SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Výtlk vám poškodil auto. Kedy máte nárok na náhradu škody?

Už tradične sú cesty po zime posiate výtlkmi. Na niektorých miestach to na cestách vyzerá ako na tankodrome a je doslova umením nepoškodiť si na jamách auto. Máte vtedy nárok na náhradu škody?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Novotný)

Anonym: "Dobrý deň, chcel by som vás poprosiť o radu. Má vodič, ktorý vojde na ceste do diery a poškodí si pri tom pneumatiku, alebo aj samotné koleso, disk... nárok na náhradu škody od správcu ciest? Ak áno, tak viete mi povedať, aký je postup? Na koho sa obrátiť?"

S náhradou za popísanú škodu to nie je vôbec jednoduché. V zákone o pozemných komunikáciách sa píše, že užívatelia ciest nemajú nárok na náhradu škody spôsobenú jej stavebným stavom, no správca komunikácie zodpovedá za škody, ktoré vznikli pre závady v zjazdnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čo sú to závady v zjazdnosti a aký je to stavebný stav cesty?

§ 9a, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) Užívatelia diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií nemajú nárok na náhradu škody, ktorá im vznikla zo stavebného stavu alebo dopravno-technického stavu diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií.

(2) Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií však zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.

Pozrime sa najprv na stavebný stav cesty. Vyhláška k zákonu ho definuje aj ako "hojné výtlky, ktoré nemožno odstrániť bežnou údržbou".

To znamená, že ak je cesta posiata výtlkmi jeden za druhým a jeden vedľa druhého, potom ide o stavebný stav cesty. Ak by ste si na takýchto výtlkoch poškodili auto, správca cesty nie je povinný vás odškodniť.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 13, vyhláška č. 35/1984 Zb.:

(1) Stavebným stavom diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie sa rozumie ich kvalita, stupeň opotrebenia a povrch, pozdĺžne alebo priečne vlny, hojné výtlky, ktoré nemožno odstrániť bežnou údržbou, nosnosť vozovky, mostov a priepustov a vybavenie komunikácie z hľadiska bezpečnosti dopravy (dopravné značky a zariadenia, bezpečnostné a ochranné zariadenia a pod.).

Medzi závady v zjazdnosti patria napríklad ojedinelé výtlky "v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky", spadnuté stromy a kamene, poškodené dopravné značky a iné prekážky, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje.

To znamená, že ak sa na ceste nachádza ojedinelý výtlk, ktorý nemáte šancu predvídať a ktorý nie je označený dopravnou značkou alebo dopravným zariadením a vy si na ňom poškodíte auto, potom je správca cesty zodpovedný za vzniknutú škodu, napríklad na pneumatike, disku, podvozku a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak je však ojedinelý výtlk označený dopravnou značkou a vy doň napriek tomu "vletíte" a poškodíte si vozidlo, len zázrak vám pomôže vymôcť náhradu škody.

V niektorých prípadoch sa vám auto môže na neoznačenom výtlku poškodiť tak, že hodnota škody prekročí hranicu 3 990 eur. Vtedy treba bezpodmienečne volať políciu, ktorá tiež zadokumentuje aj to, že výtlk nebol označený predpísaným spôsobom. Pre vás to znamená najdôležitejší dôkaz na uplatnenie si nároku na náhradu škody.

Ak je však škoda nižšia ako 3 990 eur, treba volať správcu komunikácie. Ak sa na miesto nedostaví alebo ho neviete identifikovať (čo je veľmi pravdepodobné), aj vtedy volajte políciu, pretože nie je možné splniť všetky podmienky pre to, aby sa udalosť dala nazvať škodovou. Políciu treba volať aj vtedy, ak sa vám nejakým zázrakom podarí zistiť, kto je správcom komunikácie, no nedohodnete sa na vine.

Skryť Vypnúť reklamu

Vozidlo si dajte opraviť a s faktúrou a policajným záznamom navštívte správcu komunikácie. Ak sa bude vykrúcať s úhradou náhrady škody, pomôže vám len právnik prípadne súd.

§ 12, vyhláška č. 35/1984 Zb.:

(2) Závady v zjazdnosti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií sú také zmeny v zjazdnosti týchto komunikácií spôsobené vonkajšími vplyvmi, ktoré nemôže vodič predvídať ani pri jazde prispôsobenej stavebnému stavu komunikácie, poveternostným podmienkam, vlastnostiam vozidla a nákladu, vlastným schopnostiam a iným zjavným okolnostiam. Závadami v zjazdnosti sú najmä
a) ojedinelé výtlky, výmole a hrbole v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky, nevhodne uložený udržiavací materiál, spadnuté stromy a kamene, poškodené dopravné značky a iné prekážky, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje,
b) znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,
c) ojedinelé miesta s poľadovicou, ktorá vznikla námrazou, zamŕzaním stekajúcej vody na vozovku z okolia alebo vôd stojacich na vozovke v dôsledku zlej funkcie zariadenia na odvodnenie komunikácie.

(3) Závadami v zjazdnosti nie sú úseky alebo časti a súčasti diaľnic, ciest a miestnych komunikácií, na ktorých sa nerobí zimná údržba v celej dĺžke a zabezpečujú sa len vopred určené dopravne dôležité miesta (napr. križovatky, veľké stúpania, ostré zákruty, autobusové zastávky a pod.).

(6) Poveternostnými podmienkami, ktoré môžu podstatne zhoršiť alebo aj prerušiť zjazdnosť, prípadne schodnosť komunikácie, sú najmä
a) fujavice a intenzívne dlhodobé sneženie,
b) víchrice a mimoriadne vodné zrážky,
c) povodne a prívalové vody pri intenzívnych a dlhodobých vodných zrážkach,
d) vznik súvislej poľadovice pri poklese teploty a pri vyššej vlhkosti vzduchu,
e) hmly a odmäky,
f) mrznúci dážď a mrholenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo je dopravná nehoda a čo je škodová udalosť

Od februára minulého roka treba rozlišovať to, či ide o nehodu alebo škodovú udalosť. Dopravnou nehodou je každá "udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej"

  • sa usmrtí alebo zraní osoba
  • sa poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie
  • uniknú nebezpečné veci (ktoré pre svoju jedovatosť, horľavosť, výbušnosť, samozápalnosť, infekčnosť, rádioaktívnosť alebo inú vlastnosť sú hrozbou pre zdravie a život osôb, zvierat alebo rastlinstva, alebo pre zložky životného prostredia)
  • na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona - táto škoda je momentálne stanovená na 3990 eur.

Za nehodu sa považujú aj niektoré škodové udalosti. Napríklad, ak je vodič vozidla, ktoré je súčasťou zrážky, pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky. Stačí tiež, že sa účastníci nedohodnú na vine a stáva sa z toho nehoda.

Skryť Vypnúť reklamu

Nehodou sa stáva aj škodová udalosť, pri ktorej niekto z účastníkov poruší niektorú z nasledovných povinností:

§ 66, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Účastník škodovej udalosti je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, poskytnúť údaje o poistení vozidla, zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky a urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Ak účastník škodovej udalosti spôsobil hmotnú škodu osobe, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti, je povinný o tom túto osobu bezodkladne upovedomiť a oznámiť jej svoje osobné údaje.

Všetky ostatné udalosti v cestnej premávke, pri ktorých vznikla škoda v priamej súvislosti s premávkou vozidla, je len škodovou udalosťou, ktorú polícia nerieši.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 973
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 599
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 796
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 136
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 242
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 811
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 264
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 981
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 386
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 906
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


5 h
Hegerova vláda.

Pri platoch rozhoduje priemerná mzda a plat poslancov.


9 h
Festival Pohoda

Festival Grape sa sťahuje do Trenčína, Pohoda odmieta spoluprácu.


2 h
Vľavo riaditeľ klubu Ľudovít Jurinyi s trénerom hokejistov HK Poprad Coreym Nelsonom a predseda predstavenstva Neklan Herold.

Ako funguje hokejový klub v pandemickej ére?


Ondrej Rusnák 12 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 20m
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


2 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


11 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – Dôvera spoločnosti k vedeckým poznatkom.
  3. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  4. Roland Ondrus: Lockdown
  5. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  6. Štefan Vidlár: Darmožráč
  7. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 775
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 947
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 921
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 836
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 759
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 603
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 229
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 410
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu