SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Jazdíte predpisovo? Ušetríte na pokutách, ale ste pomalí

Svet skutočne zrýchľuje. Neveríte? Mnohých vodičov trápi najmä predbiehanie a rýchlosť. Nie je to dostatočný dôkaz toho, že sa ponáhľame? Za spomalených sa pritom často označujú tí, ktorí jazdia predpisovo.

Martin: "Chcem sa opýtať, ako je to s predbiehaním v obci pri 50 km/h, ak ja idem na dvojpruhovke vpravo 50 km/h. Môže ma predbehnúť auto vľavo, keď je povolených 50km/h?"

Zvyčajne môže ale nesmie. Môže preto, že ak mu v tom okolnosti ako fyzikálny zákon, protiidúce auto alebo niečo iné nebráni, predbiehací manéver sa dá uskutočniť. Lenže nesmie sa to.

Zákon o cestnej premávke určuje, kde sa smie ísť najviac akou rýchlosťou. V obci môžete ísť najviac 50-kou, ak neurčujú inak dopravné značky. Aj keď sa to mnohým motoristom nepáči, platí to aj pre predchádzanie.

Mýtus o rýchlosti predchádzania

Medzi vodičmi sa šíri mýtus, podľa ktorého pri predchádzaní smú jazdiť rýchlejšie ako najvyššou dovolenou rýchlosťou. Zdôvodňujú si to tým, že predbiehať najvyššou dovolenou rýchlosťou je často nebezpečné, keďže hrozí zrážka s protiidúcim vozidlom. Neuvedomujú si však jeden zo základných faktov: predchádzanie je možnosť, nie právo.

Právne predpisy určujú, aké podmienky musíte splniť, aby ste mohli predchádzať. Nikde však nie je napísané, že predchádzanie je výsadou držiteľa motorového vozidla. Ak by predchádzanie bolo právo, ako by ste si ho chceli vymôcť na súde?

Keďže medzi podmienky jazdy motorovým vozidlom spadá aj dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti, či sa nám to páči alebo nie, predchádzanie niekoho, kto ide najvyššou dovolenou rýchlosťou sa môže skončiť len porušením dopravných predpisov. Ak sa to rozhodne niekto ignorovať, musí si byť vedomý aj prípadnej sankcie, keďže sa prevzatím vodičského preukazu zaviazal rešpektovať povinnosti vodiča motorového vozidla.

Sankcie za vyššiu rýchlosť

Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti spadá nie len medzi závažné dopravné priestupky, ale v rámci zákona o priestupkoch mu pridelili osobitnú sadzbu pokút a trestov. Ak vás policajti prichytia pri rýchlej jazde, na mieste vám smú dať pokutu až 650 € v závislosti od toho, ako zhodnotia závažnosť priestupku. Sadzobník pokút je len pomôckou policajta, ktorou sa riadiť nemusí, takže sa naň nespoliehajte.

Policajt má tiež právo riešiť prekročenie rýchlosti dohovorom. Smie však na druhú stranu zadržať vodičský preukaz.

Ak by sa problém s rýchlosťou riešil na dopravnom inšpektoráte na konaní o priestupku, pokarhaním by sa to skončiť nemalo. Tam totiž hrozí pokuta od 150 € do 800 €, pričom vám môžu zakázať šoférovať až na tri roky.

Výnimkami, ktorým pokuta nehrozí, sú policajti (vo vymedzených situáciách), vozidlá s právom prednostnej jazdy a "vodiči vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určí príslušný minister a riaditeľ Slovenskej informačnej služby".

Jana: "Chcem sa spýtať, ako posúdiť je z pohľadu dopravných predpisov túto situáciu (kto sa správa podľa predpisov, kto predpisy porušuje), respektíve, čo môžem s týmto prípadom robiť (nestalo sa mi to prvý raz):

Na diaľnici obieham kamióny idúce rýchlosťou 80-90km/hod., kolónu kamiónov, obieham ich maximálnou povolenou rýchlosťou na diaľnici 130km/hod., v zimnom počasí, suchá vozovka, čo si myslím, že je vzhľadom na prispôsobenie sa poveternostnej situácii maximálna možná bezpečná rýchlosť.

Zozadu sa raketovo priblíži auto idúce rýchlosťou asi 150 a viac km/hod., priblíži sa ku mne zozadu na vzdialenosť maximálne 1 meter (auto typu bmw, audi, mercedes a pod.) a bliká mi striedavo diaľkovými svetlami, čo zrejme znamená "uhni" alebo "pridaj" (neviem, v autoškole nás neučili).

Ja sa nemám kam zaradiť, vedľa je kamión, respektíve musím dokončiť predbiehací manéver (predbiehanie kolóny kamiónov), rýchlejšie ísť nemôžem, lebo by som porušila dopravné predpisy.

Je blikanie diaľkovými svetlami mne do spätného zrkadla, lepenie sa na moje auto a nútenie ísť rýchlejšie, ako je maximálna povolená rýchlosť, porušením dopravných predpisov? Alebo porušujem nejako predpisy ja?"

Blikanie diaľkovými

Vodič, ktorý chce upozorniť vodiča predchádzaného vozidla, smie prerušovane zapínať stretávacie alebo diaľkové svetlá. Diaľkové však nesmie použiť, ak by mohol oslniť vodiča idúceho pred ním.

Z toho, čo Jana napísala, nie je jasné, či ju diaľkové svetlá oslňovali. Cez deň je takéto niečo menej pravdepodobné ako v noci, keď má zrak problém prispôsobiť sa rýchlo sa meniacim svetelným podmienkam. V každom prípade, stačí možnosť oslnenia, aby použitie diaľkových svetiel bolo v rozpore s dopravnými predpismi.

§ 31, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič smie namiesto zvukového výstražného znamenia dávať svetelné výstražné znamenie prerušovaným zapínaním stretávacích svetlometov alebo diaľkových svetlometov; na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla ho smie dávať aj v obci.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

Lepenie sa

Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Z popisu Jany vyplýva, že vzdialenosť medzi za sebou idúcimi vozidlami bola malá. Jana mohla mať pocit ohrozenia, lebo ak by musela zabrzdiť pre nepredvídanú udalosť, rýchle auto by malo asi problém zabrzdiť tak, aby nenarazilo do auta Jany.

Toto je ťažko postihnuteľný priestupok, pretože ho dokáže potvrdiť len expertíza na základe dôkazov, ktoré sa ale nezbierajú v týchto prípadoch ľahko.

Len, ak by došlo k zrážke, malo by význam hovoriť o "lepení sa" ako o dokázateľnom priestupku.

Ako rýchlo ísť po diaľnici

Podľa zákona sa po diaľnici smie ísť najviac 130-kou, ak dopravná značka neurčuje inak. To však neznamená, že sa smie ísť presne takouto rýchlosťou alebo vyššou.

To, čo sme napísali k predchádzaniu, platí aj pre rýchlosť. Vodič má možnosť ísť na diaľnici najviac 130-kou, nie právo. Ak by bola najvyššia povolená rýchlosť na diaľnici určená na 200 km/h, neznamená to, že ňou musia jazdiť všetci. Niekedy totiž okolnosti nedovolia využiť možnosti, o ktorých píše zákon. Tak tomu bolo aj v prípade, o ktorom píše Jana.

Predchádzala kolónu pomaly jazdiacich kamiónov. Ak medzi nimi nebola dostatočná vzdialenosť na zaradenie sa medzi ne, prípadne, ak by bolo nebezpečné zabrzdiť na rýchlosť kamiónov a až potom sa medzi ne zaradiť, jedinou možnosťou bolo pokračovať v predbiehacom manévri a ignorovať "rýchlika" idúceho za Janou.

Nehovoriac o tom, že Jana, ak platí to, čo napísala a ak nebolo možné alebo bezpečné sa zaradiť medzi kamióny, neporušil dopravné predpisy. Vodič rýchlo idúceho auta za ňou však porušili minimálne predpisy hovoriace o najvyššej dovolenej rýchlosti.

Okrem toho, Jana pokojne smela ísť aj 120-kou, ak by sa riadila ustanovením zákona, podľa ktorého je vodič povinný prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla, poveternostným podmienkam a tak ďalej.

Kontrola dodržiavania najvyššej dovolenej rýchlosti

S rýchlosťou a kontrolou jej dodržiavania súvisí aj postreh Štefana z Levíc:

Štefan: "Na úseku cesty medzi Vrábľami a Levicami merali rýchlosť mobilným radarom. Jeden z vodičov si to nevšimol a Fabiu s radarom predbehol rýchlosťou asi 100 km/h. Policajti ho však pravdepodobne zaregistrovali neskoro, pretože hliadka o 1 km ďalej ho nezastavila (na moje veľké prekvapenie).

O 2 minúty neskôr však za sebou počujeme sirénu policajného VW Transporter, ako sa veľkou rýchlosťou pretláča smerom na Levice. O 1 minútu neskôr bola cesta v smere Levice uzavretá, nakoľko VW prekrížil cestu nášmu previnilcovi.

Samozrejme sa začali robiť kolóny, ktoré sa na tomto frekventovanom úseku len s problémami rozpúšťali. Jednoduchá otázka: majú policajti právo na takúto formu zastavenia vozidla?"

Právo na to majú, ak neohrozia bezpečnosť cestnej premávky. Majú totiž možnosť využiť výnimku zo zákona o cestnej premávke podľa § 69.

Tá im umožňuje ignorovať väčšinu dopravných predpisov a smú tak obmedziť plynulosť cestnej premávky. Samozrejme, nesmú to robiť bezdôvodne. Výnimka musí byť totiž v cestnej premávke okamžite potrebná.

V právomociach polície je nie len kontrola dodržiavania povinností vodičov motorových vozidiel (medzi to patrí aj dodržiavanie najvyššej dovolenej rýchlosti), ale aj odhaľovanie priestupkov. To, prečo sa policajti rozbehli neskôr za vodičom, ktorý predbehol mimo obce policajnú Fabiu 100-kou, sa asi nikdy nedozvieme.

V každom prípade, vodič porušil dopravné predpisy, ktoré určujú najvyššie dovolené rýchlosti. No a policajti si asi povedali (keďže asi mali zdokumentovaný dopravný priestupok), že radšej neskôr dolapiť páchateľa priestupku ako nikdy. Je možné, že dotyčný vodič nereagoval na výzvu polície zastaviť svoje vozidlo, tak sa o to musel postarať vodič policajného auta prehradením cesty.

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

§ 2, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Policajný zbor plní tieto úlohy:
j) dohliada na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a spolupôsobí pri jej riadení,
k) odhaľuje priestupky a zisťuje ich páchateľov, a ak tak ustanovuje osobitný zákon, priestupky aj objasňuje a prejednáva,

Taktiež treba vziať do úvahy, že policajné vozidlo malo pustené majáky a húkačku, čo mu dávalo právo prednostnej jazdy. Vtedy sa nediskutuje o tom, či to bolo oprávnene alebo nie, ale treba sa mu pokiaľ možno vyhnúť a počkať si na ďalšie pokyny polície.

Je pravdou, že také zastavenie vozidla, aké popísal Štefan z Levíc, sa skôr podobá na scénu z akčného seriálu z prostredia nemeckých diaľnic. Ak v rámci služobného zákroku zablokujú policajti hlavný ťah preto, aby zastavili vodiča, ktorý prekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť, môže sa to zdať neprimerané. Lenže posúdiť primeranosť takejto akcie sa nedá určiť pod návalom nervozity z toho, že sa niekam nedostaneme načas alebo sa ponáhľame.

V každom prípade, stačí jeden človek, pre ktorého dopravné predpisy veľa neznamenajú a k tomu zopár horlivých policajtov a nevinní na to doplatia. Síce "len" stratou času, ale bez zavinenia.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 651
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 688
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 565
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 856
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 465
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 226
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 388
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 074
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L