BRATISLAVA. Veľká priestorom, malá vonkajšími rozmermi a cenou. Kia Venga oprášila koncept, ktorý Honda Jazz nevedela využiť a vrútila sa do segmentu malých áut. Napriek tomu, že podľa správnosti by mala konkurovať vozidlám Škoda Roomster, Citroen C3 Picasso, Renault Grand Modus alebo Opel Meriva, jej ambície sú oveľa väčšie, než zahrabať sa v segmente, ktorý Slovákov s výnimkou Škody a Citroenu veľmi neoslovil. Vďaka cene začínajúcej od 9.990 € si môže dovoliť vyzvať na súboj akýkoľvek malý automobil, pri ktorom svoj vnútorný priestor využije ako smrtiacu ranu istoty.
Klame telom
Venga stojí na spoločnej podlahovej plošine s modelom Soul. Výhodou aj nevýhodou oboch sesterských vozidiel je klamanie telom. Soul sa vďaka mohutným bokom a celkovej výške tvári ako kompaktný crossover, hoci vnútri ponúka len o niečo viac miesta ako malé autá. Venga zase pôsobí ako konkurent Toyoty Yaris, ale dĺžkou 4068 mm (- 37 mm oproti Soul) je takmer navlas zhodná s konkurenčnými modelmi Citroen C3 Picasso, Opel Meriva a Renault Grand Modus.
Rázvorom osí kolies 2615 mm (+ 65 mm versus Soul) a šírkou 1765 mm (- 20 mm oproti Soul) ich dokonca výrazne prekonáva, čo ale neplatí o vnútornom priestore. Najmenej Citroen C3 Picasso je vnútri priestrannejši a jeho kabína pôsobí vzdušnejším dojmom. Z uvedeného jasne vyplýva, kde Venga čerpá základ veľkoryso dimenzovanej kabíny a solídnej jazdnej stability.
Vyšší posed má niekoľko výhod
Kľúčovú úlohu pri stavbe Vengy zohrala výška karosérie, podobne ako v prípade Hondy Jazz. Vďaka nej mohli technici Venge vštepiť vyššie a vzpriamenejšie sedenie, ktoré prináša niekoľko výhod. Vzpriamený posed je zdravší pre chrbticu a udržuje vodiča dlho sviežeho. Vodič aj spolujazdec majú lepší výhľad z auta, ale rovnako príjemné je tiež pohodlné nastupovanie.
|
Vysoký a vzpriamený posed má iba výhody. |
Šírkou prekračuje hranice segmentu
Ročne mi prejde rukami niekoľko stoviek automobilov a každý sa vo mne zapíše inou vlastnosťou. S Vengou sa mi bude spájať zážitok z vnútorného priestoru, predovšetkým zo šírky. Zatiaľ čo Soul využil široký rozchod kolies čisto pre imidž, na vytvorenie optických svalov (rozšírené blatníky), karoséria Vengy od hora dolu sa rozširuje rovnomerne a každý jeden centimeter premieňa na priestor.
Ešte sa mi nestalo, že by som do auta tejto kategórie vmestil tri sedačky svojich detí a mohol ich pohodlne zapnúť do bezpečnostných pásov. Dovolím si preto tvrdiť, že Venga vnútornou šírkou prekračuje hranice segmentu a konkuruje vozidlám nižšej strednej triedy. Body odo mňa dostáva aj za pohodlný dosah kotiev bezpečnostných pásov.
|
Pri nakladaní sedačiek svojich detí som sa nestačil diviť. |
Predné sedačky rešpektujú európsky štandard - sú široké, dlhé, s primeraným bočným vedením a tuhosťou čalúnenia. Rozsah nastavenia vystačí akýmkoľvek typom postáv. Iba kratší jedinci sa budú kvôli vyššiemu posedu trochu viac naťahovať za pedálmi než zvyčajne a z tohto dôvodu sedieť viac nalepení na volante. V dvoch vyšších úrovniach výbavy má vodič k dispozícii vyklápateľnú vnútornú lakťovú opierku. Na spolujazdca sa zabudlo.
V jednoduchosti je krása
Ide o rovnaký koncept, s akým pred rokmi prišla Honda Jazz, ale kvôli premrštenej cene ho nedokázala premeniť na úspech. Venga je priestorovo podobne riešená, rozumne sa však vyhýba všetkému, čo by jej výrobu mohlo predražiť. Navrhli ju v Európe, z pásov zbieha v českých Nošoviciach a v jej interiéri nenájdete žiadne vychytávky ako vyklápateľné zadné sedáky (Jazz), sklopné stolíky v operadlách predných sedadiel (Grand Modus, C3 Picasso) ani odkladacie boxy v podlahe alebo protislnečné záclonky vyťahovateľné zo zadných dverí (Grand Modus, C3 Picasso).
|
Vzadu je vo všetkých smeroch miesta neúrekom. Kvôli stúpajúcej spodnej hrane okien budú mať deti slabý výhľad. |
Láska cez kufor
Niekto sa vie zaľúbiť cez žalúdok, iný zase cez kufor. Neviem čím to je, ale deväť z desiatich Slovákov, ktorí sa zaujímajú o auto, ktoré práve testujem, začína prehliadku interiéru od kufra. Možno preto, že Slovák prirovnáva hodnotu investície k priestoru, ktorý za svoje peniaze dostane. Ak je to tak naozaj, Venga sa musí stať veľkým hitom, pretože v priestore 4068 x 1765 x 1600 mm dokáže pohodlne odviesť piatich dospelých a 422 litrov ich batožiny k tomu. Pri obsadení iba dvoch predných sedadiel dokonca 1253 litrov.
|
V závislosti od toho, či je podlaha v hornej alebo spodnej polohe, základný objem kufra má hodnotu 314 alebo 422 l. |
|
Posunutím zadných sedadiel dopredu sa objem batožinového priestoru zväčší zo 440 na 570 l. Delené zadné sedadlá v pomere 60:40 patria vrátane lakťovej opierky k štandardu od najnižšieho stupňa výbavy. |
Výborná muzika
Kvalita interiéru nasleduje smer vytýčený modelom cee´d. Prevládajú tvrdé plasty, ale kvalitne povrchovo upravené. Asi by nebolo dobré, keby v novom aute niečo vŕzgalo alebo búchalo, preto nikoho neprekvapí, že dojem zo spracovania kabíny som mal dobrý. Všetky plastové diely pekne lícovali, vnútri sa neozývali žiadne pazvuky ani po ranných štartoch v mrazoch a nič nenasvedčovalo tomu, že najbližších niekoľko desať tisíc kilometrov by to malo byť inak.
|
Okrem širokých predných A stĺpikov interiéru ani niet čo vytknúť. |
| Interiér ponúka množstvo odkladacích priestorov. |
|
Základný a multimediálny audio systém |
Jazdí s „nadhľadom“ a bezpečne
Napriek vyššej svetlej výške sú jazdné vlastnosti Vengy stabilné a isté. Široký postoj a kolesá umiestnené v rohoch karosérie znižujú ťažisko a pomáhajú stabilite v zákrutách. Pruženie je z dôvodu vyššej karosérie tuhšie, ale nie prehnane. Jazdný komfort je pre neho známy pojem aj na našich nekvalitných cestách. Nespokojný som stále len s nedostatočne kultivovaným filtrovaním priečnych nerovností prednou nápravou, ktorá podobne ako v modeli Soul dostáva počuteľné kopance a vo vyšších rýchlostiach poskakuje.
| Panoramatické strešné okno stojí 990 €. |
Určite benzín
Benzínový motor 1.6 CVVT (92 kW/125 k) ostro reaguje na stláčanie akcelerátora a s ľahkosťou stúpa do otáčok, ale Venge v pohode stačí aj o niečo slabší 1.4 CVVT (66 kW/90 k). Do rýchlosti 100 km/h je príjemne tichý. Potom hluk od motora narastá, ale drží sa na akceptovateľnej úrovni. Prvé tri prevodové stupne sú kratšie, čo sa potom prejavuje na diaľnici, kde prevodovke chýba šestka. Ani nie tak z akustického dôvodu, aj napriek tomu, že pri rýchlosti 130 km/h točí 4000 ot/min. Skôr kvôli spotrebe. Mnou dosiahnutý priemer 6,8 l/100 km síce nie je zlý, ale na diaľnici si odpije 8 l/100 km a viac.
|
Vyšší stupeň audio systému spojený s navigáciou |
Kupujem-nekupujem |
Existuje len niekoľko automobilov, v ktorých mám bez rozmýšľania jasno. Venga je jedným z nich. Vnútorným priestorom strčí do vrecka ktorýkoľvek kompakt. Popri tom má veľmi príjemný dizajn, vo vnútri dobre vyzerá, nestojí veľa a manželka by mi na ňu nepovedala krivé slovo. Dá sa chcieť ešte viac? Kupujem bez výhrad, ale úplne postačí základný benzínový motor 1.4 CVVT. (Michal Karpat) |
Technické parametre - Kia Venga
motor | 1.6 CVVT | 1.4 CRDi |
zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1396 |
výkon [kW/k] | 92/125 | 66/90 |
pri otáčkach [1/min] | 6300 | 4000 |
krútiaci moment [Nm] | 156 | 220 |
pri otáčkach [1/min] | 4200 | 1750-2750 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 182 | 167 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 10,9 | 14,5 |
nameraná spotreba [l/100 km] | 6,8 | 5,4 |
emisie CO2 [g/km] | 155 | 124 |
batožinový priestor [l] | 314/422/1253 | 314/422/1253 |
cena testovaného modelu od [eur] | 11 960 | 12 960 |