SME

Zaparkovať s motorkou v centre mesta môže byť veľký problém

Zaparkovať s autom v centrách miest je niekedy nadľudský problém. Možno si hovoríte, že motorkári sú na tom oveľa lepšie. Lenže to neplatí pre mestá, kde je v celom centre dovolené parkovanie len na platenom mieste.

David: "Ako je to s parkovaním motoriek na platenom parkovisku? Neexistuje miesto, kde by sa dal blok zaistiť pred krádežov?"

Sú rôzne platené parkoviská. V niektorých nákupných centrách vám parkovaciu kartičku vydá prístroj a pri odjazde vyčísli výslednú čiastku za parkovanie. Určite ste sa stretli aj s platenými parkoviskami, kde je namiesto prístroja človek v búdke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo však robiť v prípade, ak máte motorku a systém plateného parkoviska postavený na princípe: "Kúpi si kartičku, vyznač čas parkovania a doklad o úhrade umiestni na viditeľnom mieste za čelné sklo"?

SkryťVypnúť reklamu

Motorky a čelné sklo? To akosi k sebe nepasuje. Aj keď niektoré motorky majú vpredu namontované čosi, čo vzdialene pripomína predné sklo auta, je ťažké predstaviť si, kde by ste parkovaciu kartičku umiestnili.

Tento problém vzniká predovšetkým v mestách, kde sú okraje ciest zmenené na spoplatnené parkovacie miesta. A čím viac motoriek sa v meste vyskytuje, o to väčší problém to je. A to nie je všetko.

Viktor: "Každým rokom sa objavuje v Bratislave viac a viac motocyklistov. Tento rok som k nim pribudol aj ja. Výhodou motorky/skútra je jeho jednoduché odparkovanie (nechať vyhláškou stanovenú voľnú šírku chodníka a samozrejme odparkovať tak, aby čo najmenej zavadzal).

Obávam sa však, že legálne parkovanie motocykla v platenej parkovacej zóne v centre Bratislavy (tzv. "zóna s dopravným obmedzením") je ešte väčším problémom, ako odparkovanie auta.

Predpokladám, že som povinný parkovať iba na vyhradených parkovacích miestach. No, ak by som zaparkoval vo vyhradenom boxe, pobúril by som kvôli nedostatku voľných boxov vodičov áut a nemuselo by sa to pre moj motocykel skončiť dobre. Parkovanie iba na kraji boxu s ponechaním miesta pre zaparkovanie auta by zas mohlo skončiť kolíziou, boxy nie su natoľko veľké."

SkryťVypnúť reklamu

Ukazujú sa tak 3 problémy, ktoré súvisia s parkovaním motocyklov na platených miestach v centrách miest:

  1. Kde umiestniť parkovaciu kartu ako doklad o zaplatení?

  2. Kde zaparkovať motocykel?

Obchodné podmienky BPS Park a.s.:

3.7 Pri použití viacerých kariet je vodič povinný ich umiestniť za predné sklo vozidla na viditeľné miesto tak, aby rozhodujúce skutočnosti (mesiac, deň, hodina a minúta) boli viditeľné zvonku vozidla na každej karte.

Obchodné podmienky na motorky nemyslia

Podľa viacerých obchodných podmienok prevádzkovateľov plateného parkovania v mestách na Slovensku, ktoré sme si mali možnosť prečítať, sa uvažuje len o motorových vozidlách, ktoré majú čelné sklo. Väčšinou sa v nich píše toto: "Parkovací lístok je vodič povinný umiestniť viditeľne za predným sklom motorového vozidla tak, aby umožnil kontrolu vizuálnu všetkých údajov na parkovacom lístku."

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava je však čiastočnou výnimkou. Podľa obchodných podmienok z konca roku 2008 (zverejnené na www.bps.sk) sa doklady o zaplatení parkovania musia umiestniť za čelné sklo len vtedy, ak ich je viac. A to aj napriek tomu, že na parkovacej karte je napísané niečo iné.

Vodičom motoriek teda zostáva jediná možnosť, ak chcú legálne parkovať v zóne s plateným parkovaním - umiestniť doklad o úhrade na viditeľné miesto na platenom parkovisku v zónach a dúfať, že ho nikto neukradne. V opačnom prípade im hrozí pokuta.

Kde zaparkovať motorku tak, aby jej nehrozilo poškodenie?

A keby aj parkovaciu kartu nikto neukradol, stále tu ostáva nevyriešený problém, kde a ako zaparkovať. Parkovacie boxy sú totiž dimenzované na osobné autá. Ak na takom mieste zaparkuje niekoľko motoriek, isto to nikoho nebude dráždiť. Určite sa však nájdu nespokojenci, ak jeden motocykel so zaplateným parkovným zablokuje jeden parkovací box. Podľa pravidiel by na tom mal mať nárok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhé riešenie, ktoré spomína Viktor, skutočne môže skončiť poškodením motocykla, ak by pri ňom chcelo zaparkovať osobné auto.

Jediné, čo sa v tomto prípade dá momentálne robiť, je obrátiť sa na správcov parkovacích miest v mestách a presvedčiť ich o zmene obchodných podmienok tak, aby umožnili legálne, bez hrozby pokuty či poškodenia parkovať aj motocyklom v zónach miest s plateným parkovaním. Motorkárom by tiež pomohlo "prekreslenie" niekoľkých parkovacích boxov tak, aby tam mohli parkovať len motocykle.

Mohlo by byť riešením parkovanie motoriek na pešej zóne?

Väčšie mestá si vo svojich centrách vytvorili pešie zóny. Mohlo by to byť riešením pre lokality so zónou s plateným parkovaním? A čo tak parkovať s motorkou na chodníku?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

David: "Existuje nejaká výnimka na parkovanie motoriek, konkrétne vozidiel kategórie L1 na pešej zóne alebo chodníku? Niektoré takéto vozidlá sa od bicyklov veľkosťou nelíšia."

Je jedno, o aký motocykel ide, keďže pre zákon o cestnej premávke je to motorové vozidlo. Preto aj motorka má zakázaný vjazd do pešej zóny, ak im to neumožňuje dopravná značka. Vtlačenie motorky do pešej zóny je však niečo úplne iné. Vtedy ste totiž chodcom tlačiacim motocykel.

Ak teda žiadna dopravná značka nezakazuje státie v pešej zóne, môžu tam parkovať aj motocykle. Aj kategórie L1.

Problém však nastane, ak je pešia zóna súčasťou zóny s plateným alebo regulovaným státím. Je to potom ten istý problém, ktorý sme riešili vyššie. Rovnako to platí pre chodníky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najmä tie pri vozovke sú súčasťou cesty. Zákon o cestnej premávke totiž pod pojmom chodník rozumie "komunikáciu alebo časť cesty určenú pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom".

Takže, ak nie je žiadnou dopravnou značkou a ani zónou zakázané zastavenie alebo státie, motorkári smú zaparkovať na chodníku podobne ako autá: ak nechajú pre chodcov aspoň 1,5 metrovú šírku chodníka.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu