SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Kto je vinníkom nehody? Vodiči alebo chýbajúca dopravná značka?

Križovatky dokážu zmiasť nejedného vodiča. Najmä také, ktoré nie sú správne označené dopravnými značkami. Čo by ste na takom mieste urobili vy?

Dávali by ste prednosť donekonečna alebo by ste využili právo silnejšieho?

Patrik: "V blízkosti, kde bývam, sa nachádza križovatka, ktorá je trošku zvláštna. Jej náčrtok zasielam v prílohe.Na tejto križovatke dochádza často ku kolíznym situáciám, práve kvôli chýbajúcim značkám hlavná cesta. Jediná značka, ktorá tam je, je značka daj prednosť v jazde, tak ako to je na obrázku.

popis.jpg

Ak pôjde zelené auto v smere vyznačenej šípky rovno, keďže tam nie je značka hlavná cesta, tak sa musí riadiť pravidlom pravej ruky, a teda pustiť červené auto, ktoré odbočuje doľava, hoci toto auto tam má značku Daj prednosť v jazde. Takže zelené auto zastaví a zastaví rovnako, ako aj červené auto kvôli značke Daj prednosť v jazde. Obaja budú stáť a na seba sa pozerať. Zlým vzájomným pochopením sa obaja pohnú a narazia do seba.

Kto by v prípade takejto nehody bol označený ako vinník nehody?"

Tento problém je častý na našich cestách. Tak, ako píše Patrik, vodiči zeleného a červeného auta by si po správnosti mali dávať prednosť "do skonania vekov". A pokojne sa môže stať, že si zrazu obaja povedia, že už toho bolo dosť a vyštartujú naraz. Pravdepodobnosť, že sa z toho vykľuje nehoda, je veľká.

Kto by bol podľa nás vinník? Vina by sa pravdepodobne prisúdila obom účastníkom cestnej premávky, teda vodičom vozidiel, ktoré by do seba narazili, keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Ak by sme boli tými, ktorý rozhodujú o sankciách, pokutu za nehodu by nedostal ani jeden z vodičov. Problémy by mohol mať správca komunikácie, ktorý by musel čo najskôr dať dopravné značenie do súladu s tým, ako to bolo schválené pri umiestňovaní dopravného značenia.

Aby sa ale nikto nestal vinníkom a ani obeťou dopravnej nehody, najlepšie urobíte, ak budete takouto križovatkou prechádzať mimoriadne opatrne a následne čo najskôr o nej dáte vedieť správcovi komunikácie alebo policajtom. Pokojne sa totiž môže stať, že tam dopravná značka určujúca hlavnú cestu bola, ale niekto ju ukradol.

Na podobný problém nás upozornil Miloš, ktorý si všimol dopravné značenie na križovatke Továrenská - Hviezdoslavova - Duklianska v Nových Zámkoch. Poslal nám k nemu náčrtok:

Miloš: "Značky, ktoré sú na križovatke sú vyznačené čiernou, červené šípky nie je radenie jazdných pruhov, označujú autá, pre ktoré platí čierna značka, ružové krížiky znamenajú, že pre autá, ktoré idú miestom, kde je ružová šípka, nemajú žiadnu značku o prednosti v jazde. Zelený krúžok určuje problémové miesta."

03.jpg

Ak na tejto križovatke nie sú dopravné značky označujúce hlavnú cestu na mieste, kde je na náčrte ružový krížik a ak by všetci dodržiavali dopravné predpisy bez výnimky, kolaps tejto križovatky by bol zaručený. Na všetkých výjazdoch z križovatky Továrenská - Hviezdoslavova - Duklianska. Nie len na miestach označených zeleným krúžkom.

Ak väčšina vodičov jazdí cez križovatku s tým, že je na hlavnej a pokračuje tak aj v miestach, kde sa končí križovanie ciest, stačí, aby sa našiel jeden vodič, ktorý dodržiava presne dopravné predpisy a nastane problém. Presne taký istý, aký spomínal Patrik.

Vodič vozidla idúce po ružovej šípke by sa mal riadiť pravidlom prednosti pre vozidlá idúce sprava, vodič odbočujúci vpravo po červenej šípke zas dopravnou značkou Daj prednosť v jazde. Kto by teda mal ísť skôr?

Na túto križovatku sa v zmysle zákona o cestnej premávke treba pozerať ako na súbor niekoľkých križovatiek. Preto sa na otázku nedá logicky odpovedať.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,
j) križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú,

Ak sa na miesta označené krížikom umiestnia dopravné značky Hlavná cesta (P 8), potom bude po probléme. Spokojní budú aj tí, ktorí jazdia podľa zvyku a aj tí, ktorí vedú vozidlo podľa dopravných značiek a predpisov.

Križovatky sú často miesta, ktoré sa na prvý pohľad zdajú neprehľadné. Najmä vtedy, ak si vodič neuvedomí, čo je to križovatka. Človek, ktorý sa podpísal ako L.P., nás upozornil na miesto v Malackách, kde mu nie je jasné, kto má prednosť.

L.P.: "Kto má prednosť na križovatke v bode, kde sa stretáva ružová a zelená farba? Ružovou je označená hlavná cesta v tvare písmena "L" ale od miesta, kde sa táto rozdeľuje na tri cesty už nie je označenie, ktorá je hlavná. Ten, kto ide po zelenej trase má v tomto bode pocit, že je vozidlom prichádzajúcim sprava a ten čo ide po ružovej má pocit, že je na hlavnej. Ale je na hlavnej aj ten, čo ide po zelenej?"

02.jpg

V tomto prípade treba povedať, že vodič idúci po ružovej trase sa v mieste stretávania so zelenou trasou nesmie riadiť podľa dopravného značenia určeného pre predchádzajúcu križovatku.

Stret zelenej a ružovej trasy je podľa zákona o cestnej premávke samostatnou križovatkou. Keďže tam nie je dopravné značenie, ktoré by upravovalo prednosť v jazde, treba sa riadiť všeobecným ustanovením o cestnej premávke. Podľa neho má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava. V tomto prípade je ním auto idúce po zelenej trase. Vodič vozidla idúceho po ružovej mu musí dať prednosť.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 695
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 514
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 932
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 713
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 916
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 213
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 073
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 618
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 518
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 354
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson