SME

Hromadná havária: Vodičov nik nevaroval

Zodpovednosť za reťazovú haváriu 25 áut medzi Prešovom a Košicami nepríjma nikto. Diaľničné oddelenie polície a Národná diaľničná spoločnosť tvrdia, že nepochybili. Vyhovárajú sa na povinnosť druhého.

Ráno 3. marca došlo na diaľnici D1 do Košíc pri Lemešanoch k reťazovej havárii desiatok vozidiel. Cesta nebola posypaná, varovný informačný systém nefungoval.Ráno 3. marca došlo na diaľnici D1 do Košíc pri Lemešanoch k reťazovej havárii desiatok vozidiel. Cesta nebola posypaná, varovný informačný systém nefungoval. (Zdroj: ČTK)

KOŠICE. Nad reťazovou haváriou na diaľnici D1 z Prešova do Košíc, pri ktorej sa v stredu minulého týždňa zrazilo 25 automobilov, visí množstvo otáznikov. Podľa viacerých účastníkov k hromadnej nehode nemuselo dôjsť, keby bola vozovka posypaná, fungoval monitorovací systém s premenlivými značkami a diaľnicu včas uzavreli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri najväčšom nešťastí od roku 1985, keby dali diaľnicu do prevádzky, akoby zázrakom nikto nezomrel. Ľahko sa zranili dvaja ľudia, odhadovaná škoda však presahuje 75-tisíc eur (takmer 2,3 milióna Sk).

SkryťVypnúť reklamu

Ľad na ceste

K prvej zrážke dvoch automobilov došlo približne o pol siedmej ráno, polícii ju nahlásili o 6.35. O niečo neskôr k nim pribudli ďalšie dve autá. Na zľadovatenej ceste a v hustej hmle do nich postupne narážali ďalšie.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že približne 2,6 kilometrový úsek, kde sa poľadovica z inverzie vyskytla, posypali v čase medzi 6.00 a 6.11 hod.
Vodiči však tvrdia opak. Keby bola cesta posypaná, nemohla znovu za pár minút zmrznúť.

„Keď som vystúpil z auta, mal som problém kvôli ľadu na ceste udržať sa na nohách. Posýpacie auto prišlo na miesto až po polícii a novinároch.," povedal vodič zeleného Fordu Fiesta z Obišoviec.
Spolu s manželkou mali obrovské šťastie. Na zadnom sedadle viezli svoje dve deti. S autom zastali na krajnici, chceli pomôcť tým, čo sa ocitli v zrážke, Zozadu do nich narazila dodávka, takže prednou časťou vrazili do stojaceho kamióna.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď niekto obviňuje vodičov, že neprispôsobili jazdu stavu vozovky, je totálny chruňo. Ešte teraz sa mi trasú kolená. Všetkým kritikom prajem, aby nikdy nemuseli zažiť taký strach o deti, ako sme zažili my. Našťastie, všetci sme dnes znovu doma, nikto tam neostal..."

Systém nefungoval

Polícia vydala pokyn na uzavretie diaľnice o štvrť na osem. Správca diaľnice odklonil dopravu od Prešova na cestu prvej triedy, ale vjazd od Lemešian uzavrel až dodatočne. Podľa našich informácií niektoré vozidlá z okolitých obcí sa tak dostali do hromadnej zrážky.

Jednou z príčin nešťastia mohol byť podľa vodičov aj nefunkčný monitorovací a informačný systém, ktorý prostredníctvom premenlivých značiek mal varovať na zlé poveternostné podmienky a dočasne znížiť maximálnu rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca NDS Marcel Jánošík naznačil, že výstraha či obmedzenie rýchlosti by zrejme nič neriešili. Prvá premenlivá značka je totiž umiestnená na výjazde z Prešova, približne desať kilometrov od miesta havárie, ďalšia až za ním. Na začiatku diaľnice bolo ráno slnečné počasie, dobrá viditeľnosť a mokrá cesta po snežení bez poľadovice.

Podľa Jánošíka meteostanice dodávajú údaje o poveternostných podmienkach priebežne do centrálneho dispečingu strediska: „Pokyn na zníženie rýchlosti alebo na iné obmedzenie dopravy vydáva podľa zákona príslušné diaľničné oddelenie policajného zboru."

Polícia zodpovednosť odmieta: „Národná diaľničná spoločnosť nás nepožiadala o dočasné zníženie rýchlosti. Preto sme pokyn ani nemohli vydať," uviedla prešovská policajná hovorkyňa Magdaléna Fečová.
NDS zaujme podľa jej hovorcu stanovisko ku kolízii až po jej dôkladnom vyhodnotení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Titl: Zlyhala komunikácia

„K minimalizácii dôsledkov nepriaznivého počasia a zníženiu škôd pri hromadnej havárii na D1 mohol prispieť aj inteligentný dopravný systém, ktorý je na tejto diaľnici nainštalovaný," prikláňa sa k názoru vodičov dopravný projektant - špecialista Pavel Titl.

Monitorovací a informačný systém so štyrmi meteostanicami, s ôsmimi premenlivými elektronickými dopravnými značkami s radarmi, stojanmi tiesňového volania, kamerami a ďalším technickým vybavením za 264 miliónov Sk dali na diaľnici D1 medzi Košicami a Prešovom do prevádzky v máji 2005.

„Inteligentný dopravný systém, ktorého súčasťou je informačný systém diaľnic, nie je žiadny luxus, ale európsky štandard. Jeho cieľom je zvýšenie bezpečnosti automobilovej dopravy. Výhody systému by sa mali preukázať práve v takých situáciách, aké sa vyskytli na D1 v deň havárie. Inak sú to vyhodené peniaze."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa Titla zrejme zlyhala komunikácia medzi správcom diaľnice a políciou. „Vyhovárajú sa jeden na druhého, vodičov to ale nemusí zaujímať. V zahraničí sú bežné žaloby na správcu diaľnice, keď zanedbá svoje povinnosti."

Ministerstvo vnútra uvažuje o zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na niektorých diaľnicach na 160 kilometrov za hodinu. Do úvahy pripadá aj úsek diaľnice D1 medzi Košicami a Prešovom, na ktorom došlo k hromadnej havárii.

„Za týchto podmienok je to nemysliteľné. Myslím si, že bez rozšírenia a dobudovania systému, ktorý by umožňoval riadiť dopravu online, nie je možné uvažovať so zvýšením rýchlosti, keď, napríklad, na diaľnici medzi Košicami a Prešovom nefungujú ani len telefonické hlásky."

(sen)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  2. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  3. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  4. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  5. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  6. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 14 252
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 832
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 038
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 451
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 045
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 226
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 162
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 001
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jaroslav Liptak: Fico nie je Slovensko: Prečo premiér blokuje sankcie, ktoré sme ako krajina nikdy neodmietli
  2. Michal Porubän: Kamoši s RuZZkým režimom na Slovensku - Matúš Zataj Rusko
  3. Martin Fronk: Kráľ maďarského pera zo Sklabinej: Kálmán Mikszáth, na ktorého sme doma skoro zabudli
  4. Zuzana Valachovičová: David Nicholls – Tu a teraz
  5. Irena Šimuneková: Liptov – Važec a Važecká jaskyňa
  6. Radovan Čipka: Nemoderne, nedemokraticky, nekresťansky, ale aspoň s Ficom
  7. Jozef Huljak: Washington verzus Brusel. Dva svety v boji o vzácne zeminy.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Podlužany
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 603
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 432
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 144
  4. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 307
  5. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 277
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 064
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 564
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 519
  1. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  2. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  3. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  4. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  5. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  6. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  7. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
SkryťZatvoriť reklamu