SME
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Choma: Máme recept na rušičky. Tajný

Vďaka rušičkám môžu byť dopravcovia pre satelity neviditeľní. Ako ich budú odhaľovať, nie je jasné.

Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov.Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Keď nákladiak prejde len raz z Bratislavy do Nitry, zaplatí na mýte takmer 20 eur. Za toľko sa dá kúpiť aj rušička, ktorá kamión pre satelity urobí neviditeľným. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že si s podvodníkmi dokáže poradiť.

BRATISLAVA. Vieme vypátrať kamionistov, ktorí v mýte podvádzajú, vyhlásila včera Národná diaľničná spoločnosť. Reagovala tak na informácie, že dopravcovia môžu naše elektronické mýto obchádzať cez rušičky GPS, vďaka ktorým môžu byť pre satelity neviditeľní.

O tom, ako chcú takýchto podvodníkov odhaľovať, štátna akciovka mlčí. Firma sa obáva, že by tak dopravcov inšpirovala k novým nápadom, ako sa mýtu vyhýbať. „Používanie rušičiek považujeme za trestný čin neoprávneného obohatenia,“ povedal šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako to majú Nemci

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, si nevie celkom predstaviť, ako by si s rušičkami náš systém za 850 miliónov eur poradil. Účinné sú podľa neho snáď len kontrolné brány. Tých máme zhruba 40. Lenže spoplatnených máme viac ako tisíc kilometrov ciest prvej triedy. To znamená obrovské množstvo zjazdov.

Nemci, ktorí majú spoplatnené len diaľnice, a to zhruba 12­tisíc kilometrov, majú 300 kontrolných brán. Nemci sú však na podvodníkov podľa Kluku aj lepšie vybavení. Palubnú jednotku majú totiž zapojenú aj do obvodov auta, takže mýtna centrála vie o tom, či je auto naštartované. Okrem toho palubné jednotky vysielajú cez mobilnú sieť do centrály podrobné informácie. Vedia tak rozoznať, či napríklad nemá auto niekoľko hodín zapnutý motor, ale podľa satelitov sa nehýbe.

Skryť Vypnúť reklamu

Otázkou je, či takéto informácie posiela aj náš systém. Ak nie, naše jednotky len dostanú dáta zo satelitu, priamo ich vyhodnotia a pošlú informáciu, aký spoplatnený úsek auto prešlo.

To znamená, že posielajú údaje len vtedy, ak GPS nie je rušené a auto je na spoplatnenej ceste. Nachytať podvodníkov by tak bolo ľahšie, keby sa detailnejšie informácie zo satelitu dostávali cez palubnú jednotku až do centrály, najlepšie v pravidelných intervaloch bez ohľadu na to, či je auto na spoplatnenom úseku. Systém si tak ľahšie všimne riziko.

To nie je všetko. „Rušička nemusí rušiť celý satelitný signál,“ hovorí Kluka. Niekedy sa napríklad podarí zrušiť jeden, niekedy dva satelity. To by tiež systém videl, keby sa z palubnej jednotky dostávali do centrály konkrétne dáta zo satelitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopyt po rušičkách stagnuje

V každom prípade vodiči, ktorí rušičky využívajú, naozaj porušujú zákon. „Takéto zariadenie sa nesmie prevádzkovať, distribuovať, ani predávať,“ hovorí Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu, pod ktorý rušičky spadajú.

Paradoxne na internete sme našli hneď niekoľko ponúk na lacné a výkonné rušičky. Predávajúci Filip, ktorý nechcel prezradiť priezvisko, hovorí, že mesačne predá asi tri. Zdvihol sa záujem, odkedy máme mýto? „Nie, je to zhruba rovnaké,“ tvrdí. To potvrdili aj ďalší oslovení z internetu.

Jeden z nich napríklad hovorí, že na rušičky sa ľudia pýtajú rovnako často ako pred mýtom. On ich podľa vlastných slov nepredáva. Údaje o rušičkách na jeho stránke sú „odborným technickým článkom“.

Podľa toho, čo ľudia hovoria, keď zháňajú rušičky, nejde o majiteľov dopravných firiem, ktorí sa chcú vyhnúť mýtu. Sú to skôr zamestnanci, ktorí sa chcú vyhnúť dozoru šéfa. Pred príchodom inteligentných sledovacích systémov si totiž kamionisti mohli slušne privyrobiť. Možné je však aj to, že si rušičky dopravcovia kupujú v zahraničí.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia však majú aj inú možnosť, ako sa vyhnúť mýtu. Vyššie územné celky upozorňujú, že ťažké kamióny obchádzajú spoplatnené cesty cez cesty druhej a tretej triedy. Očakávajú preto, že štát zmení zákony, aby tomu zamedzil. Informoval o tom predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Mikuš podľa agentúry TASR povedal, že v súčasnosti jednotlivé župy hlásia poškodenie zhruba 17 percent všetkých týchto ciest.

Všetky kraje, tvrdí Mikuš, zatiaľ odhadujú, že vyše 2­tisíc kilometrov poškodených ciest z celkových viac ako 17­tisíc kilometrov v ich vlastníctve si na opravách vyžiada niekoľko sto miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  2. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  5. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  6. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  9. Kreatívne učenie
  10. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 29 872
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 19 849
  3. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 13 983
  4. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 12 115
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 679
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 051
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 922
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 330
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 156
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 8 176
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienici: Nie je v našich silách kontrolovať Matovičove svadby

Hygienici trávia v práci víkendy aj nadčasy.

Hygienici rezortu dopravy merajú teplotu cestujúcemu v príletovej hale na Letisku M. R. Štefánika.

Lipšic nebude kandidovať na generálneho prokurátora

Lipšic chce pôsobiť v právnej praxi.

Daniel Lipšic.
Momentka zo zápasu LASK Linz - DAC Dunajská Streda.
Cynická obluda

Kuffy a ich význam pre svet

Keď sa na to pozrieme takto, tak je to super edukačná kampaň. Len sa možno troška vymkla z rúk.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana

BMW M3 vzbudzuje rešpekt napriek kontroverznej maske

Pod kapotou drieme radový šesťvalec s výkonom až 510 koní.

BMW M3 Competition
Opel Mokka-e