SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Hromadná havária: Vodičov nik nevaroval

Zodpovednosť za reťazovú haváriu 25 áut medzi Prešovom a Košicami nepríjma nikto. Diaľničné oddelenie polície a Národná diaľničná spoločnosť tvrdia, že nepochybili. Vyhovárajú sa na povinnosť druhého.

Ráno 3. marca došlo na diaľnici D1 do Košíc pri Lemešanoch k reťazovej havárii desiatok vozidiel. Cesta nebola posypaná, varovný informačný systém nefungoval.Ráno 3. marca došlo na diaľnici D1 do Košíc pri Lemešanoch k reťazovej havárii desiatok vozidiel. Cesta nebola posypaná, varovný informačný systém nefungoval. (Zdroj: ČTK)

KOŠICE. Nad reťazovou haváriou na diaľnici D1 z Prešova do Košíc, pri ktorej sa v stredu minulého týždňa zrazilo 25 automobilov, visí množstvo otáznikov. Podľa viacerých účastníkov k hromadnej nehode nemuselo dôjsť, keby bola vozovka posypaná, fungoval monitorovací systém s premenlivými značkami a diaľnicu včas uzavreli.

Pri najväčšom nešťastí od roku 1985, keby dali diaľnicu do prevádzky, akoby zázrakom nikto nezomrel. Ľahko sa zranili dvaja ľudia, odhadovaná škoda však presahuje 75-tisíc eur (takmer 2,3 milióna Sk).

Ľad na ceste

K prvej zrážke dvoch automobilov došlo približne o pol siedmej ráno, polícii ju nahlásili o 6.35. O niečo neskôr k nim pribudli ďalšie dve autá. Na zľadovatenej ceste a v hustej hmle do nich postupne narážali ďalšie.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že približne 2,6 kilometrový úsek, kde sa poľadovica z inverzie vyskytla, posypali v čase medzi 6.00 a 6.11 hod.
Vodiči však tvrdia opak. Keby bola cesta posypaná, nemohla znovu za pár minút zmrznúť.

„Keď som vystúpil z auta, mal som problém kvôli ľadu na ceste udržať sa na nohách. Posýpacie auto prišlo na miesto až po polícii a novinároch.," povedal vodič zeleného Fordu Fiesta z Obišoviec.
Spolu s manželkou mali obrovské šťastie. Na zadnom sedadle viezli svoje dve deti. S autom zastali na krajnici, chceli pomôcť tým, čo sa ocitli v zrážke, Zozadu do nich narazila dodávka, takže prednou časťou vrazili do stojaceho kamióna.

„Keď niekto obviňuje vodičov, že neprispôsobili jazdu stavu vozovky, je totálny chruňo. Ešte teraz sa mi trasú kolená. Všetkým kritikom prajem, aby nikdy nemuseli zažiť taký strach o deti, ako sme zažili my. Našťastie, všetci sme dnes znovu doma, nikto tam neostal..."

Systém nefungoval

Polícia vydala pokyn na uzavretie diaľnice o štvrť na osem. Správca diaľnice odklonil dopravu od Prešova na cestu prvej triedy, ale vjazd od Lemešian uzavrel až dodatočne. Podľa našich informácií niektoré vozidlá z okolitých obcí sa tak dostali do hromadnej zrážky.

Jednou z príčin nešťastia mohol byť podľa vodičov aj nefunkčný monitorovací a informačný systém, ktorý prostredníctvom premenlivých značiek mal varovať na zlé poveternostné podmienky a dočasne znížiť maximálnu rýchlosť.

Hovorca NDS Marcel Jánošík naznačil, že výstraha či obmedzenie rýchlosti by zrejme nič neriešili. Prvá premenlivá značka je totiž umiestnená na výjazde z Prešova, približne desať kilometrov od miesta havárie, ďalšia až za ním. Na začiatku diaľnice bolo ráno slnečné počasie, dobrá viditeľnosť a mokrá cesta po snežení bez poľadovice.

Podľa Jánošíka meteostanice dodávajú údaje o poveternostných podmienkach priebežne do centrálneho dispečingu strediska: „Pokyn na zníženie rýchlosti alebo na iné obmedzenie dopravy vydáva podľa zákona príslušné diaľničné oddelenie policajného zboru."

Polícia zodpovednosť odmieta: „Národná diaľničná spoločnosť nás nepožiadala o dočasné zníženie rýchlosti. Preto sme pokyn ani nemohli vydať," uviedla prešovská policajná hovorkyňa Magdaléna Fečová.
NDS zaujme podľa jej hovorcu stanovisko ku kolízii až po jej dôkladnom vyhodnotení.

Titl: Zlyhala komunikácia

„K minimalizácii dôsledkov nepriaznivého počasia a zníženiu škôd pri hromadnej havárii na D1 mohol prispieť aj inteligentný dopravný systém, ktorý je na tejto diaľnici nainštalovaný," prikláňa sa k názoru vodičov dopravný projektant - špecialista Pavel Titl.

Monitorovací a informačný systém so štyrmi meteostanicami, s ôsmimi premenlivými elektronickými dopravnými značkami s radarmi, stojanmi tiesňového volania, kamerami a ďalším technickým vybavením za 264 miliónov Sk dali na diaľnici D1 medzi Košicami a Prešovom do prevádzky v máji 2005.

„Inteligentný dopravný systém, ktorého súčasťou je informačný systém diaľnic, nie je žiadny luxus, ale európsky štandard. Jeho cieľom je zvýšenie bezpečnosti automobilovej dopravy. Výhody systému by sa mali preukázať práve v takých situáciách, aké sa vyskytli na D1 v deň havárie. Inak sú to vyhodené peniaze."

Podľa Titla zrejme zlyhala komunikácia medzi správcom diaľnice a políciou. „Vyhovárajú sa jeden na druhého, vodičov to ale nemusí zaujímať. V zahraničí sú bežné žaloby na správcu diaľnice, keď zanedbá svoje povinnosti."

Ministerstvo vnútra uvažuje o zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na niektorých diaľnicach na 160 kilometrov za hodinu. Do úvahy pripadá aj úsek diaľnice D1 medzi Košicami a Prešovom, na ktorom došlo k hromadnej havárii.

„Za týchto podmienok je to nemysliteľné. Myslím si, že bez rozšírenia a dobudovania systému, ktorý by umožňoval riadiť dopravu online, nie je možné uvažovať so zvýšením rýchlosti, keď, napríklad, na diaľnici medzi Košicami a Prešovom nefungujú ani len telefonické hlásky."

(sen)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 706
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 11 297
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 346
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 651
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 358
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 792
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 756
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 052
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


5 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  2. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  3. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  4. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  5. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  6. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  7. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  8. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 533
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 654
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 7 877
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 035
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 176
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 802
  7. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 613
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 401
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu