SME

Autosalón Ženeva: Fiat vyvinul revolučný motor. Dvojvalec

Na malé fiatky s „brblajúcimi“ vzduchom chladenými dvojvalcami si pamätá hádam každý. Talianska automobilka pripravila ich moderného nástupcu s označením 0,9 Twin-Air. V predaji by sa mohol objaviť už počas leta.

(Zdroj: Dano Hlinka)

ŽENEVA. Keď Fiat v roku 2000 ukončil výrobu extrémne zastaraného, ale obľúbeného modelu 126, zdalo sa, že pokračovateľa v tradícii dvojvalcových motorov sa už nedočkáme.

Opak je napokon pravdou. Návrat dvojvalca si vyžiadala snaha znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2 konvenčných spaľovacích motorov na minimum. Jubilejný 80. ženevský autosalón bol svedkom premiéry novodobého dvojvalcového zážihového motora Fiat Twin-Air.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Menší, výkonnejší a úspornejší ako štvorvalec

Agregát so skromným objemom 0,9 litra využíva technológiu MultiAir so sacími ventilmi ovládanými nezávisle prostredníctvom elektrohydraulického systému. Výfukové ventily otvára a zatvára klasický vačkový hriadeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prvý sa v sériovej výrobe objaví prepĺňaný variant, produkujúci výkon 63 kW (86 k). Fiat uvádza, že agregát 0.9 Twin-Air je o 23 percent kratší, o 10 percent ľahší, o štvrtinu výkonnejší a zároveň o 15 percent úspornejší ako štvorvalec 1.2 8V radu FIRE. V porovnaní s podobne výkonným motorom 1,4 16V je dvojvalec dokonca úspornejší o 30 percent. Podrobnejšie technické informácie však Taliani nezverejnili.

V predaji už v lete?

Nový agregát v Ženeve debutoval pod kapotou Fiatu 500. Dostane ho však aj pripravovaná tretia generácia modelu Panda i nová Lancia Ypsilon. Premiéra oboch malých áut je naplánovaná na budúci rok. Dvojvalec v útrobách Päťstovky sa na niektorých trhoch pravdepodobne objaví už v lete tohto roku. Jeho priemerná spotreba paliva by sa mala pohybovať okolo 4 l/100 km a emisie CO2 okolo 95 g/km.

SkryťVypnúť reklamu

Na autosalóne bol k dispozícii aj rez novým motorom. Najviac nás zaujal mohutný vyvažovací hriadeľ. Práve na kultivovanosť agregátu a množstvo vibrácií sme veľmi zvedaví.

S turbom i bez

Konštruktéri Fiat Powertrain Technologies zároveň pripravujú slabšiu, atmosférickú, verziu so 48 kW (65 k), na opačnom konci ponuky bude stáť špičkové prepĺňané prevedenie, dosahujúce výkon 77 kW (105 k). Vznikne aj verzia schopná spaľovať stlačený zemný plyn. Fiat zároveň údajne pracuje na hybridnom poháňacom systéme, ktorý kombinuje nový dvojvalec s elektromotorom.

Výroba nového agregátu bude prebiehať v poľskom závode Fiat Powertrain Technologies Bielsko Biala. Práve tam vznikal aj pôvodný, vzduchom chladený dvojvalec 0,65 l, určený pre Fiat 126.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  5. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  6. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  7. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  8. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 245
  2. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 9 538
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 937
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 001
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 233
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 887
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 788
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 595
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  2. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  3. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  4. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  5. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  6. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  7. Viktor Pamula: "Bezbariérovosť " v 21. storočí
  8. Eva Gallova: Máme školu pre špiónov?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 893
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 083
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 962
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 556
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 345
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 843
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 637
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 5 410
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu