Čo by ste povedali na vodiča, ktorý zaparkuje cez celú šírku priechodu pre chodcov? Prisúdili by ste mu zopár "milých" prívlastkov? Samozrejme, že takto parkovať je nesprávne a jeho nepotrestanie je nespravodlivé.
Lenže, ak by sa takýto vodič rozhodol oprieť o naše zákony a vedel by šikovne argumentovať, nikdy by ho žiadna pokuta za takéto niečo nemohla postretnúť. Dokonca ani za státie na mieste pre vozíčkarov bez povolenia.
Ak ste šikovní, vďaka zákonu sa vyhnete pokute
Za všetkým stojí nedokonalý zákon o cestnej premávke. Pre nesprávne použitú spojku "a" sa dá občas vykladať podľa toho, ako vám to v danom momente vyhovuje. Aj pri parkovaní.
Aby boli zákony spravodlivé, musia byť jednoznačné. Potvrdzuje to aj odborník na dopravu, bývalý policajt, Ján Bazovský: "Každá právna norma má byť jasná pre každého. Všetci by mali mať jednoznačný názor na to, čo sa hovorí v zákone a nie aby si ho každý vykladal rozdielne."
Stačí sa však trochu viac ponoriť do tajov zákona o cestnej premávke, použiť trochu logiky a zrazu vám začne dávať zmysel príslovie: "Čo je dovolené bohovi, nie je dovolené volovi." A z pokuty za nesprávne parkovanie sa možno vykrútite ako úhor z rúk rybára.
![]() |
Všimnite si SUV vzadu, kvôli ktorému nemôže bezpečne prejsť električka. Asi by si vodič auta zaslúžil pokutu. Ak by si však zobral na pomoc zákon, nemohli by ho ani pokarhať. |
Čo je to zastavenie a státie?
Zákon o cestnej premávke definuje výrazy zastavenie, státie a zastavenie vozidla.
Tieto slová v zákone sa preto musia vykladať tak, ako sú definované a nie podľa toho, ako sa používajú v bežnej reči.
Zastavenie
= uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu
Státie
= uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie
Zastavenie vozidla
= prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča
§ 2, ods. 2), zákon č. 8/2009 Z.z.
To, že na niektorých miestach nesmiete zastaviť s autom alebo s ním stáť, má svoju logiku. Veď zákon o cestnej premávke má dbať v prvom rade na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Lenže, to, ako tvorcovia naformulovali zákaz státia, prípadne zastavenia, umožňuje pravý opak.
Za všetko môže nesprávne použitá spojka medzi slovami "zastavenie" a "státie" v niektorých paragrafoch.
Predstavte si, že ste arogantný vodič, ktorému je ukradnutý osud iných ľudí. Ak by vám policajt chcel dať pokutu za to, že ste parkovali na priechode pre chodcov, obvinil by vás zo zákazu státia na priechode.
Vy by ste však vedeli, že v zákone je chyba a rozhodli by ste sa ju využiť. Mohli by ste argumentovať tým, že vodič nesmie zastaviť a stáť na priechode s tým, že je nemožné zastaviť a súčasne aj stáť.
Kde zákon nezakazuje stáť alebo zastaviť
V zákone je zastavenie definované ako uvedenie vozidla do pokoja na krátko a státie ako uvedenie vozidla do pokoja na dlho.
Myslíte si, že sa dá uviesť vozidlo do pokoja na minútu a súčasne na hodinu? Pretože toto zakazuje v niektorých situáciách zákon.
Keďže zákon zabudol na to, že môžete len zastaviť alebo len stáť, za parkovanie (napríklad na priechode pre chodcov) by ste nemali dostať pokutu. Zakazuje len to, čo nikto nedokáže.
Jozef Drahovský, ktorý sa dopravným predpisom venuje dlhé roky, k problému dodáva: "Je zrejmé, že buď ide o zastavenie alebo ide o státie a obe veci v jednom okamihu vykonať nemožno."
A tak by vám pre formuláciu v zákone o cestnej premávke svojou formuláciou "vodič nesmie zastaviť a stáť" mohlo prejsť státie na týchto miestach:
- v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
- pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
- na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
- na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou
- na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,
- na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb
- na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi,
- na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku,
- na vnútornom jazdnom pruhu,
- na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh,
- na cestičke pre cyklistov
- vo vzdialenosti kratšej ako 5 m od začiatku a 5 m od konca pozdĺžnej súvislej čiary alebo nástupného ostrovčeka tam, kde by medzi touto čiarou alebo nástupným ostrovčekom a vozidlom nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m
- na moste,
- pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené,
- na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,
- na električkovom koľajovom páse,
- na kruhovom objazde,
- na cestnej zeleni a inej verejne prístupnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou,
- na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3, 5 m,
- na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.
![]() |
Asi by nebolo proti mravom, ak by bol vodič auta parkujúceho na priechode potrestaný pokutou. Porušil ale nejaký zákon? |
Podľa Jána Bazovského to v skutočnej premávke nebude taký problém. Iná situácia podľa neho nastane, ak sa stane vážna dopravná nehoda: "Pri vážnej dopravnej nehode by výklad mohol byť problematický. Aj pri dokazovaní priestupkov s týmito pojmami by to mohol byť problém. Pred súdom, pri dokazovaní, by takéto znenie mohlo spochybniť mieru zavinenia."
Jozef Drahovský dodáva: "Musím uznať, že z titulu právnej terminológie môže šikovný právnik využiť takto štylizovaný text zákona, aby svojmu klientovi pomohol, tak ako sa to deje aj pri iných pri zákonoch, kde spojka "a" znamená "súčasne", respektíve text je vyložiteľný viacerými spôsobmi."
Ani policajti to nemajú ľahké. "Rozhodnutie policajta by malo byť jednoznačné. Aj policajt by mohol povedať, že čo to je zastavenie a státie? Ako má potom rozhodnúť, či ide o priestupok alebo nie?", povedal Ján Bazovský.
Ako opraviť zákon o cestnej premávke
Mimochodom, dávajte si pozor - podľa toho, ako je napísaný zákon o cestnej premávke, nesmiete vojsť na krajnicu cesty a z vlastnej vôle spomaliť tak, že sa kolesá prestanú točiť. Za toto vám podľa zákona o priestupkoch hrozí pokuta až 60 €.
V zákone o cestnej premávke je niekoľko paragrafov, kde spojka "a" medzi výrazmi umožňuje vyložiť si význam opačne, ako to zamýšľali zákonodarcovia. Problém by sa však dal ľahko napraviť. Podľa Jána Bazovského by sa to dalo dvomi spôsobmi: "Buď rozdeliť pojmy, samostatne pre zastavenie a samostatne pre státie, alebo vhodným spôsobom použiť iné spojenie, napríklad spojku alebo."
Spojka "alebo", na rozdiel od spojky "a", umožňuje, aby bola splnená len jedna časť podmienky vo vete.
Prečítajte si dve nasledujúce vety. Jedna z nich nemá zmysel, podobne ako v zákone nemá zmysel "zastaviť a stáť".
- Oslobodiť alebo popraviť.
- Oslobodiť a popraviť.
Kým sa zákon o cestnej premávke neopraví, budú tu dve skupiny ľudí: tí, ktorí nezaparkujú na priechode pre chodcov, lebo to obmedzí iných a tí, ktorí zaparkujú hocikde, pričom argumentovať budú napísanými paragrafmi zákona. Pokojne sa však môže stať, že policajti budú trvať na pokute za nesprávne parkovanie a na súde sa sudca rozhodne prikloniť na stranu policajtov napriek tomu, čo je napísané v zákone.
Je len na nás, na vodičoch a chodcoch, ako to bude vyzerať na cestách. Bez ohľadu na zákon, či už napísaný správne alebo nie.