Július: "V Prievidzi som, podľa môjho názoru, denne svedkom porušovania zákona o cestnej premávke na Ul. M. Mišíka.
Pri odbočení z Ul. Matice slovenskej na Ul. M. Mišíka sú umiestnené tieto dopravné značky:
B1: "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS".
B34: "Zákaz zastavenia" s dodatkovou tabuľkou E8a "Začiatok úseku platnosti".
V úseku platnosti týchto dopravných značiek dennodenne jazdia súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza. Pri oznamovaní týchto priestupkov na OO PZ Prievidza mi bolo uvedené, že dodatkovou tabuľkou E 12 s textom "Okrem MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS" je umožnené jazdiť súkromným motorovým vozidlám príslušníkov polície, ale i súkromným motorovým vozidlám mestského úradu.
Ak by tomu tak malo byť a zamestnanci MsÚ a polície by to začali "využívať", potom tieto dopravné značky sú tu umiestnené zbytočne. Umiestnené tu boli z dôvodu, aby sa minimalizoval počet jazdiacich vozidiel touto ulicou a aj z dôvodu, že je po oboch stranách cesty zastávka MHD.
Od križovatky ciest Ul. M. Mišíka – Ul. Rastislavova je umiestnená dopravná značka B1 "Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch" s dodatkovou tabuľkou E12 s textom: "Okrem dopravnej obsluhy". V úseku platnosti týchto dopravných značiek na úrovni budovy OR PZ Prievidza sú zaparkované súkromné motorové vozidlá príslušníkov OR PZ Prievidza, ktoré predtým prešli prvým zákazom vjazdu.
Státie týchto vozidiel v úseku platnosti týchto DZ nie je v rozpore so zákonom NR SR č. 8/2009 Z.z., ak sa dodrží ustanovenie § 23 ods. 1: "Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy." V tomto konkrétnom prípade to nie je dodržané, o čom svedčí fotka.
Chcel by som vedieť, či súkromné motorové vozidlá OR PZ Prievidza, zamestnancov MsÚ, MHD, SAD a TEZAS majú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu. A či vodiči motorových vozidiel, ktorí spĺňajú podmienku dopravnej obsluhy, môžu stáť v úseku platnosti druhého zákazu vjazdu, keď pri ich státí nezostáva voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy?"
Prvý zákaz vjazdu
Dodatková tabuľka pod zákazom vjazdu určuje, pre ktoré vozidlá sa zákaz nevzťahuje. K tejto značke sa v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke píše, že sa týka vozidiel "z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom".
Na dodatkovej tabuľke sú vymenované skratky a názvy inštitúcií a spoločností. Jednoznačne určené skratky a názvy. Nie je tam však nič napísané o tom, či sa myslí len na vozidlá registrované na spoločnosti a inštitúcie alebo aj na na vozidlá ich zamestnancov, prípadne klientov či stránky.
Dodatkovú tabuľku s textom (č. E 12) možno použiť v prípadoch, keď je nutné obmedziť platnosť zákazu vyplývajúci z príslušnej zákazovej alebo príkazovej značky, len pre určitú skupinu alebo vozidlá napríklad v kombinácií so značkou č. B 1 s textom „OKREM .....“ vozidiel z presne vymedzenej skupiny alebo so stanoveným evidenčným číslom, a to vždy jednoznačným, vhodným a presným údajom.
Podľa toho, ako je definovaná dodatková tabuľka E 12 s textom "Okrem ...", do zákazu vjazdu smú vojsť len vozidlá, ktoré patria týmto inštitúciám, organizáciám alebo spoločnostiam: MsÚ, SAD, MHD, Polície, TEZAS. Pre vozidlá zamestnancov a aj iných ľudí by mal platiť zákaz.
Má to svoju logiku, keďže značka povoľuje vojsť do zákazu vjazdu Polícii alebo MHD. Ste však v súkromnom vozidle Polícia alebo MHD? A vôbec, je policajt alebo vodič MHD vozidlom z presne vymedzenej skupiny? To ťažko.
Policajti, ktorí komunikovali s Júliusom, si zvolili zvláštny výklad definície dopravnej značky. Ak by sa zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou vzťahoval na vodiča alebo na posádku vozidla a nie na samotné vozidlo "z presne vymedzenej skupiny", potom by mali policajti pravdu a mohli by cez zákaz prechádzať zamestnanci inštitúcií na svojich súkromných vozidlách. Lenže definícia sa vzťahuje na vozidlá.
Július si teda správne všimol, že zamestnanci MsÚ, MHD, SAD a TEZAS nemajú právo vjazdu na Ul. M. Mišíka v Prievidzi z Ul. Matice slovenskej v úseku platnosti prvého zákazu vjazdu.
Druhý zákaz vjazdu
Doň smú vojsť len vozidlá, ktoré sú dopravnou obsluhou v zmysle prílohy vyhlášky k zákonu o cestnej premávke.
Ak by sme na definíciu dodatkovej tabuľky "Okrem dopravnej obsluhy" použili voľný výklad, potom by sme mohli uvažovať o tom, že aj zamestnanci inštitúcií v zákaze vjazdu tam majú sídlo a smú do zákazu vojsť. Podľa prísnejšieho výkladu má však sídlo inštitúcie samotná inštitúcia a nie zamestnanec.
A ako je to s prevádzkovateľmi v definícii? Ide o prevádzkovateľov vozidla alebo o prevádzkovateľov, ktorí majú za značkou sídlo? Použitím čiarky vo vete sa význam posúva skôr k druhej možnosti.
Dodatková tabuľka s textom (č. E 12) s nápisom „OKREM DOPRAVNEJ OBSLUHY“ obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, na vozidlá zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske alebo komunálne a podobné služby, na vozidlá s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím alebo na vozidlá s osobitným označením č. O 3, na vozidlá taxislužby a vozidlá, ktorých vodiči, prípadne prevádzkovatelia majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž; pre tieto vozidlá neplatí značka, pod ktorou je tabuľka umiestnená.
Možnosť rôznych výkladov ponúka rôzne možnosti. Záleží len od presvedčivosti toho, kto právny predpis vykladá. Predstavme si teda, že nás presvedčili o tom, že do zákazu vjazdu smú aj zamestnanci inštitúcií a organizácií, ktoré sídlia na ulici, do ktorej je zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou "Okrem dopravnej obsluhy".
Potom je spôsob parkovania, na aký upozorňuje Július v rozpore so zákonom, podľa ktorého smie vodič stáť na kraji vozovky len vtedy, ak pre každý smer jazdy zostane voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.
Na poslednej fotke, ktorú poslal Július, však nie je zreteľne vidieť, či parkujúce vozidlá nechali alebo nenechali pre oba jazdné pruhy po 3 metre.
§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.