SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Do práce jazdia cez dva zákazy vjazdu. Aj policajti

Predstavte si, že by ste sa mali možnosť dostať do práce svojim autom len vtedy, ak by ste vošli do zákazu vjazdu. Rozhodli by ste sa prispôsobiť si výklad významu dopravnej značky alebo zastavíte obďaleč a zvyšok cesty prejdete pešo?

Július: "V Prievidzi som, podľa môjho názoru, denne svedkom porušovania zákona o cestnej premávke na Ul. M. Mišíka.

Pri odbočení z Ul. Matice slovenskej na Ul. M. Mišíka sú umiestnené tieto dopravné značky:

B1: "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS".
B34: "Zákaz zastavenia" s dodatkovou tabuľkou E8a "Začiatok úseku platnosti".

01.jpg

V úseku platnosti týchto dopravných značiek dennodenne jazdia súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza. Pri oznamovaní týchto priestupkov na OO PZ Prievidza mi bolo uvedené, že dodatkovou tabuľkou E 12 s textom "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS" je umožnené jazdiť súkromným motorovým vozidlám príslušníkov polície, ale i súkromným motorovým vozidlám mestského úradu.

Ak by tomu tak malo byť a zamestnanci MsÚ a polície by to začali "využívať", potom tieto dopravné značky sú tu umiestnené zbytočne. Umiestnené tu boli z dôvodu, aby sa minimalizoval počet jazdiacich vozidiel touto ulicou a aj z dôvodu, že je po oboch stranách cesty zastávka MHD.

02.jpg

Od križovatky ciest Ul. M. Mišíka – Ul. Rastislavova je umiestnená dopravná značka B1 "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem dopravnej obsluhy". V úseku platnosti týchto dopravných značiek na úrovni budovy OR PZ Prievidza sú zaparkované súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza, ktoré predtým prešli prvým zákazom vjazdu.

Státie týchto vozidiel v úseku platnosti týchto DZ nie je v rozpore so zákonom NR SR č. 8/2009 Z.z., ak sa dodrží ustanovenie § 23 ods. 1: "Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy." V tomto konkrétnom prípade to nie je dodržané, o čom svedčí fotka.

03.jpg

Chcel by som vedieť, či súkromné motorové vozidlá OR PZ Prievidza, zamestnancov MsÚ, MHD, SAD a TEZAS majú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu. A či vodiči motorových vozidiel, ktorí spĺňajú podmienku dopravnej obsluhy, môžu stáť v úseku platnosti druhého zákazu vjazdu, keď pri ich státí nezostáva voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy?"

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prvý zákaz vjazdu

Dodatková tabuľka pod zákazom vjazdu určuje, pre ktoré vozidlá sa zákaz nevzťahuje. K tejto značke sa v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke píše, že sa týka vozidiel "z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom".

Na dodatkovej tabuľke sú vymenované skratky a názvy inštitúcií a spoločností. Jednoznačne určené skratky a názvy. Nie je tam však nič napísané o tom, či sa myslí len na vozidlá registrované na spoločnosti a inštitúcie alebo aj na na vozidlá ich zamestnancov, prípadne klientov či stránky.

Dodatkovú tabuľku s textom (č. E 12) možno použiť v prípadoch, keď je nutné obmedziť platnosť zákazu vyplývajúci z príslušnej zákazovej alebo príkazovej značky, len pre určitú skupinu alebo vozidlá napríklad v kombinácií so značkou č. B 1 s textom „OKREM .....“ vozidiel z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa toho, ako je definovaná dodatková tabuľka E 12 s textom "Okrem ...", do zákazu vjazdu smú vojsť len vozidlá, ktoré patria týmto inštitúciám, organizáciám alebo spoločnostiam: MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS. Pre vozidlá zamestnancov a aj iných ľudí by mal platiť zákaz.

Má to svoju logiku, keďže značka povoľuje vojsť do zákazu vjazdu Polícii alebo MHD. Ste však v súkromnom vozidle Polícia alebo MHD? A vôbec, je policajt alebo vodič MHD vozidlom z presne vymedzenej skupiny? To ťažko.

Policajti, ktorí komunikovali s Júliusom, si zvolili zvláštny výklad definície dopravnej značky. Ak by sa zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou vzťahoval na vodiča alebo na posádku vozidla a nie na samotné vozidlo "z presne vymedzenej skupiny", potom by mali policajti pravdu a mohli by cez zákaz prechádzať zamestnanci inštitúcií na svojich súkromných vozidlách. Lenže definícia sa vzťahuje na vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Július si teda správne všimol, že zamestnanci MsÚ, MHD, SAD a TEZAS nemajú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka v Prievidzi z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu.

Druhý zákaz vjazdu

Doň smú vojsť len vozidlá, ktoré sú dopravnou obsluhou v zmysle prílohy vyhlášky k zákonu o cestnej premávke.

Ak by sme na definíciu dodatkovej tabuľky "Okrem dopravnej obsluhy" použili voľný výklad, potom by sme mohli uvažovať o tom, že aj zamestnanci inštitúcií v zákaze vjazdu tam majú sídlo a smú do zákazu vojsť. Podľa prísnejšieho výkladu má však sídlo inštitúcie samotná inštitúcia a nie zamestnanec.

A ako je to s prevádzkovateľmi v definícii? Ide o prevádzkovateľov vozidla alebo o prevádzkovateľov, ktorí majú za značkou sídlo? Použitím čiarky vo vete sa význam posúva skôr k druhej možnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodatková tabuľka s textom (č. E 12) s nápisom „OKREM DOPRAVNEJ OBSLUHY“ obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, na vozidlá zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske alebo komunálne a podobné služby, na vozidlá s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím alebo na vozidlá s osobitným označením č. O 3, na vozidlá taxislužby a vozidlá, ktorých vodiči, prípadne prevádzkovatelia majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž; pre tieto vozidlá neplatí značka, pod ktorou je tabuľka umiestnená.

Možnosť rôznych výkladov ponúka rôzne možnosti. Záleží len od presvedčivosti toho, kto právny predpis vykladá. Predstavme si teda, že nás presvedčili o tom, že do zákazu vjazdu smú aj zamestnanci inštitúcií a organizácií, ktoré sídlia na ulici, do ktorej je zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou "Okrem dopravnej obsluhy".

Skryť Vypnúť reklamu

Potom je spôsob parkovania, na aký upozorňuje Július v rozpore so zákonom, podľa ktorého smie vodič stáť na kraji vozovky len vtedy, ak pre každý smer jazdy zostane voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Na poslednej fotke, ktorú poslal Július, však nie je zreteľne vidieť, či parkujúce vozidlá nechali alebo nenechali pre oba jazdné pruhy po 3 metre.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Keď štúdium (za)baví
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 763
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 340
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 729
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 283
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 615
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 153
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 907
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 814
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 682
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach