SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Kto je vinníkom nehody? Vodiči alebo chýbajúca dopravná značka?

Križovatky dokážu zmiasť nejedného vodiča. Najmä také, ktoré nie sú správne označené dopravnými značkami. Čo by ste na takom mieste urobili vy?

Dávali by ste prednosť donekonečna alebo by ste využili právo silnejšieho?

Patrik: "V blízkosti, kde bývam, sa nachádza križovatka, ktorá je trošku zvláštna. Jej náčrtok zasielam v prílohe.Na tejto križovatke dochádza často ku kolíznym situáciám, práve kvôli chýbajúcim značkám hlavná cesta. Jediná značka, ktorá tam je, je značka daj prednosť v jazde, tak ako to je na obrázku.

popis.jpg

Ak pôjde zelené auto v smere vyznačenej šípky rovno, keďže tam nie je značka hlavná cesta, tak sa musí riadiť pravidlom pravej ruky, a teda pustiť červené auto, ktoré odbočuje doľava, hoci toto auto tam má značku Daj prednosť v jazde. Takže zelené auto zastaví a zastaví rovnako, ako aj červené auto kvôli značke Daj prednosť v jazde. Obaja budú stáť a na seba sa pozerať. Zlým vzájomným pochopením sa obaja pohnú a narazia do seba.

Kto by v prípade takejto nehody bol označený ako vinník nehody?"

Tento problém je častý na našich cestách. Tak, ako píše Patrik, vodiči zeleného a červeného auta by si po správnosti mali dávať prednosť "do skonania vekov". A pokojne sa môže stať, že si zrazu obaja povedia, že už toho bolo dosť a vyštartujú naraz. Pravdepodobnosť, že sa z toho vykľuje nehoda, je veľká.

Kto by bol podľa nás vinník? Vina by sa pravdepodobne prisúdila obom účastníkom cestnej premávky, teda vodičom vozidiel, ktoré by do seba narazili, keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Ak by sme boli tými, ktorý rozhodujú o sankciách, pokutu za nehodu by nedostal ani jeden z vodičov. Problémy by mohol mať správca komunikácie, ktorý by musel čo najskôr dať dopravné značenie do súladu s tým, ako to bolo schválené pri umiestňovaní dopravného značenia.

Aby sa ale nikto nestal vinníkom a ani obeťou dopravnej nehody, najlepšie urobíte, ak budete takouto križovatkou prechádzať mimoriadne opatrne a následne čo najskôr o nej dáte vedieť správcovi komunikácie alebo policajtom. Pokojne sa totiž môže stať, že tam dopravná značka určujúca hlavnú cestu bola, ale niekto ju ukradol.

Na podobný problém nás upozornil Miloš, ktorý si všimol dopravné značenie na križovatke Továrenská - Hviezdoslavova - Duklianska v Nových Zámkoch. Poslal nám k nemu náčrtok:

Miloš: "Značky, ktoré sú na križovatke sú vyznačené čiernou, červené šípky nie je radenie jazdných pruhov, označujú autá, pre ktoré platí čierna značka, ružové krížiky znamenajú, že pre autá, ktoré idú miestom, kde je ružová šípka, nemajú žiadnu značku o prednosti v jazde. Zelený krúžok určuje problémové miesta."

03.jpg

Ak na tejto križovatke nie sú dopravné značky označujúce hlavnú cestu na mieste, kde je na náčrte ružový krížik a ak by všetci dodržiavali dopravné predpisy bez výnimky, kolaps tejto križovatky by bol zaručený. Na všetkých výjazdoch z križovatky Továrenská - Hviezdoslavova - Duklianska. Nie len na miestach označených zeleným krúžkom.

Ak väčšina vodičov jazdí cez križovatku s tým, že je na hlavnej a pokračuje tak aj v miestach, kde sa končí križovanie ciest, stačí, aby sa našiel jeden vodič, ktorý dodržiava presne dopravné predpisy a nastane problém. Presne taký istý, aký spomínal Patrik.

Vodič vozidla idúce po ružovej šípke by sa mal riadiť pravidlom prednosti pre vozidlá idúce sprava, vodič odbočujúci vpravo po červenej šípke zas dopravnou značkou Daj prednosť v jazde. Kto by teda mal ísť skôr?

Na túto križovatku sa v zmysle zákona o cestnej premávke treba pozerať ako na súbor niekoľkých križovatiek. Preto sa na otázku nedá logicky odpovedať.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,
j) križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú,

Ak sa na miesta označené krížikom umiestnia dopravné značky Hlavná cesta (P 8), potom bude po probléme. Spokojní budú aj tí, ktorí jazdia podľa zvyku a aj tí, ktorí vedú vozidlo podľa dopravných značiek a predpisov.

Križovatky sú často miesta, ktoré sa na prvý pohľad zdajú neprehľadné. Najmä vtedy, ak si vodič neuvedomí, čo je to križovatka. Človek, ktorý sa podpísal ako L.P., nás upozornil na miesto v Malackách, kde mu nie je jasné, kto má prednosť.

L.P.: "Kto má prednosť na križovatke v bode, kde sa stretáva ružová a zelená farba? Ružovou je označená hlavná cesta v tvare písmena "L" ale od miesta, kde sa táto rozdeľuje na tri cesty už nie je označenie, ktorá je hlavná. Ten, kto ide po zelenej trase má v tomto bode pocit, že je vozidlom prichádzajúcim sprava a ten čo ide po ružovej má pocit, že je na hlavnej. Ale je na hlavnej aj ten, čo ide po zelenej?"

02.jpg

V tomto prípade treba povedať, že vodič idúci po ružovej trase sa v mieste stretávania so zelenou trasou nesmie riadiť podľa dopravného značenia určeného pre predchádzajúcu križovatku.

Stret zelenej a ružovej trasy je podľa zákona o cestnej premávke samostatnou križovatkou. Keďže tam nie je dopravné značenie, ktoré by upravovalo prednosť v jazde, treba sa riadiť všeobecným ustanovením o cestnej premávke. Podľa neho má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava. V tomto prípade je ním auto idúce po zelenej trase. Vodič vozidla idúceho po ružovej mu musí dať prednosť.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 006
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 745
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 399
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 527
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 986
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 961
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 339
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 046
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

7 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan