SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Hromadná havária: Vodičov nik nevaroval

Zodpovednosť za reťazovú haváriu 25 áut medzi Prešovom a Košicami nepríjma nikto. Diaľničné oddelenie polície a Národná diaľničná spoločnosť tvrdia, že nepochybili. Vyhovárajú sa na povinnosť druhého.

Ráno 3. marca došlo na diaľnici D1 do Košíc pri Lemešanoch k reťazovej havárii desiatok vozidiel. Cesta nebola posypaná, varovný informačný systém nefungoval.Ráno 3. marca došlo na diaľnici D1 do Košíc pri Lemešanoch k reťazovej havárii desiatok vozidiel. Cesta nebola posypaná, varovný informačný systém nefungoval. (Zdroj: ČTK)

KOŠICE. Nad reťazovou haváriou na diaľnici D1 z Prešova do Košíc, pri ktorej sa v stredu minulého týždňa zrazilo 25 automobilov, visí množstvo otáznikov. Podľa viacerých účastníkov k hromadnej nehode nemuselo dôjsť, keby bola vozovka posypaná, fungoval monitorovací systém s premenlivými značkami a diaľnicu včas uzavreli.

Pri najväčšom nešťastí od roku 1985, keby dali diaľnicu do prevádzky, akoby zázrakom nikto nezomrel. Ľahko sa zranili dvaja ľudia, odhadovaná škoda však presahuje 75-tisíc eur (takmer 2,3 milióna Sk).

Ľad na ceste

K prvej zrážke dvoch automobilov došlo približne o pol siedmej ráno, polícii ju nahlásili o 6.35. O niečo neskôr k nim pribudli ďalšie dve autá. Na zľadovatenej ceste a v hustej hmle do nich postupne narážali ďalšie.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že približne 2,6 kilometrový úsek, kde sa poľadovica z inverzie vyskytla, posypali v čase medzi 6.00 a 6.11 hod.
Vodiči však tvrdia opak. Keby bola cesta posypaná, nemohla znovu za pár minút zmrznúť.

„Keď som vystúpil z auta, mal som problém kvôli ľadu na ceste udržať sa na nohách. Posýpacie auto prišlo na miesto až po polícii a novinároch.," povedal vodič zeleného Fordu Fiesta z Obišoviec.
Spolu s manželkou mali obrovské šťastie. Na zadnom sedadle viezli svoje dve deti. S autom zastali na krajnici, chceli pomôcť tým, čo sa ocitli v zrážke, Zozadu do nich narazila dodávka, takže prednou časťou vrazili do stojaceho kamióna.

„Keď niekto obviňuje vodičov, že neprispôsobili jazdu stavu vozovky, je totálny chruňo. Ešte teraz sa mi trasú kolená. Všetkým kritikom prajem, aby nikdy nemuseli zažiť taký strach o deti, ako sme zažili my. Našťastie, všetci sme dnes znovu doma, nikto tam neostal..."

Systém nefungoval

Polícia vydala pokyn na uzavretie diaľnice o štvrť na osem. Správca diaľnice odklonil dopravu od Prešova na cestu prvej triedy, ale vjazd od Lemešian uzavrel až dodatočne. Podľa našich informácií niektoré vozidlá z okolitých obcí sa tak dostali do hromadnej zrážky.

Jednou z príčin nešťastia mohol byť podľa vodičov aj nefunkčný monitorovací a informačný systém, ktorý prostredníctvom premenlivých značiek mal varovať na zlé poveternostné podmienky a dočasne znížiť maximálnu rýchlosť.

Hovorca NDS Marcel Jánošík naznačil, že výstraha či obmedzenie rýchlosti by zrejme nič neriešili. Prvá premenlivá značka je totiž umiestnená na výjazde z Prešova, približne desať kilometrov od miesta havárie, ďalšia až za ním. Na začiatku diaľnice bolo ráno slnečné počasie, dobrá viditeľnosť a mokrá cesta po snežení bez poľadovice.

Podľa Jánošíka meteostanice dodávajú údaje o poveternostných podmienkach priebežne do centrálneho dispečingu strediska: „Pokyn na zníženie rýchlosti alebo na iné obmedzenie dopravy vydáva podľa zákona príslušné diaľničné oddelenie policajného zboru."

Polícia zodpovednosť odmieta: „Národná diaľničná spoločnosť nás nepožiadala o dočasné zníženie rýchlosti. Preto sme pokyn ani nemohli vydať," uviedla prešovská policajná hovorkyňa Magdaléna Fečová.
NDS zaujme podľa jej hovorcu stanovisko ku kolízii až po jej dôkladnom vyhodnotení.

Titl: Zlyhala komunikácia

„K minimalizácii dôsledkov nepriaznivého počasia a zníženiu škôd pri hromadnej havárii na D1 mohol prispieť aj inteligentný dopravný systém, ktorý je na tejto diaľnici nainštalovaný," prikláňa sa k názoru vodičov dopravný projektant - špecialista Pavel Titl.

Monitorovací a informačný systém so štyrmi meteostanicami, s ôsmimi premenlivými elektronickými dopravnými značkami s radarmi, stojanmi tiesňového volania, kamerami a ďalším technickým vybavením za 264 miliónov Sk dali na diaľnici D1 medzi Košicami a Prešovom do prevádzky v máji 2005.

„Inteligentný dopravný systém, ktorého súčasťou je informačný systém diaľnic, nie je žiadny luxus, ale európsky štandard. Jeho cieľom je zvýšenie bezpečnosti automobilovej dopravy. Výhody systému by sa mali preukázať práve v takých situáciách, aké sa vyskytli na D1 v deň havárie. Inak sú to vyhodené peniaze."

Podľa Titla zrejme zlyhala komunikácia medzi správcom diaľnice a políciou. „Vyhovárajú sa jeden na druhého, vodičov to ale nemusí zaujímať. V zahraničí sú bežné žaloby na správcu diaľnice, keď zanedbá svoje povinnosti."

Ministerstvo vnútra uvažuje o zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na niektorých diaľnicach na 160 kilometrov za hodinu. Do úvahy pripadá aj úsek diaľnice D1 medzi Košicami a Prešovom, na ktorom došlo k hromadnej havárii.

„Za týchto podmienok je to nemysliteľné. Myslím si, že bez rozšírenia a dobudovania systému, ktorý by umožňoval riadiť dopravu online, nie je možné uvažovať so zvýšením rýchlosti, keď, napríklad, na diaľnici medzi Košicami a Prešovom nefungujú ani len telefonické hlásky."

(sen)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 742
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 003
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 919
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 422
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 278
  6. Aká je chémia vôní 9 259
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 256
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 639
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 487
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 033
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021