SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky
TÉMA:

Lak je kabát auta. Po zime potrebuje ošetriť

Ak nechcete slúžiť autu, nemusíte ho ručne umývať každý týždeň. Stačí chodiť do umyvárky a nezabudnúť na opravenie kazov po zime. Malé neošetrené dierky v laku uvoľňujú cestu korózii aj na pozinkovanej karosérii.

Na opravy po haváriách je najnáročnejšia metalíza. Služobné auto s predpokladom častých opráv kupujte radšej v základnej farbe.Na opravy po haváriách je najnáročnejšia metalíza. Služobné auto s predpokladom častých opráv kupujte radšej v základnej farbe. (Zdroj: autor)

BANSKA BYSTRICA. V modernej lakovni obdivujeme starostlivo vybrúsený predok dodávkového auta pripraveného na striekanie. Lakovník Ing. Rudolf Huliak, veduci autolakovne Autonovo, nás však upozorňuje na bok auta, kde sú drobné dierky v laku spôsobené zimným posypom. V kráteroch začína nenápadná korózia, ktorá sa postupne rozširuje na celé auto. Veľa dodávkových áut má pozinkované iba diely na prednej časti, ale boky majú obyčajný plech náchylný na rýchlu koróziu po porušení vrstvy farby.

Zinok neochráni navždy

Ak na odhalený zinok dva - tri mesiace pôsobí soľ, jeho účinok slabne. Ostré skalky posypu dokážu na prednej kapote porušiť vrstvu zinku a otvoria dvere korózii. „Hoci máte auto s dvanásť ročnou zárukou na protikoróznu ochranu, nemôže prísť do servisu s dierou v plechu, ale hneď v počiatkoch korózie,“ pripomenul Huliak.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na nepozinkovanej karosérii treba opraviť odlúpnuté miesta laku čo najskôr a u hliníkového auta teoreticky vôbec, hoci aj na hliníkovom aute môže dôjsť ku kontaktnej korózii. „Nebezpečný je posypový materiál lebo nikde nie je zaručené, že tam kde sa ťažil štrk, nebola nejaká železitá ruda, videl som veľa áut z hliníka, ktoré mali kontaktnú koróziu na hliníku.

krater_korozia.jpg

Neopravený kráter na dvojročnom dodávkovom aute
celkom rozbehol proces korózie.

Jarná údržba prospeje

Auto potrebuje po zime poriadne umyť, ošetriť všetky bodky od skaliek a potom preleštiť leštenkou s teflónom alebo voskom. Na dlhú životnosť laku a dobrý stav karosérie sa odporúča lokálne ošetriť každú dieru po skale reparačnou ceruzkou s brúsnou štetinkou. Po dôkladnom umytí auta vyčistite a zdrsnite malý kráter v laku, odmastite a zatrite.

V servise stojí jarná údržba laku s opravou dierok od 70 do 100 eur. „Ťažko povedať, či sa to hmotne vráti, ale určite ošetrenie zabraňuje vzniku korózie.“ Podľa lakovníka Rudolfa Huliaka starostlivosť o lak sa vracia pri oprave následkov nehody. „K vyblednutej a zničenej farbe lakovník napasuje odtieň, avšak nedosiahne efekt zničeného laku“. Striekanie dielcov na zachovalom aute takmer nevidieť.

Skryť Vypnúť reklamu

Metalíza chráni iba naoko

Kto si kúpi strieborné auto, na ktorom nevidno špinu, už dopredu deklaruje, že sa nechce o auto starať. Strieborná metalíza síce maskuje špinu, stopy po kefách, ale tiež dierky v laku a tým pádom sa automaticky stáva náchylnejšia na koróziu. Metalické farby sú pri oprave najproblémovejšie, lebo striekaním treba dosiahnuť patričnú štruktúru a správny uhol zrna. Až po nastriekaní sa ukáže výsledný efekt.

skalky_1.jpgskalky_2.jpg

Čím je na nárazníku hrubšia vrstva lakov,
tým väčšie bývajú odlúpené časti.

Poisťovne zabúdajú na lak

Leštením dokážeme urobiť drobné korektúry, pretože špeciálny kotúč dokáže vrchnú vrstvu laku nataviť a zaceliť ľahký škrabanec. Na hlbšie ryhy po kľúčoch alebo ostrých predmetoch pomôže iba prelakovanie celého dielu karosérie. Skôr než sa rozhodnete lakovanie dielu riešiť ako poistnú udalosť, overte si, čo všetko kryje poisťovňa. Dnešné autá sa striekajú vodnými farbami a následne čírim lakom. „Mávame problém s poisťovňami, lebo podľa nich je auto červené, ale u nás je to červená matná prekrytá lakom,“ uviedol prípad z praxe Huliak.

Skryť Vypnúť reklamu

Poisťovne napíšu ako súčasť opravy klasickú unifarbu, ktorá sa nastrieka na auto, ale urobia výpočet bez laku, ktorý sa na základnú farbu musí dať. V opravárenskom systéme robíme aj s klasickou farbou, len potom to na aute vytvára rad problémov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 859
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 482
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 108
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 675
  5. Po Slovensku na motorke 6 768
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 355
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 907
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 831
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 626
  10. Crème de la crème po slovensky 3 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

4. marec 2020. Igor Matovič a Boris Kollár na tlačovej konferencii po spoločnom rokovaní po voľbách do Národnej rady SR 2020.

Čo ukázal viac ako rok vládnutia so Sme rodina?


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Variant delta príde aj na Slovensko.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún