SME

Na stošesťdesiatku treba dobré auto a šoféra

Technická previerka našich diaľnic určí, kde budeme jazdiť rýchlejšie, pretože nie všetky úseky sú spôsobilé na vysokú rýchlosť. Ani všetky autá nie sú vhodné na jazdu 160 kilometrovou rýchlosťou. Poradíme vám s akým autom a za akých okolností možno využi

Redaktor denníka SME skúša obísť prekážku v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Športové auto sa s vypnutým stabilizačným systémom ťažko ovláda. Šofér potrebuje na zvládnutie manévra plochu širšiu ako celé dva pruhy diaľnice a dráhu dlhú 150 metrov.Redaktor denníka SME skúša obísť prekážku v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Športové auto sa s vypnutým stabilizačným systémom ťažko ovláda. Šofér potrebuje na zvládnutie manévra plochu širšiu ako celé dva pruhy diaľnice a dráhu dlhú 150 metrov. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Kto bude chcieť využiť novú maximálnu rýchlosť, mal by mať v aute elektronický stabilizačný systém ESP a posilňovač riadenia s variabilným účinkom v závislosti na rýchlosti. Vhodný je tiež asistent núdzového brzdenia alebo dištančný radar. Základným predpokladom rýchlej jazdy je podstatne vyššia konštrukčná rýchlosť auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čím je rýchlosť auta vyššia, tým väčšie následky môže mať aj jemný vyhýbací manéver na obídenie prekážky. Kým v stovke dokážete na modernom aute obísť prekážku vyhnutím sa do vedľajšieho pruhu, v stotridsiatke by podobný manéver s volantom spôsobil neovládateľný šmyk. „Na dnešných autách nie je problém ísť stošesťdesiat. To dokáže každý, problém nastane, keď treba reagovať“, upozorňuje automobilový pretekár rely Igor Drotár. „Vtedy sa ukáže, kto má akú reakciu, zrak alebo fyzickú danosť správne zareagovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Stabilizačný systém nevyhnutný V stošesťdesiatke môžete zmeniť jazdný pruh iba veľmi miernym manévrom, pretože každý prudší manéver auto rozkmitá. Jedine stabilizačný systém dokáže zabrániť rozkývaniu auta a vzniku šmyku. Zvlášť je potrebný pri autách s vyšším ťažiskom ako sú mininivany alebo vozidlá kategórie SUV. Stabilizačný systém síce udrží auto v smere a pomôže prekážku obísť, ale neskráti brzdnú dráhu. Preto treba mať pri jazde vysokou rýchlosťou patričný rozhľad.

Potrebujete voľný pruh a asistenta Pri rýchlosti 160 kilometrov za hodinu prejde auto za jednu sekundu 44 metrov a podľa testov zahraničných redakcií kvalitné športové autá ubrzdia takúto rýchlosť na dráhe 93 až 110 metrov. Ak sústredený šofér potrebuje na zareagovanie a uvedenie bŕzd do činnosti 1,5 sekundy potrebuje mať na úplné zastavenie priestor minimálne 160 metrov.

SkryťVypnúť reklamu

K výraznému skráteniu brzdnej dráhy v rizikovej situácii pomáha brzdový asistent, ktorý pri rýchlom zošliapnutí brzdy vyvolá maximálny tlak v brzdách na začiatku brzdenia, kedy sa rozhoduje o metroch. Dnes majú brzdový asistent aj malé autá. Tento technický prvok zaviedol pred rokmi Mercedes na základe rozboru reakcií vodičov v skutočných situáciách. Asistent dokáže eliminovať nedôsledné stlačenie brzdy vodičom a skrátiť brzdnú dráhu v praxi o 25 percent.

Nezapínajte tempomat Tempomat pomáha udržiavať stálu rýchlosť a necháva vodičovi priestor na oddych, ale bezpečný je pri nižších rýchlostiach. Vodič má totiž pri zapnutom tempomate nohu mimo plynového pedála a tým pádom horšiu reakciu pri stúpaní na brzdu. Navyše, kým pri preložení nohy z plynového pedála motor prestane ťahať hneď, pri zapnutom tempomate, ťahá až do momentu stlačenia brzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Na stošesťdesiatku bude vhodný trempomat s radarom, ktorý sníma priestor pred autom a v závislosti od rýchlosti určuje bezpečnú vzdialenosť za autami vpredu. Ak radar zbadá približujúce sa auto, samočinne začne brzdiť. V stošesťdesiatke bude najdôležitejšie sledovať premávku a predvídať reakcie vodičov v pomalom pruhu.

S tlmenými svetlami radšej nie Limitujúcim faktorom rýchlosti je povrch cesty a viditeľnosť. V hustom daždi sú paradoxne rýchle autá so širokými pneumatikami v nevýhode a musia ísť pomalšie. Podľa meraní nemeckého autoklubu ADAC riziko vzniku aquaplaningu po prekročení stovky logaritmicky rastie. Najmä u širokých pneumatík s hĺbkou dezénu pod osem milimetrov.

Hustá premávka vo večerných hodinách núti jazdiť pri tlmených svetlách, kedy je osvetlená časť cesty podstatne kratšia, než akú potrebuje šofér na zastavenie v rýchlosti 160 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto musí mať rezervu Podľa Drotára, bezpečná rýchlosť je taká, pri ktorej je auto na ceste stabilné, bez známok neistoty a šofér môže úspešne zareagovať na hroziace nebezpečenstvo. „Určite by nemali jazdiť 160 autá, ktoré majú takú konštrukčnú rýchlosť. Tým stačí maximálne 130 kilometrov za hodinu.“ Pre autá s konštrukčnou rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu môže byť stošesťdesiatka bezpečná cestovná rýchlosť.

Pretekár Martin Koiš vidí v stošesťdesiatke pozitívne zrýchlenie dopravy bez negatívneho dopadu na bezpečnosť. „Rýchlejšie pôjdu iba šoféri na dobrých autách. So staršími a slabšími budú šetriť palivo aj auto.

Závisí od okolností Na Slovensku zrejme pribudnú úseky diaľnic konštrukčne spôsobilé na stošesťdesiatku a rovnako mnohí šoféri majú bezpečné a rýchle autá. Konečná bezpečnosť pri vysokej rýchlosti však závisí od vodiča, jeho momentálneho psychického a fyzického stavu, zraku, dopravnej situácie, viditeľnosti a osvetlenia dráhy. Cesta a dobré auto teda na stošesťdesiatku nestačia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Popri kamiónoch radšej pomalšie Limitujúcim faktorom rýchlosti môže byť kolóna, ktorú predchádzate rýchlym pruhom diaľnice. Súvislý pás kamiónov ide maximálne deväťdesiatkou a to isté platí o autách medzi nimi, preto môžu byť nebezpečné. Ak sa vodič auta medzi kamiónmi vysunie bez pozretia do spätného zrkadla, ohrozí seba a tiež auto idúce stošesťdesiatkou. Ak je zrejmé, že súvislá kolóna v pomalom pruhu ide výrazne menej ako stotridsať, radšej maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu nevyužívajte.

S akým autom ísť bezpečne 160 tkou?

- konštrukčná rýchlosť aspoň 200 km/h

- stabilizačný systém

- posilňovač riadenia s variabilným účinkom

- asistent núdzového brzdenia

- pneumatiky s konštrukčnou rýchlosťou 200 km/h

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- dobré svetlomety

- dištančný radar

Ako bezpečne jazdiť 160 km/h

- pozerať ďaleko dopredu

- sústrediť sa iba na jazdu

- predvídať konanie iných

- mať obe ruky na volante

- robiť iba jemné pohyby volantom

- nezapínať tempomat

- neobiehať kamióny

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu