SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián
reklama

Diaľnicu nad Považskou Bystricou otvoria na konci mája

Na stavbe estakády nahradili momentálne vozíky a žeriavy veľké stany. Slávnostné otvorenie diaľnice je naplánované na poslednú májovú nedeľu. Plán sprístupnenia pre verejnosť upresňuje ministerstvo dopravy.

Na vozovke je červená pečatiaca vrstva, osadené sú konštrukcie na protihlukové steny. Stavbári natierajú pylóny aj piliere.Na vozovke je červená pečatiaca vrstva, osadené sú konštrukcie na protihlukové steny. Stavbári natierajú pylóny aj piliere. (Zdroj: DETTA PITOŇÁKOVÁ)

Na stavbe estakády nahradili momentálne vozíky a žeriavy veľké stany. Slávnostné otvorenie diaľnice je naplánované na poslednú májovú nedeľu. Voľby budú potom o dva týždne, druhý júnový víkend.

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Na stavbe diaľničnej estakády už nie sú žeriavy, stavbári ich nepotrebujú. Postavili však veľké stany, ktoré im umožňujú používať technológie pri prácach na povrchu vozovky aj v zlom počasí. Statické a dynamické zaťažovacie skúšky sú naplánované na apríl. Plán sprístupnenia diaľničnej estakády pre verejnosť upresní ministerstvo dopravy po veľkonočných sviatkoch a zverejní dva týždne pred otvorením.

Vozíky a žeriavy nahradili veľké stany

Stavbári dávajú na teleso vozovky podkladovú, takzvanú pečatiacu vrstvu pod izolácie. Pre vykonávanie týchto prác potrebujú sucho a teploty nad nulou aj v noci. Po zaizolovaní nasleduje pokládka asfaltu.

„Musíme robiť, či mrzne alebo nemrzne. Predpoklad pri týchto prácach bol taký, že minimálne dvadsať dní zo šesťdesiatich, ktoré máme plánované na činnosti, bude pršať. Museli sme postaviť stany. Slúžia na to, aby sme v nevhodnom počasí mohli technológiu realizovať," vysvetľuje Rudolf Kimerling manažér projektu D1 Sverepec - Vrtižer - 1. úsek. Miesta prekryté stanmi sa tiež vyhrievajú. Dodávateľ - Združenie Sverepec-Vrtižer musí dodržať termín odovzdania, na ktorom sa zmluvne dohodol.

dialnicaWEB2.jpg

Estakáda nad Považskou Bystricou. FOTO: DETTA PITOŇÁKOVÁ

Bezpečnosť pri haváriách

Okrem asfaltovania robia stavbári aj betónové prvky na ceste. Betónové budú vnútorné aj vonkajšie zvodidlá. Zvodidlo pri okrajoch vozovky je urobené tak, aby bola zaistená potrebná bezpečnosť v prípade dopravnej nehody. „Zvodidlo bude viac ako meter pred protihlukovou stenou. Ak by aj narazilo niekoľkotonové nákladné auto s návesom, neposunie ho natoľko, aby spadlo dolu," tvrdí Kimerling.

Po okrajoch mostovky osádzajú stavbári konštrukcie na protihlukové steny. Do výšky viac ako jedného metra bude na stene nepriehľadný soklový panel z recykolovaných plastov. Zvyšná časť bude priehľadná. Podľa Kimerlinga je sklo protihlukovej steny urobené a osadené tak, že ak sa aj rozbije alebo vypadne celé, nehrozí pád z mosta.

Zaťažovacie skúšky

Piliere aj pylóny mestskej estakády dostávajú aj konečnú vzhľadovú podobu. Asi polovica už je natretá na zelono-sivo.

Stavbu ešte čakajú zaťažovacie statické a dynamické skúšky. Budú sa vykonávať v druhej polovici apríla. Estakáda sa bude zaťažovať nákladnými automobilmi plne naloženými štrkom. Projekt na skúšky robí Stavebná fakulta Žilinskej univerzity v Žiline. „Z hľadiska bezpečnosti ani zaťaženia hlukom a prachom to nebude mať na obyvateľov žiadny vplyv. Vplyv zaťaženia mosta dopravou budeme skúmať geodeticky, zvrchu. Dolu, pod mostom, sa pohybovať nebudeme," upresňuje Jozef Vičan, vedúci katedry stavebných konštrukcií a mostov stavebnej fakulty.

Otvorenie a prístup verejnosti

Most sa slávnostne otvorí počas posledného májového víkendu. „Otváranie je naplánované na 30. mája o deviatej večer. Pre verejnosť by mala byť estakáda sprístupnená deň vopred. Z hľadiska bezpečnosti treba detailne upraviť scenár, ktorý ešte nemáme hotový. Minimálne dva týždne predtým bude zverejnený v médiách," vyjadril sa Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.

Viac nájdete v týždenníku My Noviny stredného Považia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 340
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 627
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 337
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 191
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 897
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 828
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 558
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 667
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 170
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 638
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 493
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 116
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 078
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 448
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu