SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Nie všetko je dopravnou značkou, čo sa na ňu podobá

Na niektorých miestach Slovenska sa nachádzajú miesta označené značkami. Na prvý pohľad vyzerajú ako dopravné. Je potrebné sa nimi riadiť? Ak áno, tak ako?

Martin: "Len pred pár mesiacmi otvorili nový Kaufland v Martine. Kvôli nemu upravili križovatku na štvorprúdovke - spravili z nej minukruháč, ktorý už pocítil nárazy menejschopných vodičov. No akosi sa im zvýšili značky upozorňujúce na tento stavebný nepodarok, pretože jednu z nich prerobili aj na "Daj prednosť v jazde" - je osadená pri výjazde z parkoviska pred obchodným centrom - do križovatky v tvare "T".

01.jpg

Keby ste sa mali rozhodovať len podľa dopravného značenia, prechádzali by ste kruhovým objazdom alebo T-čkovou križovatkou?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Jednou z možností je to, že ten trojuholník na vrchu je nová, doteraz neznáma, dopravná značka "dva v jednom", ktorá kombinuje dopravnú značku Križovatka s kruhovým objazdom spolu s dopravnou značkou Daj prednosť v jazde. Aby toho zmätku nebolo dosť, dodatková tabuľka "ukazuje skutočný tvar križovatky".

Pokojne sa však mohlo stať aj to, že niekto dal trojuholník naopak. Správne otočený, červenou farbou orámovaný biely trojuholník s tromi šípkami usporiadanými do kruhu totiž znamená dopravnú značku "Križovatka s kruhovým objazdom" P 7.

02.jpg

Značka Križovatka s kruhovým objazdom (č. P 7) upozorňuje vopred, ako značka predbežná na kruhový objazd, ktorý je označený značkou Kruhový objazd (č. C 7).

Ak by však cestári chceli na mieste vložiť dopravnú značku P 7, prečo tam dali aj tú dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky?

SkryťVypnúť reklamu

V tomto prípade by si asi niekto z kompetentných mal prísť pozrieť miesto "činu" a upraviť značenie podľa skutočného stavu na ceste.

Otázky dokážu vyvolať aj dopravné značky, ktoré už dávno mali byť vymenené za nové.

Martin: "Rád by som sa opýtal aj na váš názor na dve zákazové značky umiestnené v Košiciach. Sú platné? Môže ma napríklad policajt pokutovať pri parkovaní na takom mieste? Akoby ste reagovali - napríklad ako obyčajný vodič, ale aj zamestnanec pošty, či ŽSR pri značke Zákaz vjazdu - mimo pošty a ŽSR? Mohol by ma za neoprávnené parkovanie pokutovať železničný policajt?

Vliezol som totiž na toto "výsostné" parkovisko a už ma SBS-kár upozorňoval, že to nie je verejné parkovisko, že tam nesmiem parkovať, že tam Železničná polícia kontroluje oprávnenia na vstup a pokutuje ostatných vodičov.

Tak som mu odpovedal, že pokuta je neoprávnená, pretože 20 km rýchlosť som dodržal a tú druhú značku nepoznám - nie je uvedená v cestnom zákone.

Navyše, ak by som bol zamestnanec pošty či ŽSR, tak by som tam predsa mohol kľudne vliezť. Odkiaľ mám totiž vedieť, že potrebujem ešte ďalšie povolenie? Myslím si, že by práve Železničná polícia mala apelovať na správcu parkoviska, aby dal do poriadku značenie v súlade so zákonom a nie len pokutovať vodičov."

SkryťVypnúť reklamu

03.jpg

Na úvod si treba ujasniť, či ide o parkovisko, ktoré je zaradené do cestnej siete alebo nie. Ak je, tak by malo byť minimálne súčasťou účelovej komunikácie. Potom by bolo nerešpektovanie dodržiavania dopravných predpisov pokutovateľné policajtom.

Mohol by však nastať prípad, kedy parkovisko nie je súčasťou cestnej premávky a platia tam iné predpisy a pravidlá. Vtedy by vás síce nemohli pokutovať za porušenie ustanovení zákona o cestnej premávke, ale mohli by vás napríklad vykázať z parkoviska alebo nechať odtiahnuť.

Či je alebo nie je parkovisko súčasťou cestnej premávky, s veľkou pravdepodobnosťou sa nachádza v obvode železničných dráh. Železničný policajti tam smú dohliadať aj na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Napriek tomu však nemajú v kompetencii udeľovať pokuty za porušenie dopravných predpisov. Pokutu od nich smiete dostať za porušenie predpisov o železničných dráhach a o bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, no nie za zákaz vjazdu. Okrem toho je diskutabilné, či Martin vôbec porušil zákaz vjazdu.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď sú dopravné značky staré, nie sú stále zničené tak, aby nebol jasný ich význam. Možno nespĺňajú technické normy toho, aká má byť farebnosť, lesklosť a podobne. Pre vodiča je však dôležité, či je značka včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a či počas celej doby použitia poskytuje úplný a jednoznačný výklad.

Vrchná značka je asi každému jasná a aj Martin ju rešpektoval. Spodná, zákazová značka má v bielom kruhu vpísaný slabo čitateľný text. Podobá sa na značku, ktorá je v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke označená ako "Iný zákaz" (B 37).

04.jpg

Značka Iný zákaz (č. B 37) určuje iný zákaz ako ten, ktorý možno vyznačiť inou zákazovou značkou. Zákaz je vyjadrený príslušným stručným nápisom vo vnútri tejto značky napríklad „PREJAZD ZAKÁZANÝ“, „NAKLADANIE A SKLADANIE TOVARU ZAKÁZANÉ“ alebo ak sa použije nápis „PREJAZD ZAKÁZANÝ“, nesmie vodič prejsť takto označeným úsekom bez toho, aby jazdu prerušil napríklad s cieľom naložiť alebo zložiť náklad a podobne. Ak sa v záujme bezpečnosti premávky použije nápis „LPG“ alebo „CNG“ je týmto vyjadrený zákaz vjazdu vozidiel, ktoré vo svojom pohonnom systéme využívajú skvapalnený ropný plyn LPG alebo využívajú stlačený zemný plyn CNG najmä do miest, kde by pri úniku LPG alebo CNG mohlo dôjsť k ich vznieteniu. Ak sa v záujme ochrany životného prostredia použije nápis „EURO X“, pričom za „X“ sa podľa potreby dosadí vhodné číslo, je týmto vyjadrený zákaz vjazdu vozidiel, ktoré nespĺňajú emisné limity „EURO X“ a nižšie.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom značky, ktorú odfotil Martin, je to, že nespĺňa definíciu značky B 37 a ani žiadnej inej. Takže, pre vodiča to nie je dopravná značka a z pohľadu zákona o cestnej premávke nemá žiadny význam.

Ak by však parkovisko nebolo súčasťou cestnej siete, je jedno, či je to dopravná značka alebo nie. Symbol dopravnej značky a jej text dávajú vodičovi jasne najavo zámer správcu parkoviska. A ten je potrebné rešpektovať.

To isté platí aj pre ďalšiu značku, ktorú odfotil Martin:

05.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  3. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  5. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  6. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  7. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  8. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 491
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 296
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 216
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 725
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 334
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 597
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Unikajúci plyn v Baltskom mori.

Metán rýchlo otepľuje ovzdušie.


16 h
Peter Tkačenko

Pol druhej miliardy nájde minister financií hocikedy.


17 h
Odvolávanie ministra financií Matoviča.

Sedem výrokov Matoviča, ktorými sa obhajoval pred odvolaním.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo sa stalo na plynovodoch Nord Stream 1 a 2.


a 2 ďalší 3 h

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  2. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  3. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  4. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  5. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  6. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 507
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 966
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 033
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 576
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 583
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 483
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 281
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 071
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu