Niektorí vodiči sa rozhodli dojazdiť zimné pneumatiky v lete. Najmä preto, že dezén už nedosahuje predpísanú hrúbku pre jazdu po snehu alebo ľade. Smie sa to?
Erik: "S kolegami sme debatovali o používaní zimných pneumatík mimo zimného obdobia, presnejšie: mimo obdobia, kedy sú povinné (súvislá vrstva snehu alebo ľadu na ceste). Zhodli sme sa, že sa zimné pneumatiky môžu používať aj v lete. Nezhodli sme sa však na minimálnej hĺbke ich dezénu v letnom období. Platí pre ne aj v lete minimálna hĺbka dezénu 3 mm alebo sa to posudzuje, akoby to boli letné pneumatiky (keďže v lete nejdeme po snehu ani po ľade) a platí teda minimálna hĺbka dezénu 1,6 mm?"
Erik správne spomenul, že zákon nám nezakazuje jazdiť na zimných pneumatikách celoročne. Prikazuje nám ich použiť na vozidlách kategórie M1 a N1, keď je na cestách súvislá vrstva snehu alebo ľadu a pri ostatných M-kových a N-kových vozidlách (aspoň na jednej hnacej náprave) aj v období medzi 15. novembrom a 31. marcom.
Ako je to však s hĺbkou dezénu?
§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S"; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.
(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí
a) pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
b) pre terénne motorové vozidlo,
c) pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.
§ 38, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(5) Pneumatiky nesmú mať na svojom vonkajšom obvode, napríklad v oblasti koruny, boku a pätky, trhliny ani poškodenia, ktoré obnažujú kordovú kostru alebo ju narúšajú. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1, 6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami "M+S", "M.S." alebo "M & S".
Podľa vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, má byť hĺbka hlavných drážok dezénu na vozidlách kategórie M a N minimálne 1,6 mm.
V čase, keď má byť vozidlo obuté do zimných pneumatík, drážky dezénu musia byť hlboké minimálne 3 mm.
To znamená, že ak jazdíte v lete na zimných pneumatikách a na ceste nie je ani ľad a ani sneh, stačí, ak bude mať dezén hrúbku 1,6 mm.
Ďalšia otázka sa týka výhľadu vodiča.
Štefan: "Tak, ako veľa iných vodičov, mám na spätnom zrkadle vo vnútri zavesený ruženec. Kamarát ma na to upozornil, vraj si ho mám dať dole, lebo jeho kamarát za to dostal pokutu. Je to pravda? Môže tam byť, alebo nie?"
V decembri minulého roka sa mohlo stať, že vodič dostal za také niečo pokutu na základe vtedy platného znenia vyhlášky č. 464/2009. Od nového roka však v nej už nenájdete ustanovenie, podľa ktorého sa v zornom poli vodiča nesmie nič nachádzať s výnimkou vymenovaných vecí.
A tak v súvislosti s výhľadom platia pre vodičov tieto povinnosti:
§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(1) Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča.
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný
i) zabezpečiť pred jazdou a počas jazdy, aby sa vo výhľadovom poli vodiča nenachádzali predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla.
Otázkou ostáva, či ruženec môže odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Vieme si predstaviť niektoré situácie, kedy by sa tak mohlo stať. Napríklad, ak by ruženec narážal do skla a vodiča by to otravovalo tak, že by sa prestal venovať riadeniu a jeho pozornosť by smerovala k ružencu.
V takomto prípade by sa dalo povedať, že aj ruženec, ak je vo výhľadovom poli vodiča, je predmetom, ktorý môže odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla.
Možno si poviete, že je to "pritiahnuté za vlasy". Lenže, podľa zákona stačí len možnosť a už je zle.
Takže, dostanete pokutu za ruženec zavesený na spätnom zrkadle na čelnom skle? Záleží od toho, na akého policajta natrafíte.
Ak bude policajt prísny, tak vám pokutu dá. Možnosť zo zákona na to má. Podľa nášho názoru by sa však mal prikloniť najviac k upozorneniu. Ak by sa predsa len rozhodol pre pokutu, akceptovať ju nemusíte. Na dopravnom inšpektoráte na konaní o priestupku sa rozhodne o tom, či to je alebo nie je priestupok. Ak aj ani potom nebudete spokojní s výsledkom sporu môžete ho posunúť až na súd.