SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Rafinérie v Európe majú problém. Slovensko ukazuje, ako ho riešiť

Európa má ďalší problém. Spoločnosti opúšťajú svoje rafinérie. Slovensko však ukázalo spôsob, ako znížiť pravdepodobnosť zatvárania rafinérií v Európe. Znížiť dane.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - ČTK/AP)

Európa má ďalší problém. Firmy vlastniace rafinérie sa snažia predať nevyužité výrobné kapacity európskych rafinérií a miesto toho investovať do kapacít v Číne a v Indii. Pretože tam sa predpokladá prudký rast spotreby a samozrejme aj zisky.

Slovensko však ukázalo spôsob, ako znížiť pravdepodobnosť zatvárania rafinérií v Európe. Znížilo spotrebnú daň z nafty k 1. februáru. Malo to dva efekty:

  • znížil sa príjem do štátneho rozpočtu a
  • predaj nafty nevídane narástol

Problémy európskych rafinérií

Tony Hayward, generálny riaditeľ BP povedal agentúre Bloomberg, že na vyspelých trhoch už nikdy nebude taký dopyt po benzínoch ako v roku 2007. To povedal človek, ktorého spoločnosť predala v poslednej dekáde 10 rafinérií. "Menšie, menej efektívne kapacity sa budú zatvárať a budú sa presúvať na Blízky východ a do Ázie," povedala Bloombergu Lydia Rainforth, analytička Barclays Capital v Londýne.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

S krízou prišlo obdobie, keď ľudia začali šetriť aj na pohonných látkach napriek tomu, že koncom roku 2008 a začiatkom roku nasledujúceho sa ceny benzínov a nafty vo svete prepadli na niekoľkoročné minimá.

Keďže narástol počet rafinérií na starom kontinente, ktoré majitelia chcú predať, ich cena sa výrazne znížila. Niektoré z týchto rafinérií sa používajú ako sklady ropy a ropných produktov, ak majú dostatočné kapacity na uskladnenie. Také sú najmä v pobrežných oblastiach. Potenciálni kupci majú o ne záujem. Aj o také, ktoré sú vysoko efektívne. Ostatné rafinérie sa však oplatí len zavrieť.

Slovensko ukázalo, ako udržať v EU rafinérie

V Európskej únii si štáty zoberú v priemere 50 až 65% z ceny pohonných látok. To výrazne predražuje tieto produkty. Súčasné ceny nemotivujú motoristov jazdiť viac ale šetriť.

Skryť Vypnúť reklamu

Z pohľadu štátov sú takéto dane pochopiteľné. Peniaze z nich sú pre ne istý príjem, pretože "jazdiť sa musí". A zatiaľ ceny pohonných látok nedosiahli také hodnoty, kedy by si ľudia povedali "dosť, prestanem jazdiť autom". Lenže, čo sa stane, ak sa znížia dane? Čo ak sa štát rozhodne, že si z litra nafty nezoberie 60% ale len 50%?

graf01_big.jpg

Vo februári sa na Slovensku znížila spotrebná daň z nafty o 23,5%. Keďže sa spolu so spotrebnou daňou znížila aj DPH, daňové zaťaženie nafty kleslo o 28%.

Podľa údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu sa na pumpách zrazu nafta začala predávať výrazne lepšie ako v predchádzajúcom období. Vo februári sa jej predalo v prepočte na jeden deň o 27,92% viac ako v januári. Je to najvyšší medzimesačný rast predaja nafty od roku 2006. Druhým najvyšším je rast o 15,03% v apríli 2008 voči predchádzajúcemu mesiacu (v prepočte na jeden deň).

Skryť Vypnúť reklamu

Zo všetkých februárov sa nafta doteraz predávala najlepšie v roku 2008. Tohtoročný február ho síce neprekonal, ale priblížil sa k nemu na rozdiel 1,5 milióna litrov nafty. A to v čase, keď ľudia rozmýšľajú oveľa viac, kde minú koľko svojich peňazí.

Len pre porovnanie, v januári 2008 sa oproti januáru 2010 predalo o 5,5 milióna litrov nafty viac ako v januári tohto roka.

Zníženie spotrebnej dane poškodzuje štát

Aj keď predaj nafty stúpol, nedokázal štátu vykompenzovať zníženie spotrebnej dane.

graf06_big.jpg

Keď si porovnáme predaj nafty po mesiacoch od roku 2006, zistíme, že február 2008 bol zo všetkých februárov rekordný. Veľa predanej nafty v kombinácii s jej vysokou cenou priniesol jej predajcom v danom mesiaci približne 35,5 milióna eur. Štátu sa ušlo 37,5 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Tohtoročný február sa postaral o to, že obchodníkom zostalo z predanej nafty približne 28 miliónov eur, štátu 30,5 milióna. Zaujímavé je, že napriek nižšej spotrebnej dani, rozdiel toho, čo získal štát a predajcovia z predaja nafty sa takmer nezmenil v porovnaní s februárom 2008.

Napriek tomu, že príjmy z predaja nafty vo februári 2010 neboli rekordné, boli druhé najvyššie v histórii. Pre štát to bol tretí najúspešnejší február v histórii z pohľadu príjmu z daní.

graf02_big.jpg

Predstavte si situáciu, že by sa spotrebné dane neznížili a predaj nafty by kopíroval štandardný vývoj predaja nafty z minulých rokov. Štát by zarobil približne o 3 milióny eur viac, než vo februári skutočne zarobil a predajcovia by získali o 4 milióny menej. Spotreba by však bola na úrovni približne 50 miliónov predaných litrov na Slovensku.

Prepočet je urobený na základe dvoch predpokladov:

Skryť Vypnúť reklamu
  • ceny nafty by reflektovali vývoj cien na svetových trhoch tak ako po znížení spotrebnej dane a
  • nárast/pokles predaja vo februári 2010 voči januáru toho istého roka by bol ekvivalentný priemernému medzimesačnému vývoju predaja vo februári voči januáru za roky 2006 až 2009.
január - predaj (mil. litrov) február - predaj (mil. litrov) február - príjem - štát (mil. €) február - príjem - predajcovia (mil. €)
2006 44,5 44,2 24.5 21.7
2007 47,4 46,3 27.0 20.6
2008 55,5 59,5 37.7 35.6
2009 48,9 49,4 32.3 20.9
2010 49,9 57,7 30.6 28.3

Ešte jeden príklad: Ak by sa spotrebná daň neznížila a predajcovia by ceny upravili tak, aby sa na totemoch púmp ukazovali tie isté čísla ako teraz, predaj vo februári by sa pritom nezmenil voči realite. Potom by mal štát o 6 a pol milióna eur viac, predajcovia o takú istú sumu menej.

EU potrebuje viac peniaze ako rafinérie

Aj keď sa zníženie daní prejavilo znížením príjmu do štátneho rozpočtu, zvýšenie predaja a zároveň zvýšenie príjmov súkromných spoločností ukazuje návod, ako pribrzdiť snahy majiteľov európskych rafinérií stiahnuť sa z nášho kontinentu. Pravdepodobne tu už nikdy nebudú z roka na rok zarábať o toľko viac, ako sa to očakáva v Indii a v Číne.

Skryť Vypnúť reklamu

Zníženie daní by však mohlo pomôcť udržať spotrebu a možno ju aj mierne zvýšiť, a tak zabrániť zatváraniu rafinérií v Európe.

Skúsenosť z únie však ukazuje, že členské štáty sa obzerajú najmä po skutočných peniazoch do štátnych rozpočtov. Viac, ako po sekundárnych efektoch zníženia daní. Dôkazom toho je fakt, že okrem Slovenska, ani jeden štát únie nerozhodol o znížení daní v tomto a ani minulom roku. Všetci si asi zrátali, že zvýšenie spotreby po znížení daní sa neodzrkadlí vo vyššom výbere daní z pohonných látok.

Viac ako tretina štátov EU zvýšila dane z pohonných látok

Za prvé tri mesiace tohto roku zvýšilo jedenásť štátov z 27 spotrebné dane z pohonných látok. Dve krajiny zvýšili DPH z PHM. Takýto prístup krajinám určite pomôže z krátkodobého hľadiska. Z dlhodobého však môže vyvolať problémy, ktoré zaplatíme neskôr - zvýšením nezamestnanosti, ktorá znižuje spotrebu a príjmy z daní, likvidáciou činností naviazaných na rafinérie a v neposlednom rade aj cenou za úpravu životného prostredia po skončení činnosti zatvorených rafinérií za predpokladu, že technologický rozvoj by ju s pribúdajúcim časom znižoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Home (ale aj) Office
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 35 225
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 082
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 276
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 990
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 329
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 202
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 971
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 451
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 144
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 789
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič tvrdí, že jeho manželka je iba obeťou

O čom je nový škandál okolo krachujúcej finančnej skupiny.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Trochu nudy do toho vládnutia

Priame kompetencie predsedu vlády sú na papieri skromné.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.