SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Nedajte policajtom šancu obviniť vás z niečoho, čo ste nespravili

Čoraz častejšie sa nám potvrdzuje podozrenie, že zámerom policajných kontrol je najmä získavanie peňazí do štátneho rozpočtu z pokút. Ešte horšie je, ak pri tom policajti obviňujú vodičov z neexistujúcich priestupkov.

Na základe množstva e-mailov, ktoré popisujú skúsenosť vodičov s policajtmi, sa nám potvrdzuje podozrenie, že zámerom policajných kontrol je najmä získavanie peňazí do štátneho rozpočtu z pokút. Vyzerá to tak, ako keby bolo druhoradé strážiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Ešte horšie je, ak pri tom policajti obviňujú vodičov z neexistujúcich dopravných priestupkov.

Števo: "Pracujem a žijem dlhodobo v Anglicku a tam som si robil aj vodičský preukaz. Pri mojej poslednej návšteve Slovenska okolo vianoc som dostal pokutu za to, že som mal GPS na prednom skle.

Neviem sa s tým zmieriť, ako policajti argumentovali. Nechce sa mi veriť, že za také niečo som mohol dostať pokutu, ale keďže sa mi vyhrážali odobratím vodičského preukazu, radšej som zaplatil 100 eur, aby som pokračoval v jazde. Nechcel som riskovať situáciu, žeby som musel naspäť do Anglicka cestovať lietadlom a auto nechať na Slovensku, alebo stráviť moju vzácnu dovolenku behaním po úradoch.

Postupovali podľa vás policajti správne?"

Vôbec nie. Policajti pravdepodobne zneužili situáciu v tom, že videli zahraničné vozidlo a predpokladali, že cudzinec nebude poznať detaily miestne platných dopravných predpisov.

Koncom novembra (20. 11. 2009) začala na Slovensku platiť vyhláška, ktorá zaviedla "zorné pole vodiča". To však nebolo nijako definované. Nikto nevedel povedať, čo je to, kde sa nachádza, aký je jeho rozsah. A napriek tomu sa vo vyhláške písalo, čo v ňom smie byť, pritom navigačné zariadenia boli zo zorného poľa vylúčené. Tento stav trval do konca roka 2009, kedy bolo sporné ustanovenie vymazané z vyhlášky aj preto, že zabraňovalo použitiu palubných jednotiek elektronického mýta.

Po niekoľkých dňoch predstavilo ministerstvo dopravy, ktoré vyhlášku uviedlo do platnosti, zámer vyhlášku novelizovať z dôvodu nejednoznačnosti výkladu ustanovenia o GPS. Predstavitelia polície vtedy vyhlásili, že kým sa vyhláška nezmení, nebudú jej nedodržiavanie sankcionovať.

Zjavne však tento sľub niektorí policajti v teréne nedodržali. Nehovoriac o tom, že výklad vyhlášky policajtmi, ktorí pokutovali Števa, nezohľadnil to, že na čelné sklo sa smeli umiestňovať navigačné zariadenie, len nesmeli byť v zornom poli vodiča.

už neplatný odsek vyhlášky č. 464/2009 Z.z.:

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 môže byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

No a hrozba zadržania vodičského preukazu za nepriznanie si viny za navigáciu na čelnom skle? To je nezmysel, ktorým sa policajti pravdepodobne pokúšali prepracovať k pokute.

Ak by aj problém s navigáciou bol priestupkom, tak potom spadá do skupiny priestupkov, za ktoré nie je možné uložiť trest v podobe zákazu činnosti viesť motorové vozidlo a teda ani zadržať vodičský preukaz. musel by to byť jeden z týchto priestupkov

  • vedenie vozidla vyradeného z cestnej premávky
  • vedenie vozidla, ktoré nebolo schválené na prevádzku v cestnej premávke
  • vedenie vozidla vyradeného z evidencie

Preto podľa nášho názoru policajti "strašili" vodiča niečím, na čo nemali oprávnenie. Števovi jednoducho vodičák zadržať nesmeli.

Aby ste sa takýmto nepríjemným skúsenostiam vyhli, noste so sebou minimálne výtlačok zákona o cestnej premávke, aby ste sa mohli brániť relevantnými argumentami. Jeho občasným prelistovaním si tiež pomôžete občerstviť niektoré fakty, s ktorými sa na cestách často nestretávate.

Obvinenie z priestupku, ktorý sa nemal ako stať

Števova skúsenosť nie je jediná, ktorá popisuje zvláštne správanie sa polície počas kontroly. Dušana obvinili z priestupku, ktorý nespáchal.

Dušana: "Priateľ, Poliak, cestoval osobným autom do práce - do Poľska a v Trstenej ho zastavila policajná hliadka potom, ako predbehol autoškolu. Policajt mu určil pokutu 100 eur za zákaz predbiehania. Voči tomu sa priateľ ohradil, že tam žiaden zákaz nebol.

Policajt tvrdil, že bol, a tak sa po chvíli dohadovania vrátili na miesto, kde mal byť spomínaný zákaz a zákaz tam naozaj nebol. Nato pán policajt povedal, že ho v noci musel niekto zobrať. Znížil teda pokutu na 50 eur za prekročenie rýchlosti pri predbiehaní autoškoly o 12 km/hod.

Priateľ pri sebe žiadne euro nemal, tentokrát náhodou ani platobnú kartu, bol mu teda zabavený vodičský preukaz s tým, že do 15 dní si ho môže vyzdvihnúť v Dolnom Kubíne.

Dokument, ktorý od policajta dostal ako prechodnú náhradu za vodičský preukaz, platí len na Slovensku.

Je v poriadku pokuta 50 eur za prekročenie rýchlosti o 12 km/hod? Je v poriadku, že bol vlastne nútený cestovať do Krakowa bez platného dokladu? Viem, že na obe otázky je pravdepodobne odpoveď "taký je zákon", ale v niektorých prípadoch neviem, či trochu ten náš zákon nepokrivkáva a tiež sa mi nevidí veľmi "vodičom priateľský".

V Nemecku majú, napríklad, odporučené sadzby za prekročenú rýchlosť, čo by bolo v tomto prípade 10 - 15 eur. U nás asi nič také neexistuje."

Nie je správne niekoho obviniť z niečoho, čo nespravil. Dušanin priateľ urobil správne, že sa bránil proti nespravodlivosti. Policajti by totiž mali vedieť, aká je dopravná situácia na ceste a v rámci nej poznať aj dopravné značenie.

Poliak mal šťastie, že bol pozorný a poznal dopravné značenie na danom úseku. Je veľmi pravdepodobné, že iní vodiči by sa na cestu nesústredili a pravdepodobne by obvineniu zo zákazu z neexistujúcej značky "podľahli".

Policajti by však asi za svoj čin nemohli byť potrestaní, pretože by im najprv musel byť dokázaný úmysel. Vždy by sa mohli ale brániť, že sa len pomýlili. A preto sa pravdepodobne vyhovorili na ukradnutú dopravnú značku. Ak by sa však do toho Poliak "obul", dokázal by u správcu komunikácie veľmi rýchlo zistiť, či tam zákaz predbiehania má byť alebo nie. Otázkou však zostáva, či by mu to pomohlo zabrániť tomu, aby si policajti najprv overili dopravnú situáciu pred kontrolou dodržiavania predpisov.

Rýchlosť ako náhradný priestupok alebo pokuta na druhý pokus

No a následná pokuta za prekročenie rýchlosti ako náhrada za "neúspešne" udelenú pokutu za zákaz predbiehania? Ak platí to, čo napísala Dušana, vyzerá to tak, že policajti boli rozhodnutí udeliť pokutu za každú cenu. Ak Poliak prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, a priestupok bol "spoľahlivo zistený", policajti boli v práve, ak mu dali pokutu.

V rámci interných predpisov majú policajti k dispozícii "Sadzobník pokút", podľa ktorého sa môžu riadiť ale nemusia. Je v ňom rozpísané, za aké porušenia dopravných predpisov sa hodí aká pokuta. Sadzobník pokút však nie je záväzný. Pre policajta je záväzný len zákon. A tak mohol Poliak dostať pokutu na mieste až 650 € a policajti by pritom neporušili zákony našej krajiny.

Priateľ Dušany však z miesta, kde ho zastavili policajti, musel odísť bez vodičského preukazu, keďže nemal hotovosť na zaplatenie pokuty. Túto skúsenosť môžu vodiči na Slovensku zažiť od februára minulého roku, keď začal platiť nový zákon o cestnej premávke.

Zadržanie vodičského preukazu za nezaplatenie pokuty

Poliak dostal po zadržaní vodičského preukazu potvrdenie o jeho zadržaní s oprávnením použiť ho ako "náhradný" vodičák na 15 dní. Ale len na Slovensku. V zahraničí a teda ani v Poľsku však toto potvrdenie nič neznamená a ak by ho v Poľsku kontrolovali tamojší policajti, mohol by mať problém.

Toto nastavenie má v prvom rade "trestať" tých, ktorí zvyknú pred policajtom priznať chybu, ale v minulosti šeky neplatili. A tak aj tí, ktorí toto nerobili, majú problém. Také situácie, ako zažil priateľ Dušany, sa snáď už čoskoro nebudú diať po zavedení POS terminálov u policajtov, ktoré by mali umožniť zaplatiť pokutu aj platobnou kartou.

Jediné bezpečné riešenie, ktoré momentálne existuje, je čo najskôr zaplatiť pokutu a jazdiť na potvrdenie len na Slovensku, kým vám polícia nevráti váš vodičský preukaz.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 794
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 387
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 688
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 342
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 248
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 079
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 073
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 853
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 576
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 463
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG