SME

Kia Venga je väčšia ako vyzerá

Nová Kia Venga má všetky predpoklady na to, aby odštartovala druhý diel kórejskej automobilovej revolúcie v Európe. Príťažlivo vyzerá, odvezie toľko batožiny ako kombík a ponúka veľkorysejší vnútorný priestor než cee´d.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Veľká priestorom, malá vonkajšími rozmermi a cenou. Kia Venga oprášila koncept, ktorý Honda Jazz nevedela využiť a vrútila sa do segmentu malých áut. Napriek tomu, že podľa správnosti by mala konkurovať vozidlám Škoda Roomster, Citroen C3 Picasso, Renault Grand Modus alebo Opel Meriva, jej ambície sú oveľa väčšie, než zahrabať sa v segmente, ktorý Slovákov s výnimkou Škody a Citroenu veľmi neoslovil. Vďaka cene začínajúcej od 9.990 € si môže dovoliť vyzvať na súboj akýkoľvek malý automobil, pri ktorom svoj vnútorný priestor využije ako smrtiacu ranu istoty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Klame telom Venga stojí na spoločnej podlahovej plošine s modelom Soul. Výhodou aj nevýhodou oboch sesterských vozidiel je klamanie telom. Soul sa vďaka mohutným bokom a celkovej výške tvári ako kompaktný crossover, hoci vnútri ponúka len o niečo viac miesta ako malé autá. Venga zase pôsobí ako konkurent Toyoty Yaris, ale dĺžkou 4068 mm (- 37 mm oproti Soul) je takmer navlas zhodná s konkurenčnými modelmi Citroen C3 Picasso, Opel Meriva a Renault Grand Modus.

 

Rázvorom osí kolies 2615 mm (+ 65 mm versus Soul) a šírkou 1765 mm (- 20 mm oproti Soul) ich dokonca výrazne prekonáva, čo ale neplatí o vnútornom priestore. Najmenej Citroen C3 Picasso je vnútri priestrannejši a jeho kabína pôsobí vzdušnejším dojmom. Z uvedeného jasne vyplýva, kde Venga čerpá základ veľkoryso dimenzovanej kabíny a solídnej jazdnej stability.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšší posed má niekoľko výhod Kľúčovú úlohu pri stavbe Vengy zohrala výška karosérie, podobne ako v prípade Hondy Jazz. Vďaka nej mohli technici Venge vštepiť vyššie a vzpriamenejšie sedenie, ktoré prináša niekoľko výhod. Vzpriamený posed je zdravší pre chrbticu a udržuje vodiča dlho sviežeho. Vodič aj spolujazdec majú lepší výhľad z auta, ale rovnako príjemné je tiež pohodlné nastupovanie.

Vysoký a vzpriamený posed má iba výhody.

Je zdravý, pomáha výhľadu a uľahčuje nastupovanie.

Predné aj zadné dvere sa otvárajú do takmer 90-stupňového uhla a široký aj vysoký vstupný otvor s nízkym prahom si vyžaduje minimálne gymnastické cvičenia pri usádzaní. Venga tak má našliapnuté stať sa ľudovým autom nielen pre rodiny, ale aj dôchodcov s pohybovými ťažkosťami. Šírkou prekračuje hranice segmentu Ročne mi prejde rukami niekoľko stoviek automobilov a každý sa vo mne zapíše inou vlastnosťou. S Vengou sa mi bude spájať zážitok z vnútorného priestoru, predovšetkým zo šírky. Zatiaľ čo Soul využil široký rozchod kolies čisto pre imidž, na vytvorenie optických svalov (rozšírené blatníky), karoséria Vengy od hora dolu sa rozširuje rovnomerne a každý jeden centimeter premieňa na priestor.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte sa mi nestalo, že by som do auta tejto kategórie vmestil tri sedačky svojich detí a mohol ich pohodlne zapnúť do bezpečnostných pásov. Dovolím si preto tvrdiť, že Venga vnútornou šírkou prekračuje hranice segmentu a konkuruje vozidlám nižšej strednej triedy. Body odo mňa dostáva aj za pohodlný dosah kotiev bezpečnostných pásov.

Pri nakladaní sedačiek svojich detí som sa nestačil diviť.

Do Vengy sa vojdú ľahšie ako do niektorých kompaktov.

Vďaka vzpriamenejšiemu posedu nemá Venga núdzu ani o priestor pre nohy. Ak sú zadné sedadlá posunuté v zadnej polohe (hýbať sa s nimi dá v rozsahu 130 mm), v uličke medzi prednými a zadnými sedadlami s rovnou podlahou bez stredového tunelu sa deti môžu úplne voľne promenádovať. V prípade, že so sebou častejšie vozíte dospelých, za seba bez obmedzení sadnú aj 190 cm dlháni. Predné sedačky rešpektujú európsky štandard - sú široké, dlhé, s primeraným bočným vedením a tuhosťou čalúnenia. Rozsah nastavenia vystačí akýmkoľvek typom postáv. Iba kratší jedinci sa budú kvôli vyššiemu posedu trochu viac naťahovať za pedálmi než zvyčajne a z tohto dôvodu sedieť viac nalepení na volante. V dvoch vyšších úrovniach výbavy má vodič k dispozícii vyklápateľnú vnútornú lakťovú opierku. Na spolujazdca sa zabudlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V jednoduchosti je krása Ide o rovnaký koncept, s akým pred rokmi prišla Honda Jazz, ale kvôli premrštenej cene ho nedokázala premeniť na úspech. Venga je priestorovo podobne riešená, rozumne sa však vyhýba všetkému, čo by jej výrobu mohlo predražiť. Navrhli ju v Európe, z pásov zbieha v českých Nošoviciach a v jej interiéri nenájdete žiadne vychytávky ako vyklápateľné zadné sedáky (Jazz), sklopné stolíky v operadlách predných sedadiel (Grand Modus, C3 Picasso) ani odkladacie boxy v podlahe alebo protislnečné záclonky vyťahovateľné zo zadných dverí (Grand Modus, C3 Picasso).

Vzadu je vo všetkých smeroch miesta neúrekom. Kvôli stúpajúcej spodnej hrane okien budú mať deti slabý výhľad.

Jej koncepcia sa opiera o bežné potreby zákazníka tohto segmentu a interiér má iba do takej miery premyslený a praktický, aby nevybočil zo štandardov triedy. Preto z prvkov variability tu nájdete len spomínané posúvateľné zadné sedadlá a polohovateľné dno kufra. Láska cez kufor Niekto sa vie zaľúbiť cez žalúdok, iný zase cez kufor. Neviem čím to je, ale deväť z desiatich Slovákov, ktorí sa zaujímajú o auto, ktoré práve testujem, začína prehliadku interiéru od kufra. Možno preto, že Slovák prirovnáva hodnotu investície k priestoru, ktorý za svoje peniaze dostane. Ak je to tak naozaj, Venga sa musí stať veľkým hitom, pretože v priestore 4068 x 1765 x 1600 mm dokáže pohodlne odviesť piatich dospelých a 422 litrov ich batožiny k tomu. Pri obsadení iba dvoch predných sedadiel dokonca 1253 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V závislosti od toho, či je podlaha v hornej alebo spodnej polohe, základný objem kufra má hodnotu 314 alebo 422 l.

Dvojité dno patrí k štandardu od najnižšej výbavy.

Kufor je podobne ako interiér v prvom rade široký, ale tiež pravidelne tvarovaný. S polohovateľnou podlahou v hornej pozícii (objem 314 l) vie vytvoriť jednu rovinu s nakladacou hranou a sklopenými operadlami zadných sedadiel. V spodnej prehĺbi základný objem o ďalších 108 l na spomínaných 422 l. Ku cti Venge slúži, že pod podlahou kufra ešte ukrýva dojazdovú rezervu a nie sadu na opravu defektov, ktorá sa stáva v poslednej dobe stále väčšou módou.

Posunutím zadných sedadiel dopredu sa objem batožinového priestoru zväčší zo 440 na 570 l. Delené zadné sedadlá v pomere 60:40 patria vrátane lakťovej opierky k štandardu od najnižšieho stupňa výbavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pochváliť musím množstvo odkladacích priestorov, ale najmä ich rôznorodosť a praktickosť. Do predných aj zadných dverí sa vmestia veľké plastové fľaše s nápojmi. Stredový tunel sa skladá z niekoľkých odkladacích oddelení. Mobil sa dá bezpečne odložiť pod centrálny ovládací panel a veľa vecí pojme aj hlboká schránka pred spolujazdcom. Výborná muzika Kvalita interiéru nasleduje smer vytýčený modelom cee´d. Prevládajú tvrdé plasty, ale kvalitne povrchovo upravené. Asi by nebolo dobré, keby v novom aute niečo vŕzgalo alebo búchalo, preto nikoho neprekvapí, že dojem zo spracovania kabíny som mal dobrý. Všetky plastové diely pekne lícovali, vnútri sa neozývali žiadne pazvuky ani po ranných štartoch v mrazoch a nič nenasvedčovalo tomu, že najbližších niekoľko desať tisíc kilometrov by to malo byť inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem širokých predných A stĺpikov interiéru ani niet čo vytknúť.

Kabína pôsobí celistvým a hodnotným dojmom. Voči prístrojom ani ergonómii nemám žiadne výhrady. V kokpite sa striedajú prvky známe z viacerých modelov Kia. Originálom je len stredový panel s otočným ovládacím mechanizmom ventilačnej sústavy a novým audio systémom. V testovacích autách, ktoré som mal k dispozícii som sa zoznámil hneď s oboma audio systémami, ktoré sú v ponuke. Už základný má veľmi kvalitný zvuk, najlepší spomedzi všetkých štandardných aparatúr v modeloch Kia, ktoré sú momentálne v ponuke.

Interiér ponúka množstvo odkladacích priestorov.

V prvých dvoch stupňoch výbavy Base a LX si treba zaň priplatiť 330 €. Ďalšie dve výbavy EX a TX ho ponúkajú v štandarde vrátane ovládania na volante. Okrem rádia a CD a MP3 prehrávača je vybavený šiestimi reproduktormi a USB aj AUX vstupmi. Drahší variant s veľkou dotykovou obrazovkou a veľmi peknou grafikou už stojí podstatne viac, ale viac aj ponúka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základný a multimediálny audio systém

s navigáciou a dotykovým displejom.

Na rozdiel od prvej varianty je obohatený o navigačný systém (s veľmi dobre spracovanou mapou Slovenska), parkovaciu kameru a Bluetooth hands free sadu. V prípade výbavy EX sa za celý tento multimediálny systém pripláca 1320 €, v TX stojí len 1090 €. Bluetooth hands free si môžete priplatiť aj samostatne za 190 € (len vo výbave EX, pretože TX ho má štandardne). Jazdí s „nadhľadom“ a bezpečne Napriek vyššej svetlej výške sú jazdné vlastnosti Vengy stabilné a isté. Široký postoj a kolesá umiestnené v rohoch karosérie znižujú ťažisko a pomáhajú stabilite v zákrutách. Pruženie je z dôvodu vyššej karosérie tuhšie, ale nie prehnane. Jazdný komfort je pre neho známy pojem aj na našich nekvalitných cestách. Nespokojný som stále len s nedostatočne kultivovaným filtrovaním priečnych nerovností prednou nápravou, ktorá podobne ako v modeli Soul dostáva počuteľné kopance a vo vyšších rýchlostiach poskakuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Panoramatické strešné okno stojí 990 €.

Inak jazdí Venga dobre, predvídateľne. V porovnaní so cee´dom sa zlepšila presnosť a komunikatívnosť riadenia. Vďaka vysokému posedu a dobrému výhľadu do strán sa s Vengou príjemne parkuje aj manévruje v úzkych uličkách. V meste je príjemným pomocníkom tiež HAC (asistent pre rozjazd do kopca). Posúvanie v ranných dopravných zápchach, predovšetkým v nájazdoch na bratislavské mosty a obchvat robí pohodlnejším. Vodiča úplne odbremení od narábania s ručnou brzdou. Určite benzín Benzínový motor 1.6 CVVT (92 kW/125 k) ostro reaguje na stláčanie akcelerátora a s ľahkosťou stúpa do otáčok, ale Venge v pohode stačí aj o niečo slabší 1.4 CVVT (66 kW/90 k). Do rýchlosti 100 km/h je príjemne tichý. Potom hluk od motora narastá, ale drží sa na akceptovateľnej úrovni. Prvé tri prevodové stupne sú kratšie, čo sa potom prejavuje na diaľnici, kde prevodovke chýba šestka. Ani nie tak z akustického dôvodu, aj napriek tomu, že pri rýchlosti 130 km/h točí 4000 ot/min. Skôr kvôli spotrebe. Mnou dosiahnutý priemer 6,8 l/100 km síce nie je zlý, ale na diaľnici si odpije 8 l/100 km a viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyšší stupeň audio systému spojený s navigáciou

a Bluetooth sadou obsahuje aj parkovaciu kameru,

ktorej obraz sa premieta na veľký centrálny displej.

Naftový agregát 1.4 CRDi vo výkonnejšej z dvoch ponúkaných verzií (66 kW/90 k) zaostáva po dynamickej stránke za údajmi na papieri, pričom celkovo pôsobí priduseným dojmom. Ani odhlučnenie motora a kultúra chodu ma nepresvedčili. Skvelému 1.6 CRDi sa jednoducho nevyrovná. Dosiahnutý priemer 5,4 l/100 km je výborný, ale pokiaľ budete Vengu používať prevažne na jazdu po meste, turbodiesel sa vám v zime po ceste do práce nestihne ani zohriať.

Kupujem-nekupujem

Existuje len niekoľko automobilov, v ktorých mám bez rozmýšľania jasno. Venga je jedným z nich. Vnútorným priestorom strčí do vrecka ktorýkoľvek kompakt. Popri tom má veľmi príjemný dizajn, vo vnútri dobre vyzerá, nestojí veľa a manželka by mi na ňu nepovedala krivé slovo. Dá sa chcieť ešte viac? Kupujem bez výhrad, ale úplne postačí základný benzínový motor 1.4 CVVT. (Michal Karpat)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre - Kia Venga motor 1.6 CVVT 1.4 CRDi

zdvihový objem [cm3] 1591 1396

výkon [kW/k] 92/125 66/90

pri otáčkach [1/min] 6300 4000

krútiaci moment [Nm] 156 220

pri otáčkach [1/min] 4200 1750-2750

maximálna rýchlosť [km/h] 182 167

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,9 14,5

nameraná spotreba [l/100 km] 6,8 5,4

emisie CO2 [g/km] 155 124

batožinový priestor [l] 314/422/1253 314/422/1253

SkryťVypnúť reklamu
reklama

cena testovaného modelu od [eur] 11 960 12 960

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 875
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 452
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 778
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 944
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 556
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 921
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu