Martin: "Len pred pár mesiacmi otvorili nový Kaufland v Martine. Kvôli nemu upravili križovatku na štvorprúdovke - spravili z nej minukruháč, ktorý už pocítil nárazy menejschopných vodičov. No akosi sa im zvýšili značky upozorňujúce na tento stavebný nepodarok, pretože jednu z nich prerobili aj na "Daj prednosť v jazde" - je osadená pri výjazde z parkoviska pred obchodným centrom - do križovatky v tvare "T".
Keby ste sa mali rozhodovať len podľa dopravného značenia, prechádzali by ste kruhovým objazdom alebo T-čkovou križovatkou?
Jednou z možností je to, že ten trojuholník na vrchu je nová, doteraz neznáma, dopravná značka "dva v jednom", ktorá kombinuje dopravnú značku Križovatka s kruhovým objazdom spolu s dopravnou značkou Daj prednosť v jazde. Aby toho zmätku nebolo dosť, dodatková tabuľka "ukazuje skutočný tvar križovatky".
Pokojne sa však mohlo stať aj to, že niekto dal trojuholník naopak. Správne otočený, červenou farbou orámovaný biely trojuholník s tromi šípkami usporiadanými do kruhu totiž znamená dopravnú značku "Križovatka s kruhovým objazdom" P 7.
Značka Križovatka s kruhovým objazdom (č. P 7) upozorňuje vopred, ako značka predbežná na kruhový objazd, ktorý je označený značkou Kruhový objazd (č. C 7).
Ak by však cestári chceli na mieste vložiť dopravnú značku P 7, prečo tam dali aj tú dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky?
V tomto prípade by si asi niekto z kompetentných mal prísť pozrieť miesto "činu" a upraviť značenie podľa skutočného stavu na ceste.
Otázky dokážu vyvolať aj dopravné značky, ktoré už dávno mali byť vymenené za nové.
Martin: "Rád by som sa opýtal aj na váš názor na dve zákazové značky umiestnené v Košiciach. Sú platné? Môže ma napríklad policajt pokutovať pri parkovaní na takom mieste? Akoby ste reagovali - napríklad ako obyčajný vodič, ale aj zamestnanec pošty, či ŽSR pri značke Zákaz vjazdu - mimo pošty a ŽSR? Mohol by ma za neoprávnené parkovanie pokutovať železničný policajt?
Vliezol som totiž na toto "výsostné" parkovisko a už ma SBS-kár upozorňoval, že to nie je verejné parkovisko, že tam nesmiem parkovať, že tam Železničná polícia kontroluje oprávnenia na vstup a pokutuje ostatných vodičov.
Tak som mu odpovedal, že pokuta je neoprávnená, pretože 20 km rýchlosť som dodržal a tú druhú značku nepoznám - nie je uvedená v cestnom zákone.
Navyše, ak by som bol zamestnanec pošty či ŽSR, tak by som tam predsa mohol kľudne vliezť. Odkiaľ mám totiž vedieť, že potrebujem ešte ďalšie povolenie? Myslím si, že by práve Železničná polícia mala apelovať na správcu parkoviska, aby dal do poriadku značenie v súlade so zákonom a nie len pokutovať vodičov."
Na úvod si treba ujasniť, či ide o parkovisko, ktoré je zaradené do cestnej siete alebo nie. Ak je, tak by malo byť minimálne súčasťou účelovej komunikácie. Potom by bolo nerešpektovanie dodržiavania dopravných predpisov pokutovateľné policajtom.
Mohol by však nastať prípad, kedy parkovisko nie je súčasťou cestnej premávky a platia tam iné predpisy a pravidlá. Vtedy by vás síce nemohli pokutovať za porušenie ustanovení zákona o cestnej premávke, ale mohli by vás napríklad vykázať z parkoviska alebo nechať odtiahnuť.
Či je alebo nie je parkovisko súčasťou cestnej premávky, s veľkou pravdepodobnosťou sa nachádza v obvode železničných dráh. Železničný policajti tam smú dohliadať aj na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Napriek tomu však nemajú v kompetencii udeľovať pokuty za porušenie dopravných predpisov. Pokutu od nich smiete dostať za porušenie predpisov o železničných dráhach a o bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, no nie za zákaz vjazdu. Okrem toho je diskutabilné, či Martin vôbec porušil zákaz vjazdu.
Aj keď sú dopravné značky staré, nie sú stále zničené tak, aby nebol jasný ich význam. Možno nespĺňajú technické normy toho, aká má byť farebnosť, lesklosť a podobne. Pre vodiča je však dôležité, či je značka včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a či počas celej doby použitia poskytuje úplný a jednoznačný výklad.
Vrchná značka je asi každému jasná a aj Martin ju rešpektoval. Spodná, zákazová značka má v bielom kruhu vpísaný slabo čitateľný text. Podobá sa na značku, ktorá je v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke označená ako "Iný zákaz" (B 37).
Značka Iný zákaz (č. B 37) určuje iný zákaz ako ten, ktorý možno vyznačiť inou zákazovou značkou. Zákaz je vyjadrený príslušným stručným nápisom vo vnútri tejto značky napríklad „PREJAZD ZAKÁZANÝ“, „NAKLADANIE A SKLADANIE TOVARU ZAKÁZANÉ“ alebo ak sa použije nápis „PREJAZD ZAKÁZANÝ“, nesmie vodič prejsť takto označeným úsekom bez toho, aby jazdu prerušil napríklad s cieľom naložiť alebo zložiť náklad a podobne. Ak sa v záujme bezpečnosti premávky použije nápis „LPG“ alebo „CNG“ je týmto vyjadrený zákaz vjazdu vozidiel, ktoré vo svojom pohonnom systéme využívajú skvapalnený ropný plyn LPG alebo využívajú stlačený zemný plyn CNG najmä do miest, kde by pri úniku LPG alebo CNG mohlo dôjsť k ich vznieteniu. Ak sa v záujme ochrany životného prostredia použije nápis „EURO X“, pričom za „X“ sa podľa potreby dosadí vhodné číslo, je týmto vyjadrený zákaz vjazdu vozidiel, ktoré nespĺňajú emisné limity „EURO X“ a nižšie.
Problémom značky, ktorú odfotil Martin, je to, že nespĺňa definíciu značky B 37 a ani žiadnej inej. Takže, pre vodiča to nie je dopravná značka a z pohľadu zákona o cestnej premávke nemá žiadny význam.
Ak by však parkovisko nebolo súčasťou cestnej siete, je jedno, či je to dopravná značka alebo nie. Symbol dopravnej značky a jej text dávajú vodičovi jasne najavo zámer správcu parkoviska. A ten je potrebné rešpektovať.
To isté platí aj pre ďalšiu značku, ktorú odfotil Martin: