SME

Kto je vinníkom nehody? Vodiči alebo chýbajúca dopravná značka?

Križovatky dokážu zmiasť nejedného vodiča. Najmä také, ktoré nie sú správne označené dopravnými značkami. Čo by ste na takom mieste urobili vy?

Dávali by ste prednosť donekonečna alebo by ste využili právo silnejšieho?

Patrik: "V blízkosti, kde bývam, sa nachádza križovatka, ktorá je trošku zvláštna. Jej náčrtok zasielam v prílohe.Na tejto križovatke dochádza často ku kolíznym situáciám, práve kvôli chýbajúcim značkám hlavná cesta. Jediná značka, ktorá tam je, je značka daj prednosť v jazde, tak ako to je na obrázku.



Ak pôjde zelené auto v smere vyznačenej šípky rovno, keďže tam nie je značka hlavná cesta, tak sa musí riadiť pravidlom pravej ruky, a teda pustiť červené auto, ktoré odbočuje doľava, hoci toto auto tam má značku Daj prednosť v jazde. Takže zelené auto zastaví a zastaví rovnako, ako aj červené auto kvôli značke Daj prednosť v jazde. Obaja budú stáť a na seba sa pozerať. Zlým vzájomným pochopením sa obaja pohnú a narazia do seba.

Kto by v prípade takejto nehody bol označený ako vinník nehody?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tento problém je častý na našich cestách. Tak, ako píše Patrik, vodiči zeleného a červeného auta by si po správnosti mali dávať prednosť "do skonania vekov". A pokojne sa môže stať, že si zrazu obaja povedia, že už toho bolo dosť a vyštartujú naraz. Pravdepodobnosť, že sa z toho vykľuje nehoda, je veľká.

Kto by bol podľa nás vinník? Vina by sa pravdepodobne prisúdila obom účastníkom cestnej premávky, teda vodičom vozidiel, ktoré by do seba narazili, keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Ak by sme boli tými, ktorý rozhodujú o sankciách, pokutu za nehodu by nedostal ani jeden z vodičov. Problémy by mohol mať správca komunikácie, ktorý by musel čo najskôr dať dopravné značenie do súladu s tým, ako to bolo schválené pri umiestňovaní dopravného značenia.

SkryťVypnúť reklamu

Aby sa ale nikto nestal vinníkom a ani obeťou dopravnej nehody, najlepšie urobíte, ak budete takouto križovatkou prechádzať mimoriadne opatrne a následne čo najskôr o nej dáte vedieť správcovi komunikácie alebo policajtom. Pokojne sa totiž môže stať, že tam dopravná značka určujúca hlavnú cestu bola, ale niekto ju ukradol.

Na podobný problém nás upozornil Miloš, ktorý si všimol dopravné značenie na križovatke Továrenská - Hviezdoslavova - Duklianska v Nových Zámkoch. Poslal nám k nemu náčrtok:

Miloš: "Značky, ktoré sú na križovatke sú vyznačené čiernou, červené šípky nie je radenie jazdných pruhov, označujú autá, pre ktoré platí čierna značka, ružové krížiky znamenajú, že pre autá, ktoré idú miestom, kde je ružová šípka, nemajú žiadnu značku o prednosti v jazde. Zelený krúžok určuje problémové miesta."

SkryťVypnúť reklamu

Ak na tejto križovatke nie sú dopravné značky označujúce hlavnú cestu na mieste, kde je na náčrte ružový krížik a ak by všetci dodržiavali dopravné predpisy bez výnimky, kolaps tejto križovatky by bol zaručený. Na všetkých výjazdoch z križovatky Továrenská - Hviezdoslavova - Duklianska. Nie len na miestach označených zeleným krúžkom.

Ak väčšina vodičov jazdí cez križovatku s tým, že je na hlavnej a pokračuje tak aj v miestach, kde sa končí križovanie ciest, stačí, aby sa našiel jeden vodič, ktorý dodržiava presne dopravné predpisy a nastane problém. Presne taký istý, aký spomínal Patrik.

Vodič vozidla idúce po ružovej šípke by sa mal riadiť pravidlom prednosti pre vozidlá idúce sprava, vodič odbočujúci vpravo po červenej šípke zas dopravnou značkou Daj prednosť v jazde. Kto by teda mal ísť skôr?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na túto križovatku sa v zmysle zákona o cestnej premávke treba pozerať ako na súbor niekoľkých križovatiek. Preto sa na otázku nedá logicky odpovedať.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,
j) križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú,

Ak sa na miesta označené krížikom umiestnia dopravné značky Hlavná cesta (P 8), potom bude po probléme. Spokojní budú aj tí, ktorí jazdia podľa zvyku a aj tí, ktorí vedú vozidlo podľa dopravných značiek a predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Križovatky sú často miesta, ktoré sa na prvý pohľad zdajú neprehľadné. Najmä vtedy, ak si vodič neuvedomí, čo je to križovatka. Človek, ktorý sa podpísal ako L.P., nás upozornil na miesto v Malackách, kde mu nie je jasné, kto má prednosť.

L.P.: "Kto má prednosť na križovatke v bode, kde sa stretáva ružová a zelená farba? Ružovou je označená hlavná cesta v tvare písmena "L" ale od miesta, kde sa táto rozdeľuje na tri cesty už nie je označenie, ktorá je hlavná. Ten, kto ide po zelenej trase má v tomto bode pocit, že je vozidlom prichádzajúcim sprava a ten čo ide po ružovej má pocit, že je na hlavnej. Ale je na hlavnej aj ten, čo ide po zelenej?"

V tomto prípade treba povedať, že vodič idúci po ružovej trase sa v mieste stretávania so zelenou trasou nesmie riadiť podľa dopravného značenia určeného pre predchádzajúcu križovatku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stret zelenej a ružovej trasy je podľa zákona o cestnej premávke samostatnou križovatkou. Keďže tam nie je dopravné značenie, ktoré by upravovalo prednosť v jazde, treba sa riadiť všeobecným ustanovením o cestnej premávke. Podľa neho má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava. V tomto prípade je ním auto idúce po zelenej trase. Vodič vozidla idúceho po ružovej mu musí dať prednosť.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 39 562
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 827
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 218
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 052
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 256
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 627
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 588
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 273
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 467
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 615
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 791
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 023
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 643
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 982
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 741
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu