BRATISLAVA, KOŠICE. Nástupca zastaraného motora 1,6 MPI ponúka modernú techniku aj menej majetným záujemcom o VW Golf. Tí sa až donedávna museli uspokojiť so zastaraným atmosférickým agregátom. Za verziu s turbomotorom 1,4 TSI si totiž Nemci nechajú riadne zaplatiť, minimálne 17 010 eur. Ceny Golfu s novým prepĺňaným štvorvalcom 1,2 TSI a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou začínajú od akceptovateľnejších 15 400 eur.
Nebojte sa predbiehať Surový agregát s necelou tisíckou najazdených kilometrov v kabíne takmer nepočuť. Jeho tlmený zvuk príliš nepreniká do interiéru ani vo vyšších otáčkach alebo pri jazde po diaľnici. Okoloidúci začujú jemný klepot vydávaný vstrekovacou sústavou pri voľnobehu.
S ukazovateľom teploty oleja sa v bežných
moderných autách často nestretávame.
Obavy zo spojenia 1233 kilogramov vážiaceho auta s maloobjemovým motorom zažehnali prvé kilometre za volantom. Neúnavné turbodúchadlo ho robí príjemne pružným. Zatlačenie do sedadiel vplyvom prudkej akcelerácie nečakajte. Namiesto neho je k dispozícii široké pole využiteľných otáčok. Motor začína ťahať tesne za hranicou 1500 otáčok a môžete ho hnať až cez 4000 ot./min. To ale vo väčšine prípadov nie je potrebné.
Pre interiér sú typické jednoduché tvary
a kvalitné materiály. Volant dobre vyzerá
a má príjemne tvarovaný veniec.
Ideálne pre bežnú jazdu je spektrum 2000 až 3000 ot./min. Celohliníkový agregát vtedy ponúka maximum krútiaceho momentu 175 Nm a netrápi sa ani s vozidlom zaťaženým štvorčlennou posádkou. Indikátor správneho okamihu preradenia šoféra občas vyzve, aby zaradil vyšší prevodový stupeň skôr, než je to vhodné. Ušetrený centiliter benzínu sme radi oželeli, lebo počúvať trápiaci sa podtočený motor nie je príjemné. O liter viac Hoci to teplota vzduchu nevyžadovala, niekoľko desiatok kilometrov sme absolvovali so zapnutou klimatizáciou. Naše zistenie znie: maloobjemová poháňacia jednotka Golf bez problémov utiahne aj na okresných cestách. Slabšiu dynamiku očakávajte až pri rýchlostiach atakujúcich diaľničný limit. Práve na diaľnici sme začali test spotreby. Pri tachometrom ukazovanej rýchlosti 130 km/h na šiesty prevodový stupeň motor točí asi 2700 ot./min. Palubný počítač nám ukázal hodnotu priemernej spotreby 7,9 l/100 km.
Primerane tuhé sedadlá patria
k tomu najlepšiemu, čo nižšia stredná trieda ponúka.
Časté státie na križovatkách v meste by možno stálo za uvažovanie nad systémom štart/stop. Volkswagen ho montuje do ekologicky ladenej verzie BlueMotion Technology. Pomalá jazda v zápchach vyhnala spotrebu tesne cez osemlitrovú hranicu. Po týždňovom teste sa priemer ustálil na 6,7 l/100 km, pričom výrobca udáva o liter nižšiu hodnotu. Dá sa však predpokladať, že s pribúdajúcim počtom najazdených kilometrov apetít motora mierne klesne.
Základná prepĺňaná verzia
má všetky tri písmená loga TSI chrómované.
Menší je lepšíNovinka pod kapotou Golfu síce „na papieri“ svojho predchodcu, 1,6 MPI, neporáža rozdielom triedy (105 oproti 102 k, 175 versus 148 Nm). Maximálny výkon, ale najmä najvyšší krútiaci moment má však vodič k dispozícii pri nižších otáčkach. Tým by mal dosahovať nižšiu priemernú spotrebu, čo náš test zatiaľ celkom nepotvrdil. K pozitívam motora 1.2 TSI možno priradiť menší objem a nižšiu sadzbu povinného zmluvného poistenia.
Nič tam nechýba? Kompaktný turbomotor
sa pod kapotou Golfa takmer stratil.
Vodiči, ktorí doteraz nejazdili s prepĺňaným agregátom by si mali zvyknúť na poctivé chladenie turbodúchadla. Hlavne, ak bol motor viac zaťažený, mali by ho pred vypnutím nechať niekoľko sekúnd bežať pri voľnobežných otáčkach. Kupujem-nekupujem
Golf sa konečne dočkal „použiteľnej“ relatívne dostupnej poháňacej jednotky. Je príjemne pružná a na bežné cestovanie maximálne stačí. Jej apetít je značne závislý na štýle jazdy. Napríklad mimo mesta sme s ňou jazdili za 6,7, ale aj 9,2 l/100 km. Presné radenie a kvalitné spracovanie je pre tento model typické. Kupujem. (Filip Garaj)
Technické údaje
Motor 1.2 TSI
zdvihový objem [cm3] 1197
výkon [kW/k] 77/105
pri otáčkach [1/min] 5000
krútiaci moment [Nm] 175
pri otáčkach [1/min] 1550-4100
maximálna rýchlosť [km/h] 190
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,6
nameraná spotreba [l/100 km] 6,7
emisie CO2 [g/km] 134
batožinový priestor [l] 350/1305
cena testovaného modelu od [eur] 15 400