Na stavbe estakády nahradili momentálne vozíky a žeriavy veľké stany. Slávnostné otvorenie diaľnice je naplánované na poslednú májovú nedeľu. Voľby budú potom o dva týždne, druhý júnový víkend.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Na stavbe diaľničnej estakády už nie sú žeriavy, stavbári ich nepotrebujú. Postavili však veľké stany, ktoré im umožňujú používať technológie pri prácach na povrchu vozovky aj v zlom počasí. Statické a dynamické zaťažovacie skúšky sú naplánované na apríl. Plán sprístupnenia diaľničnej estakády pre verejnosť upresní ministerstvo dopravy po veľkonočných sviatkoch a zverejní dva týždne pred otvorením.
Vozíky a žeriavy nahradili veľké stany Stavbári dávajú na teleso vozovky podkladovú, takzvanú pečatiacu vrstvu pod izolácie. Pre vykonávanie týchto prác potrebujú sucho a teploty nad nulou aj v noci. Po zaizolovaní nasleduje pokládka asfaltu.
„Musíme robiť, či mrzne alebo nemrzne. Predpoklad pri týchto prácach bol taký, že minimálne dvadsať dní zo šesťdesiatich, ktoré máme plánované na činnosti, bude pršať. Museli sme postaviť stany. Slúžia na to, aby sme v nevhodnom počasí mohli technológiu realizovať," vysvetľuje Rudolf Kimerling manažér projektu D1 Sverepec - Vrtižer - 1. úsek. Miesta prekryté stanmi sa tiež vyhrievajú. Dodávateľ - Združenie Sverepec-Vrtižer musí dodržať termín odovzdania, na ktorom sa zmluvne dohodol.
Estakáda nad Považskou Bystricou. FOTO: DETTA PITOŇÁKOVÁ
Viac aktuálnych fotografií z prác na stavbe nájdete tu.
Bezpečnosť pri haváriách Okrem asfaltovania robia stavbári aj betónové prvky na ceste. Betónové budú vnútorné aj vonkajšie zvodidlá. Zvodidlo pri okrajoch vozovky je urobené tak, aby bola zaistená potrebná bezpečnosť v prípade dopravnej nehody. „Zvodidlo bude viac ako meter pred protihlukovou stenou. Ak by aj narazilo niekoľkotonové nákladné auto s návesom, neposunie ho natoľko, aby spadlo dolu," tvrdí Kimerling.
Po okrajoch mostovky osádzajú stavbári konštrukcie na protihlukové steny. Do výšky viac ako jedného metra bude na stene nepriehľadný soklový panel z recykolovaných plastov. Zvyšná časť bude priehľadná. Podľa Kimerlinga je sklo protihlukovej steny urobené a osadené tak, že ak sa aj rozbije alebo vypadne celé, nehrozí pád z mosta.
Zaťažovacie skúšky Piliere aj pylóny mestskej estakády dostávajú aj konečnú vzhľadovú podobu. Asi polovica už je natretá na zelono-sivo.
Stavbu ešte čakajú zaťažovacie statické a dynamické skúšky. Budú sa vykonávať v druhej polovici apríla. Estakáda sa bude zaťažovať nákladnými automobilmi plne naloženými štrkom. Projekt na skúšky robí Stavebná fakulta Žilinskej univerzity v Žiline. „Z hľadiska bezpečnosti ani zaťaženia hlukom a prachom to nebude mať na obyvateľov žiadny vplyv. Vplyv zaťaženia mosta dopravou budeme skúmať geodeticky, zvrchu. Dolu, pod mostom, sa pohybovať nebudeme," upresňuje Jozef Vičan, vedúci katedry stavebných konštrukcií a mostov stavebnej fakulty.
Otvorenie a prístup verejnosti Most sa slávnostne otvorí počas posledného májového víkendu. „Otváranie je naplánované na 30. mája o deviatej večer. Pre verejnosť by mala byť estakáda sprístupnená deň vopred. Z hľadiska bezpečnosti treba detailne upraviť scenár, ktorý ešte nemáme hotový. Minimálne dva týždne predtým bude zverejnený v médiách," vyjadril sa Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.
Viac nájdete v týždenníku My Noviny stredného Považia