SME
reklama

Lak je kabát auta. Po zime potrebuje ošetriť

Ak nechcete slúžiť autu, nemusíte ho ručne umývať každý týždeň. Stačí chodiť do umyvárky a nezabudnúť na opravenie kazov po zime. Malé neošetrené dierky v laku uvoľňujú cestu korózii aj na pozinkovanej karosérii.

Na opravy po haváriách je najnáročnejšia metalíza. Služobné auto s predpokladom častých opráv kupujte radšej v základnej farbe.Na opravy po haváriách je najnáročnejšia metalíza. Služobné auto s predpokladom častých opráv kupujte radšej v základnej farbe. (Zdroj: autor)

BANSKA BYSTRICA. V modernej lakovni obdivujeme starostlivo vybrúsený predok dodávkového auta pripraveného na striekanie. Lakovník Ing. Rudolf Huliak, veduci autolakovne Autonovo, nás však upozorňuje na bok auta, kde sú drobné dierky v laku spôsobené zimným posypom. V kráteroch začína nenápadná korózia, ktorá sa postupne rozširuje na celé auto. Veľa dodávkových áut má pozinkované iba diely na prednej časti, ale boky majú obyčajný plech náchylný na rýchlu koróziu po porušení vrstvy farby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zinok neochráni navždy

Ak na odhalený zinok dva - tri mesiace pôsobí soľ, jeho účinok slabne. Ostré skalky posypu dokážu na prednej kapote porušiť vrstvu zinku a otvoria dvere korózii. „Hoci máte auto s dvanásť ročnou zárukou na protikoróznu ochranu, nemôže prísť do servisu s dierou v plechu, ale hneď v počiatkoch korózie,“ pripomenul Huliak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na nepozinkovanej karosérii treba opraviť odlúpnuté miesta laku čo najskôr a u hliníkového auta teoreticky vôbec, hoci aj na hliníkovom aute môže dôjsť ku kontaktnej korózii. „Nebezpečný je posypový materiál lebo nikde nie je zaručené, že tam kde sa ťažil štrk, nebola nejaká železitá ruda, videl som veľa áut z hliníka, ktoré mali kontaktnú koróziu na hliníku.

krater_korozia.jpg

Neopravený kráter na dvojročnom dodávkovom aute
celkom rozbehol proces korózie.

Jarná údržba prospeje

Auto potrebuje po zime poriadne umyť, ošetriť všetky bodky od skaliek a potom preleštiť leštenkou s teflónom alebo voskom. Na dlhú životnosť laku a dobrý stav karosérie sa odporúča lokálne ošetriť každú dieru po skale reparačnou ceruzkou s brúsnou štetinkou. Po dôkladnom umytí auta vyčistite a zdrsnite malý kráter v laku, odmastite a zatrite.

V servise stojí jarná údržba laku s opravou dierok od 70 do 100 eur. „Ťažko povedať, či sa to hmotne vráti, ale určite ošetrenie zabraňuje vzniku korózie.“ Podľa lakovníka Rudolfa Huliaka starostlivosť o lak sa vracia pri oprave následkov nehody. „K vyblednutej a zničenej farbe lakovník napasuje odtieň, avšak nedosiahne efekt zničeného laku“. Striekanie dielcov na zachovalom aute takmer nevidieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Metalíza chráni iba naoko

Kto si kúpi strieborné auto, na ktorom nevidno špinu, už dopredu deklaruje, že sa nechce o auto starať. Strieborná metalíza síce maskuje špinu, stopy po kefách, ale tiež dierky v laku a tým pádom sa automaticky stáva náchylnejšia na koróziu. Metalické farby sú pri oprave najproblémovejšie, lebo striekaním treba dosiahnuť patričnú štruktúru a správny uhol zrna. Až po nastriekaní sa ukáže výsledný efekt.

skalky_1.jpgskalky_2.jpg

Čím je na nárazníku hrubšia vrstva lakov,
tým väčšie bývajú odlúpené časti.

Poisťovne zabúdajú na lak

Leštením dokážeme urobiť drobné korektúry, pretože špeciálny kotúč dokáže vrchnú vrstvu laku nataviť a zaceliť ľahký škrabanec. Na hlbšie ryhy po kľúčoch alebo ostrých predmetoch pomôže iba prelakovanie celého dielu karosérie. Skôr než sa rozhodnete lakovanie dielu riešiť ako poistnú udalosť, overte si, čo všetko kryje poisťovňa. Dnešné autá sa striekajú vodnými farbami a následne čírim lakom. „Mávame problém s poisťovňami, lebo podľa nich je auto červené, ale u nás je to červená matná prekrytá lakom,“ uviedol prípad z praxe Huliak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poisťovne napíšu ako súčasť opravy klasickú unifarbu, ktorá sa nastrieka na auto, ale urobia výpočet bez laku, ktorý sa na základnú farbu musí dať. V opravárenskom systéme robíme aj s klasickou farbou, len potom to na aute vytvára rad problémov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 711
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 890
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 225
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 806
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 816
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 042
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 643
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 970
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 444
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 361
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 242
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu