SME

Choma: Máme recept na rušičky. Tajný

Vďaka rušičkám môžu byť dopravcovia pre satelity neviditeľní. Ako ich budú odhaľovať, nie je jasné.

Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov.Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Keď nákladiak prejde len raz z Bratislavy do Nitry, zaplatí na mýte takmer 20 eur. Za toľko sa dá kúpiť aj rušička, ktorá kamión pre satelity urobí neviditeľným. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že si s podvodníkmi dokáže poradiť.

BRATISLAVA. Vieme vypátrať kamionistov, ktorí v mýte podvádzajú, vyhlásila včera Národná diaľničná spoločnosť. Reagovala tak na informácie, že dopravcovia môžu naše elektronické mýto obchádzať cez rušičky GPS, vďaka ktorým môžu byť pre satelity neviditeľní.

O tom, ako chcú takýchto podvodníkov odhaľovať, štátna akciovka mlčí. Firma sa obáva, že by tak dopravcov inšpirovala k novým nápadom, ako sa mýtu vyhýbať. „Používanie rušičiek považujeme za trestný čin neoprávneného obohatenia,“ povedal šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to majú Nemci

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, si nevie celkom predstaviť, ako by si s rušičkami náš systém za 850 miliónov eur poradil. Účinné sú podľa neho snáď len kontrolné brány. Tých máme zhruba 40. Lenže spoplatnených máme viac ako tisíc kilometrov ciest prvej triedy. To znamená obrovské množstvo zjazdov.

Nemci, ktorí majú spoplatnené len diaľnice, a to zhruba 12­tisíc kilometrov, majú 300 kontrolných brán. Nemci sú však na podvodníkov podľa Kluku aj lepšie vybavení. Palubnú jednotku majú totiž zapojenú aj do obvodov auta, takže mýtna centrála vie o tom, či je auto naštartované. Okrem toho palubné jednotky vysielajú cez mobilnú sieť do centrály podrobné informácie. Vedia tak rozoznať, či napríklad nemá auto niekoľko hodín zapnutý motor, ale podľa satelitov sa nehýbe.

SkryťVypnúť reklamu

Otázkou je, či takéto informácie posiela aj náš systém. Ak nie, naše jednotky len dostanú dáta zo satelitu, priamo ich vyhodnotia a pošlú informáciu, aký spoplatnený úsek auto prešlo.

To znamená, že posielajú údaje len vtedy, ak GPS nie je rušené a auto je na spoplatnenej ceste. Nachytať podvodníkov by tak bolo ľahšie, keby sa detailnejšie informácie zo satelitu dostávali cez palubnú jednotku až do centrály, najlepšie v pravidelných intervaloch bez ohľadu na to, či je auto na spoplatnenom úseku. Systém si tak ľahšie všimne riziko.

To nie je všetko. „Rušička nemusí rušiť celý satelitný signál,“ hovorí Kluka. Niekedy sa napríklad podarí zrušiť jeden, niekedy dva satelity. To by tiež systém videl, keby sa z palubnej jednotky dostávali do centrály konkrétne dáta zo satelitu.

SkryťVypnúť reklamu

Dopyt po rušičkách stagnuje

V každom prípade vodiči, ktorí rušičky využívajú, naozaj porušujú zákon. „Takéto zariadenie sa nesmie prevádzkovať, distribuovať, ani predávať,“ hovorí Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu, pod ktorý rušičky spadajú.

Paradoxne na internete sme našli hneď niekoľko ponúk na lacné a výkonné rušičky. Predávajúci Filip, ktorý nechcel prezradiť priezvisko, hovorí, že mesačne predá asi tri. Zdvihol sa záujem, odkedy máme mýto? „Nie, je to zhruba rovnaké,“ tvrdí. To potvrdili aj ďalší oslovení z internetu.

Jeden z nich napríklad hovorí, že na rušičky sa ľudia pýtajú rovnako často ako pred mýtom. On ich podľa vlastných slov nepredáva. Údaje o rušičkách na jeho stránke sú „odborným technickým článkom“.

Podľa toho, čo ľudia hovoria, keď zháňajú rušičky, nejde o majiteľov dopravných firiem, ktorí sa chcú vyhnúť mýtu. Sú to skôr zamestnanci, ktorí sa chcú vyhnúť dozoru šéfa. Pred príchodom inteligentných sledovacích systémov si totiž kamionisti mohli slušne privyrobiť. Možné je však aj to, že si rušičky dopravcovia kupujú v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopravcovia však majú aj inú možnosť, ako sa vyhnúť mýtu. Vyššie územné celky upozorňujú, že ťažké kamióny obchádzajú spoplatnené cesty cez cesty druhej a tretej triedy. Očakávajú preto, že štát zmení zákony, aby tomu zamedzil. Informoval o tom predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Mikuš podľa agentúry TASR povedal, že v súčasnosti jednotlivé župy hlásia poškodenie zhruba 17 percent všetkých týchto ciest.

Všetky kraje, tvrdí Mikuš, zatiaľ odhadujú, že vyše 2­tisíc kilometrov poškodených ciest z celkových viac ako 17­tisíc kilometrov v ich vlastníctve si na opravách vyžiada niekoľko sto miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 902
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 170
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 948
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 157
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 951
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 454
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 299
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 265
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Ferkl: Nezávislý súddd
  2. Ján Raclavský: Imitácia práce s dátumom expirácie
  3. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum
  4. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (1)
  5. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  6. Dagmar Szabó: DIEŤA JE DAR, NIE TOVAR - 1. konferencia o ochrane detí pred systémovým násilím
  7. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  8. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 243
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 192
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 537
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 297
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 073
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 332
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 601
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 040
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu