SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Nedajte policajtom šancu obviniť vás z niečoho, čo ste nespravili

Čoraz častejšie sa nám potvrdzuje podozrenie, že zámerom policajných kontrol je najmä získavanie peňazí do štátneho rozpočtu z pokút. Ešte horšie je, ak pri tom policajti obviňujú vodičov z neexistujúcich priestupkov.

Na základe množstva e-mailov, ktoré popisujú skúsenosť vodičov s policajtmi, sa nám potvrdzuje podozrenie, že zámerom policajných kontrol je najmä získavanie peňazí do štátneho rozpočtu z pokút. Vyzerá to tak, ako keby bolo druhoradé strážiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ešte horšie je, ak pri tom policajti obviňujú vodičov z neexistujúcich dopravných priestupkov.

Števo: "Pracujem a žijem dlhodobo v Anglicku a tam som si robil aj vodičský preukaz. Pri mojej poslednej návšteve Slovenska okolo vianoc som dostal pokutu za to, že som mal GPS na prednom skle.

Neviem sa s tým zmieriť, ako policajti argumentovali. Nechce sa mi veriť, že za také niečo som mohol dostať pokutu, ale keďže sa mi vyhrážali odobratím vodičského preukazu, radšej som zaplatil 100 eur, aby som pokračoval v jazde. Nechcel som riskovať situáciu, žeby som musel naspäť do Anglicka cestovať lietadlom a auto nechať na Slovensku, alebo stráviť moju vzácnu dovolenku behaním po úradoch.

Postupovali podľa vás policajti správne?"

Vôbec nie. Policajti pravdepodobne zneužili situáciu v tom, že videli zahraničné vozidlo a predpokladali, že cudzinec nebude poznať detaily miestne platných dopravných predpisov.

Koncom novembra (20. 11. 2009) začala na Slovensku platiť vyhláška, ktorá zaviedla "zorné pole vodiča". To však nebolo nijako definované. Nikto nevedel povedať, čo je to, kde sa nachádza, aký je jeho rozsah. A napriek tomu sa vo vyhláške písalo, čo v ňom smie byť, pritom navigačné zariadenia boli zo zorného poľa vylúčené. Tento stav trval do konca roka 2009, kedy bolo sporné ustanovenie vymazané z vyhlášky aj preto, že zabraňovalo použitiu palubných jednotiek elektronického mýta.

Po niekoľkých dňoch predstavilo ministerstvo dopravy, ktoré vyhlášku uviedlo do platnosti, zámer vyhlášku novelizovať z dôvodu nejednoznačnosti výkladu ustanovenia o GPS. Predstavitelia polície vtedy vyhlásili, že kým sa vyhláška nezmení, nebudú jej nedodržiavanie sankcionovať.

Zjavne však tento sľub niektorí policajti v teréne nedodržali. Nehovoriac o tom, že výklad vyhlášky policajtmi, ktorí pokutovali Števa, nezohľadnil to, že na čelné sklo sa smeli umiestňovať navigačné zariadenie, len nesmeli byť v zornom poli vodiča.

už neplatný odsek vyhlášky č. 464/2009 Z.z.:

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 môže byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

No a hrozba zadržania vodičského preukazu za nepriznanie si viny za navigáciu na čelnom skle? To je nezmysel, ktorým sa policajti pravdepodobne pokúšali prepracovať k pokute.

Ak by aj problém s navigáciou bol priestupkom, tak potom spadá do skupiny priestupkov, za ktoré nie je možné uložiť trest v podobe zákazu činnosti viesť motorové vozidlo a teda ani zadržať vodičský preukaz. musel by to byť jeden z týchto priestupkov

  • vedenie vozidla vyradeného z cestnej premávky
  • vedenie vozidla, ktoré nebolo schválené na prevádzku v cestnej premávke
  • vedenie vozidla vyradeného z evidencie

Preto podľa nášho názoru policajti "strašili" vodiča niečím, na čo nemali oprávnenie. Števovi jednoducho vodičák zadržať nesmeli.

Aby ste sa takýmto nepríjemným skúsenostiam vyhli, noste so sebou minimálne výtlačok zákona o cestnej premávke, aby ste sa mohli brániť relevantnými argumentami. Jeho občasným prelistovaním si tiež pomôžete občerstviť niektoré fakty, s ktorými sa na cestách často nestretávate.

Obvinenie z priestupku, ktorý sa nemal ako stať

Števova skúsenosť nie je jediná, ktorá popisuje zvláštne správanie sa polície počas kontroly. Dušana obvinili z priestupku, ktorý nespáchal.

Dušana: "Priateľ, Poliak, cestoval osobným autom do práce - do Poľska a v Trstenej ho zastavila policajná hliadka potom, ako predbehol autoškolu. Policajt mu určil pokutu 100 eur za zákaz predbiehania. Voči tomu sa priateľ ohradil, že tam žiaden zákaz nebol.

Policajt tvrdil, že bol, a tak sa po chvíli dohadovania vrátili na miesto, kde mal byť spomínaný zákaz a zákaz tam naozaj nebol. Nato pán policajt povedal, že ho v noci musel niekto zobrať. Znížil teda pokutu na 50 eur za prekročenie rýchlosti pri predbiehaní autoškoly o 12 km/hod.

Priateľ pri sebe žiadne euro nemal, tentokrát náhodou ani platobnú kartu, bol mu teda zabavený vodičský preukaz s tým, že do 15 dní si ho môže vyzdvihnúť v Dolnom Kubíne.

Dokument, ktorý od policajta dostal ako prechodnú náhradu za vodičský preukaz, platí len na Slovensku.

Je v poriadku pokuta 50 eur za prekročenie rýchlosti o 12 km/hod? Je v poriadku, že bol vlastne nútený cestovať do Krakowa bez platného dokladu? Viem, že na obe otázky je pravdepodobne odpoveď "taký je zákon", ale v niektorých prípadoch neviem, či trochu ten náš zákon nepokrivkáva a tiež sa mi nevidí veľmi "vodičom priateľský".

V Nemecku majú, napríklad, odporučené sadzby za prekročenú rýchlosť, čo by bolo v tomto prípade 10 - 15 eur. U nás asi nič také neexistuje."

Nie je správne niekoho obviniť z niečoho, čo nespravil. Dušanin priateľ urobil správne, že sa bránil proti nespravodlivosti. Policajti by totiž mali vedieť, aká je dopravná situácia na ceste a v rámci nej poznať aj dopravné značenie.

Poliak mal šťastie, že bol pozorný a poznal dopravné značenie na danom úseku. Je veľmi pravdepodobné, že iní vodiči by sa na cestu nesústredili a pravdepodobne by obvineniu zo zákazu z neexistujúcej značky "podľahli".

Policajti by však asi za svoj čin nemohli byť potrestaní, pretože by im najprv musel byť dokázaný úmysel. Vždy by sa mohli ale brániť, že sa len pomýlili. A preto sa pravdepodobne vyhovorili na ukradnutú dopravnú značku. Ak by sa však do toho Poliak "obul", dokázal by u správcu komunikácie veľmi rýchlo zistiť, či tam zákaz predbiehania má byť alebo nie. Otázkou však zostáva, či by mu to pomohlo zabrániť tomu, aby si policajti najprv overili dopravnú situáciu pred kontrolou dodržiavania predpisov.

Rýchlosť ako náhradný priestupok alebo pokuta na druhý pokus

No a následná pokuta za prekročenie rýchlosti ako náhrada za "neúspešne" udelenú pokutu za zákaz predbiehania? Ak platí to, čo napísala Dušana, vyzerá to tak, že policajti boli rozhodnutí udeliť pokutu za každú cenu. Ak Poliak prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, a priestupok bol "spoľahlivo zistený", policajti boli v práve, ak mu dali pokutu.

V rámci interných predpisov majú policajti k dispozícii "Sadzobník pokút", podľa ktorého sa môžu riadiť ale nemusia. Je v ňom rozpísané, za aké porušenia dopravných predpisov sa hodí aká pokuta. Sadzobník pokút však nie je záväzný. Pre policajta je záväzný len zákon. A tak mohol Poliak dostať pokutu na mieste až 650 € a policajti by pritom neporušili zákony našej krajiny.

Priateľ Dušany však z miesta, kde ho zastavili policajti, musel odísť bez vodičského preukazu, keďže nemal hotovosť na zaplatenie pokuty. Túto skúsenosť môžu vodiči na Slovensku zažiť od februára minulého roku, keď začal platiť nový zákon o cestnej premávke.

Zadržanie vodičského preukazu za nezaplatenie pokuty

Poliak dostal po zadržaní vodičského preukazu potvrdenie o jeho zadržaní s oprávnením použiť ho ako "náhradný" vodičák na 15 dní. Ale len na Slovensku. V zahraničí a teda ani v Poľsku však toto potvrdenie nič neznamená a ak by ho v Poľsku kontrolovali tamojší policajti, mohol by mať problém.

Toto nastavenie má v prvom rade "trestať" tých, ktorí zvyknú pred policajtom priznať chybu, ale v minulosti šeky neplatili. A tak aj tí, ktorí toto nerobili, majú problém. Také situácie, ako zažil priateľ Dušany, sa snáď už čoskoro nebudú diať po zavedení POS terminálov u policajtov, ktoré by mali umožniť zaplatiť pokutu aj platobnou kartou.

Jediné bezpečné riešenie, ktoré momentálne existuje, je čo najskôr zaplatiť pokutu a jazdiť na potvrdenie len na Slovensku, kým vám polícia nevráti váš vodičský preukaz.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  2. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 864
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 855
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 507
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 203
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 737
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 656
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 650
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 267
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 157
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 947
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún