SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Viete, ako bezpečne odbočiť v križovatke na zelenú?

Zelená na semafore neznamená vždy, že máte absolútnu prednosť. Ďalším mýtom, ktorým sa riadia niektorí vodiči, je rozdeľovanie ciest na hlavné a vedľajšie v križovatkách, kde platia semafory.

Zelená na semafore neznamená vždy, že máte absolútnu prednosť. Rovnako to platí aj na križovatke, o ktorej nám jeden z vás napísal:

Matej: "Križovatka Predmestská ulica - Veľká Okružná v Žiline: hlavná pokračuje doľava, ale keď je na nej zelená, zelená je aj na protiľahlej vedľajšej ulici a púšťa autá oproti tým ktoré majú zelená na hlavnej. Zelená šípka tam je podľa mňa nezmyselná, pretože dodatočne ukazuje smer, ktorý je aj tak podľa značenia voľný.

Nebezpečné je, že vodiči idúci po hlavnej doľava majú dôvod myslieť si, že majú voľno a oproti nim vyrážajú vodiči z vedľajšej, ktorí tiež majú dôvod myslieť si, že majú voľno. Našťastie, križovatka je tak priestorná, že sa zatiaľ vždy spozorovali a akosi sa dohodli - možno preto, že vedľajšia je slepá a chodí tam len pár domácich, ktorí to už poznajú. Na pripojenej snímke je zelená šípka umelo domaľovaná, lebo na originály je veľmi zle vidieť."

01.jpg


Zväčšiť mapu

O akú zelenú šípku na protiľahlej strane križovatky ide?

Matej: "Má to byť zrejme signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, ale nemá tú bielu plochu okolo svetla, takže si ho aj cez deň ťažko všimnúť, ak zelená nesvieti. Takže ste na hlavnej, ktorá odbočuje doľava, máte zelenú, vyrazíte doľava po hlavnej a oproti vám sa vyrúti auto, nechápete prečo, potom zasvieti tá zelená šípka, takže aha, on mal asi zelenú - pustíte ho - lenže takto to asi nemá fungovať."

02.jpg

Pri križovatkách, ktoré riadia semafory, nie je potrebné a ani vhodné uvažovať o tom, ktorá cesta je hlavná podľa dopravných značiek. Semafory sú totiž nadradené dopravným značkám.

Na križovatke, o ktorej píše Matej, je v smere fotenia semafor s plným zeleným svetlom. To znamená, že aj z opačného smeru smie byť semafor so zasvieteným plným zeleným svetlom v čase, keď svieti plná zelená v smere, z ktorého Matej spravil fotografie.

Vodiči odbočujúci na križovatke vľavo potom musia dať prednosť vozidlám vchádzajúcim do križovatky z opačného smeru. Nezávisle od toho, ktorá z ciest je označená dopravnou značkou ako hlavná.

03.jpg§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Križovatka Predmestská ulica - Veľká Okružná v Žiline však obsahuje aj svetelný signál č. S 4. To znamená, že pre odbočovanie vľavo alebo vpravo neplatí pravidlo, podľa ktorého odbočujúci je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim vozidlám alebo električkám.

To znamená, že ak na protiľahlej strane križovatky zasvieti zelená šípka (S 4), vodič idúci na plnú zelenú nemusí dávať prednosť protiidúcim vozidlám. Semafory by však mali byť nastavené tak, aby v čase svietenia semaforu S 4 svietila protiidúcim vozidlám červená. V opačnom prípade sa na križovatke môže ľahko stať dopravná nehoda.

Zelené svetlo S 4 však neznamená, že ak ste pred križovatkou, smiete do nej vojsť. Je to svetlo, ktoré informuje vodičov, že môžu bezpečne odbočiť bez rizika, že by z opačného smeru šlo iné vozidlo.

Na križovatke v Žiline síce svetlo S 4 nespĺňa podmienky pre to, ako má vyzerať, v každom prípade však zbytočné nie je. Uisťuje vodičov odbočujúcich vľavo, že cestu majú voľnú a žiadne protiidúce vozidlo by ich nemalo ohroziť.

Pri svetelných križovatkách s plným zeleným svetlom na semaforoch si teda zapamätajte dve dôležité pravidlá:

  • riaďte sa semaforom a nie dopravnými značkami, ktoré určujú hlavnú a vedľajšiu cestu
  • ak odbočujete vľavo na zelenú, nezabudnite dať prednosť protiidúcim vozidlám a chodcom prechádzajúcim cez cestu

Absolútnu prednosť má vodič len v prípade, že zelená na semafore pred križovatkou má tvar šípky.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,

O podobnom probléme, no s inou zelenou šípkou na semafore, nám napísal Martin:

Martin: "Poprosil by som vás o osvetlenie nasledujúcej dopravnej situácie v Bratislave: pri odbáčaní z Jégého ulice na Trnavskú cestu (smer Bajkalská) je na tejto križovatke umiestnený semafor s doplňujúcou šípkou pre odbočenie doprava. Napriek tomu sa nám už viac krát stalo, že nás pri odbáčaní takmer "seťalo" auto (či autobus MHD) idúce po Trnavskej ceste (od Trnavského mýta). Nezaručuje zelená šípka jednoznačnú prednosť v jazde? Alebo sa jedná o prípad zlého nastavenia semaforoveho intervalu?"

V tomto prípade ide s najväčšou pravdepodobnosťou o "doplnkový signál so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky. Ani tento však nezaručuje prednosť v jazde. Dokonca, pre vodiča znamená niečo podobné ako dopravná značka Daj prednosť v jazde v určenom smere.

Takéto svetlo svieti zvyčajne spolu s plným červeným svetlom na semafore, hneď vedľa. Vodič vtedy smie vojsť do križovatky v smere šípky, no musí dať prednosť vozidlám jazdiacim vo voľnom smere. Tieto totiž majú takisto zelenú.

Takáto zelená šípka v podstate len pomáha zvýšiť prejazdnosť križovatiek. V prípade, že by ste ju brali ako semafor, ktorý vám dáva prednosť a stala by sa dopravná nehoda, jednoznačným vinníkom by ste boli vy.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  2. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  2. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  3. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  4. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  5. Stiahnite si stovky e-kníh
  6. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  7. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  10. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 251
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 598
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 7 766
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 311
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 396
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 175
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 533
  8. Crème de la crème po slovensky 3 249
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 855
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 091
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Branislav Harabin na zasadnutí Súdnej rady.

Súdna rada už dočasne odstavila zvolenského sudcu Miľana. Tiež nenosil rúško.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Opatrenia nedodržiavajú aj politici.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


17 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Mercedes-Benz Marco Polo

Zakotvili sme pri tatranskom mori - Liptovskej Mare.


23 h
Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún