BRATISLAVA. Nový ročník seriálu F1 odštartuje už počas najbližšieho víkendu. V dejisku úvodnej Veľkej ceny Bahrajnu absolvujú debut nové tímy, monoposty i jazdci. K zmene dôjde aj na pozícii bezpečnostného vozidla alias „safety car“, kde doteraz používaný Mercedes-Benz SL 63 AMG vystrieda model SLS AMG. Nadviaže tak na tradíciu. Mercedesy plnia úlohu sprievodných áut počas pretekov F1 už 14 rokov.
Dvojmiestny športiak s charakteristickými vyklápacími bočnými dverami sa na trať vydá vždy, keď bude potrebné spomaliť štartové pole. Šoférovať ho bude ostrieľaný Nemec Bernd Mayländer, v minulosti aktívny pilot pôsobiaci aj v okruhovej sérii DTM. Sedadlo spolujazdca obsadí zástupca Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), Brit Pete Tibbetts.
Technika takmer bez úprav
Po technickej stránke sa „safety car“ takmer nelíši od produkčného modelu SLS AMG. Poháňa ho zážihový osemvalec s objemom 6,3 litra dosahujúci výkon 420 kW (571 k). Najvyšší krútiaci moment 650 Nm na kolesá prenáša sedemstupňová prevodovka AMG Speedshift DCT. Jedinú úpravu predstavuje výmena štandardného tlmiča výfuku za nový.
Auto s pohotovostnou hmotnosťou 1620 kilogramov zrýchli z pokoja na 100 km/h za 3,8 sekundy. Spomalenie má na starosti brzdový systém s keramickými kotúčmi rozmeru 402 x 39 mm vpredu a 360 x 32 mm vzadu.
Kamery a diódy
Signalizačný „maják“ na streche tvoria LED diódy. Jeho tvar bol optimalizovaný v aerodynamickom tuneli. Registračnú značku v zadnom nárazníku nahradil panel pozostávajúci zo 700 diód. Pilotov F1 počas nepriaznivých poveternostných podmienok upozorňuje na prítomnosť bezpečnostného vozidla na trati. V nárazníku je integrovaná aj kamera. Signál z nej sa premieta na obrazovku v kokpite auta. Funkcia druhej obrazovky na stredovej konzole je rovnaká, informovať posádku o dianí na trati.
Takzvaný "marshalling system" zobrazuje signály od traťových komisárov - žlté alebo zelené vlajky. V kabíne nechýba rádiový systém určený na komunikáciu medzi člennmi posádky a riaditeľstvom pretekov. Prestrihy z palubnej kamery namierenej na vodiča, sa občas dostávajú aj do priameho prenosu veľkej ceny.
Nové bezpečnostné vozidlo síce zaujme vzhľadom i podávanými výkonmi, v priebehu pretekov ho však chceme vídať čo najmenej.
Autor: fg