SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Do práce jazdia cez dva zákazy vjazdu. Aj policajti

Predstavte si, že by ste sa mali možnosť dostať do práce svojim autom len vtedy, ak by ste vošli do zákazu vjazdu. Rozhodli by ste sa prispôsobiť si výklad významu dopravnej značky alebo zastavíte obďaleč a zvyšok cesty prejdete pešo?

Július: "V Prievidzi som, podľa môjho názoru, denne svedkom porušovania zákona o cestnej premávke na Ul. M. Mišíka.

Pri odbočení z Ul. Matice slovenskej na Ul. M. Mišíka sú umiestnené tieto dopravné značky:

B1: "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS".
B34: "Zákaz zastavenia" s dodatkovou tabuľkou E8a "Začiatok úseku platnosti".

01.jpg

V úseku platnosti týchto dopravných značiek dennodenne jazdia súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza. Pri oznamovaní týchto priestupkov na OO PZ Prievidza mi bolo uvedené, že dodatkovou tabuľkou E 12 s textom "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS" je umožnené jazdiť súkromným motorovým vozidlám príslušníkov polície, ale i súkromným motorovým vozidlám mestského úradu.

Ak by tomu tak malo byť a zamestnanci MsÚ a polície by to začali "využívať", potom tieto dopravné značky sú tu umiestnené zbytočne. Umiestnené tu boli z dôvodu, aby sa minimalizoval počet jazdiacich vozidiel touto ulicou a aj z dôvodu, že je po oboch stranách cesty zastávka MHD.

02.jpg

Od križovatky ciest Ul. M. Mišíka – Ul. Rastislavova je umiestnená dopravná značka B1 "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem dopravnej obsluhy". V úseku platnosti týchto dopravných značiek na úrovni budovy OR PZ Prievidza sú zaparkované súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza, ktoré predtým prešli prvým zákazom vjazdu.

Státie týchto vozidiel v úseku platnosti týchto DZ nie je v rozpore so zákonom NR SR č. 8/2009 Z.z., ak sa dodrží ustanovenie § 23 ods. 1: "Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy." V tomto konkrétnom prípade to nie je dodržané, o čom svedčí fotka.

03.jpg

Chcel by som vedieť, či súkromné motorové vozidlá OR PZ Prievidza, zamestnancov MsÚ, MHD, SAD a TEZAS majú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu. A či vodiči motorových vozidiel, ktorí spĺňajú podmienku dopravnej obsluhy, môžu stáť v úseku platnosti druhého zákazu vjazdu, keď pri ich státí nezostáva voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy?"

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prvý zákaz vjazdu

Dodatková tabuľka pod zákazom vjazdu určuje, pre ktoré vozidlá sa zákaz nevzťahuje. K tejto značke sa v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke píše, že sa týka vozidiel "z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom".

Na dodatkovej tabuľke sú vymenované skratky a názvy inštitúcií a spoločností. Jednoznačne určené skratky a názvy. Nie je tam však nič napísané o tom, či sa myslí len na vozidlá registrované na spoločnosti a inštitúcie alebo aj na na vozidlá ich zamestnancov, prípadne klientov či stránky.

Dodatkovú tabuľku s textom (č. E 12) možno použiť v prípadoch, keď je nutné obmedziť platnosť zákazu vyplývajúci z príslušnej zákazovej alebo príkazovej značky, len pre určitú skupinu alebo vozidlá napríklad v kombinácií so značkou č. B 1 s textom „OKREM .....“ vozidiel z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa toho, ako je definovaná dodatková tabuľka E 12 s textom "Okrem ...", do zákazu vjazdu smú vojsť len vozidlá, ktoré patria týmto inštitúciám, organizáciám alebo spoločnostiam: MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS. Pre vozidlá zamestnancov a aj iných ľudí by mal platiť zákaz.

Má to svoju logiku, keďže značka povoľuje vojsť do zákazu vjazdu Polícii alebo MHD. Ste však v súkromnom vozidle Polícia alebo MHD? A vôbec, je policajt alebo vodič MHD vozidlom z presne vymedzenej skupiny? To ťažko.

Policajti, ktorí komunikovali s Júliusom, si zvolili zvláštny výklad definície dopravnej značky. Ak by sa zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou vzťahoval na vodiča alebo na posádku vozidla a nie na samotné vozidlo "z presne vymedzenej skupiny", potom by mali policajti pravdu a mohli by cez zákaz prechádzať zamestnanci inštitúcií na svojich súkromných vozidlách. Lenže definícia sa vzťahuje na vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Július si teda správne všimol, že zamestnanci MsÚ, MHD, SAD a TEZAS nemajú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka v Prievidzi z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu.

Druhý zákaz vjazdu

Doň smú vojsť len vozidlá, ktoré sú dopravnou obsluhou v zmysle prílohy vyhlášky k zákonu o cestnej premávke.

Ak by sme na definíciu dodatkovej tabuľky "Okrem dopravnej obsluhy" použili voľný výklad, potom by sme mohli uvažovať o tom, že aj zamestnanci inštitúcií v zákaze vjazdu tam majú sídlo a smú do zákazu vojsť. Podľa prísnejšieho výkladu má však sídlo inštitúcie samotná inštitúcia a nie zamestnanec.

A ako je to s prevádzkovateľmi v definícii? Ide o prevádzkovateľov vozidla alebo o prevádzkovateľov, ktorí majú za značkou sídlo? Použitím čiarky vo vete sa význam posúva skôr k druhej možnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodatková tabuľka s textom (č. E 12) s nápisom „OKREM DOPRAVNEJ OBSLUHY“ obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, na vozidlá zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske alebo komunálne a podobné služby, na vozidlá s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím alebo na vozidlá s osobitným označením č. O 3, na vozidlá taxislužby a vozidlá, ktorých vodiči, prípadne prevádzkovatelia majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž; pre tieto vozidlá neplatí značka, pod ktorou je tabuľka umiestnená.

Možnosť rôznych výkladov ponúka rôzne možnosti. Záleží len od presvedčivosti toho, kto právny predpis vykladá. Predstavme si teda, že nás presvedčili o tom, že do zákazu vjazdu smú aj zamestnanci inštitúcií a organizácií, ktoré sídlia na ulici, do ktorej je zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou "Okrem dopravnej obsluhy".

Skryť Vypnúť reklamu

Potom je spôsob parkovania, na aký upozorňuje Július v rozpore so zákonom, podľa ktorého smie vodič stáť na kraji vozovky len vtedy, ak pre každý smer jazdy zostane voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Na poslednej fotke, ktorú poslal Július, však nie je zreteľne vidieť, či parkujúce vozidlá nechali alebo nenechali pre oba jazdné pruhy po 3 metre.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  3. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  5. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  7. Mecom ide na zelenú
  8. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  9. Marrákeš je červená perla Maroka
  10. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  4. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  8. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  9. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 6 939
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 477
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 134
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 891
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 551
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 3 408
  7. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 433
  8. Marrákeš je červená perla Maroka 2 315
  9. Mecom ide na zelenú 2 209
  10. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 1 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Bistákovi musí trest schváliť špecializovaný súd.


15 h
Petra Vlhová počas obrovského slalomu v Kronplatzi 2022.

Shiffrinová je po prvom kole tretia. Druhé kolo sa začne o 13.30 h.


Sportnet a 1 ďalší 52m

Neprehliadnite tiež

BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


11m
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan
Citroën C3 Aircross a Hyundai Bayon

Zaujímavému štvorvalcu Hyundaiu mimo mesta dochádza dych.


22. jan
Kia Sephia

Sephia na Slovensku úspech nemala.


21. jan

Blogy SME

  1. Radovan Kazda: Mnohí dúfajú, že vyrieši problém s klímou. Zatiaľ sa však neoplatí
  2. Irena Šimuneková: Omšenská Baba
  3. Marek Gabonay: Propaganda v malom. Všetko preto, aby stavebný zákon ostal po starom.
  4. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zníženie zodpovednosti štátu 7-9/9) - 5. časť
  5. Stanislav Thomka: Prenosy z rokovania mestského zastupiteľstva v Martine stopol primátor.
  6. Štefan Vrátny: Pokus o pochopenie amerického videnia Európy
  7. Matúš Lazúr: Pandémia sa nám zrejme chýli ku koncu. Jej dôsledky však len začnú.
  8. Anna Milanová: Z dekoratívnej tvorby...
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 151
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 088
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 619
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 722
  5. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 295
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 767
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 723
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 3 101
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu