David: "Ako je to s parkovaním motoriek na platenom parkovisku? Neexistuje miesto, kde by sa dal blok zaistiť pred krádežov?"
Sú rôzne platené parkoviská. V niektorých nákupných centrách vám parkovaciu kartičku vydá prístroj a pri odjazde vyčísli výslednú čiastku za parkovanie. Určite ste sa stretli aj s platenými parkoviskami, kde je namiesto prístroja človek v búdke.
Čo však robiť v prípade, ak máte motorku a systém plateného parkoviska postavený na princípe: "Kúpi si kartičku, vyznač čas parkovania a doklad o úhrade umiestni na viditeľnom mieste za čelné sklo"?
Motorky a čelné sklo? To akosi k sebe nepasuje. Aj keď niektoré motorky majú vpredu namontované čosi, čo vzdialene pripomína predné sklo auta, je ťažké predstaviť si, kde by ste parkovaciu kartičku umiestnili.
Tento problém vzniká predovšetkým v mestách, kde sú okraje ciest zmenené na spoplatnené parkovacie miesta. A čím viac motoriek sa v meste vyskytuje, o to väčší problém to je. A to nie je všetko.
Viktor: "Každým rokom sa objavuje v Bratislave viac a viac motocyklistov. Tento rok som k nim pribudol aj ja. Výhodou motorky/skútra je jeho jednoduché odparkovanie (nechať vyhláškou stanovenú voľnú šírku chodníka a samozrejme odparkovať tak, aby čo najmenej zavadzal).
Obávam sa však, že legálne parkovanie motocykla v platenej parkovacej zóne v centre Bratislavy (tzv. "zóna s dopravným obmedzením") je ešte väčším problémom, ako odparkovanie auta.
Predpokladám, že som povinný parkovať iba na vyhradených parkovacích miestach. No, ak by som zaparkoval vo vyhradenom boxe, pobúril by som kvôli nedostatku voľných boxov vodičov áut a nemuselo by sa to pre moj motocykel skončiť dobre. Parkovanie iba na kraji boxu s ponechaním miesta pre zaparkovanie auta by zas mohlo skončiť kolíziou, boxy nie su natoľko veľké."
Ukazujú sa tak 3 problémy, ktoré súvisia s parkovaním motocyklov na platených miestach v centrách miest:
Kde umiestniť parkovaciu kartu ako doklad o zaplatení?
Kde zaparkovať motocykel?
Obchodné podmienky BPS Park a.s.:
3.7 Pri použití viacerých kariet je vodič povinný ich umiestniť za predné sklo vozidla na viditeľné miesto tak, aby rozhodujúce skutočnosti (mesiac, deň, hodina a minúta) boli viditeľné zvonku vozidla na každej karte.
Obchodné podmienky na motorky nemyslia
Podľa viacerých obchodných podmienok prevádzkovateľov plateného parkovania v mestách na Slovensku, ktoré sme si mali možnosť prečítať, sa uvažuje len o motorových vozidlách, ktoré majú čelné sklo. Väčšinou sa v nich píše toto: "Parkovací lístok je vodič povinný umiestniť viditeľne za predným sklom motorového vozidla tak, aby umožnil kontrolu vizuálnu všetkých údajov na parkovacom lístku."
Bratislava je však čiastočnou výnimkou. Podľa obchodných podmienok z konca roku 2008 (zverejnené na www.bps.sk) sa doklady o zaplatení parkovania musia umiestniť za čelné sklo len vtedy, ak ich je viac. A to aj napriek tomu, že na parkovacej karte je napísané niečo iné.
Vodičom motoriek teda zostáva jediná možnosť, ak chcú legálne parkovať v zóne s plateným parkovaním - umiestniť doklad o úhrade na viditeľné miesto na platenom parkovisku v zónach a dúfať, že ho nikto neukradne. V opačnom prípade im hrozí pokuta.
Kde zaparkovať motorku tak, aby jej nehrozilo poškodenie?
A keby aj parkovaciu kartu nikto neukradol, stále tu ostáva nevyriešený problém, kde a ako zaparkovať. Parkovacie boxy sú totiž dimenzované na osobné autá. Ak na takom mieste zaparkuje niekoľko motoriek, isto to nikoho nebude dráždiť. Určite sa však nájdu nespokojenci, ak jeden motocykel so zaplateným parkovným zablokuje jeden parkovací box. Podľa pravidiel by na tom mal mať nárok.
Druhé riešenie, ktoré spomína Viktor, skutočne môže skončiť poškodením motocykla, ak by pri ňom chcelo zaparkovať osobné auto.
Jediné, čo sa v tomto prípade dá momentálne robiť, je obrátiť sa na správcov parkovacích miest v mestách a presvedčiť ich o zmene obchodných podmienok tak, aby umožnili legálne, bez hrozby pokuty či poškodenia parkovať aj motocyklom v zónach miest s plateným parkovaním. Motorkárom by tiež pomohlo "prekreslenie" niekoľkých parkovacích boxov tak, aby tam mohli parkovať len motocykle.
Mohlo by byť riešením parkovanie motoriek na pešej zóne?
Väčšie mestá si vo svojich centrách vytvorili pešie zóny. Mohlo by to byť riešením pre lokality so zónou s plateným parkovaním? A čo tak parkovať s motorkou na chodníku?
David: "Existuje nejaká výnimka na parkovanie motoriek, konkrétne vozidiel kategórie L1 na pešej zóne alebo chodníku? Niektoré takéto vozidlá sa od bicyklov veľkosťou nelíšia."
Je jedno, o aký motocykel ide, keďže pre zákon o cestnej premávke je to motorové vozidlo. Preto aj motorka má zakázaný vjazd do pešej zóny, ak im to neumožňuje dopravná značka. Vtlačenie motorky do pešej zóny je však niečo úplne iné. Vtedy ste totiž chodcom tlačiacim motocykel.
Ak teda žiadna dopravná značka nezakazuje státie v pešej zóne, môžu tam parkovať aj motocykle. Aj kategórie L1.
Problém však nastane, ak je pešia zóna súčasťou zóny s plateným alebo regulovaným státím. Je to potom ten istý problém, ktorý sme riešili vyššie. Rovnako to platí pre chodníky.
Najmä tie pri vozovke sú súčasťou cesty. Zákon o cestnej premávke totiž pod pojmom chodník rozumie "komunikáciu alebo časť cesty určenú pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom".
Takže, ak nie je žiadnou dopravnou značkou a ani zónou zakázané zastavenie alebo státie, motorkári smú zaparkovať na chodníku podobne ako autá: ak nechajú pre chodcov aspoň 1,5 metrovú šírku chodníka.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.