Martin: "Nedávno som spravil nasledovný priestupok. Išiel som cez obchvat Nitry - od Zlatých Moraviec na Bratislavu. Keďže viem, že na ČS Slovnaft často merajú, nešiel som tadiaľ viac, ako je povolené, avšak akonáhle som bol na úrovni značky - rýchlostná cesta s dodatkovou tabuľkou o informácii, že na tomto úseku sa neplatí poplatok, pridal som plyn.
Po niekoľkých sekundách ma zastavila hliadka s tým, že som išiel na diaľnici v obci viac ako je povolených 90 km/hod. Moja aktuálna rýchlosť bola 122 km/hod. Tým ma úplne zmiatli.
Nevedel som, kde je tá diaľnica v obci. Na to som začal argumentovať, že obec skončila a bol úsek s 90 km rýchlosťou mimo obce a potom začal úsek so 130 km rýchlosťou. Tu som však dostal vysvetlenie od policajtov, že ak je ku značke rýchlostná cesta pripojená dodatková tabuľka o tom, že úsek nie je spoplatnený, platí tam rýchlosť 90 km/hod. Keďže denne jazdím a vodičák potrebujem, tak som to "uhádal"na 200 €. Predsa len 30 km nad je na papiere.
Mám preto na vás prosbu. Je na takomto úseku skutočne 90-ka? Sú policajti povinní dokázať moju vinu a to aj tým, že príde druhé vozidlo, ktoré meralo a zostalo na ČS a ukážu mi nahrávku o prekročení rýchlosti? Po tretie, čo s tými papierikmi, čo mi dali? Eviduje sa to vôbec niekde? Veď podobné papieriky dostanem od šatniarky v kine.
A ak dodatočne zistím, že som priestupok nespáchal, môžem to reklamovať?"
To, čo v Martinovom prípade predviedli policajti, je dokonalá ukážka neznalosti dopravných predpisov. A ešte k tomu pri ich kontrole.
Čo tvrdia dopravné značky?
Dopravná značka, za ktorou šiel Martin rýchlosťou 122 km/h vyzerá takto:
Za ňou smú vodiči jazdiť najviac takou rýchlosťou, ktorú určuje zákon o cestnej premávke pre diaľnice a rýchlostné cesty. To znamená, že Martin mohol pokojne ísť o čosi rýchlejšie, pretože 130 km/h neprekonal. No a nešiel ani pomalšie ako 80 km/h.
V definícii tejto dopravnej značky sa ešte píše: "Rýchlostné cesty, ktoré nie sú spoplatnené, sa označujú dodatkovou tabuľkou s textom „BEZ ÚHRADY“ v troch jazykoch." Túto dodatkovú tabuľku použili policajti ako argument pre svoje tvrdenie, že Martin šiel na diaľnici v obci.
Vodiča však o začiatku a konci obce informuje dopravná značka a nie dodatková tabuľka. Pritom úsek, kde namerali Martina, je za dopravnou značkou Koniec obce (Is 36b).
Priestupok nebol spoľahlivo zistený
Netušíme, či si policajti úmyselne vymysleli tvrdenie o tom, že dodatková tabuľka "Bez úhrady" označuje na diaľnici miesto, kde sa má jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Alebo o tom boli skutočne presvedčení?
Ani pri jednej z možností by potom nemali mať možnosť kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov a ich nadriadení by ich mali čo najskôr mali poslať do autoškoly.
Nehovoriac o tom, že pokutu z tohto dôvodu udelili v rozpore so zákonom.
Priestupok totiž nebol spoľahlivo zistený. To je totiž jednou z podmienok na to, aby mohla byť udelená pokuta. Neznamená to však, že policajt je povinný na mieste ukázať vodičovi dôkaz v prípade, že by s priestupkom nesúhlasil. Je povinný ho ukázať, ale nie je určené kde a kedy. A preto sa dôkazy zvyčajne predkladajú na dopravnom inšpektoráte na konaní o priestupku.
§ 84, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Za priestupok možno uložiť pokutu v blokovom konaní, ak je priestupok spoľahlivo zistený a obvinený z priestupku je ochotný pokutu (§ 13 ods. 2) zaplatiť.
Náhrada škody za neexistujúci priestupok
Martin urobil hlúposť, že priznal vinu za priestupok, ktorý neexistuje. Nemal to robiť.
Teraz má dve možnosti. Buď to nechať tak, alebo podať sťažnosť na policajta jeho nadriadeným. Pritom by mal použiť práve tie lístky, ktoré, ako Martin spomínal, vyzerajú ako od šatniarky. Každý taký lístok má totiž číslo, na základe ktorého by polícia mala vedieť, čo sa vlastne na mieste stalo.
§ 85, zákon č. 372/1990 Zb.:
(1) Bloky na ukladanie pokút (ďalej len "pokutové bloky") vydáva Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
(2) Orgány oprávnené ukladať a vyberať pokuty v blokovom konaní odoberajú pokutové bloky od daňového úradu.
(3) Ak nemôže páchateľ priestupku zaplatiť pokutu na mieste, vydá sa mu blok na pokutu na mieste nezaplatenú s poučením o spôsobe zaplatenia pokuty, o lehote jej zaplatenia a následkoch nezaplatenia pokuty. Prevzatie tohto bloku páchateľ priestupku potvrdí.
(4) Poverené osoby sú povinné preukázať, že sú oprávnené ukladať a vyberať pokuty v blokovom konaní. Na pokutových blokoch sa vyznačia údaje o tom, komu, kedy a za aký priestupok bola pokuta v blokovom konaní uložená.
Ak by Martin u nadriadených policajta neuspel, vždy má možnosť obrátiť sa na ministerstvo vnútra o náhradu škody, prípadne na súd. Teraz to však bude ťažké, lebo nie je isté, či dôkaz (fotografia), ktorí policajti použili proti Martinovi, ešte existuje.
Ak by Martin vinu na mieste nepriznal, možno by mu policajti na istý čas zadržali vodičský preukaz. Určite by však potom existovala fotografia ako dôkaz, ktorý by policajti použili proti Martinovi na konaní o priestupku. A tá by ukazovala aj miesto, kde ho policajti namerali. To by mu stačilo na dokázanie nezákonného rozhodnutia policajta.
Štát zodpovedá za škody spôsobené nezákonným rozhodnutím. A takým rozhodnutím je aj uloženie pokuty za neexistujúci dopravný priestupok. V prípade, že by sa motoristi bránili voči nezákonne udeleným pokutám, je veľmi pravdepodobné, že štát prostredníctvom nadriadených by takúto škodu mohol policajtom zosobniť. A potom by sme sa možno dočkali aj toho, že policajti kontrolujúci dopravné predpisy by ich ovládali tak, ako sa má.
§ 3, zákon č. 514/2003 Z.z.:
(1) Štát zodpovedá za podmienok ustanovených týmto zákonom za škodu, ktorá bola spôsobená orgánmi verejnej moci, okrem tretej časti toho zákona, pri výkone verejnej moci
a) nezákonným rozhodnutím,
§ 4, zákon č. 514/2003 Z.z.:
(1) Vo veci náhrady škody, ktorá bola spôsobená orgánom verejnej moci podľa § 3 ods. 1, koná v mene štátu
c) ministerstvo alebo iný ústredný orgán štátnej správy, ak škoda vznikla pri výkone verejnej moci v oblasti štátnej správy, ktorá patrí do pôsobnosti tohto ministerstva alebo tohto ústredného orgánu štátnej správy a aj keď ide o škodu, ktorá vznikla pri výkone štátnej správy, ktorá bola prenesená na územnú samosprávu podľa osobitného predpisu,