SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Choma: Máme recept na rušičky. Tajný

Vďaka rušičkám môžu byť dopravcovia pre satelity neviditeľní. Ako ich budú odhaľovať, nie je jasné.

Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov.Najúčinnejšou zbraňou proti rušičkám GPS sú kontrolné brány. My však máme veľa spoplatnených kilometrov ciest prvej triedy, ktoré majú veľa zjazdov. (Zdroj: Ilustračné - TASR)

Keď nákladiak prejde len raz z Bratislavy do Nitry, zaplatí na mýte takmer 20 eur. Za toľko sa dá kúpiť aj rušička, ktorá kamión pre satelity urobí neviditeľným. Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že si s podvodníkmi dokáže poradiť.

BRATISLAVA. Vieme vypátrať kamionistov, ktorí v mýte podvádzajú, vyhlásila včera Národná diaľničná spoločnosť. Reagovala tak na informácie, že dopravcovia môžu naše elektronické mýto obchádzať cez rušičky GPS, vďaka ktorým môžu byť pre satelity neviditeľní.

O tom, ako chcú takýchto podvodníkov odhaľovať, štátna akciovka mlčí. Firma sa obáva, že by tak dopravcov inšpirovala k novým nápadom, ako sa mýtu vyhýbať. „Používanie rušičiek považujeme za trestný čin neoprávneného obohatenia,“ povedal šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako to majú Nemci

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, si nevie celkom predstaviť, ako by si s rušičkami náš systém za 850 miliónov eur poradil. Účinné sú podľa neho snáď len kontrolné brány. Tých máme zhruba 40. Lenže spoplatnených máme viac ako tisíc kilometrov ciest prvej triedy. To znamená obrovské množstvo zjazdov.

Nemci, ktorí majú spoplatnené len diaľnice, a to zhruba 12­tisíc kilometrov, majú 300 kontrolných brán. Nemci sú však na podvodníkov podľa Kluku aj lepšie vybavení. Palubnú jednotku majú totiž zapojenú aj do obvodov auta, takže mýtna centrála vie o tom, či je auto naštartované. Okrem toho palubné jednotky vysielajú cez mobilnú sieť do centrály podrobné informácie. Vedia tak rozoznať, či napríklad nemá auto niekoľko hodín zapnutý motor, ale podľa satelitov sa nehýbe.

Skryť Vypnúť reklamu

Otázkou je, či takéto informácie posiela aj náš systém. Ak nie, naše jednotky len dostanú dáta zo satelitu, priamo ich vyhodnotia a pošlú informáciu, aký spoplatnený úsek auto prešlo.

To znamená, že posielajú údaje len vtedy, ak GPS nie je rušené a auto je na spoplatnenej ceste. Nachytať podvodníkov by tak bolo ľahšie, keby sa detailnejšie informácie zo satelitu dostávali cez palubnú jednotku až do centrály, najlepšie v pravidelných intervaloch bez ohľadu na to, či je auto na spoplatnenom úseku. Systém si tak ľahšie všimne riziko.

To nie je všetko. „Rušička nemusí rušiť celý satelitný signál,“ hovorí Kluka. Niekedy sa napríklad podarí zrušiť jeden, niekedy dva satelity. To by tiež systém videl, keby sa z palubnej jednotky dostávali do centrály konkrétne dáta zo satelitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopyt po rušičkách stagnuje

V každom prípade vodiči, ktorí rušičky využívajú, naozaj porušujú zákon. „Takéto zariadenie sa nesmie prevádzkovať, distribuovať, ani predávať,“ hovorí Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu, pod ktorý rušičky spadajú.

Paradoxne na internete sme našli hneď niekoľko ponúk na lacné a výkonné rušičky. Predávajúci Filip, ktorý nechcel prezradiť priezvisko, hovorí, že mesačne predá asi tri. Zdvihol sa záujem, odkedy máme mýto? „Nie, je to zhruba rovnaké,“ tvrdí. To potvrdili aj ďalší oslovení z internetu.

Jeden z nich napríklad hovorí, že na rušičky sa ľudia pýtajú rovnako často ako pred mýtom. On ich podľa vlastných slov nepredáva. Údaje o rušičkách na jeho stránke sú „odborným technickým článkom“.

Podľa toho, čo ľudia hovoria, keď zháňajú rušičky, nejde o majiteľov dopravných firiem, ktorí sa chcú vyhnúť mýtu. Sú to skôr zamestnanci, ktorí sa chcú vyhnúť dozoru šéfa. Pred príchodom inteligentných sledovacích systémov si totiž kamionisti mohli slušne privyrobiť. Možné je však aj to, že si rušičky dopravcovia kupujú v zahraničí.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia však majú aj inú možnosť, ako sa vyhnúť mýtu. Vyššie územné celky upozorňujú, že ťažké kamióny obchádzajú spoplatnené cesty cez cesty druhej a tretej triedy. Očakávajú preto, že štát zmení zákony, aby tomu zamedzil. Informoval o tom predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Mikuš podľa agentúry TASR povedal, že v súčasnosti jednotlivé župy hlásia poškodenie zhruba 17 percent všetkých týchto ciest.

Všetky kraje, tvrdí Mikuš, zatiaľ odhadujú, že vyše 2­tisíc kilometrov poškodených ciest z celkových viac ako 17­tisíc kilometrov v ich vlastníctve si na opravách vyžiada niekoľko sto miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Ako sa mení dynamika firiem?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 012
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 811
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 768
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 853
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 685
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 620
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 014
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 246
  10. Po Slovensku na motorke 5 225
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Ilustračné foto

Štát pridal nové možnosti do očkovacieho formulára na webe.


1 h
Zuzana Kepplová.

Nie je jedno, ako sa k výsledku dostaneme, tvrdí Kolíková.


15. jún

Toto by sa za vlády Smeru naozaj nemohlo stať!


Cynická obluda 21m