KOŠICE. Nad reťazovou haváriou na diaľnici D1 z Prešova do Košíc, pri ktorej sa v stredu minulého týždňa zrazilo 25 automobilov, visí množstvo otáznikov. Podľa viacerých účastníkov k hromadnej nehode nemuselo dôjsť, keby bola vozovka posypaná, fungoval monitorovací systém s premenlivými značkami a diaľnicu včas uzavreli.
Pri najväčšom nešťastí od roku 1985, keby dali diaľnicu do prevádzky, akoby zázrakom nikto nezomrel. Ľahko sa zranili dvaja ľudia, odhadovaná škoda však presahuje 75-tisíc eur (takmer 2,3 milióna Sk).
Ľad na ceste
K prvej zrážke dvoch automobilov došlo približne o pol siedmej ráno, polícii ju nahlásili o 6.35. O niečo neskôr k nim pribudli ďalšie dve autá. Na zľadovatenej ceste a v hustej hmle do nich postupne narážali ďalšie.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že približne 2,6 kilometrový úsek, kde sa poľadovica z inverzie vyskytla, posypali v čase medzi 6.00 a 6.11 hod.
Vodiči však tvrdia opak. Keby bola cesta posypaná, nemohla znovu za pár minút zmrznúť.
„Keď som vystúpil z auta, mal som problém kvôli ľadu na ceste udržať sa na nohách. Posýpacie auto prišlo na miesto až po polícii a novinároch.," povedal vodič zeleného Fordu Fiesta z Obišoviec.
Spolu s manželkou mali obrovské šťastie. Na zadnom sedadle viezli svoje dve deti. S autom zastali na krajnici, chceli pomôcť tým, čo sa ocitli v zrážke, Zozadu do nich narazila dodávka, takže prednou časťou vrazili do stojaceho kamióna.
„Keď niekto obviňuje vodičov, že neprispôsobili jazdu stavu vozovky, je totálny chruňo. Ešte teraz sa mi trasú kolená. Všetkým kritikom prajem, aby nikdy nemuseli zažiť taký strach o deti, ako sme zažili my. Našťastie, všetci sme dnes znovu doma, nikto tam neostal..."
Systém nefungoval
Polícia vydala pokyn na uzavretie diaľnice o štvrť na osem. Správca diaľnice odklonil dopravu od Prešova na cestu prvej triedy, ale vjazd od Lemešian uzavrel až dodatočne. Podľa našich informácií niektoré vozidlá z okolitých obcí sa tak dostali do hromadnej zrážky.
Jednou z príčin nešťastia mohol byť podľa vodičov aj nefunkčný monitorovací a informačný systém, ktorý prostredníctvom premenlivých značiek mal varovať na zlé poveternostné podmienky a dočasne znížiť maximálnu rýchlosť.
Hovorca NDS Marcel Jánošík naznačil, že výstraha či obmedzenie rýchlosti by zrejme nič neriešili. Prvá premenlivá značka je totiž umiestnená na výjazde z Prešova, približne desať kilometrov od miesta havárie, ďalšia až za ním. Na začiatku diaľnice bolo ráno slnečné počasie, dobrá viditeľnosť a mokrá cesta po snežení bez poľadovice.
Podľa Jánošíka meteostanice dodávajú údaje o poveternostných podmienkach priebežne do centrálneho dispečingu strediska: „Pokyn na zníženie rýchlosti alebo na iné obmedzenie dopravy vydáva podľa zákona príslušné diaľničné oddelenie policajného zboru."
Polícia zodpovednosť odmieta: „Národná diaľničná spoločnosť nás nepožiadala o dočasné zníženie rýchlosti. Preto sme pokyn ani nemohli vydať," uviedla prešovská policajná hovorkyňa Magdaléna Fečová.
NDS zaujme podľa jej hovorcu stanovisko ku kolízii až po jej dôkladnom vyhodnotení.
Titl: Zlyhala komunikácia
„K minimalizácii dôsledkov nepriaznivého počasia a zníženiu škôd pri hromadnej havárii na D1 mohol prispieť aj inteligentný dopravný systém, ktorý je na tejto diaľnici nainštalovaný," prikláňa sa k názoru vodičov dopravný projektant - špecialista Pavel Titl.
Monitorovací a informačný systém so štyrmi meteostanicami, s ôsmimi premenlivými elektronickými dopravnými značkami s radarmi, stojanmi tiesňového volania, kamerami a ďalším technickým vybavením za 264 miliónov Sk dali na diaľnici D1 medzi Košicami a Prešovom do prevádzky v máji 2005.
„Inteligentný dopravný systém, ktorého súčasťou je informačný systém diaľnic, nie je žiadny luxus, ale európsky štandard. Jeho cieľom je zvýšenie bezpečnosti automobilovej dopravy. Výhody systému by sa mali preukázať práve v takých situáciách, aké sa vyskytli na D1 v deň havárie. Inak sú to vyhodené peniaze."
Podľa Titla zrejme zlyhala komunikácia medzi správcom diaľnice a políciou. „Vyhovárajú sa jeden na druhého, vodičov to ale nemusí zaujímať. V zahraničí sú bežné žaloby na správcu diaľnice, keď zanedbá svoje povinnosti."
Ministerstvo vnútra uvažuje o zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na niektorých diaľnicach na 160 kilometrov za hodinu. Do úvahy pripadá aj úsek diaľnice D1 medzi Košicami a Prešovom, na ktorom došlo k hromadnej havárii.
„Za týchto podmienok je to nemysliteľné. Myslím si, že bez rozšírenia a dobudovania systému, ktorý by umožňoval riadiť dopravu online, nie je možné uvažovať so zvýšením rýchlosti, keď, napríklad, na diaľnici medzi Košicami a Prešovom nefungujú ani len telefonické hlásky."
(sen)