SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Nesmie sa otočiť do protismeru, ale zacúvať do garáže smie

Či už na dopravu využívate auto alebo MHD, určite nám dáte za pravdu, že obmedzenie premávky vie poriadne strpčiť život. V snahe zjednodušiť si obchádzkovú trasu, siahajú vodiči neraz až na dno svojej kreativity.

Či už na dopravu využívate auto alebo MHD, určite nám dáte za pravdu, že obmedzenie premávky vie poriadne strpčiť život. V snahe zjednodušiť si obchádzkovú trasu, siahajú vodiči neraz až na dno svojej kreativity a to aj za cenu porušenia dopravných predpisov. Je tomu tak aj v prípade dopravného obmedzenia, ktoré nám vo svojom maili opísal Martin z Popradu?

Martin: "Chcem sa spýtať na nasledovnú dopravnú situáciu v Košiciach. V súvislosti s výstavbou obchodného centra na Námestí osloboditeľov je v Košiciach obmedzená premávka, a to tak, že smerom z Prešova sa nedostaneme na Námestie Osloboditeľov priamo, ale musíme najprv odbočiť doprava, obísť budovu Východoslovenskej energetiky a potom sa dostať na námestie.

okrembus1.jpg

Mnohí však odbočia na križovatke, kde je zákaz odbočenia doľava, no za križovatkou ich už čaká policajná hliadka. Čo ak neodbočím doľava ale do protismeru (nie je to zakázané nijakou dopravnou značkou) , protismerné jazdné pruhy sú oddelené električkovou koľajou. Všimol som si, že mnohí takto chodia. Podľa mňa je to v poriadku, aký je váš názor?"

Martin nám poslal ešte jeden náčrt skratky, ktorá by podľa jeho slov mohla byť v poriadku.

okrembus2.jpg

Motoristi, ktorí si krátia cestu cez križovatku napriek zákazovej dopravnej značke, sa dopúšťajú dopravného priestupku a policajnou hliadkou sú preto pokutovaní oprávnene.

Ako je to však so skupinou vodičov, ktorí si v otázke povinnej obchádzkovej trasy zvolia otáčanie sa do protismeru? To podľa Martina nie je zakázané žiadnou dopravnou značkou a protismerné jazdné pruhy sú oddelené električkovou koľajou. Smie sa to?

Na priloženom videu od Michala z Košíc vidno križovatku, ktorú vo svojom dotaze spomína aj Martin. S ňou súvisiacu dopravnú situáciu sme už rozoberali v článku Policajt bez majáku smie aj do zákazu, na červenú však nie.

Videli ste to: križovatka je riadená semaforom. Na takých je otáčanie sa zakázané. Výnimku tvoria len také riadené križovatky, kde otáčanie sa do opačného smeru jazdy umožňuje dopravná značka.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,

Na riadenej križovatke, ktorú spomína Martin, značka povoľujúca otáčanie sa nie je, čím sme zároveň odpovedali aj na otázku: Zmenilo by sa niečo v prípade, ak by na križovatke semafor nebol? Áno, za týchto okolností otáčanie sa do protismeru, zakázané nie je (ak to nezakazujú prípadne iné dopravné značky - zákaz odbočenia však takou značkou nie je).

Treba však dodržať niekoľko podmienok: zapnuté smerovky, neohroziť vodiča idúceho za nami, dať prednosť v jazde protiidúcim vozidlám, električkám v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku, a takisto je nutné držať sa čo najviac naľavo.

S otáčaním súvisí aj cúvanie. Oba tieto úkony popisuje rovnaký paragraf v zákone o cestnej premávke.

Ján: "Chcem sa spýtať, či môžem cúvať cez plnú čiaru, aby som sa z hlavnej cesty dostal do garáže v rodinnom dome."

Garáž rodinného domu nie je súčasťou cestnej siete. Väčšinou. Predpokladajme teda, že ani Janova nie je súčasťou žiadnej cesty. Veď, načo by aj bola? Potom je garáž z pohľadu zákona o cestnej premávke miestom mimo cesty.

Ak odbočujete na miesto mimo cesty, prechádzanie cez plnú čiaru je povolené. Ján teda smie odbočiť do garáže aj cez plnú čiaru.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Pokiaľ chce Ján do garáže nacúvať, musí splniť základnú podmienku: nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky. A ak to vyžadujú okolnosti, "najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby".

Cúvať by nemohol len v prípade, ak by to musel spraviť "na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním".

Pokiaľ sa pri vjazde do garáže budete držať týchto pravidiel, z hlasného trúbenia prehnanej gestikulácie ostatných vodičov si ťažkú hlavu robiť nemusíte. Ani sa obávať pokút zo strany policajtov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 940
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 775
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 667
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 568
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 178
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 920
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 374
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 234
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 202
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 096
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

8 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

8 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

5 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

11 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan