SME

Do práce jazdia cez dva zákazy vjazdu. Aj policajti

Predstavte si, že by ste sa mali možnosť dostať do práce svojim autom len vtedy, ak by ste vošli do zákazu vjazdu. Rozhodli by ste sa prispôsobiť si výklad významu dopravnej značky alebo zastavíte obďaleč a zvyšok cesty prejdete pešo?

Július: "V Prievidzi som, podľa môjho názoru, denne svedkom porušovania zákona o cestnej premávke na Ul. M. Mišíka.

Pri odbočení z Ul. Matice slovenskej na Ul. M. Mišíka sú umiestnené tieto dopravné značky:

B1: "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS".
B34: "Zákaz zastavenia" s dodatkovou tabuľkou E8a "Začiatok úseku platnosti".

01.jpg

V úseku platnosti týchto dopravných značiek dennodenne jazdia súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza. Pri oznamovaní týchto priestupkov na OO PZ Prievidza mi bolo uvedené, že dodatkovou tabuľkou E 12 s textom "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS" je umožnené jazdiť súkromným motorovým vozidlám príslušníkov polície, ale i súkromným motorovým vozidlám mestského úradu.

Ak by tomu tak malo byť a zamestnanci MsÚ a polície by to začali "využívať", potom tieto dopravné značky sú tu umiestnené zbytočne. Umiestnené tu boli z dôvodu, aby sa minimalizoval počet jazdiacich vozidiel touto ulicou a aj z dôvodu, že je po oboch stranách cesty zastávka MHD.

02.jpg

Od križovatky ciest Ul. M. Mišíka – Ul. Rastislavova je umiestnená dopravná značka B1 "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem dopravnej obsluhy". V úseku platnosti týchto dopravných značiek na úrovni budovy OR PZ Prievidza sú zaparkované súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza, ktoré predtým prešli prvým zákazom vjazdu.

Státie týchto vozidiel v úseku platnosti týchto DZ nie je v rozpore so zákonom NR SR č. 8/2009 Z.z., ak sa dodrží ustanovenie § 23 ods. 1: "Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy." V tomto konkrétnom prípade to nie je dodržané, o čom svedčí fotka.

03.jpg

Chcel by som vedieť, či súkromné motorové vozidlá OR PZ Prievidza, zamestnancov MsÚ, MHD, SAD a TEZAS majú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu. A či vodiči motorových vozidiel, ktorí spĺňajú podmienku dopravnej obsluhy, môžu stáť v úseku platnosti druhého zákazu vjazdu, keď pri ich státí nezostáva voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvý zákaz vjazdu

Dodatková tabuľka pod zákazom vjazdu určuje, pre ktoré vozidlá sa zákaz nevzťahuje. K tejto značke sa v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke píše, že sa týka vozidiel "z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom".

Na dodatkovej tabuľke sú vymenované skratky a názvy inštitúcií a spoločností. Jednoznačne určené skratky a názvy. Nie je tam však nič napísané o tom, či sa myslí len na vozidlá registrované na spoločnosti a inštitúcie alebo aj na na vozidlá ich zamestnancov, prípadne klientov či stránky.

Dodatkovú tabuľku s textom (č. E 12) možno použiť v prípadoch, keď je nutné obmedziť platnosť zákazu vyplývajúci z príslušnej zákazovej alebo príkazovej značky, len pre určitú skupinu alebo vozidlá napríklad v kombinácií so značkou č. B 1 s textom „OKREM .....“ vozidiel z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa toho, ako je definovaná dodatková tabuľka E 12 s textom "Okrem ...", do zákazu vjazdu smú vojsť len vozidlá, ktoré patria týmto inštitúciám, organizáciám alebo spoločnostiam: MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS. Pre vozidlá zamestnancov a aj iných ľudí by mal platiť zákaz.

Má to svoju logiku, keďže značka povoľuje vojsť do zákazu vjazdu Polícii alebo MHD. Ste však v súkromnom vozidle Polícia alebo MHD? A vôbec, je policajt alebo vodič MHD vozidlom z presne vymedzenej skupiny? To ťažko.

Policajti, ktorí komunikovali s Júliusom, si zvolili zvláštny výklad definície dopravnej značky. Ak by sa zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou vzťahoval na vodiča alebo na posádku vozidla a nie na samotné vozidlo "z presne vymedzenej skupiny", potom by mali policajti pravdu a mohli by cez zákaz prechádzať zamestnanci inštitúcií na svojich súkromných vozidlách. Lenže definícia sa vzťahuje na vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu

Július si teda správne všimol, že zamestnanci MsÚ, MHD, SAD a TEZAS nemajú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka v Prievidzi z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu.

Druhý zákaz vjazdu

Doň smú vojsť len vozidlá, ktoré sú dopravnou obsluhou v zmysle prílohy vyhlášky k zákonu o cestnej premávke.

Ak by sme na definíciu dodatkovej tabuľky "Okrem dopravnej obsluhy" použili voľný výklad, potom by sme mohli uvažovať o tom, že aj zamestnanci inštitúcií v zákaze vjazdu tam majú sídlo a smú do zákazu vojsť. Podľa prísnejšieho výkladu má však sídlo inštitúcie samotná inštitúcia a nie zamestnanec.

A ako je to s prevádzkovateľmi v definícii? Ide o prevádzkovateľov vozidla alebo o prevádzkovateľov, ktorí majú za značkou sídlo? Použitím čiarky vo vete sa význam posúva skôr k druhej možnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dodatková tabuľka s textom (č. E 12) s nápisom „OKREM DOPRAVNEJ OBSLUHY“ obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, na vozidlá zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske alebo komunálne a podobné služby, na vozidlá s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím alebo na vozidlá s osobitným označením č. O 3, na vozidlá taxislužby a vozidlá, ktorých vodiči, prípadne prevádzkovatelia majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž; pre tieto vozidlá neplatí značka, pod ktorou je tabuľka umiestnená.

Možnosť rôznych výkladov ponúka rôzne možnosti. Záleží len od presvedčivosti toho, kto právny predpis vykladá. Predstavme si teda, že nás presvedčili o tom, že do zákazu vjazdu smú aj zamestnanci inštitúcií a organizácií, ktoré sídlia na ulici, do ktorej je zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou "Okrem dopravnej obsluhy".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom je spôsob parkovania, na aký upozorňuje Július v rozpore so zákonom, podľa ktorého smie vodič stáť na kraji vozovky len vtedy, ak pre každý smer jazdy zostane voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Na poslednej fotke, ktorú poslal Július, však nie je zreteľne vidieť, či parkujúce vozidlá nechali alebo nenechali pre oba jazdné pruhy po 3 metre.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 416
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 584
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 242
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 819
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 480
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 214
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 839
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 360
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Virtuálna batéria od ZSE: Skvelý nápad alebo len dobre zabalený blud?
  2. Anton Kovalčík: Pápež Pius XII. v druhej svetovej vojne. Rok 1944.
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka
  4. Jozef Drahovský: Balíky pre rôznych adresátov v jednom boxe som zatiaľ zažil len u Packety v Z-Boxe.
  5. Vladimír Krátky: Mára Š e f k o n v o č ( Maroš Šefčovič )
  6. Ján Gálik: Protestné zhromaždenie v Ružomberku 4.4.2025
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola.
  8. Ján Karas: Keď sa moc odtrhne: Arogancia, ktorá prekonala infláciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 664
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 59 716
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 819
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 483
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 921
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 548
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 19 512
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 13 274
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
reklama
SkryťZatvoriť reklamu