SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Nedostal vodičák, lebo šiel podľa dopravných predpisov

Od autoškôl a od skúšobných komisárov sa očakáva, že budú pravidlá cestnej premávky ovládať dokonale. Jeden z vás si však robil vodičák. Nedostal ho. Skúšobný komisár sa rozhodol, že cez riadenú križovatku sa jazdí inak, ako sa o tom píše v zákone.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Oliver Filan)

Andrej: "Rád by som vás požiadal o vysvetlenie situácie, ktorá sa prihodila môjmu známemu počas záverečnej skúškovej jazdy v autoškole a za ktorú ho policajt neuznal schopným na získanie vodičského preukazu. Osobne si myslím, že to bolo neoprávnené.

Situácia sa odohrala na svetelnej križovatke pri Ekonomickej univerzite v Bratislave. Môj známy viedol vozidlo autoškoly po Dolnozemskej ceste v smere od dostihovej dráhy k Prístavnému mostu a od policajta dostal príkaz na svetelnej križovatke odbočiť vľavo. Zaradil sa teda do odbočovacieho pruhu a čakal na zelenú.

Keďže na tejto križovatke sú semaforové svetlá plné - teda nie šípkové, platí samozrejme, že pri odbočovaní doľava musí dať vodič prednosť protiidúcim vozidlám a to tak, že vodič vojde do križovatky - teda už za semafor, kde zastaví a počká, kým sa medzi protiidúcimi vozidlami neobjaví dostatočný priestor na bezpečné opustenie križovatky. Takto sa to aspoň robí v bežnej praxi a každý bežný vodič očakáva presne takýto priebeh situácie.

Ja osobne jazdím už dlhé roky a mám za sebou stovky tisíc kilometrov, nikdy som nevidel nikoho riešiť takúto situáciu inak, dokonca aj v autoškole som to robil presne týmto spôsobom."

Na tomto mieste treba uviesť, že Andrejovo vysvetlenie, ako odbočiť na popisovanej križovatke doľava je presné. Vodič pri odbočovaní doľava, ktorý dáva prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám, smie nie len vojsť na križovatku, ale dokonca v nej vozidlo aj zastaviť.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

Andrejov známy mal teda vojsť do križovatky na zelenú a odbočiť vľavo, kde mal dať prednosť protiidúcim vozidlám.

Andrej: "Avšak policajt dozorujúci záverečnú jazdu môjho známeho sa na to pozeral zjavne inak.

Keď zasvietila zelená (plné svetlo, nie šípkové), vošiel za hranicu križovatky do nej, teda za semafor a čakal, kým prejdú oproti idúce vozidlá. Táto križovatka je však veľmi frekventovaná, a preto sa málokedy stane, že ak majú oproti idúce vozidlá zelenú, že sa medzi nimi nájde nejaký priestor na opustenie križovatky smerom doľava. Dochádza preto spravidla a nevyhnutne k tomu, že opustiť križovatku smerom doľava je možné až v momente, kedy oproti idúce vozidlá zastavia na červenú. Jedine v tomto momente sa pre vozidlo odbočujúce doľava vytvorí dostatočný priestor a čas na bezpečné opustenie križovatky.

A presne toto sa stalo aj môjmu známemu. Akonáhle oproti idúce vozidlá zastavili na červenú, opustil križovatku smerom doľava, bezprostredne po prejdení posledného protiidúceho vozidla.

Policajt sediaci vo vozidle autoškoly to však definoval tak, že prešiel na červenú, pretože keď opúšťal križovatku, určite tam už svietila (myslel tým semafor, podľa ktorého môj známy vošiel do križovatky).

Po prvé si myslím, že ak už sa nachádzam za semaforom, teda po vojdení do križovatky, riadim sa nie semaforom, ale pravidlom, ktoré mi prikazuje čo najrýchlejšie opustenie križovatky v zmysle platných predpisov o dávaní prednosti v jazde, keďže na semafor nevidím. Toto bolo naplnené v plnom rozsahu.

Po druhé, policajt nemohol nijako dokázať, že červená tam už svietila (čo je samozrejme možné). Ale, čo mal teda môj známy urobiť? Predpokladať, že tam už je červená a zacúvať naspäť? Za ním boli ďalšie vozidlá čakajúce na odbočenie doľava (a správali sa úplne identicky ako môj známy).

Prosím vás o radu, ako sa v takýchto situáciách správať tak, aby neboli nijako porušené pravidlá cestnej premávky, pretože si myslím, že situácia prebehla podľa predpisov, správne, a môjho známeho čaká opravná skúška, na ktorej od neho určite budú chcieť, aby odbočoval doľava, možno dokonca na tom istom mieste."

Je zrejmé, že policajt zhodnotil danú situáciu chybne. V prípade, že svietilo na semafore zelené svetlo, Andrejov známy smel pokračovať v jazde do križovatky a za podmienky, že dodrží ustanovenia o odbočovaní, smel križovatku opustiť, nech by na semaforoch svietila aj krikľavo-ružová.

Signál s červeným svetlom platí pre vodiča, ktorý sa nachádza ešte pred semaforom, respektíve pred priečnou súvislou čiarou. Vyplýva to nielen z ustanovenia § 9, ods. 3, písm. a) vyhlášky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, ale aj z § 22, ods. 4, písm. b) zákona o cestnej premávke, ktorý hovorí o tom, že na križovatke s riadenou premávkou sa nesmie cúvať.

§ 9, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
a) signál s červeným svetlom "Stoj!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, ...

Čo má teda robiť Andrejov známy, ak je presvedčený, že na skúške obstál a skúšobný komisár, policajt, neposúdil jeho konanie správne? Hovorca Prezídia Policajného zboru, Viktor Plézel nám odpovedal, že treba podať sťažnosť na skúšobného komisára jeho nadriadenému.

Potvrdzuje to zákon o sťažnostiach (č. 9/2010 Z.z.). Andrejov známy teda môže podať sťažnosť priamemu nadriadenému policajta, ktorý ho skúšal. Sťažnosť sa podáva písomne, ústne do záznamu, alebo aj faxom a elektronickou poštou, ale tieto treba do 5 pracovných dní písomne potvrdiť podpisom.

Samozrejme, najistejšie je podať sťažnosť písomne. V sťažnosti treba uviesť meno, priezvisko a adresu trvalého alebo prechodného pobytu sťažovateľa a proti komu sťažnosť smeruje (v tomto prípade identifikovať skúšobného komisára). Ďalej musí Andrejov známy poukázať na konkrétne nedostatky - teda opísať, čo sa stalo, čo podľa neho nebolo v súlade so zákonom a uviesť, čoho sa domáha podaním sťažnosti. Na koniec sa nesmiete zabudnúť podpísať. Ak chcete, môžete tiež požiadať o utajenie svojej totožnosti, niekedy to však môže brániť riadnemu vybaveniu sťažnosti.

Lehota na vybavenie sťažnosti je 60 dní. V prípade sťažnosti náročnej na prešetrenie môže byť predĺžená ešte o ďalších 30.

V každom prípade, ak by aj sťažnosť bola vyhodnotená ako neopodstatnená, Andrejov známy by mal stihnúť vykonať opakovanú skúšku do 6 mesiacov od prvej skúšky. Ak by to nestihol, musel by znovu absolvovať prípravu v autoškole.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 15 263
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 499
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 700
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 961
  5. Po Slovensku na motorke 6 787
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 393
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 622
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 459
  9. Crème de la crème po slovensky 3 215
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 844
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gelnici očkujú v priestoroch základnej školy.

Ako nazvete tých, ktorí vedome a vypočítavo vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 18 h
Predseda vlády Eduard Heger a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen počas jej prijatia na Úrade vlády.

Podľa Hegera ide o veľký míľnik.


SITA 4 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún