ŽENEVA. Popri sériovom kombi Ibiza ST je v expozícii značky Seat na ženevskom autosalóne druhým veľkým lákadlom štúdia IBE. Výroby sa síce nedočká, ale prezentuje dizajnovú a technickú budúcnosť španielskej automobilky, patriacej pod krídla koncernu VW Group.
Pomerne malý prototyp je s celkovou dĺžkou 3780 mm o 250 mm kratší ako Ibiza. Jeho šírka predstavuje 1800 a výška len 1220 mm. Vo výraznom šedo-bielom laku trochu zanikajú jednotlivé krivky karosérie. Prednú časť charakterizuje nízko umiestnená kapota motora a úzke svetlomety. Strecha smerom dozadu klesá veľmi pozvoľne, pričom nadväzuje na široké zadné stĺpiky. Aj vzadu nachádzame dvojdielne úzke svetlá, štylizované do tvaru písmena V. IBE svieti výhradne diódami. Mohutné blatníky ukrývajú disky s priemerom 19 palcov. Obuté sú do pneumatík s nízkym valivým odporom a šírkou behúňa iba 175 mm.
Podľa Luca Donckerwolkeho, šéfdizajnéra značky Seat, tvary prototypu IBE ovplyvnia pripravované nové modely určené pre sériovú výrobu. Uvidíme, koľko dizajnérskych prvkov z konceptu sa objaví napríklad na aktuálne vyvíjanej tretej generácii modelu Leon.
IBE je elektromobil
Skromné otvory pre prívod vzduchu do motorového priestoru i zelený lem loga výrobcu prezrádzajú, že pod kapotou zrejme nenájdeme výkonný zážihový alebo vznetový agregát.
Koncept Seat IBE je elektromobil. Elektrický motor umiestnený vpredu dosahuje maximálny výkon 75 kW (102 k). Dlhodobo dodávaný výkon je však obmedzený na 50 kW (68 k). Poháňacia jednotka získava energiu z lítiovo-iónových článkov s kapacitou 16 kWh. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti ich konštruktéri umiestnili do zadnej časti vozidla. Dojazd na jedno nabitie výrobca neprezradil.
Komunikuje s ostatnými vozidlami
1000 kilogramov vážiaci Seat IBE zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy. Rýchlosť 50 km/h pokorí za 3,4 sekundy a 80 km/h za 6,3 s. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 160 km/h.
Prototyp bol vybavený zatmavenými oknami, takže interiér pravdepodobne neexistuje. Návrh však počíta s usporiadaním sedadiel 2+2. Na palube údajne nemá chýbať informačný systém, prostredníctvom ktorého si jednotlivé vozidlá predávajú informácie o aktuálnej dopravnej situácii, obmedzeniach, bezpečnostných upozorneniach,...
Prvý hybridný Seat príde v roku 2014
Španielsky výrobca zároveň potvrdil, že pracuje na ďalšom vývoji svojich ekologicky ladených modelov Ecomotive. Novú etapu prezentuje Seat Leon Twin Drive Ecomotive. Pod kapotou ukrýva spaľovací i elektrický agregát. Lítiovo-iónové čláky je možné dobíjať aj z bežnej elektrickej siete, pričom vozidlo je schopné v elektrickom móde prejsť najviac 50 kilometrov.
Sériová výroba hybridu Leon Twin Drive Ecomotive je naplánovaná na rok 2014.