SME

Autosalón Ženeva: Fiat vyvinul revolučný motor. Dvojvalec

Na malé fiatky s „brblajúcimi“ vzduchom chladenými dvojvalcami si pamätá hádam každý. Talianska automobilka pripravila ich moderného nástupcu s označením 0,9 Twin-Air. V predaji by sa mohol objaviť už počas leta.

(Zdroj: Dano Hlinka)

ŽENEVA. Keď Fiat v roku 2000 ukončil výrobu extrémne zastaraného, ale obľúbeného modelu 126, zdalo sa, že pokračovateľa v tradícii dvojvalcových motorov sa už nedočkáme.

Opak je napokon pravdou. Návrat dvojvalca si vyžiadala snaha znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2 konvenčných spaľovacích motorov na minimum. Jubilejný 80. ženevský autosalón bol svedkom premiéry novodobého dvojvalcového zážihového motora Fiat Twin-Air.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Menší, výkonnejší a úspornejší ako štvorvalec

Agregát so skromným objemom 0,9 litra využíva technológiu MultiAir so sacími ventilmi ovládanými nezávisle prostredníctvom elektrohydraulického systému. Výfukové ventily otvára a zatvára klasický vačkový hriadeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Ako prvý sa v sériovej výrobe objaví prepĺňaný variant, produkujúci výkon 63 kW (86 k). Fiat uvádza, že agregát 0.9 Twin-Air je o 23 percent kratší, o 10 percent ľahší, o štvrtinu výkonnejší a zároveň o 15 percent úspornejší ako štvorvalec 1.2 8V radu FIRE. V porovnaní s podobne výkonným motorom 1,4 16V je dvojvalec dokonca úspornejší o 30 percent. Podrobnejšie technické informácie však Taliani nezverejnili.

V predaji už v lete?

Nový agregát v Ženeve debutoval pod kapotou Fiatu 500. Dostane ho však aj pripravovaná tretia generácia modelu Panda i nová Lancia Ypsilon. Premiéra oboch malých áut je naplánovaná na budúci rok. Dvojvalec v útrobách Päťstovky sa na niektorých trhoch pravdepodobne objaví už v lete tohto roku. Jeho priemerná spotreba paliva by sa mala pohybovať okolo 4 l/100 km a emisie CO2 okolo 95 g/km.

SkryťVypnúť reklamu

Na autosalóne bol k dispozícii aj rez novým motorom. Najviac nás zaujal mohutný vyvažovací hriadeľ. Práve na kultivovanosť agregátu a množstvo vibrácií sme veľmi zvedaví.

S turbom i bez

Konštruktéri Fiat Powertrain Technologies zároveň pripravujú slabšiu, atmosférickú, verziu so 48 kW (65 k), na opačnom konci ponuky bude stáť špičkové prepĺňané prevedenie, dosahujúce výkon 77 kW (105 k). Vznikne aj verzia schopná spaľovať stlačený zemný plyn. Fiat zároveň údajne pracuje na hybridnom poháňacom systéme, ktorý kombinuje nový dvojvalec s elektromotorom.

Výroba nového agregátu bude prebiehať v poľskom závode Fiat Powertrain Technologies Bielsko Biala. Práve tam vznikal aj pôvodný, vzduchom chladený dvojvalec 0,65 l, určený pre Fiat 126.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  2. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  3. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  4. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  7. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  2. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  3. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 096
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 463
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 083
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 351
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 5 238
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 435
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 915
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 724
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Otčenáš: Konsolidácia z pohľadu kopáča
  2. Monika Albertiová: Nomen omen: Fiala, Fico a Orbán. Mená, ktoré hovoria o osude krajín. Prečo Česko bohatne a Slovensko s Maďarskom stráca dych
  3. Erik Kiss: Táto krajina nie je pre nikoho
  4. Jaroslav Liptak: Aká je budúcnosť digitálnej meny?
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  6. Peter Vernarec: Zverejnili moju fotku bez súhlasu – čo s tým?
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 103 610
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 776
  3. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 20 222
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 15 133
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 7 050
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 887
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 956
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 708
  1. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  2. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  3. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  4. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  5. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  6. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
SkryťZatvoriť reklamu