Andrej: "Rád by som vás požiadal o vysvetlenie situácie, ktorá sa prihodila môjmu známemu počas záverečnej skúškovej jazdy v autoškole a za ktorú ho policajt neuznal schopným na získanie vodičského preukazu. Osobne si myslím, že to bolo neoprávnené.
Situácia sa odohrala na svetelnej križovatke pri Ekonomickej univerzite v Bratislave. Môj známy viedol vozidlo autoškoly po Dolnozemskej ceste v smere od dostihovej dráhy k Prístavnému mostu a od policajta dostal príkaz na svetelnej križovatke odbočiť vľavo. Zaradil sa teda do odbočovacieho pruhu a čakal na zelenú.
Keďže na tejto križovatke sú semaforové svetlá plné - teda nie šípkové, platí samozrejme, že pri odbočovaní doľava musí dať vodič prednosť protiidúcim vozidlám a to tak, že vodič vojde do križovatky - teda už za semafor, kde zastaví a počká, kým sa medzi protiidúcimi vozidlami neobjaví dostatočný priestor na bezpečné opustenie križovatky. Takto sa to aspoň robí v bežnej praxi a každý bežný vodič očakáva presne takýto priebeh situácie.
Ja osobne jazdím už dlhé roky a mám za sebou stovky tisíc kilometrov, nikdy som nevidel nikoho riešiť takúto situáciu inak, dokonca aj v autoškole som to robil presne týmto spôsobom."
Na tomto mieste treba uviesť, že Andrejovo vysvetlenie, ako odbočiť na popisovanej križovatke doľava je presné. Vodič pri odbočovaní doľava, ktorý dáva prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám, smie nie len vojsť na križovatku, ale dokonca v nej vozidlo aj zastaviť.
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.
Andrejov známy mal teda vojsť do križovatky na zelenú a odbočiť vľavo, kde mal dať prednosť protiidúcim vozidlám.
Andrej: "Avšak policajt dozorujúci záverečnú jazdu môjho známeho sa na to pozeral zjavne inak.
Keď zasvietila zelená (plné svetlo, nie šípkové), vošiel za hranicu križovatky do nej, teda za semafor a čakal, kým prejdú oproti idúce vozidlá. Táto križovatka je však veľmi frekventovaná, a preto sa málokedy stane, že ak majú oproti idúce vozidlá zelenú, že sa medzi nimi nájde nejaký priestor na opustenie križovatky smerom doľava. Dochádza preto spravidla a nevyhnutne k tomu, že opustiť križovatku smerom doľava je možné až v momente, kedy oproti idúce vozidlá zastavia na červenú. Jedine v tomto momente sa pre vozidlo odbočujúce doľava vytvorí dostatočný priestor a čas na bezpečné opustenie križovatky.
A presne toto sa stalo aj môjmu známemu. Akonáhle oproti idúce vozidlá zastavili na červenú, opustil križovatku smerom doľava, bezprostredne po prejdení posledného protiidúceho vozidla.
Policajt sediaci vo vozidle autoškoly to však definoval tak, že prešiel na červenú, pretože keď opúšťal križovatku, určite tam už svietila (myslel tým semafor, podľa ktorého môj známy vošiel do križovatky).
Po prvé si myslím, že ak už sa nachádzam za semaforom, teda po vojdení do križovatky, riadim sa nie semaforom, ale pravidlom, ktoré mi prikazuje čo najrýchlejšie opustenie križovatky v zmysle platných predpisov o dávaní prednosti v jazde, keďže na semafor nevidím. Toto bolo naplnené v plnom rozsahu.
Po druhé, policajt nemohol nijako dokázať, že červená tam už svietila (čo je samozrejme možné). Ale, čo mal teda môj známy urobiť? Predpokladať, že tam už je červená a zacúvať naspäť? Za ním boli ďalšie vozidlá čakajúce na odbočenie doľava (a správali sa úplne identicky ako môj známy).
Prosím vás o radu, ako sa v takýchto situáciách správať tak, aby neboli nijako porušené pravidlá cestnej premávky, pretože si myslím, že situácia prebehla podľa predpisov, správne, a môjho známeho čaká opravná skúška, na ktorej od neho určite budú chcieť, aby odbočoval doľava, možno dokonca na tom istom mieste."
Je zrejmé, že policajt zhodnotil danú situáciu chybne. V prípade, že svietilo na semafore zelené svetlo, Andrejov známy smel pokračovať v jazde do križovatky a za podmienky, že dodrží ustanovenia o odbočovaní, smel križovatku opustiť, nech by na semaforoch svietila aj krikľavo-ružová.
Signál s červeným svetlom platí pre vodiča, ktorý sa nachádza ešte pred semaforom, respektíve pred priečnou súvislou čiarou. Vyplýva to nielen z ustanovenia § 9, ods. 3, písm. a) vyhlášky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, ale aj z § 22, ods. 4, písm. b) zákona o cestnej premávke, ktorý hovorí o tom, že na križovatke s riadenou premávkou sa nesmie cúvať.
§ 9, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
a) signál s červeným svetlom "Stoj!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, ...
Čo má teda robiť Andrejov známy, ak je presvedčený, že na skúške obstál a skúšobný komisár, policajt, neposúdil jeho konanie správne? Hovorca Prezídia Policajného zboru, Viktor Plézel nám odpovedal, že treba podať sťažnosť na skúšobného komisára jeho nadriadenému.
Potvrdzuje to zákon o sťažnostiach (č. 9/2010 Z.z.). Andrejov známy teda môže podať sťažnosť priamemu nadriadenému policajta, ktorý ho skúšal. Sťažnosť sa podáva písomne, ústne do záznamu, alebo aj faxom a elektronickou poštou, ale tieto treba do 5 pracovných dní písomne potvrdiť podpisom.
Samozrejme, najistejšie je podať sťažnosť písomne. V sťažnosti treba uviesť meno, priezvisko a adresu trvalého alebo prechodného pobytu sťažovateľa a proti komu sťažnosť smeruje (v tomto prípade identifikovať skúšobného komisára). Ďalej musí Andrejov známy poukázať na konkrétne nedostatky - teda opísať, čo sa stalo, čo podľa neho nebolo v súlade so zákonom a uviesť, čoho sa domáha podaním sťažnosti. Na koniec sa nesmiete zabudnúť podpísať. Ak chcete, môžete tiež požiadať o utajenie svojej totožnosti, niekedy to však môže brániť riadnemu vybaveniu sťažnosti.
Lehota na vybavenie sťažnosti je 60 dní. V prípade sťažnosti náročnej na prešetrenie môže byť predĺžená ešte o ďalších 30.
V každom prípade, ak by aj sťažnosť bola vyhodnotená ako neopodstatnená, Andrejov známy by mal stihnúť vykonať opakovanú skúšku do 6 mesiacov od prvej skúšky. Ak by to nestihol, musel by znovu absolvovať prípravu v autoškole.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.