SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Na stošesťdesiatku treba dobré auto a šoféra

Technická previerka našich diaľnic určí, kde budeme jazdiť rýchlejšie, pretože nie všetky úseky sú spôsobilé na vysokú rýchlosť. Ani všetky autá nie sú vhodné na jazdu 160 kilometrovou rýchlosťou. Poradíme vám s akým autom a za akých okolností možno využi

Redaktor denníka SME skúša obísť prekážku v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Športové auto sa s vypnutým stabilizačným systémom ťažko ovláda. Šofér potrebuje na zvládnutie manévra plochu širšiu ako celé dva pruhy diaľnice a dráhu dlhú 150 metrov.Redaktor denníka SME skúša obísť prekážku v rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Športové auto sa s vypnutým stabilizačným systémom ťažko ovláda. Šofér potrebuje na zvládnutie manévra plochu širšiu ako celé dva pruhy diaľnice a dráhu dlhú 150 metrov. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Kto bude chcieť využiť novú maximálnu rýchlosť, mal by mať v aute elektronický stabilizačný systém ESP a posilňovač riadenia s variabilným účinkom v závislosti na rýchlosti. Vhodný je tiež asistent núdzového brzdenia alebo dištančný radar. Základným predpokladom rýchlej jazdy je podstatne vyššia konštrukčná rýchlosť auta.

Čím je rýchlosť auta vyššia, tým väčšie následky môže mať aj jemný vyhýbací manéver na obídenie prekážky. Kým v stovke dokážete na modernom aute obísť prekážku vyhnutím sa do vedľajšieho pruhu, v stotridsiatke by podobný manéver s volantom spôsobil neovládateľný šmyk. „Na dnešných autách nie je problém ísť stošesťdesiat. To dokáže každý, problém nastane, keď treba reagovať“, upozorňuje automobilový pretekár rely Igor Drotár. „Vtedy sa ukáže, kto má akú reakciu, zrak alebo fyzickú danosť správne zareagovať.“

Stabilizačný systém nevyhnutný

V stošesťdesiatke môžete zmeniť jazdný pruh iba veľmi miernym manévrom, pretože každý prudší manéver auto rozkmitá. Jedine stabilizačný systém dokáže zabrániť rozkývaniu auta a vzniku šmyku. Zvlášť je potrebný pri autách s vyšším ťažiskom ako sú mininivany alebo vozidlá kategórie SUV. Stabilizačný systém síce udrží auto v smere a pomôže prekážku obísť, ale neskráti brzdnú dráhu. Preto treba mať pri jazde vysokou rýchlosťou patričný rozhľad.

Potrebujete voľný pruh a asistenta

Pri rýchlosti 160 kilometrov za hodinu prejde auto za jednu sekundu 44 metrov a podľa testov zahraničných redakcií kvalitné športové autá ubrzdia takúto rýchlosť na dráhe 93 až 110 metrov. Ak sústredený šofér potrebuje na zareagovanie a uvedenie bŕzd do činnosti 1,5 sekundy potrebuje mať na úplné zastavenie priestor minimálne 160 metrov.

K výraznému skráteniu brzdnej dráhy v rizikovej situácii pomáha brzdový asistent, ktorý pri rýchlom zošliapnutí brzdy vyvolá maximálny tlak v brzdách na začiatku brzdenia, kedy sa rozhoduje o metroch. Dnes majú brzdový asistent aj malé autá. Tento technický prvok zaviedol pred rokmi Mercedes na základe rozboru reakcií vodičov v skutočných situáciách. Asistent dokáže eliminovať nedôsledné stlačenie brzdy vodičom a skrátiť brzdnú dráhu v praxi o 25 percent.

Nezapínajte tempomat

Tempomat pomáha udržiavať stálu rýchlosť a necháva vodičovi priestor na oddych, ale bezpečný je pri nižších rýchlostiach. Vodič má totiž pri zapnutom tempomate nohu mimo plynového pedála a tým pádom horšiu reakciu pri stúpaní na brzdu. Navyše, kým pri preložení nohy z plynového pedála motor prestane ťahať hneď, pri zapnutom tempomate, ťahá až do momentu stlačenia brzdy.

Na stošesťdesiatku bude vhodný trempomat s radarom, ktorý sníma priestor pred autom a v závislosti od rýchlosti určuje bezpečnú vzdialenosť za autami vpredu. Ak radar zbadá približujúce sa auto, samočinne začne brzdiť. V stošesťdesiatke bude najdôležitejšie sledovať premávku a predvídať reakcie vodičov v pomalom pruhu.

S tlmenými svetlami radšej nie

Limitujúcim faktorom rýchlosti je povrch cesty a viditeľnosť. V hustom daždi sú paradoxne rýchle autá so širokými pneumatikami v nevýhode a musia ísť pomalšie. Podľa meraní nemeckého autoklubu ADAC riziko vzniku aquaplaningu po prekročení stovky logaritmicky rastie. Najmä u širokých pneumatík s hĺbkou dezénu pod osem milimetrov.

Hustá premávka vo večerných hodinách núti jazdiť pri tlmených svetlách, kedy je osvetlená časť cesty podstatne kratšia, než akú potrebuje šofér na zastavenie v rýchlosti 160 kilometrov za hodinu.

Auto musí mať rezervu

Podľa Drotára, bezpečná rýchlosť je taká, pri ktorej je auto na ceste stabilné, bez známok neistoty a šofér môže úspešne zareagovať na hroziace nebezpečenstvo. „Určite by nemali jazdiť 160 autá, ktoré majú takú konštrukčnú rýchlosť. Tým stačí maximálne 130 kilometrov za hodinu.“ Pre autá s konštrukčnou rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu môže byť stošesťdesiatka bezpečná cestovná rýchlosť.

Pretekár Martin Koiš vidí v stošesťdesiatke pozitívne zrýchlenie dopravy bez negatívneho dopadu na bezpečnosť. „Rýchlejšie pôjdu iba šoféri na dobrých autách. So staršími a slabšími budú šetriť palivo aj auto.

Závisí od okolností

Na Slovensku zrejme pribudnú úseky diaľnic konštrukčne spôsobilé na stošesťdesiatku a rovnako mnohí šoféri majú bezpečné a rýchle autá. Konečná bezpečnosť pri vysokej rýchlosti však závisí od vodiča, jeho momentálneho psychického a fyzického stavu, zraku, dopravnej situácie, viditeľnosti a osvetlenia dráhy. Cesta a dobré auto teda na stošesťdesiatku nestačia.

Popri kamiónoch radšej pomalšie

Limitujúcim faktorom rýchlosti môže byť kolóna, ktorú predchádzate rýchlym pruhom diaľnice. Súvislý pás kamiónov ide maximálne deväťdesiatkou a to isté platí o autách medzi nimi, preto môžu byť nebezpečné. Ak sa vodič auta medzi kamiónmi vysunie bez pozretia do spätného zrkadla, ohrozí seba a tiež auto idúce stošesťdesiatkou. Ak je zrejmé, že súvislá kolóna v pomalom pruhu ide výrazne menej ako stotridsať, radšej maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu nevyužívajte.

S akým autom ísť bezpečne 160 tkou?

- konštrukčná rýchlosť aspoň 200 km/h
- stabilizačný systém
- posilňovač riadenia s variabilným účinkom
- asistent núdzového brzdenia
- pneumatiky s konštrukčnou rýchlosťou 200 km/h
- dobré svetlomety
- dištančný radar

Ako bezpečne jazdiť 160 km/h

- pozerať ďaleko dopredu
- sústrediť sa iba na jazdu
- predvídať konanie iných
- mať obe ruky na volante
- robiť iba jemné pohyby volantom
- nezapínať tempomat
- neobiehať kamióny

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  3. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 975
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 722
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 876
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 676
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 639
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 317
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 967
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 123
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 10m

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


11 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


14 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: O študentoch
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  4. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  5. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 973
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 801
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 960
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 611
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 526
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 424
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu