SME
reklama

Zaparkovať s motorkou v centre mesta môže byť veľký problém

Zaparkovať s autom v centrách miest je niekedy nadľudský problém. Možno si hovoríte, že motorkári sú na tom oveľa lepšie. Lenže to neplatí pre mestá, kde je v celom centre dovolené parkovanie len na platenom mieste.

David: "Ako je to s parkovaním motoriek na platenom parkovisku? Neexistuje miesto, kde by sa dal blok zaistiť pred krádežov?"

Sú rôzne platené parkoviská. V niektorých nákupných centrách vám parkovaciu kartičku vydá prístroj a pri odjazde vyčísli výslednú čiastku za parkovanie. Určite ste sa stretli aj s platenými parkoviskami, kde je namiesto prístroja človek v búdke.

Čo však robiť v prípade, ak máte motorku a systém plateného parkoviska postavený na princípe: "Kúpi si kartičku, vyznač čas parkovania a doklad o úhrade umiestni na viditeľnom mieste za čelné sklo"?

Motorky a čelné sklo? To akosi k sebe nepasuje. Aj keď niektoré motorky majú vpredu namontované čosi, čo vzdialene pripomína predné sklo auta, je ťažké predstaviť si, kde by ste parkovaciu kartičku umiestnili.

Tento problém vzniká predovšetkým v mestách, kde sú okraje ciest zmenené na spoplatnené parkovacie miesta. A čím viac motoriek sa v meste vyskytuje, o to väčší problém to je. A to nie je všetko.

Viktor: "Každým rokom sa objavuje v Bratislave viac a viac motocyklistov. Tento rok som k nim pribudol aj ja. Výhodou motorky/skútra je jeho jednoduché odparkovanie (nechať vyhláškou stanovenú voľnú šírku chodníka a samozrejme odparkovať tak, aby čo najmenej zavadzal).

Obávam sa však, že legálne parkovanie motocykla v platenej parkovacej zóne v centre Bratislavy (tzv. "zóna s dopravným obmedzením") je ešte väčším problémom, ako odparkovanie auta.

Predpokladám, že som povinný parkovať iba na vyhradených parkovacích miestach. No, ak by som zaparkoval vo vyhradenom boxe, pobúril by som kvôli nedostatku voľných boxov vodičov áut a nemuselo by sa to pre moj motocykel skončiť dobre. Parkovanie iba na kraji boxu s ponechaním miesta pre zaparkovanie auta by zas mohlo skončiť kolíziou, boxy nie su natoľko veľké."

Ukazujú sa tak 3 problémy, ktoré súvisia s parkovaním motocyklov na platených miestach v centrách miest:

  1. Kde umiestniť parkovaciu kartu ako doklad o zaplatení?
  2. Kde zaparkovať motocykel?
Obchodné podmienky BPS Park a.s.:

3.7 Pri použití viacerých kariet je vodič povinný ich umiestniť za predné sklo vozidla na viditeľné miesto tak, aby rozhodujúce skutočnosti (mesiac, deň, hodina a minúta) boli viditeľné zvonku vozidla na každej karte.

Obchodné podmienky na motorky nemyslia

Podľa viacerých obchodných podmienok prevádzkovateľov plateného parkovania v mestách na Slovensku, ktoré sme si mali možnosť prečítať, sa uvažuje len o motorových vozidlách, ktoré majú čelné sklo. Väčšinou sa v nich píše toto: "Parkovací lístok je vodič povinný umiestniť viditeľne za predným sklom motorového vozidla tak, aby umožnil kontrolu vizuálnu všetkých údajov na parkovacom lístku."

Bratislava je však čiastočnou výnimkou. Podľa obchodných podmienok z konca roku 2008 (zverejnené na www.bps.sk) sa doklady o zaplatení parkovania musia umiestniť za čelné sklo len vtedy, ak ich je viac. A to aj napriek tomu, že na parkovacej karte je napísané niečo iné.

Vodičom motoriek teda zostáva jediná možnosť, ak chcú legálne parkovať v zóne s plateným parkovaním - umiestniť doklad o úhrade na viditeľné miesto na platenom parkovisku v zónach a dúfať, že ho nikto neukradne. V opačnom prípade im hrozí pokuta.

Kde zaparkovať motorku tak, aby jej nehrozilo poškodenie?

A keby aj parkovaciu kartu nikto neukradol, stále tu ostáva nevyriešený problém, kde a ako zaparkovať. Parkovacie boxy sú totiž dimenzované na osobné autá. Ak na takom mieste zaparkuje niekoľko motoriek, isto to nikoho nebude dráždiť. Určite sa však nájdu nespokojenci, ak jeden motocykel so zaplateným parkovným zablokuje jeden parkovací box. Podľa pravidiel by na tom mal mať nárok.

Druhé riešenie, ktoré spomína Viktor, skutočne môže skončiť poškodením motocykla, ak by pri ňom chcelo zaparkovať osobné auto.

Jediné, čo sa v tomto prípade dá momentálne robiť, je obrátiť sa na správcov parkovacích miest v mestách a presvedčiť ich o zmene obchodných podmienok tak, aby umožnili legálne, bez hrozby pokuty či poškodenia parkovať aj motocyklom v zónach miest s plateným parkovaním. Motorkárom by tiež pomohlo "prekreslenie" niekoľkých parkovacích boxov tak, aby tam mohli parkovať len motocykle.

Mohlo by byť riešením parkovanie motoriek na pešej zóne?

Väčšie mestá si vo svojich centrách vytvorili pešie zóny. Mohlo by to byť riešením pre lokality so zónou s plateným parkovaním? A čo tak parkovať s motorkou na chodníku?

David: "Existuje nejaká výnimka na parkovanie motoriek, konkrétne vozidiel kategórie L1 na pešej zóne alebo chodníku? Niektoré takéto vozidlá sa od bicyklov veľkosťou nelíšia."

Je jedno, o aký motocykel ide, keďže pre zákon o cestnej premávke je to motorové vozidlo. Preto aj motorka má zakázaný vjazd do pešej zóny, ak im to neumožňuje dopravná značka. Vtlačenie motorky do pešej zóny je však niečo úplne iné. Vtedy ste totiž chodcom tlačiacim motocykel.

Ak teda žiadna dopravná značka nezakazuje státie v pešej zóne, môžu tam parkovať aj motocykle. Aj kategórie L1.

Problém však nastane, ak je pešia zóna súčasťou zóny s plateným alebo regulovaným státím. Je to potom ten istý problém, ktorý sme riešili vyššie. Rovnako to platí pre chodníky.

Najmä tie pri vozovke sú súčasťou cesty. Zákon o cestnej premávke totiž pod pojmom chodník rozumie "komunikáciu alebo časť cesty určenú pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom".

Takže, ak nie je žiadnou dopravnou značkou a ani zónou zakázané zastavenie alebo státie, motorkári smú zaparkovať na chodníku podobne ako autá: ak nechajú pre chodcov aspoň 1,5 metrovú šírku chodníka.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 278
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 636
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 128
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 107
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 858
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 361
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 186
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboš Vodička: Viedeň, Gustav Klimt a Secesia
  2. Jan Pražák: Cizinka s rozměrnou kabelou
  3. Jozef Sitko: Vyhral by Fico voľby i v roku 2024?
  4. Peter Bolebruch: Ako sa Miško, Richard, Milan rozhodli podporiť Robka. Lebo peniaze z EÚ treba a vraj sme právny štát.
  5. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  6. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  7. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  8. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 767
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 69 907
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 216
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 680
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 405
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 539
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 013
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 14 494
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu