznikne aj verzia schopná spaľovať stlačený zemný plyn. Fiat zároveň údajne pracuje na hybridnom poháňacom systéme, ktorý kombinuje nový dvojvalec s elektromotorom.

Výroba nového agregátu bude prebiehať v poľskom závode Fiat Powertrain Technologies Bielsko Biala. Práve tam vznikal aj pôvodný, vzduchom chladený dvojvalec 0,65 l, určený pre Fiat 126.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 016
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 095
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 851
  4. Po Slovensku na motorke 6 521
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 411
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 010
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 839
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 231
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 11 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún